Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43 jätti tielle, eikä käynnisty (ECU kastunut)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • carnifex
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 58

    M43 jätti tielle, eikä käynnisty (ECU kastunut)

    Auto on e34 518i touring -96.

    Auto jätti kesken kaiken tielle. Kun vikaa tutkisteltiin, niin ECU oli veden alla osittain ~3cm eli vesireiät oli tukossa jotta ylimääränen vesi pääsisi poikkeen tilasta missä ECU on.

    Ebaysta ollaan tilattu 2 kpl ECU:ja sekä ABS-boksi. Voikohan olla niin huono tuuri, että molemmat käytetyt ECU:t on ollu valmiina rikki, kun ei auto ruvennu toimimaan?

    Tällä hetkellä on lisäksi vaihdettu:
    -Nokka-akselin asentotunnistin
    -Kampiakselin asentotunnistin
    -Sytytysyksikkö
    -Vaihdettu boksin- ja bensapumpunrele
    -kaksi eri ECU-boksia

    Tarkastanu:
    -Virrat tulevat ECU:lle sekä sytytysyksikölle saakka. Eli kipinää ei tule tulpille.
    -Bensapumppu toimii irtoakulla, mutta ilman "ohitusta" pumppu ei käynnisty.
    -Maadoitukset on kunnossa.
    -kaksi eri autokorjaajaa on kokeillu lukea vikakoodeja, mutta eivät päässeet lukemaan koodeja.

    Virtalukonpohjasta yhdestä navasta ei virta lähde eteenpäin, joten liekkö se 0 vai?

    Eniten tässä epäillään edelleen tuota ECUa, joten kannattaisiko vielä tilata ja testiä yksi ECU? Autossahan ei ole käynnistyksenestoa, joten boksin vaihto pitäisi onnistua ilman ohjelmoimista?

    Huomioimisen arvoista voi myös olla, että auto jätti ennen tuota episodia pari kertaa tielle. Kerran auttoi se, kun vaihtoi bensapumpun- ja boksinreleen. Toisella kertaa taisi vain ruveta toimimaan ilman toimenpiteitä.

    Mitä tekisitte tässä tilanteessa seuraavaksi? Mitä kannattaisi tarkastaa? Kaikki apu erittäin tervetullutta! Jos jollain on tarjota varmasti toimivaa ECU-boksia (0 261 203 280 ja 1 743 249), niin voi laittaa vaikka viestiä.
  • carnifex
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 58

    #2
    Olisko kellään vinkkiä taikka mielipidettä missä vika voisi olla?

    Comment

    • ka00z
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1805
      • Varsinais-Suomi

      #3
      Originally posted by carnifex View Post
      Olisko kellään vinkkiä taikka mielipidettä missä vika voisi olla?
      Bensapumppu vaihtoon? Et laittanut paikkakuntaasi, mutta ainakin minun m43-koneen boksista saatiin luettua vikakoodit onnistuneesti.
      W124 voll, markalla pidemmälle

      Comment

      • intfreak
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 2966
        • Uusikaupunni

        #4
        Originally posted by carnifex View Post
        Auto on e34 518i touring -96.

        Eniten tässä epäillään edelleen tuota ECUa, joten kannattaisiko vielä tilata ja testiä yksi ECU? Autossahan ei ole käynnistyksenestoa, joten boksin vaihto pitäisi onnistua ilman ohjelmoimista?
        Starting with 1/95 production, all vehicles were equipped with a new EWS system, EWS II. EWS II was installed on E31, E34, E36, E38 and E39 vehicles.

        Replacement Procedures
        DME Control Module
        The DME Control Module is not ordered VIN specific and must be programmed during replacement. The ISN from the new DME must be transferred to the EWS II module using the DISplus or MoDic.
        N62 Money Spender Club

        Comment

        • carnifex
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 58

          #5
          Originally posted by intfreak View Post
          Starting with 1/95 production, all vehicles were equipped with a new EWS system, EWS II. EWS II was installed on E31, E34, E36, E38 and E39 vehicles.

          Replacement Procedures
          DME Control Module
          The DME Control Module is not ordered VIN specific and must be programmed during replacement. The ISN from the new DME must be transferred to the EWS II module using the DISplus or MoDic.
          Ahaa! Tämä kyllä selittää jo jotain! Laakkosen "viisas" myyjä kertoi, ettei tartteis uudelleen ohjelmoida ECUa, jos ei ole käynnistyksenestoa...

          Onkos jossain Joensuun lähistöllä paikkaa, jossa voisi ECUn ohjelmoida?

          Comment

          • carnifex
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 58

            #6
            Hmm, tarkastitettiin eikä autossa ole käynnistyksen estoa jolloin EWS II:sta ei luonnollisestikaan ole..? ---> ei tarvitse ohjelmoida ECUa. Eikö vaan?

            Siis senhän pitäisi sijaita: "On E34 and E36 models the transmitter/receiver module is located under the dash near the steering column". Tosiaan siellä ei sitä ollut.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by carnifex View Post
              Ebaysta ollaan tilattu 2 kpl ECU:ja sekä ABS-boksi. Voikohan olla niin huono tuuri, että molemmat käytetyt ECU:t on ollu valmiina rikki, kun ei auto ruvennu toimimaan?

              Tällä hetkellä on lisäksi vaihdettu:
              -Nokka-akselin asentotunnistin
              -Kampiakselin asentotunnistin
              -Sytytysyksikkö
              -Vaihdettu boksin- ja bensapumpunrele
              -kaksi eri ECU-boksia

              -kaksi eri autokorjaajaa on kokeillu lukea vikakoodeja, mutta eivät päässeet lukemaan koodeja.
              Eipä varmaankaan ole nuo ecut vialla. Hyvin epätodennäköistä on ecm vikaantuminen ilman ulkoisia tekijöitä (ylijännite, kosteus tai fyysinen tuhoutuminen).
              Kannattaisi saada ne vikakoodit kuitenkin luettua,
              mainitsemillasi korjaajilla on ilmeisesti liian huonot testerit, tämäkin on yleistä... toki jos auton muihin yksiköihin paitsi moottorinohjaukseen pääsee kiinni tällöin vikaa todennäköisesti ko yksikön virransyötössä.

              Comment

              • bemu-freak
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 277
                • Kerava

                #8
                Jos noissa tilatuissa ECU:issa on käynnistyksen esto, niin ota alkuperäisestä ECU:sta ohjelma piiri siihen uuteen, niin pitäisi alkaa toimimaan.
                Noin oli yhdessä M43 tapauksessa. Siinä kärysi ekaksi puola, mutta sen vaihto ei auttanut. ECU:sta oli palanut jotain. Tilasin uuden, mutta siinä oli käynnistyksen esto eikä alkanut toimimaan ennen kuin otti vanhasta ECU:sta ohjelmapiirin.
                BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                Comment

                • carnifex
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 58

                  #9
                  Originally posted by bemu-freak View Post
                  Jos noissa tilatuissa ECU:issa on käynnistyksen esto, niin ota alkuperäisestä ECU:sta ohjelma piiri siihen uuteen, niin pitäisi alkaa toimimaan.
                  Noin oli yhdessä M43 tapauksessa. Siinä kärysi ekaksi puola, mutta sen vaihto ei auttanut. ECU:sta oli palanut jotain. Tilasin uuden, mutta siinä oli käynnistyksen esto eikä alkanut toimimaan ennen kuin otti vanhasta ECU:sta ohjelmapiirin.
                  Jaahas, jaahas! Tulipas kokeiltua tätä vasta nyt näin tauon jälkeen, niin autohan lähti heti käyntiin!!! Vielä ei pysty sanomaan, että miten hyvin toimii, kun auto on seisonnassa ja "loukussa" lumen takana kylmässä varastossa. Mutta kun aikasemmin ei edes hörähtäny ja nyt lähti kerralla käyntiin, niin voisi olettaa, että toimisi.

                  Kiitoksia hyvästä vinkistä bemu-freak!

                  Comment

                  • carnifex
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 58

                    #10
                    Originally posted by carnifex View Post
                    Vielä ei pysty sanomaan, että miten hyvin toimii, kun auto on seisonnassa ja "loukussa" lumen takana kylmässä varastossa.
                    Ja hyvinhän se on toiminut!

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎