Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kolme vuotta ulkona seissyt auto käyttöön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ollyvai
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 180

    Kolme vuotta ulkona seissyt auto käyttöön?

    Kaverilla on E38 740 joka on seissyt ulkona 3 vuotta. Akku lienee kypsä, jarrut lienee jumissa, mitä muuta? Miten eroon turvavöiden yms. homeesta?
    Eli kyselen kai, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja tarkastaa ennen käyttöönottoa?
    Jep, helppohan teidän tähän on kaiken kattava lista tehdä...

    Edit: Pitääkö sen akun oikeasti olla 110Ah?
    Last edited by ollyvai; 26-04-2012, 00:04. Reason: Tuli mieleen uusi kysymys.
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    #2
    näin itse tekisin. Uutta bensaa 98 reilusti tankkiin. Öljyt vaihtaisin koneeseen,kunnollinen akku juu pitää olla 100A ,jäähytin nesteet tason tarkistus,päälisin puolin kone ok:n näköinen ei lammikoita alla sit 4-5 kertaa virtoja päälle et bensanpaineet nosee jo valamiiksi ja ei muutaku V8 tulille! Koneen lämpimäksi käyttö paikoilaan sa seurailu et kaikki ok. Ajeleen lähtisin silleen et paikoilaan kävisin kaikki vaihteet läpi parikertaa ja sit sievästi kokeilla lähtä liikkeelle huomaa siin et onko jassut miten jumineet jos eivät niin sievää ajoa ja jarruttelua ja tunnustelua et miten jarrut rupeaa pelaan ja muutenkin kaikki jarrulevyistä näkee hyvin et toimiiko jarrut tasaisesti kun laahaa jonkun aikaa sievällä nopeudella jos kaikki tuntuu hyvältä niin kuin aina bmw:llä ajaessa niin nostaa nopeutta pikkuhiljaa ja alkaa ajaan normaali ajoa vaan. Tätä kaikkea ajoa ennenhän pitää autossa olla vakuutukset ja verot kunnossa. Verhoilun pesuaineella kokeilisin saaha homeita vöistä pois ja kuivata ne silleen et ovat pitkäksi vedettynä joskus wurtin lasin/verhoilun pesu vaahdolla pesin toyotan vöistä pois ja lähti hyvin kunhan käytti reilusti vaahtoa.
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

    Comment

    • juhomo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 637
      • Kempele

      #3
      jos autoa on säilytetty nurmikolla tai vaastaavalla alustalla pohjan ruostevaurioihin kannattaa varautua...
      Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

      www.jsautomoto.fi

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11079
        • Oulu

        #4
        Ja kannattaa varautua siihena, että vaikka kaikki näytäiskin toimivan aluksi, niin pikkuhiljaa voi tulla mitä ihmeellisempiä vikoja johtuen pitkästä seisotuksesta. Eli heti ei kannata lähtä ajamaan toiselle puolelle suomea, vaan ajella kuukausi pari lähiseudulla.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • zanta
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2908
          • Oulu

          #5
          Jarrunesteet varmasti kannattaa vaihtaa myös jos auto on seisonut 3 vuotta, liekö sitä ennen nesteet olleet jo kuinka kauan samat?:think
          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

          eksälista:
          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            Varmaan paras vaihtaa kaikki nesteet. Jos siellä home tykkää kasvaa niin oletettavasti sisustassakin on sitten kosteutta. Jonkinlainen sisustan kuivatuskin on varmaan siis paikallaan.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #7
              Lähestulkoon aina kun on otettu ajoon auto, joka on seissyt pidemmän aikaa, kärsii se oudoista sähkövioista. Näistä ei kannata kuitenkaan huolestua, koska 90% tapauksista ongelmat johtuvat vain hapettumista liitoksissa. Työtähän se teettää, että käy paikat läpi, mutta harvemmin mikään sähkölaite hajoaa seisotuksen johdosta, ellei auto todella seiso kauan.

              Kun kerran e38:sta kyse, niin kannattaa tsekata ilmastoinnin kunto ja erityisesti jäähdytysjärjestelmän letkut. Voivat olla haurastuneet seisotuksen johdosta ja koneen lämmetessä voi letku haljeta. Myös apulaitteiden hihnat tahtovat ajan saatossa haurastua.

              Comment

              • zanta
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 2908
                • Oulu

                #8
                Jos siellä tosiaan jotain hajuja ja hometta on niin otsonointi voi olla myös paikallaan...
                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                eksälista:
                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                Comment

                • jaskap
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 526
                  • Finland Rovaniemi

                  #9
                  Vielä yksi juttu

                  Hyviä kommentteja edellä.

                  Onko konetta käytetty kertaakaan noiden kolmen vuoden aikana ?

                  Jos ei, itse ainakin suihkisin ohutta öljyä sylintereihin (suihkepullosta) ja antaisin vaikutttaa päivän pari. Tai ainakin pyörittelisin konetta käsin aluksi.

                  Toivottavasti kone on laitettu uusilla öljyillä seisomaan
                  Last edited by jaskap; 28-04-2012, 08:37.
                  e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                  e32 750 iA -88 DoubleSex.
                  Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                  Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                  e32 735 1/18
                  e34 M5 1/18
                  e24 635 Csi 1/18
                  e9 3.0 CSi 1/18
                  e31 850 Csi

                  Comment

                  • 2bar..ahhh
                    BTCF Honorary Member
                    • Nov 2004
                    • 3351
                    • haapavesi

                    #10
                    Originally posted by jaskap View Post
                    Hyviä kommentteja edellä.

                    Onko konetta käytetty kertaakaan noiden kolmen vuoden aikana ?

                    Jos ei, itse ainakin suihkisin ohutta öljyä sylintereihin ja antaisin vaikutttaa päivän pari. Tai ainakin pyörittelisin konetta käsin aluksi.

                    Toivottavasti kone on laitettu uusilla öljyillä seisomaan
                    ei sinne kyl mitään öljyjä kannata laitaa tulupat paskana ja kateissa käryää... ei siel ole rautaa ku männän renkaat ja tulupan käret...
                    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #11
                      Hieman OT: muistaako jengi, kun YLE:lä tuli pätkä siitä mersusta, joka takavarikoitiin Tullin häkkiin, oliko 12 vuotta sitten. KHO:n päätöksen jälkeen kaveri käveli tullin halliin akku kädessä, ja tuli MB:llä ulos
                      Auto oli "hiukan" pölyinen päältä päin.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎