Announcement

Collapse
No announcement yet.

m40b18 "tehottomuus"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nutcase
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 280
    • Kymenlaakso

    m40b18 "tehottomuus"

    Tuli tuossa hommattua 518i -90 ja tietenkin m40 namupalalla varustettuna

    Autossa oli myyjän mukaan nostajat/nokka menneet kun kone kalkatti eikä ottanut kierroksia kunnolla, maksimissaan ~2800rpm. Vika oli kuulemma tullut kierroksilla revitellessä. Onhan autolla ajettu jo huimat 260tkm.

    Talven pimeinä iltoina sitten kaverin kanssa availtiin jakokoppaa ja jakoremmi näytti silmin löysältä. Noh tarkastettuani asian huomasin että jakohan siitä sitten oli hypännyt.

    Laittelin jaon kohdalleen ja kas, suureksi yllätykseksi kone kehräsi hyvin eikä edes säksättänyt pahemmin ja mikä oudointa, otti myös hyvin kierroksia.

    Autossa oli silmin havaittavissa imuvuotokohteita esim. haitarikumi->ensiapu jesarilla, tuli vaihdettua myös osa nro 6 eli huohotinputki venakopalta sinne kaasuläpälle...

    Sitten käydessäni koelenkillä autolla huomasin että tehot on vähän hukassa ja tyhjäkäynnillä havaittavissa savuttamista.
    Voiko olla että venat ottaneet osumaa jaon hypätessä vai mikä tuossa vois olla? :think
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Niin, M40B18 kunnossa ollessaan esim. E30 korissa on ihan kelpo moottori ja riittää kyseiseen autoon vallan mainiosti, mutta...

    Tuohon linja-auton koriin sullottuna ei tietenkään voi olla mikään suorituskyvyn ruumiillistuma. Jos sieltä on vielä nokka/keinut jo pahasti kuluneet, niin eipä siinä enää venttiilit paljoa aukea, joten niistä alkuperäisistä 115hv:sta tuskin on edes 90:tä jäljellä. Jos se vielä tupruttaa sinistäkin, ei varmaankaan ole sylintereistäkään ihan tehtaan arvoissa. Voi olla hieman ohipuhallusta. Tuohon yhdistettynä panssarivaunun kori, niin lopputulos on Ei nyt ehkä tuskastuttavan laiska, mutta ehkä vähän nihkeä
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Nutcase View Post
      Tuli tuossa hommattua 518i -90 ja tietenkin m40 namupalalla varustettuna
      Miksi ?

      Comment

      • Nutcase
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 280
        • Kymenlaakso

        #4
        Originally posted by jr66 View Post
        Miksi ?
        Auto oli puoli-ilmainen ja hyvä projektikohde, ilmastointi, pieni ajotietokone ja jalopuusisusta, lisäksi melko hyväkorinen

        Comment

        • Nutcase
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 280
          • Kymenlaakso

          #5
          Originally posted by T3 View Post
          Niin, M40B18 kunnossa ollessaan esim. E30 korissa on ihan kelpo moottori ja riittää kyseiseen autoon vallan mainiosti, mutta...

          Tuohon linja-auton koriin sullottuna ei tietenkään voi olla mikään suorituskyvyn ruumiillistuma. Jos sieltä on vielä nokka/keinut jo pahasti kuluneet, niin eipä siinä enää venttiilit paljoa aukea, joten niistä alkuperäisistä 115hv:sta tuskin on edes 90:tä jäljellä. Jos se vielä tupruttaa sinistäkin, ei varmaankaan ole sylintereistäkään ihan tehtaan arvoissa. Voi olla hieman ohipuhallusta. Tuohon yhdistettynä panssarivaunun kori, niin lopputulos on Ei nyt ehkä tuskastuttavan laiska, mutta ehkä vähän nihkeä
          Tuo tuli kyllä kanssa itesellekin toki mieleen

          Toisaalta kone otti erittäin iloisesti +5000-6000rpm, kun kokeilin, eikös kulunut nokka aiheuta juuri puutumista korkeilla kierrosalueilla?

          Tuota ohipuhallusta itsekin epäilen, mutta voiko olla niin että esim hieman itseensä ottanut venttiili asettuu ajan myötä tai vastaavasti sitten porsii?

          Comment

          • Pretoriaani
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 3842
            • Hyvinkää, Finland

            #6
            Originally posted by Nutcase View Post
            Tuota ohipuhallusta itsekin epäilen, mutta voiko olla niin että esim hieman itseensä ottanut venttiili asettuu ajan myötä tai vastaavasti sitten porsii?
            Kyllä se ennemmin porsii ku asettuu.

            Nii joo, mulla olis kaupan uudet venttiilit+ohjurit+kumit+kansipahvi+kannenpultit. Jos kiinnostaa.
            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

            Comment

            • Betrunken
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 458
              • Vantaa

              #7
              Kunnossa ollessaan 518i on parempi vaihtoehto kuin 520i m20 padalla, teho/kulutus jos sitä miettii. Mutta M50 versio taas tarjoo enemmän "ajamisen" iloa vaikka sekään mikään raketti oo.

              Kaverilla muunoin oli 518i ja ihan kohtalaisesti pysyi mopoautoen perässä jne mutta kaveria se ei paljoa hehkuttanut kun oli vähän muutakin vikaa, sitten päräytti ostaa/vaihtaa E36 325i ja pakko oli M10 miehenä myöntää että kutonen sinne bemarin kone pellin alle kuuluu, kulutuksesta vitut.

              Itse aiheseen liittyen ja kuten T3 asian ilmaisi niin pitäisi olla vertailukohde tuolle mallille, mihin verrata ja kun kerta sinistä tupruaa, suurella todnäköisyydellä öljyä mukana palotapahtumassa eli joko männät/niiden renkaat tai kannentiivisteen välistä pääsee öljyä.

              Jolloin ekana mittaa puristukset joka sylinteristä!
              Jos kaikki okoo niin bensan saanti, kipinä ja ilma=joku noista kusee.
              Citroen ZX "Sacrebleu" edition
              EX:
              -Bmw E28 518i
              -Saab 9000
              -Lada 2105
              Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

              Comment

              • Nutcase
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 280
                • Kymenlaakso

                #8
                Originally posted by Pretoriaani View Post
                Kyllä se ennemmin porsii ku asettuu.

                Nii joo, mulla olis kaupan uudet venttiilit+ohjurit+kumit+kansipahvi+kannenpultit. Jos kiinnostaa.
                On kyllä tullut katseltua kyseinen ilmoitus liiankin monta kertaa läpi tämän auton hankinnan myötä, pitää tehdä tarjous jahka tulee ajankohtaiseksi

                Originally posted by Betrunken View Post
                Kunnossa ollessaan 518i on parempi vaihtoehto kuin 520i m20 padalla, teho/kulutus jos sitä miettii. Mutta M50 versio taas tarjoo enemmän "ajamisen" iloa vaikka sekään mikään raketti oo.

                Kaverilla muunoin oli 518i ja ihan kohtalaisesti pysyi mopoautoen perässä jne mutta kaveria se ei paljoa hehkuttanut kun oli vähän muutakin vikaa, sitten päräytti ostaa/vaihtaa E36 325i ja pakko oli M10 miehenä myöntää että kutonen sinne bemarin kone pellin alle kuuluu, kulutuksesta vitut.

                Itse aiheseen liittyen ja kuten T3 asian ilmaisi niin pitäisi olla vertailukohde tuolle mallille, mihin verrata ja kun kerta sinistä tupruaa, suurella todnäköisyydellä öljyä mukana palotapahtumassa eli joko männät/niiden renkaat tai kannentiivisteen välistä pääsee öljyä.

                Jolloin ekana mittaa puristukset joka sylinteristä!
                Jos kaikki okoo niin bensan saanti, kipinä ja ilma=joku noista kusee.
                Tosiaankin tuo savu ei ole muuten sinisitä, tai ei ainkaan siltä omaan silmään vaikuta vaan normiharmaalta enemmänkin (toiveajattelua).

                Puristukset pitää juu mitata kunhan saa mittarin käden ulottuville :think

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Jos nokka+hilut on vaihtokunnossa, tuskin tuo kiertää puhtaasti 6000 asti. Ainakaan oma vanha m40b16 ei kiertänyt ja käynti oli jo 240tkm kohdalla aika dieselmäinen. Ja tosiaan m40 on ihan hyvä moottori kunnossa ollessaan ja kun on perusasiat kunnossa. Ei se m50-mottikaan terveesti laula 190tkm ajetuilla tulpilla.

                  Millaset päästöt tuosta on mitattu?
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • 525TurboIC
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 663
                    • Pomarkku

                    #10
                    Ensimmäisenä ne jeesusteippipatentit pois sieltä ja uusi haitariputki tilalle. Ei maksa paljoa.

                    Comment

                    • Nutcase
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 280
                      • Kymenlaakso

                      #11
                      Itseasiassa päästöjä ei ole vielä otettu, koska auto on pois liikennekäytöstä. Pitänee lainata kaverilta koekilvet jotta saa korjaamolle ajettua.

                      Nuo imuvuodot pitää kyllä vielä katsoa läpi ja minimoida niiden mahdollisuus, mutta voiko kuitekin vaikuttaa, vaikka tyhjäkäynti on ok ja kiertää ihan hyvin :think

                      Lisäksi paikallaan kierrättäessä konetta ja nostaessa kaasujalkaa ylös palaa myös kulutusmittari sieltä huippulukemista joksikin aikaa sinne 15 hujakoille ja taas takaisin huipulle eli yli asteikon samalla kun kierrokset putoaa. :think

                      Comment

                      • Pretoriaani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 3842
                        • Hyvinkää, Finland

                        #12
                        Itellä teki samaa tyhjäkäynnillä, että kulutusmittari ampuu siitä asteikosta yli. Ajossa sitten näytti ihan fiksuja lukemia.
                        I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                        Comment

                        • Haatainen
                          BTCF Member
                          • Jul 2009
                          • 1451
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Nutcase View Post
                          Itseasiassa päästöjä ei ole vielä otettu, koska auto on pois liikennekäytöstä. Pitänee lainata kaverilta koekilvet jotta saa korjaamolle ajettua.

                          Nuo imuvuodot pitää kyllä vielä katsoa läpi ja minimoida niiden mahdollisuus, mutta voiko kuitekin vaikuttaa, vaikka tyhjäkäynti on ok ja kiertää ihan hyvin :think

                          Lisäksi paikallaan kierrättäessä konetta ja nostaessa kaasujalkaa ylös palaa myös kulutusmittari sieltä huippulukemista joksikin aikaa sinne 15 hujakoille ja taas takaisin huipulle eli yli asteikon samalla kun kierrokset putoaa. :think
                          Tuo on ihan normaalia. Paikallaan koneen käydessä kulutus/100km on aikalailla ääretön -> mittari tapissa. Kun jalan nostaa nopeasti kaasulta, moottorinohjaus katkaisee bensansyötön kokonaan, kunnes kierrokset ovat laskeneet riittävän alas -> kulutus nolla.

                          Kulutusmittari kuitenkin reagoi vähän hitaammin, joten neula ei ehdi valahtaa nollaan saakka (tai sitten se on ohjelmoitu siihen puoleen väliin, koska 0/0 on kuitenkin vähän epämääräinen osamäärä).
                          Alla:
                          E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                          E24 635Csi -84 Polaris metallic

                          Ennenkin on ollut autoja

                          Comment

                          • ka00z
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1805
                            • Varsinais-Suomi

                            #14
                            Originally posted by Haatainen View Post
                            Tuo on ihan normaalia. Paikallaan koneen käydessä kulutus/100km on aikalailla ääretön -> mittari tapissa. Kun jalan nostaa nopeasti kaasulta, moottorinohjaus katkaisee bensansyötön kokonaan, kunnes kierrokset ovat laskeneet riittävän alas -> kulutus nolla.

                            Kulutusmittari kuitenkin reagoi vähän hitaammin, joten neula ei ehdi valahtaa nollaan saakka (tai sitten se on ohjelmoitu siihen puoleen väliin, koska 0/0 on kuitenkin vähän epämääräinen osamäärä).
                            Jep, eli kun edetään 0kmh kulutus per 100km on tietenkin ääretön. E30/E36/E34 mittarit pomppaavat sinne ylätappiin kun taas e46 kulutusmittari näyttää hämäävästi nollaa.

                            Kierrosten laskiessa alas kulutus ei suinkaan ole nolla, kyllä se tyhjäkäynnilläkin soppaa hörppää - mutta luulen että et tarkoittanut tätä. VAG (hyi) merkkiset autot näyttävät tällöin kulutuksen litroja/tunti. Yksikään yllämainituista Bemareista ei tätä analogisella mittarilla tietenkään pysty tekemään.

                            Moottorijarrutuksessa ja kaasun nostolla syöttö on tietenkin katkaistu ja kulutusmittarin tulisi näyttää nollaa (olettaen tietenkin että vaihde on päällä), ennenkuin tyhjäkäyntimoottori/luisti ottaa kiinni hiukan ennen tuhatta kierrosta. Vai olenko pahasti hakoteillä?
                            W124 voll, markalla pidemmälle

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎