Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d M47 ilmamassamittarin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    320d M47 ilmamassamittarin vaihto

    Tehdäänpä uus topicci kun vanhoissa ei suoraan tätä taittu kysyä

    Eli mulla on M47 (136hp) koneella oleva 320d ja kyselin siihen uutta ilmamassamittaria. Sain selville, että uus mittari voi olla erilainen kuin alkuperäinen ja jos on niin ainakin silloin vaatii koodauksen. Mahdollisesti saatavilla on myös pelkkä mittarin anturiosa.

    - Eli voisko joku selventää milloin vaatii koodauksen ?
    - mistä erilaiset mittariversiot erottaa toisistaan ?
    - Millä ohjelmalla koodaus on mahdollista tehdä ns. itse ?
    - Merkkiliikkeen ( Wetteri) hinta-arvio pelkälle ohjelmoinnille oli noin 100 euroa, koska kuulema tuntia vähempää töitä ei voi veloittaa
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • huupi
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 1197
    • Tyrnävä

    #2
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Tehdäänpä uus topicci kun vanhoissa ei suoraan tätä taittu kysyä

    Eli mulla on M47 (136hp) koneella oleva 320d ja kyselin siihen uutta ilmamassamittaria. Sain selville, että uus mittari voi olla erilainen kuin alkuperäinen ja jos on niin ainakin silloin vaatii koodauksen. Mahdollisesti saatavilla on myös pelkkä mittarin anturiosa.

    - Eli voisko joku selventää milloin vaatii koodauksen ?
    - mistä erilaiset mittariversiot erottaa toisistaan ?
    - Millä ohjelmalla koodaus on mahdollista tehdä ns. itse ?
    - Merkkiliikkeen ( Wetteri) hinta-arvio pelkälle ohjelmoinnille oli noin 100 euroa, koska kuulema tuntia vähempää töitä ei voi veloittaa
    Tuolla OLI hyvä sepostus aiheesta, mutta eipä näköjään linkki toimii enää.

    Tuosta myös löytyy tietoa, sivuston luotettavuus... :think

    Ja tuosta vielä jutustelua aihetta sivuten.
    I01 i3s 94

    Comment

    • janne320d
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1342
      • jns

      #3
      käsittääkseni pre faceliftissä ei tarvitse ohjelmoida,itse ainakin vaihdoin alkuperäisen mittarin olikohan bosch enkä ole sitä koodaillut.
      faceliftissä joutuu sitten kai käyttämään ohjelmoinnissa
      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        QUOTE=ockelbo4500;2543641]Tehdäänpä uus topicci kun vanhoissa ei suoraan tätä taittu kysyä

        Eli mulla on M47 (136hp) koneella oleva 320d ja kyselin siihen uutta ilmamassamittaria. Sain selville, että uus mittari voi olla erilainen kuin alkuperäinen ja jos on niin ainakin silloin vaatii koodauksen. Mahdollisesti saatavilla on myös pelkkä mittarin anturiosa.

        - Eli voisko joku selventää milloin vaatii koodauksen ?
        - mistä erilaiset mittariversiot erottaa toisistaan ?
        - Millä ohjelmalla koodaus on mahdollista tehdä ns. itse ?
        - Merkkiliikkeen ( Wetteri) hinta-arvio pelkälle ohjelmoinnille oli noin 100 euroa, koska kuulema tuntia vähempää töitä ei voi veloittaa [/QUOTE]

        Originally posted by janne320d View Post
        käsittääkseni pre faceliftissä ei tarvitse ohjelmoida,itse ainakin vaihdoin alkuperäisen mittarin olikohan bosch enkä ole sitä koodaillut.
        faceliftissä joutuu sitten kai käyttämään ohjelmoinnissa
        Se vaihtuu tuossa 2000-2001 vaiheilla, täytyy katsoa vanhan mittarin numerosarja ja jos uudessa ei sama, joutuu tod. päivittään moottorinohjauksen. Ellei sitten joku asiasta tietämätön ole sitä jo aiemmin vaan heittänyt sinne uudempaa. Auto toimii, mutta ei käytä mittaria = tehoja puuttuu?

        Nimenomaan uudemmissa ei tarvi tehdä muuta kuin vaihtaa. Bmwfans-sivuilta voi katsoa milloin vaihtuu, löytyy sieltä suuttimen kuvakkeen alta.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Se vaihtuu tuossa 2000-2001 vaiheilla, täytyy katsoa vanhan mittarin numerosarja ja jos uudessa ei sama, joutuu tod. päivittään moottorinohjauksen. Ellei sitten joku asiasta tietämätön ole sitä jo aiemmin vaan heittänyt sinne uudempaa. Auto toimii, mutta ei käytä mittaria = tehoja puuttuu?

          Nimenomaan uudemmissa ei tarvi tehdä muuta kuin vaihtaa. Bmwfans-sivuilta voi katsoa milloin vaihtuu, löytyy sieltä suuttimen kuvakkeen alta.
          Jossain luki, että se koodaustarve riippuis nimenomaan siitä, että jos se mittarin runko vaihtuu erilaiseen.
          Eli voinko vaihtaa pelkän anturin( mikä on puolen hintainen) ilman koodausta.

          Lisäksi pitää yleensä tässä yrittää selvittää kumpi versio tuossa itsellä on kun auto on valmistettu 11/2000
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • janne320d
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1342
            • jns

            #6
            Originally posted by ockelbo4500 View Post
            Jossain luki, että se koodaustarve riippuis nimenomaan siitä, että jos se mittarin runko vaihtuu erilaiseen.
            Eli voinko vaihtaa pelkän anturin( mikä on puolen hintainen) ilman koodausta.

            Lisäksi pitää yleensä tässä yrittää selvittää kumpi versio tuossa itsellä on kun auto on valmistettu 11/2000
            mulla on 12/2000 enkä vaihdonjälkeen huomannut mitään eroa auton käyttäytymisessä ja paikallisesta dieselhuollosta sanoivat ettei tarvitse ohjelmoida tosin ei vanhassa mittarissa ollutkaan mitään vikaa
            Last edited by janne320d; 18-11-2011, 12:00.
            ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Mulla on näköjään ilmamassamittarin runkona tuo vanhempi nro.0 928 400 314 oleva mittari.
              Käytin myös itse anturia irti ja huomasin, että ko. anturi on joskus vaihdettu. ei ole ilmeisesti enää laisinkaan BMW:n oma anturi, koska liitin kyllä käy siihen, mutta ko. anturissa lukituskynnet on leveämmillä reunoilla ja tuossa BMW:n liittimessä ne on taas kapeammilla reunoilla.
              Yritin ottaa anturista kuvan kännykällä, mutta eipä siitä kuvasta kunnolla selvää saanut, mutta anturi on BOSCH F 99C 262 066 tms. Loppuu kuitenkin numerosarjaan 066.

              EDIT: Selailin täältä vanhoja topicceja ja näköjään mulle on Volvon Maf anturi vaihdettu tuohon. On numerolla F 00C 2G2 066.

              Palataanpa aiheeseen eli näyttäis että tää auto voi toimia kyllä tuolla Volvon anturillakin, juurikin tuon vanhan maf runkon yhteydessä.
              Jos katsoo MAF shop. de sivuja niin löytyy yllättävän monia vaihtoehtoja


              Tuon mukaan tuohon voi ilman koodausta nakata Pierburgin pelkän MAF sensorin vanhaan runkoon tai sitten ostaa tuommosen Löwe tarvikemaffin, joka on tuota alkuperäistä vastaava.
              Kolmantena vaihtoehtona sitten uus BOSCH ja koodaus.

              Vielä tuosta koodauksesta eli jos tuon koodaa niin tarkoittaako se, että autossa mahdollisesti oleva lastutus katoaa? Voiko tuon DDE:n koodauksen tehdä muualla kuin BMW:n merkkiliikkeessä ?
              Last edited by ockelbo4500; 19-11-2011, 22:00.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Vois kokeilla ratkaisua vaihtaa pelkkä sensori tuohon vanhaan runkoon. Tämä sen vuoksi, että auton "lastutus" ei katoaisi.

                Myynnissä on suomessa kahta eri versiota tuohon anturiksi
                - BOSCH anturi E46 320d vm. 98-2007 ( tarvikeliikkeen katalogi ei kerro numeroa tälle anturille)

                - Pierburg 722684090 anturi .


                eli osaisko joku sanoa, että toimiiko nämä sitten vanhassa rungossa ilman mitään koodauksia ?
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 923
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  Joo eli BMW:hen ei periaatteessa oo saatavana MAFfia jota ei tartteis koodata, mikäli ajoneuvossa on tuo vanha 314 loppunen MAF runkoputki.

                  Tätä foorumia aikani selattua pisti kuitenkin silmään, että ainakin 525d ja 530d koneisiin tuon vanhan maffin yhteydessä ovat vaihtaneet Pierburgin 722684070 anturia, joka on Mersun anturi.

                  No kävin moisen Motonetistä hakemassa kun hintaa oli vain 69,90 ja nappasin paikalleen. Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ei oikeastaan huomaa eroa entiseen tai no se on ainakin hankala määrittää, mutta osakaasuasennoissa auton käyttäytyminen muuttui.
                  aiemmin oli alhaalta ehkä hieman puhditon ja kevyellä kaasulla kiihdyttäessä tuli semmonen "tehopiikki" jossain 2500 kohdalla. sitten 3000rpm jälkeen taas auto tuntui hyytyvän jos ei painanut reilusti kaasua. Nyt autosta tuli jotenkin paljon tasaisemmin kaasuun reagoiva ja osakaasuasennoilla vetää paljon virkeämmin 3000-4000 rpm välillä.

                  Summasummarum. En tiedä paranisko tuo sitten vielä uudelleen koodauksilla, mutta jos samalla menee autosta "lastu" niin ei sitten varmasti liiku tuonkaan vertaa. Tuo nyt kuitenkin on mielestäni hieman vakiota (136hp) pirteämpi nykyisellään.
                  Lopputulemana voi myös päätellä sen, ettei se mun aiempikaan MAF nyt ihan pilalla ole, joten pitää jättää varaosaksi talteen.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by ockelbo4500 View Post
                    Summasummarum. En tiedä paranisko tuo sitten vielä uudelleen koodauksilla, mutta jos samalla menee autosta "lastu" niin ei sitten varmasti liiku tuonkaan vertaa.
                    Hommaa KWP2000+ ecu flasher ja ota ohjelma (osa siitä) talteen, ja ohjelmiston päivityksen jälkeen ajaa takaisin. No joo, noista on varoteltu, mutta omastani oon moneen kertaan pistänyt orkkista ja muutettua sisään, eikä vielä ole moottorinohjaus mennyt jumiin .
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • janne320d
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1342
                      • jns

                      #11
                      Onko tästä nyt faktaa olemassa että pitääkö tuo oem bosch anturin vaihdonjälkeen ohjelmoida tuo uudestaan vai ei ja hävittääkä lastu softat?
                      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 923
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        Originally posted by janne320d View Post
                        Onko tästä nyt faktaa olemassa että pitääkö tuo oem bosch anturin vaihdonjälkeen ohjelmoida tuo uudestaan vai ei ja hävittääkä lastu softat?
                        Esim. Pierburgin sivuilla luki, että jos vaihtaa tuon BMW:hen tarkoitetun anturin nro. 722684090 niin koodaus tarvitaan mikäli ilmamassamittarin runkona on 0 928 400 314. Uudempiin runkoihin voi sitten anturin vaihtaa ilman koodausta ja pitäis mielestäni toimia. Sama tilanne ilmeisesti Boschin anturin kanssa.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by ockelbo4500 View Post
                          Esim. Pierburgin sivuilla luki, että jos vaihtaa tuon BMW:hen tarkoitetun anturin nro. 722684090 niin koodaus tarvitaan mikäli ilmamassamittarin runkona on 0 928 400 314. Uudempiin runkoihin voi sitten anturin vaihtaa ilman koodausta ja pitäis mielestäni toimia. Sama tilanne ilmeisesti Boschin anturin kanssa.
                          M57 vanha runko on ovaaliputki, uusi runko on ovaaliputki, jossa keskellä n. 30mm putki ja anturin mittapää siinä keskellä.

                          Huomasikin että minulla on vielä myynnissä halpis-maf joka pitäisi olla uudempaa mallia (koodattava), mutta kuitenkin vanhalla rungolla ilman putkea? Eli onko nyt kuitenkin vähän muutakin eroa kuin runko?
                          Kyseinen maf savutti alakierroksilla aivan järjettömästi jos polkaisi, asfaltiin jäi musta raita nokea. myyjä totesi vialliseksi ja vaihdettiin, tätä uutta en ole kyllä kokeillut.

                          Last edited by Esal; 23-11-2011, 12:16.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 923
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Testasin karkeasti nopeusmittarin mukaan vedon 80-120 ( nelosella kaasu pohjaan about 70km/h vauhdissa ja siitä sitten ajat sekkarilla) Sain ajaksi noin 7,3s ja toisella vedolla 90-120 aika tarkkaan 6s. Tekniikan maailmassa aikoinaan vakiolle 320d sedanille mitattu 90-120km/h nelosella 6,3 s. Nettiä kun vähän selailin niin näyttäs tuo auto liikkuvan aika lailla tuon tuon uudemman 150hv version kanssa yksiin. Eli kaitpa tuossa nyt lienee suunnilleen kaikki kotona.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • tuttifrutti
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 247
                              • Kitee

                              #15
                              Jäljitin tasakaasulla nykimisongelmia ja otin ilmamassamittarista johdon irti. Ei sytyttänyt vikavaloa ja kulkukin piristyi, tosin alavääntö on melko hukassa, mutta eipähän nyvi tasakaasulla n. 80 nopeudessa.

                              Kyseisen M47 koneisen 320d:n massamittarista löytyi numerosarja 0928400468, käykö tämän tilalle löwen tai pierburgin tarvike ilman koodausta. Ilmeisesti uudempi boschin tuote 0928400-527 tarvihtoo koodin päivitystä autolle?

                              Tekeekö noilla tarvikkeilla mitään, vai pitääkö maksaa kiltisti bosch-extra eurot paremman toimivuuden toivossa .

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎