Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 bensanpaine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    M50B25 bensanpaine

    Enpä löytänyt tismalleen aiheeseen liittyvää juttua.
    Eli, kilpurissa otsikon kone, vanoksella. No, sillä nyt merkitystä.
    Kävin viime keväänä penkissä jolloin Malisen mukaan kävi melkein laihalla ihan ylhäällä. En tyhmänä tietenkään kysynyt lisää. Autossa 30 eur lastu. tehoa kyllä tuolla chipillä tuli lisää.
    Kysymys:
    Löysin tallista kilpakäyttöön tarkoitetun p-painesäätimen (ruiskuun). Tuolla pystyy nostamaan painetta (siis säädettävä), mutta onko siitä mitään hyötyä, kun mitään muuta en ajatellut nyt tehdä? Voinhan toki laittaa tuon kiinni ja mennä penkkiin, mutta olisihan se hyvä etukäteen tietää tekeekö, taas, turhaa työtä
    Ja: minkänlaiseksi kannattaisi paineet laakista säätää?
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
  • METALLIMIES
    BTCF Member
    • Jun 2007
    • 61
    • Kouvola

    #2
    Omassa autossa (m42) on hiotut nokat ja vastaaville shrickin nokille säädetty lastu. Näillä tehoa tulikin jonkin verran lisää (ei ole penkissä käytetty mutta kyllä sen kello todistaa). Nyt sitten vuodenvaihteessa laitoin laajakaistalambdan ja sai vähän selville niitä seoksia. Osakaasulla maantiellä mentiin 80 vaudissa noin 13.5 afr ja täydelläkaasulla maksimitehon kierroksilla seossuhde oli noin 15.4 Suomennettuna osakaasuu oli liian rikas, kun taas täyskaasu aivan liian laiha

    Lääkkeenä tähän bensanpaineensäädin ruuvipenkkiin ja hieman kasaan. Paineet nousivat tämän seurauksena 3.0 bar -> 3.8 bar. Nyt seossuhde maksimitehon kohdalla täyskaasulla on noin 12.6, joka pitäisi olla hyvin lähellä tuollaisen vapaastihengittävän moottorin ideaali seossuhdetta.
    Moottoriin tuli vielä hieman lisää vetoakin tämän seurauksena.
    Pienemillä kuormilla polttoainetta tuli luonnollisesti liikaa, mutta sen sain korjattua ilmamäärämittarin jousta kiristämällä.

    Yhteenvetona voidaan todeta että ainakin minun tapauksessa polttoainepaineen nostossa oli järkeä. Tietysti saman asian olisi ajanut isommat suuttimetkin.
    e46 330d
    e30 318iS

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by METALLIMIES View Post
      Tietysti saman asian olisi ajanut isommat suuttimetkin.
      On vaan tuollainen hyllstä löytyvä säädin, hieman, halvempi vaihtoehto. Oikeastaan kysymyksellä hain vastausta, korjaako DME joka tapauksessa, jos painetta nostetaan, mutta nyt ilmeisesti on tilanne, että laihalle mennään, enempää ei DME osaa syöttää. Joten paineen nostolla yläpää rikastuu, eikä DME ala nyt laihentamaan. Joo, jos samalla alakierroksille tulee liian rikkaalle, ei mitään väliä. Tätä ei peliä ei katsasteta.
      Tuollainen joku 3,5 3,8 olkoon lähtöarvo minne laitan. Jos ei parempaa arvausta ilmaannu.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • METALLIMIES
        BTCF Member
        • Jun 2007
        • 61
        • Kouvola

        #4
        Jep, kyllähän toi paineen nostaminen halvempaa on kuin suuttimien vaihto, sen takia mäkin sillä lähin ensin ongelmaa korjaamaan. Toisekseen niillä pienemmillä suuttimilla tulee hienompi polttoainesumu kuin isoilla ja paineen nostaminen parantaa sitä entisestään.

        DME:n toimintaa kovin perusteellisesti tuntematta uskoisin sen pyrkivän säätämään seoksen normaaliajossa kohtuu tarkasti 14.7 seossuhteeseen, sitten taas isommalla kuormalla jonkinverran rikkaammalle. Bemarin moottoreissa vaan vaikuttais noi suuttimet olevan tehtaan jäljiltä melko tarkasti mitoitettu, eli siinä ei enään pelkällä ohjauksella kovin paljoa pysty syöttöä lisäämään kun suuttimesta ei vaan tule sitä bensaa tarpeeksi. Osakaasulla sitten pystyy jonkinverran lambdan perusteella sitä seosta korjaamaan.

        M50b25 bensanpaineensäädin on vakiona 3.5 bar, eli luultavasti joku 4 bar olis hyvä kokeilla.
        e46 330d
        e30 318iS

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Onkos tuossa M42-koneen tukissa myös alipaineletku imusarjaan?
          Tuossa kilpasäätimessä ei ole alipaineletkua, joten imusarjan pää ei ole ongelma tukkoon, mutta: miten tuo tukin rakenne menee?
          Päineensäädin on alapuolella, mutta pikavilkaisulla alipaine tulisi tukin päälle.
          Tuon säätimem rakenne lienee sellainen, että se tökätään tukin alle ja alipaineliitin tulee automaattisesti tuohon tukin yläreunaankö?
          Eli, ei heittämällä menekään. Tuossa on sitten painetta aika tavalla, niin tuon reijän tukkimen vaatiikin pohdiskelua.
          Sekin tuli mieleen, että paineen nosto kuormittaa (wanhaa) pumppua myös enemmän = otanpa tuumaustauon, koska tuossa voi käydä niin, että pumppu sippaa korkeammalla paineella, eikä viitis lähteä johonkin kisaan tuota toteamaan.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16421
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by jaki View Post
            Onkos tuossa M42-koneen tukissa myös alipaineletku imusarjaan?
            Tuossa kilpasäätimessä ei ole alipaineletkua, joten imusarjan pää ei ole ongelma tukkoon, mutta: miten tuo tukin rakenne menee?
            Päineensäädin on alapuolella, mutta pikavilkaisulla alipaine tulisi tukin päälle.
            Tuon säätimem rakenne lienee sellainen, että se tökätään tukin alle ja alipaineliitin tulee automaattisesti tuohon tukin yläreunaankö?
            Eli, ei heittämällä menekään. Tuossa on sitten painetta aika tavalla, niin tuon reijän tukkimen vaatiikin pohdiskelua.
            Sekin tuli mieleen, että paineen nosto kuormittaa (wanhaa) pumppua myös enemmän = otanpa tuumaustauon, koska tuossa voi käydä niin, että pumppu sippaa korkeammalla paineella, eikä viitis lähteä johonkin kisaan tuota toteamaan.
            Minkä reiän tukkiminen on kyseessä, paineensäätimessä olevan alipaineletkun nippa vai joku muu, mikä ?

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Se alpaineletkuhan ei mitään polttoainetta välitä, ei siellä mitän painetta ole, ainoastaan imusarjan alipainetta joka säätää polttoaineen paineen oikeaksi imusarjassa valitsevaan alipaineeseen nähden.
              Onko se nyt niin että noissa kilpakäyttöön tarkoitetuissa säätimissä ei sitä imusarjan alipainetta huomioida lainkaan :think
              Se 3 bar on sitten aivan eri paine verrattaessa sitä normaaliin ilmakehän paineeseen (n. 1 bar) tai sitten imusarjassa vallitsevaan alipaineeseen...

              Vai tarkoittaakohan jaki että jää koko alkuperäinen säädin pois?
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Onko se nyt niin että noissa kilpakäyttöön tarkoitetuissa säätimissä ei sitä imusarjan alipainetta huomioida lainkaan :think
                Se 3 bar on sitten aivan eri paine verrattaessa sitä normaaliin ilmakehän paineeseen (n. 1 bar) tai sitten imusarjassa vallitsevaan alipaineeseen...

                Vai tarkoittaakohan jaki että jää koko alkuperäinen säädin pois?
                Siinä säätimessä mikä on itsellä ei ole mitään muuta kuin sisään/ulos ja ruuvi päässä. Säädin on kotoisin Spiessin tekemästä F3-koneesta. Boschin valmistama.
                Alkuperäinen nimenomaan otetaan pois. Pitää vielä tutkia sitä tukkia tarkemmin, miten se orggis on siinä ja mihin se alipaineletku oikeasti menee.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16421
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by jaki View Post
                  mihin se alipaineletku oikeasti menee.
                  Imusarjaan.

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Imusarjaan.
                    Tietysti, mutta toinen pää?
                    Äh, koitan huomenna napsaista kuva, josko selkiäisi paremmin.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • METALLIMIES
                      BTCF Member
                      • Jun 2007
                      • 61
                      • Kouvola

                      #11
                      Ei noissa alkuperäsissä säätimissä sen kummempaa alipainesysteemiä ole kuin letku jonka toinen pää on säätimessä ja toinen imusarjassa.

                      Polttoainepumpun tuotto tietysti aina laskee sitämukaan kun painetta nostetaan. Itsellä on walbron 255 litranen niin ei omassa koneessa kyllä mitenkään saa tuottoa loppumaan kesken, mutta sitä kuinka pitkälle vakiopumpun tuotto riittää korotetulla paineella en tiedä.
                      e46 330d
                      e30 318iS

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by METALLIMIES View Post
                        Ei noissa alkuperäsissä säätimissä sen kummempaa alipainesysteemiä ole kuin letku jonka toinen pää on säätimessä ja toinen imusarjassa.
                        Noinhan se oli. Tuo paineensäädinhän tavallaan yhteenrakennettu tukkiin. No, pitää tutkia miten sen voi poistaa. Tuo kilpamallin asentaminen on helppo, koska se yksinkertaisesti laitetaan vain tuon paluuletkun väliin.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎