Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin muokkaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [fuse]
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 299
    • Kerava

    Kampiakselin muokkaus

    Onko kukaan pahemmin harrastanut bemareihin kampiakselin muokkausta tekemällä siihen nk. kirveenterät / knife edget? kutoskoneeseen sen pitäis olla ihan järkevästi mahdollista moottorinrakenteen ja sytytysjärjestyksen vuoksi.

    Eli selvyyden vuoksi kuva, vastapainoista otettu tavaraa pois:

  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Tehohyöty parhaimmillaan 0, pahimmillaan negatiivinen. Kampuran rasitus kasvaa entisestään, joka sitten heijastuu laakereihin ym. nopeuttaen kulumista vaikkei hajoaisikaan.

    Menee samaan sarjaan kun ne kiinteät ja kevennetyt dampperitkin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • [fuse]
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 299
      • Kerava

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Tehohyöty parhaimmillaan 0, pahimmillaan negatiivinen. Kampuran rasitus kasvaa entisestään, joka sitten heijastuu laakereihin ym. nopeuttaen kulumista vaikkei hajoaisikaan.

      Menee samaan sarjaan kun ne kiinteät ja kevennetyt dampperitkin.
      Tehohyötyähän tuolla ei haetakkaan, vaan pyörivien massojen vähentämistä kiloilla.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei se silti asiaa muuta, rasitus kasvaa huomattavasti. Massavähennystä on vaikea saada edes paria kiloa, kehäkin on pieni. Joka tapauksessa, helpomminkin saa moottorin rikki.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Eikö tätä kysely jo aikasemmin täällä, kuulostaa tutulta :think
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • [fuse]
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 299
            • Kerava

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Eikö tätä kysely jo aikasemmin täällä, kuulostaa tutulta :think
            Söörtsillä en ainakaan löytäny mitään :think

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #7
              En ole tehnyt mutta olen harkinnut. Onhan se 60-70-luvulla ollut perusvirityksiä m10 koneelle. Tavoitteena ollut öljyn vatkaushäviöiden pienentäminen ja öljyn vaahdottumisen vähentäminen sekä pyörivän massan kevennys. Kevennykseen tietty vauhtipyörä ja kytkin vaikuttaa enemmän mutta sitten kun ne on "loppuun asti" sorvattu alkaa akselikin vaikuttaa.

              Mitä se sitten tekee akselin kestolle on mulle vähän hämärän peitossa. Eikö vastapainoilla kuitenkin painoteta myös mäntä-kiertokankiyhdistelmää. Kun ne on vakiota keveämmät voisi minun järjen mukaan myös vastapainoja keventää. Sitten kun otetaan vertailukohdaksi 1,6-1,8 litraisen akseli missä on vain 4 vastapainoa pitäisin 2-litraisen 8 painoa edelleen parempana vaikka niistä olisikin otettu esim. 30% pois.

              Puhun vain 4-sylinterisestä m10-koneesta kun en muista mitään tiedä.
              Last edited by racing02; 04-01-2012, 12:43.

              Comment

              • Mica
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 688
                • Häme

                #8
                Väittämän mukaan tämän näköinen olisi Motorsport luettelosta löytyvä A-ryhmän akseli s50b32 koneeseen. Painoa n.2,5-3,0kg vähemmän kuin orkkiksella.

                e36 M3 -97 "katukilpuri"
                e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kyllähän sitä voi keventää, kunhan keventää molemmin puolin että tasapaino säilyy, enkä tarkoita pelkän kammen tasapainoa vaan systeemin. Tuossakin on kevennysporaukset kangentapeille, todennäköisesti myös kangen alapäät on kevyemmät jolloin vastapainoista voi ottaa pois. On vain tuotantorajoitteisen näköinen kampi, vakiosta tehty?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • [fuse]
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 299
                    • Kerava

                    #10
                    Löytyykö tästä mitään mittaustuloksia ennen ja jälkeen tai muuta faktaa?

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      --------------------
                      Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:11.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #12
                        Laitanpas ihan aiheen mielenkiintoisuuden takia kuvan tosta Schnitzerin 86mm iskuisesta M50-kampurasta, vertailun vuoksi.

                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #13
                          ---------------------
                          Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:11.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Silloin kun tehdas keventää, se keventää myös kiertokangen kaulan läheltä.
                            Tehdas pystyy myös huomioimaan akselin sisäisen tasapainon jota ei tollasella kotona tehdyllä knife edge kevennyksellä enää koskaan saa takaisin haltuun. Tollasella knife edge kevennyksellä saadaan aikaan erittäin huono sisäinen tasapaino ja lyhyt ikä akselille. Kuuluu lähinnä essonbaarin tasoisiin virityksiin.
                            Mielenkiintoista. Mielellään kuulisin lisää infoa tästä, koska kaaliin ei taas uppoa miksei tavallista symmetristä kampuraa enää saa tasapainoon kevennysoperaation jälkeen?
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              ------------------------
                              Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:11.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎