Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 -94 eli M43B16 pätkii lämpimänä käynnistettäessä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #16
    Tuo kaikki viittaa kyllä vuotaviin suuttimiin. Kun sammutat koneen, valuu niistä bensaa sylintereihin. Kylmänä käynnistettäessä ylimääräinen bensa ei ole niin haitallista kun se muutenkin kaipaa rikasta seosta mutta lämpimänä se meinaa tukehtua siihen. Katsopa tuleeko putkesta mustaa savua kun käynnistät lämpimänä ja yrität saada konetta "auki" eli bensat palamaan pois pytyistä.

    Palamaton bensa muuten tuhoaa tehokkaasti katalysaattorin..

    Voit kokeilla jotain injector cleaneria mutta en ole kovinkaan luottavainen niiden tuloksiin. Ultraäänikoneessa ne pitäisi pestä ja sitten mitata/tarkistaa.
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • bavaria:39
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 323
      • Kotka

      #17
      En löytänyt lämpömittarin anturia kannesta, koska se ei siellä ole, joten epäilen että tuo valvonta-anturikaan siellä sijaitsee.[/quote]

      Ihan mielenkiinnosta vaan kyselisin, että mistä ohjelmasta tuo screenshot on?

      ps: Toivottavasti saat auton kuntoon.

      Comment

      • Damien83
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 527
        • Seinäjoki

        #18
        Originally posted by Jacek
        Tuo kaikki viittaa kyllä vuotaviin suuttimiin.
        Tämä kävisi muuten järkeeni, mutta kun vika tulee "päälle" vasta noin 10-15sek. lämpimänä käynnistyksen jälkeen, jolloin on jo tapahtunut monta imu- ja pakotahtia. Jos lähden heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle, saatan ehtiä ajaa jopa 50 metriä ennen kuin vika tulee päälle.
        Jos pytyissä olisi bensaa jo entuudestaan, koneen pitäisi köhiä ja tukehdella heti käynnistyttyään, eikä pienellä viiveellä.

        Vaikuttaako suuttimen tukkeutuminen mitenkään sen resistanssiin, eli selviääkö mitään mittaamalla?

        Kaikista huvittavinta tässä viassa on kuitenkin se, että se ei tullut esimerkiksi eilisen aikana taas päälle kertaakaan :?: :?:

        Originally posted by Jacek
        Voit kokeilla jotain injector cleaneria mutta en ole kovinkaan luottavainen niiden tuloksiin.
        Juuri ajoin ~300km jokin Valvolinen Fuel Injection and Carburator Cleaner tankissa.. Käynti tasoittui hieman, mutta itse tuohon vikaan se ei tuonut minkäänlaista muutosta.

        Huomenna käytän tuota vikapistokkeessa... alkaa loppua oma ymmärrys.

        Comment

        • Damien83
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 527
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by bavaria:39
          Ihan mielenkiinnosta vaan kyselisin, että mistä ohjelmasta tuo screenshot on?
          Ohjelmahan on Autodata 2004. Kaupasta löytyy. Piratismiin en ketään tosiaankaan kehota :|

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Damien83
            kun vika tulee "päälle" vasta noin 10-15sek. lämpimänä käynnistyksen jälkeen.
            Totta puhut, tuota en huomannutkaan. Toisinaan omituisten käyntihäiriöiden syynä on ollut lambdasondi ja vain ajoittain esiintyvien takana on usein kosketushäiriö jossain liittimessä -> hapettumaa.

            Mittaile vielä onko kaikkien relevanttien antureiden vastusarvot kohdallaan, sehän käy helposti yleismittarilla niin saat esim Motronicin lämpöanturivian suljettua pois jne.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • Damien83
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 527
              • Seinäjoki

              #21
              Originally posted by Jacek
              Toisinaan omituisten käyntihäiriöiden syynä on ollut lambdasondi ja vain ajoittain esiintyvien takana on usein kosketushäiriö jossain liittimessä -> hapettumaa.
              Käyn huomenna BMW-huollon vikapistokkeessa joten eiköhän siellä ainakin lambda-anturin kunto selviä. Luulisi vikamuistin myös herjaavan jos kontaktihäiriöitä on esiintynyt... vai herjaako?

              Originally posted by Jacek
              Mittaile vielä onko kaikkien relevanttien antureiden vastusarvot kohdallaan, sehän käy helposti yleismittarilla niin saat esim Motronicin lämpöanturivian suljettua pois jne.
              Juuri tähän kaipaisinkin pientä avustusta, eli eri osien vastusarvoja sekä käytännön vinkkejä mittailuun tai siis lähinnä mitattavan osan tuntomerkit ja mistä tämä löytyy.

              Comment

              • Damien83
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 527
                • Seinäjoki

                #22
                Noniin... 44€ maksettu Seinäjoen valtuutetulle BMW:n jälleenmyyjälle huoltopalveluista. Ai mitä tällä rahalla sain? No tietystin kutsun syvempään tarkasteluun. Vikadiagnostiikka ei ihmeitä kertonut ja mekaanikkokaan ei turhan innostunut ollut päätään vaivaamaan. Ehkä olin hieman liiankin optimistinen ja odotin koneen kertovan että jokin anturi "ei vastaa" tms.

                Ainut merkittävä asia mikä tuolta jäi käteen, seos on liian laiha tyhjäkäynnillä, mutta rikastuu korkeammilla kierroksilla. Vian tullessa päälle kunnolla, on seos todella laiha. Lambdastakin loppuu "säätövara", mutta koska toimii korkeammilla kierroksilla, tästä itse syyttäisin ehkä sittenkin tuota bensapaineen säädintä. Otan sen huomenissa irti ja puhdistan/tutkailen ja koettelen uudelleen.

                Tänäänkään vika ei tullut päälle kuin kerran... huollossa

                Comment

                • Damien83
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 527
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Tänään irrottelin bensapaineen säätimen ja putsailin... ei vaikutusta. Huollossahan siis ilmeni että kone käy tyhjäkäynnillä liian laihalla seoksella. Tänään huomasin tuon itsekin sillä irrotin akun ja ilmeisesti tuo ECU on jonkinsortin oppivaa tyyppiä, koska se tietenkin "nollaantui" ja kone ei akun kiinnityksen jälkeen meinannut oikein pysyä kylmänäkään käynnissä. Hetken käytön ja pienen ajolenkin jälkeen kone vasta alkoi pysyä taas "normaalisti" käynnissä kun ECU "säi säätää itsensä" eli haistella antureitaan.

                  Nyt kaipaisinkin neuvoja bensapaineen mittailuun eli lähinnä millaista mittaria olisi järkevintä käyttää yms. yms.

                  Mitäs arvon lajitoverit sanotte.. onko mahdollista että bensapaineen säätimen jousi olisi sen verran kulunut että olisi koko ajan auki ja siksi tyhjäkäynnillä soppaa ei tarpeeksi riitä?
                  Last edited by Damien83; 22-12-2004, 17:58.

                  Comment

                  • Damien83
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 527
                    • Seinäjoki

                    #24
                    Tänään vaihdoin lambdan... nyt täytyy haistella taas tilannetta muutama päivä ennen kuin sanon yhtään mitään.

                    Jos huonosti käy, minulla olisi täysin toimiva Boschin lambda-anturi myynnissä.

                    Comment

                    • Damien83
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 527
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Taas mennään..

                      Alkaa tuntua siltä että tuo lambda olisi ollut syyllinen, vaikkakin nyt en ole lähes viikkoon autollani ajellut (etupuskuri,maski ja lokasuoja maalauksessa/projektina)

                      Tänään sain selville että ohjausboksi ei "kuuntele" lambdaa kun kierrokset ylittävät 3000rpm vaan siitä eteenpäin mennään boksin muistiin tallennetuilla arvoilla sekä ilmamäärämittarilla ynnä muilla antureilla. Miksi kukaan ei tätä ennemmin minulle kertonut? Tämähän siis oli aika "selvä" lambda vika, koska auto toimi aina normaalisti kun kierrokset ylittivät 3000rpm.
                      No... auto toimii normaalisti ja se on pääasia

                      Toisaalta vian olisi myös ehkä saanut korjattua putsailemalla tuon lambdan, ja lambdan liittimen sillä itselläni lambdan liitin (iso pyöreä) oli AIVAN TÄYNNÄ hienoa hiekkaa ja pölyä jota sai sieltä kaataa pois kuin avatusta tiimalasista konsanaan ja itse happitunnistin oli hieman karstan peitossa
                      Last edited by Damien83; 03-01-2005, 20:31.

                      Comment

                      • Laud
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 335
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by Damien83
                        Tänään sain selville että ohjausboksi ei "kuuntele" lambdaa kun kierrokset ylittävät 3000rpm vaan siitä eteenpäin mennään boksin muistiin tallennetuilla arvoilla sekä ilmamäärämittarilla ynnä muilla antureilla.
                        Mistä sait tuon selville? Kuulostaa ainakin mun mielestä aika pieneltä käyntinopeudelta, tuon verran kierroksiahan on tavallisessa maantieajossa. Sen vielä uskoisin, että kaasu pohjassa lambda putoaa pois.
                        E36 320i coupé (M50TU)

                        Comment

                        • Damien83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 527
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by Laud
                          Mistä sait tuon selville? Kuulostaa ainakin mun mielestä aika pieneltä käyntinopeudelta, tuon verran kierroksiahan on tavallisessa maantieajossa. Sen vielä uskoisin, että kaasu pohjassa lambda putoaa pois.
                          En nyt juuri muista mistä topicista tuo silmille hyppäsi, mutta eilen sen kuitenkin lueskelin. En toki mene vannomaan että tuo olisi täysin faktaa. Joku vain noin väitti... ja minä uskoin

                          Onko jollakulla varmaa tietoa asiasta?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎