Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon pääakselin korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Vaihdelaatikon pääakselin korjaus

    Nyt kävi näin. 6-vaihteisen vaihdelaatikon kardaanin kesitystappi on mennyt kuljetuksessa poikki. Vaihdelaatikko on oikeastaan käyttökelvoton ilman tuota ohjuria. Miten onnistuu vetoakselin koneistus? Korjauksena ajattelin että vetoakseliin porataan 10-20mm syvä reikä johon lämpösovitetaan oikean kokoinen tappi. Tappiin ei hirveästi kohdistu voimaa. Tärkeintä on että tappi on keskellä.

    Sattuisiko jostain löytymään S6S 420G laatikon räjäytyskuvaa? Laatikko ollut siis S50B32-moottorin jatkeena.

    Mielellään kuulisin kokemuksia ja ajatuksia tästä tai vastaavasta asiasta.

    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Vaikka en asiantuntija olekkaan, niin ihan hyvältä korjaukselta toi tappi siihen tuntus. Kunhan on tosiaan keskellä.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #3
      Miltä kuullostas, jos tekis laipan mutterin cnc:llä silleen, että siinä olisi tappi valmiina? Säästyis laatikon purulta, ja ei varmaan sen huonompi?
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        #4
        Originally posted by suppari View Post
        Miltä kuullostas, jos tekis laipan mutterin cnc:llä silleen, että siinä olisi tappi valmiina? Säästyis laatikon purulta, ja ei varmaan sen huonompi?
        Loistava idea. En näe tässäkään mitään heikkouksia. Saisin kyllä itsekkin tehtyä sorvissa laipan tapilla jonka voisi hitsata kiinni alkuperäiseen mutteriin. Katsotaan kuitenkin jos joku tuttu tekisi sen yhdestä kappaleesta CNC-koneessa.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2027
          • Riihimäki

          #5
          Vähän vastaavista yrityksistä on kokemusta, heikolla menestyksellä. Kierteessä tuppaa aina olemaan jonkinlainen välys. Sen takia mutteri ei yleensä asetu aivan keskelle akselia. En usko että tapista tulee heitoton tuolla systeemillä mutta voihan sitä yrittää. Alkuperäinen ajatus olis mun mielestä ok, akseli voi olla aika kovaa mutta eiköhän siihen reiän jollain saa.

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Originally posted by racing02 View Post
            Vähän vastaavista yrityksistä on kokemusta, heikolla menestyksellä. Kierteessä tuppaa aina olemaan jonkinlainen välys. Sen takia mutteri ei yleensä asetu aivan keskelle akselia. En usko että tapista tulee heitoton tuolla systeemillä mutta voihan sitä yrittää. Alkuperäinen ajatus olis mun mielestä ok, akseli voi olla aika kovaa mutta eiköhän siihen reiän jollain saa.
            Onkos sillä muutaman satasen heitolla merkitystä tuossa?
            Kannattahaan sitä ensin yrittää tuota mutterihommaa, katsoo sitten mutteri paikallaan heittokellon kanssa miten suoraa sattui ja jos paljonkin heittää niin alkaa sitten laatikon purkuun.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #7
              Juu, ei se ihan välyksetön ole kardaaniinkaan. Riittävä tarkkuus varmaan saavutetaan tuolla.

              Jos ei asetu, voihan kumilimpun ja vetolaipan väliin tehdä ohuen laipan, jossa sitten keskiosa on "syvemmällä", ja siinä tappi. Eli kiinnittyisi niillä samoilla pulteilla mitä kumilimppukin. Tällätavalla on ainakin SSF-pyörän suorakytky toteutettu..
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                #8
                Särkikoski oli sitä mieltä että hän tekisi mutterin tapilla. Kiristämisen jälkeen +-0.2mm heitto keskipisteestä ei pitäisi vaikuttaa.

                Kokeilen nyt aluksi mutteritappivirityksellä. Halpa, helppo ja ei tarvitse purkaa laatikkoa.
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16421
                  • Asikkala

                  #9
                  Korjataan että tuo akseli on pääakseli, ei vetoakseli. Anteeksi.

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Mutteri keskitystapilla on valmis ja kiinnitetty.

                    Heittoa keskilinjasta jäi 0.4mm. Näkee sitten ajossa täriseekö vai eikö tärise. Vaikea uskoa että noin pieni heitto aiheuttaa tärinää koska se kardaanin kumipuslakin antaa enemmän periksi.



                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #11


                      Yksinkertaiset korjaukset on yleensä parhaita.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎