Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vieras esine öljytilassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    Vieras esine öljytilassa

    Voisin luetella tähän pitkän litanian kirosanoja kuvaamaan mielentilaani, mutta mennäänpä suoraan asiaan. Säätelin tuossa venttiilejä kun M20 alkoi taas kuulostaa liian pahasti niittokoneelta. Pienellä rautalangapätkällä vääntelin epäkeskoja kohdalleen.

    Vaan kävikin pahasti, ote lipsahti ja tikku tipahti suoraan öljykanavaan!! Sinnehän se öljypohjaan kilahti ja pois ei tullut magneeteilla eikä millään muullakaan.

    Millä todennäköisyydellä se osanen mahtaa sieltä hypätä johonkin liikkuviin osiin jos koneen käynnistää? Eikö öljypohjasta ole kuitenkin kampiakseliin jonkun verran matkaa ja öljypumpun imu taitaa olla koneen takapäässä ja vieläpä kunnon sihdillä varustettu? Tekisi niin mieleni antaa sen olla siellä. Öljypohjan irrottaminen iX:stä ei ole ihan yhden illan projekti.
    Eioo penaria alla enää.. :(
  • Juice
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 817

    #2
    Oli joku edellinen omistaja M20B20 koneesta kanssa säätänyt vähän venoja. Jostain ihmeellisestä syystä sisälle jätetty prikka tuli öljypumpun siivilän reunasta sisään -> öljypumpun hampaiden väliin -> pumpun akseli poikki. :lol: Ja kärryllä oli käyty mm. epsaniassa asti ennenkun tuli ilmi. Eli ottaisin rojun siis pois sieltä, ennenkun käy vahinko, tai varsinkin jos jossain pidemmällä reissulla pamahtaa... sit vasta ituttaakin.

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Juice
      Jostain ihmeellisestä syystä sisälle jätetty prikka tuli öljypumpun siivilän reunasta sisään -> öljypumpun hampaiden väliin -> pumpun akseli poikki.
      Tuo skenaario ei lienee mahdollinen tässä tapauksessa. Ensinnäkin pulikka tipahti ihan koneen etureunaan ja öljypumppu näyttäisi imevän takaa, välissä on se syvennys jossa etupalkki lepäilee. Ei se osa varmasti osaa sen yli kiivetä sinne taakse. Ja vaikka osaisikin, on iX:ssä sieltä sihdiltä öljypumpulle matkaa kun välissä on se imuputki. Eli en kyllä oikein pelkää öljypumpun puolesta, mutta muuten arveluttaa. :(
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #4
        Vittu. Kaikenlaisilla magneeteilla sitä on nyt sieltä yritetty hartaasti onkia, mutta kun ei kerran tule niin olkoon siellä. Nyt tarvittais jotain StaWa -henkistä Voimaa tai muuta millä sen sieltä hilaisi ylös. Meikäläisen tuurin tuntien se hyppää kuitenkin samantien johonkin epäsopivaan paikkaan ja auto menettää sen viimeisenkin (käyttö)arvonsa.

        Pääseeköhän tuohon öljypohjan etuosaan mitään muuta kautta helposti tunkemaan ohuen tikun päässä nököttävän magneetin, jos myöhemmin palaisi vielä asiaan? Ellei motti hajoa heti palasiksi...
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #5
          kohta se tikun päässä nököttävä magneettikin on siellä!

          Comment

          • Meisseli
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1003
            • Kotka

            #6
            Originally posted by pete1981
            kohta se tikun päässä nököttävä magneettikin on siellä!
            No kyllä noi kehitelmät oli viimeisen päälle varmistettuja että ei varmasti jää sinne. Enempää rojua ei kaivata enää. Tuntuipa se tikkukin ainakin ensimmäiset 100km elävän sulassa sovussa moottorin alkuperäisen sisällön kanssa, mutta vähän silti kaivelee...
            Eioo penaria alla enää.. :(

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Kyllähän se sieltä jossain vaiheessa itsensä löytää paikasta johon sen ei olisi pitänyt mennä. Pitkäkestoinen kovilla kierroksilla ajo(muutama tunti motarilla)vispaa kyllä sen verran öljyjä että kyllä tuon tapainen "kiila" tosiaan johonkin väliin jurahtaa. Joka tapauksessa se häiritsee niin paljon että kyllähän tuo kiesi "invalidisoituu" sen verran että taitaa lopulta olla pikkujuttu avata öljypohjan pultit ja onkia se "kokkara" sieltä pois. Mielummin tietysti ennen kuin se lopulta tuhoaa koko koneen. nimimerkillä kokemusta on: Kannattaa kuitenkin vielä kokeilla niin että päästää ajolämpimät öljyt koneesta ulos ja koettaa "kokkaran" onkia magneettivirityksellä öljyn poistoreijän kautta. Endoskoopilla koneistamolla homma on helppo, mutta jos sattuu olemaan kirurgikavereita, niin ei muuta kuin talkoisiin...

              Comment

              • Meisseli
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1003
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Hemi
                Joka tapauksessa se häiritsee niin paljon että kyllähän tuo kiesi "invalidisoituu" sen verran että taitaa lopulta olla pikkujuttu avata öljypohjan pultit ja onkia se "kokkara" sieltä pois.
                Homma taitaisikin olla kertaluokkaa helpompi jos kiesi olisi takavetoinen. Sen verran pitää purkaa taas tuota voimansiirtoa öljypohjan irrottamiseksi, että opiskelijabudjetilla ja ulkosalla tehtynä tuntuu liki mahdottomalta. Öljypropustakin on niin turkasen pitkä ja mutkikas matka sinne etuosaan ettei oikein tunnu todennäköiseltä sitä kautta päästä käsiksi.

                Onkohan lohkon etuosassa mitään pulttia tai muuta minkä irrottamisella voisi päästä jotain sinne työntämään? Jakopäässä esim?
                Eioo penaria alla enää.. :(

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Kyllä sun pitää se öljypohja pudottaa ja kaivaa se langanpätkä pois sieltä, ei siinä muu auta. Paljon kalliimmaksi se kone tulee sitten avata kun jotain kilahtaa paskaks, kun täs vaihees ottaa pois se sieltä pelkällä öljypohjan irrotuksella vaikka vähän vaikeaa olisikin...
                  ---> Hommaa tarvittavat työkalut ja öljypohjan tiiviste valmiiks ja etsi joku tee-se-itse-mies halli, luulisi että kotkastakin muutama löytyy. Tilan vuokra tuskin juuri pariakymppiä enempää, ja tuon verran lainaat vaikka joltai kaverilta joka on ollu "hyvis kesätöis"... :wink: Toisaalta moni on varmasti sieltäpäin kotoisin, ja varmasti jonkun isällä tai viimeistään papalla on jonkinlainen halli/tallin tönö jossain...

                  Mutta hoida se raudanpätkä pois sieltä ennenkun tulee enemmän maksettavaa...

                  Nimim. Toinen opiskelijabudjettilainen (vielä kevääseen asti) :wink:
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • Meisseli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1003
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by Gonzalez
                    Hommaa tarvittavat työkalut ja öljypohjan tiiviste valmiiks ja etsi joku tee-se-itse-mies halli, luulisi että kotkastakin muutama löytyy. Tilan vuokra tuskin juuri pariakymppiä enempää, ja tuon verran lainaat vaikka joltai kaverilta joka on ollu "hyvis kesätöis"...
                    Parillakympillä en kyllä usko saavani hallia niin pitkäksi aikaa... Minun taidoillani työssä ei puhuta ihan muutamista tunneista. Mutta onhan noita tutuilla, täytyy kysellä vähän miten niissä on tilaa. Mahtaako kukaan tietää kuinka paljon tarkalleen joutuu purkamaan että öljypohjaa saa tiputettua? Joutuuko todellakin purkamaan taas koko voimansiirron edestä, kun etuperä ja vetoakseli on kuitenkin aika hyvin naitettu kiinni siihen öljypohjaan?

                    *hakkaa päätä seinään* Ei tuosta paskasta ole ku pelkkää harmia, eikä kukaan nykykunnossa halua poiskaan ostaa. :(b)
                    Eioo penaria alla enää.. :(

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Meisseli
                      *hakkaa päätä seinään* Ei tuosta paskasta ole ku pelkkää harmia, eikä kukaan nykykunnossa halua poiskaan ostaa. :(b)
                      No mitäs se auto sitten maksaa ? :lol:
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • Meisseli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1003
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by Jacek
                        No mitäs se auto sitten maksaa ? :lol:
                        Niin, unohdin tarkentaa että kukaan ei suostu ostamaan sitä sillä hinnalla millä suostuisin sen myymään. Ei sitä ihan ilmaiseksikaan viitsisi, vaikka korinvaihtovehkeellä arvo on jo muutenkin mitä on... Vaikka saahan siitä tarjouksia privaan heittää jos joku ihan oikeasti olisi valmis ostamaan kasikutosen korinvaihto-iX:n jonka öljypohjassa muhii mehevä yllätys. :lol:
                        Eioo penaria alla enää.. :(

                        Comment

                        • Gonzalez
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 2632
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by Meisseli
                          Mahtaako kukaan tietää kuinka paljon tarkalleen joutuu purkamaan että öljypohjaa saa tiputettua? Joutuuko todellakin purkamaan taas koko voimansiirron edestä, kun etuperä ja vetoakseli on kuitenkin aika hyvin naitettu kiinni siihen öljypohjaan?
                          Itellä ei oo käsitystä ix:stä. Jos ei haulla löydy niin muuta editillä otsikkoa tai avaa uus topikki niin asiasta tietävät hoksaa vastata...
                          530d GT F07 2010
                          325i E30 Cabriolet 1987

                          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                          Comment

                          • Juice
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 817

                            #14
                            Onnistuiskohan tuo, jos pöllit reppuus koululta jonkun hillittömän 5-10 kilon :lol: magneetin ja yrität siirrellä sillä sen propun lähelle ulkokautta? Tai sitten viet amistoon särjettäväksi...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Tai sitten marssit(älä aja) lähimpään AD:n tms. ei maahantuojavetoiseen huoltoliikkeeseen ja kysäiset mitä ongelmanpoisto maksaa. Nosturilta, kunnon laitteilla arvelisin velotuksen perustuvan 1-2:n tunnin työhön. Eli ehkä n.100e+tiiviste, ja se kirpaisee vain kerran.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎