Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juhowee
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 19
    • Seinäjoki

    Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

    Tässä pari päivää olen nyt paininut ilmauksen kanssa. Joka paikassa tuntuu olevan vähän erilaisia ohjeita asiasta. Päätin luottaa eniten Bentleyn manuaaliin. Laitoin siis virrat päälle ja säädin lämmöt täysille. Avasin ilmausruuvin ja aloin lisäillä nestettä ja neste saavutti ilmausruuvin mutta mitään ilmakuplia ei kyllä näkynyt missään vaiheessa. Nyt on nestettä tankki täynnä ja kaiken lisäksi auton ohjekirjassa sanotaan että sitä tulisi olla vain siihen COLD -merkkiin asti. Jossain myös puhutaan että ilmaus pitä tehdä auton ollessa käynnissä, tästä taas ei puhuta bentley manuaalissa. Ja kaikenmaailman pullokikkoja ja muita olen tällä nähnyt, joten mikä mahtaa olla se oikea tapa? Jotkut autot kuulemma ilmaavat itse itsensä?

    Lämmöt siis nousevat mittarin puoliväliin täysin normaalisti ja muutakaan ongelmaa ei ole, tuo ilmaus vain mietityttää ja häiritsee että nestettä on nyt siihen korkkiin asti

    Auto on E36 316i 1998.
    Last edited by juhowee; 17-11-2011, 20:11.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    #2
    cold- nestepinnan taso kun nesteet on kylmät. Lämpimänä on todennäköisesti korkeammalla.

    Oletko siis jo ilmannut ja ongelmat vaan jatkuu vai mikäs tässä nyt ol problem? Vai ei ollu problem?

    Tapoja ilmata on varmaan yhtä monta kuin asentajiakin.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • juhowee
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 19
      • Seinäjoki

      #3
      Siis mitään ongelmia ei ole eli lämmöt nousee ja pysyy tasaisesti kohdallan niinkuin pitää mutta jotenkin vain tuo ilmaus ei onnistu. Eli tarvitseeko ilmata laisinkaan? Ja nyt kyllä nestettä reilusti yli sen COLD merkin eli pitääkö laskea pois?

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1835
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by juhowee View Post
        Tässä pari päivää olen nyt paininut ilmauksen kanssa. Joka paikassa tuntuu olevan vähän erilaisia ohjeita asiasta. Päätin luottaa eniten Bentleyn manuaaliin. Laitoin siis virrat päälle ja säädin lämmöt täysille. Avasin ilmausruuvin ja aloin lisäillä nestettä ja neste saavutti ilmausruuvin mutta mitään ilmakuplia ei kyllä näkynyt missään vaiheessa. Nyt on nestettä tankki täynnä ja kaiken lisäksi auton ohjekirjassa sanotaan että sitä tulisi olla vain siihen COLD -merkkiin asti. Jossain myös puhutaan että ilmaus pitä tehdä auton ollessa käynnissä, tästä taas ei puhuta bentley manuaalissa. Ja kaikenmaailman pullokikkoja ja muita olen tällä nähnyt, joten mikä mahtaa olla se oikea tapa? Jotkut autot kuulemma ilmaavat itse itsensä?

        Lämmöt siis nousevat mittarin puoliväliin täysin normaalisti ja muutakaan ongelmaa ei ole, tuo ilmaus vain mietityttää ja häiritsee että nestettä on nyt siihen korkkiin asti

        Auto on E36 316i 1998.
        Jos nestettä on liikaa, ylimääräinen kyllä tulee pois paisarin korkin kautta sitämukaa kun kone lämpenee. Oikea nestemäärä on kylmässä koneessa cold-merkin tuntumassa, ja mitä kuumempi kone, sen ylemmäs nestepinta nousee. Jos nestettä on oikea määrä, jää taso kuumassakin koneessa tietääkseni muutaman sentin vajaaksi korkin tasosta.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • juhowee
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 19
          • Seinäjoki

          #5
          Okei, eli ei tarvitse tehdä mitään? Vai kannattaisiko laskea ylimääräiset pois niin että olisi tuohon COLD -merkkiin asti?

          Comment

          • 316bemi
            BTCF Member
            • Oct 2010
            • 216
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by juhowee View Post
            Tässä pari päivää olen nyt paininut ilmauksen kanssa. Joka paikassa tuntuu olevan vähän erilaisia ohjeita asiasta. Päätin luottaa eniten Bentleyn manuaaliin. Laitoin siis virrat päälle ja säädin lämmöt täysille. Avasin ilmausruuvin ja aloin lisäillä nestettä ja neste saavutti ilmausruuvin mutta mitään ilmakuplia ei kyllä näkynyt missään vaiheessa. Nyt on nestettä tankki täynnä ja kaiken lisäksi auton ohjekirjassa sanotaan että sitä tulisi olla vain siihen COLD -merkkiin asti. Jossain myös puhutaan että ilmaus pitä tehdä auton ollessa käynnissä, tästä taas ei puhuta bentley manuaalissa. Ja kaikenmaailman pullokikkoja ja muita olen tällä nähnyt, joten mikä mahtaa olla se oikea tapa? Jotkut autot kuulemma ilmaavat itse itsensä?

            Lämmöt siis nousevat mittarin puoliväliin täysin normaalisti ja muutakaan ongelmaa ei ole, tuo ilmaus vain mietityttää ja häiritsee että nestettä on nyt siihen korkkiin asti

            Auto on E36 316i 1998.
            Järjestelmähä on ilmautunu jos puhaltaa kunnolla lämmintä ja lämmöt pysyy tasasena..Eipä siinä sillo erikosempia tarttee alkaa sähläämään
            Nesteitäkää ei tarttee pois ottaa,ku tosiaan ylivuotoletkusta ylimääräset tulee pihalle..

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16344
              • Leppävirta

              #7
              Originally posted by juhowee View Post
              Okei, eli ei tarvitse tehdä mitään? Vai kannattaisiko laskea ylimääräiset pois niin että olisi tuohon COLD -merkkiin asti?
              Näkisin että sulla ei ole mitään ongelmaa tässä nyt.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • meikkis
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 42
                • aura

                #8
                Originally posted by Haju69 View Post
                Näkisin että sulla ei ole mitään ongelmaa tässä nyt.
                kiitos vastauksista miettuny kans samaa asiaa muutaman päivän.

                Comment

                • juhowee
                  Newbiemmer
                  • Oct 2009
                  • 19
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Nyt kun olen vähän aikaa ajellut niin jotenkin kyllä tuntuu että lämpiää vähän hitaasti, voi mennä varttikin että pääsee normaaliin käyntilämpötilaan. Tuntuu että olisi joskus lämmennyt nopeamminkin.

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Ilmaus ei kyllä koneen lämpiämiseen vaikuta. Paitsi ylikuumenemiseen sitten jos ilmaa täynnä muttei ainakaan hidasta.

                    Comment

                    • Yyz
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 151
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by juhowee View Post
                      Nyt kun olen vähän aikaa ajellut niin jotenkin kyllä tuntuu että lämpiää vähän hitaasti, voi mennä varttikin että pääsee normaaliin käyntilämpötilaan. Tuntuu että olisi joskus lämmennyt nopeamminkin.

                      Taitaa olla ulkolämpötila sen verran laskenut näin syksyllä että kestää kauemman lämmetä.

                      Comment

                      • Henkka90
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 450
                        • Tornio

                        #12
                        Bahco BE410 onko kellään kokemuksia?

                        e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                        Comment

                        • 2bar..ahhh
                          BTCF Honorary Member
                          • Nov 2004
                          • 3351
                          • haapavesi

                          #13
                          Originally posted by Henkka90 View Post
                          Bahco BE410 onko kellään kokemuksia?

                          http://www.motonet.fi/fi/tuote/80408...ttotyhjiolaite
                          on särkee viimesetki jäähytys osat. esim tiedän et on sisätilan kenno bvejetty ruttuun tollasella väärin käytettynä.
                          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                            on särkee viimesetki jäähytys osat. esim tiedän et on sisätilan kenno bvejetty ruttuun tollasella väärin käytettynä.
                            Tuolla saa pienen alipaineen jäähdytysjärjestelmään, eli kumiletkut se vetää lyttyyn, mutta ei sillä mitään tyhjiötä sentään saa aikaiseksi. En millään usko, että tuolla ehjiä osia rikki saa. Se kenno oli jo ennestään paska, jos ei kestänyt.


                            Comment

                            • Henkka90
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 450
                              • Tornio

                              #15
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Tuolla saa pienen alipaineen jäähdytysjärjestelmään, eli kumiletkut se vetää lyttyyn, mutta ei sillä mitään tyhjiötä sentään saa aikaiseksi. En millään usko, että tuolla ehjiä osia rikki saa. Se kenno oli jo ennestään paska, jos ei kestänyt.
                              Ok, järjestelmä ilmattu, nesteet kiertää ja lämmintä tulee mutta pitäs saaha varmuus ettei kuplan kuplaa kierrossa enään olis.
                              e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎