Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10B18 virkistäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maverick999
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 919
    • Rauma

    M10B18 virkistäminen

    Alotetaan tämmöinen varovainen topicci, kun entinen M10-koneen piristäminen on johonkin kadonnut.

    Olisi tarkoitus alkaa vähän purkamaan ja kunnostamaan omaa '86 316:sta. Kone täytyy kuitenkin irrottaa, joten meinasin samalla pientä "virkistystä" lisätä. Tavoitteena voisi olla päästä 100 hevosen paremmalle puolelle. Muutoksina meinasin lähinnä weberiä ja uutta nokkaa. Turbottaa en ala, enkä ruiskua tee. Old school-hengessä pitäisi tunaroida. Weberi olisi vissiin 32/36 DGV tai sen tapainen? Miksei lorttokin käy... Onko suosituksia nokka-akseliksi? Onko suuttimien kanssa usein ongelmia? Tarviiko ohivuotoa väsätä? Onko sytkän säätö millainen homma? Alipainesäätö tulee kuitenkin kaasarille. Entä weberissä se tyhjäkäynnin magneettiventtiili (?), on ko siitä mitään iloa?

    Mitään osia ei siis vielä ole valmiina, vaan ideoita ja kokemuksia kuunnellaan.
    Respect your elders
  • Peksu_M20
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 2122
    • Lahti

    #2
    Puristusten nosto eli lohkosta siivu pois. Mäntiin syvemmät venttiili kolot jyrkkää nokkaa varten. Kaveriksi vielä tupla kaasarit. Eiköhän noilla nyt se sata heppaa mene kevyesti rikki.
    Mahtiala kustom - No connection
    Bmw E21 320A -81 "330i"
    Bmw e30 318is

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
      Puristusten nosto eli lohkosta siivu pois. Mäntiin syvemmät venttiili kolot jyrkkää nokkaa varten. Kaveriksi vielä tupla kaasarit. Eiköhän noilla nyt se sata heppaa mene kevyesti rikki.
      miksi lohkosta?

      Kaasari mallin kansi, siitä kanavat kuntoon ja siivu pois. Tuplakaasuttimet, vaakaimut 40mm, hyvä imusarja niille passattuna kanteen. Shrikin mieto nokka, nokalle säädettävä nokkapyörä. Virranjakajaan ruiskumallin lähetyssaarnaaja, ei kierroksen rajoitinta. Hyvä synkkaus ja säätö kaasuttimille. Peltipakosarja.

      Edit https://www.btcf.fi/forum/showthread...32#post2734032
      Last edited by Vilikki; 18-06-2012, 12:36.
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • Peksu_M20
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 2122
        • Lahti

        #4
        Voihan siitä ottaa kannestakin siivun poies. Tottumiskysymyksiä. Mutta jollain konstilla puristuksia ylös. Toimii se virinokkakin paremmin.

        -Pekka
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Vilikki View Post
          miksi lohkosta?

          Kaasari mallin kansi, siitä kanavat kuntoon ja siivu pois. Tuplakaasuttimet, vaakaimut 40mm, hyvä imusarja niille passattuna kanteen. Shrikin mieto nokka, nokalle säädettävä nokkapyörä. Virranjakajaan ruiskumallin lähetyssaarnaaja, ei kierroksen rajoitinta. Hyvä synkkaus ja säätö kaasuttimille. Peltipakosarja.

          Edit https://www.btcf.fi/forum/showthread...32#post2734032
          Lohkosta kun plaanaa x määrän, puristukset nousee enemmän kuin kantta höyläämällä saman verran. Lisäksi lohkoa höyläämällä saa pienemmäksi muki-kansi välin. Monesti ehdotetaan B18L mukien vaihtamista kaasarikoneeseen, mutta mun muistaakseni niissä oli tosi nimellinen se ero puristuskorkeudessa (vai patissa? vai molemmissa :think). No, niillä ei kumminkaan merkittävää korotusta puristuksiin saa. Vakionokalla sietää jo 10 puristukset, kun sellainen kombinaatiokin on tehtaalta lähtenyt.

          Jarno
          Last edited by petrolhead; 18-06-2012, 17:10.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Vilikki
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 6309
            • Raahe

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Lohkosta kun plaanaa x määrän, puristukset nousee enemmän kuin kantta höyläämällä saman verran. Lisäksi lohkoa höyläämällä saa pienemmäksi muki-kansi välin. Monesti ehdotetaan B18L mukien vaihtamista kaasarikoneeseen, mutta mun muistaakseni niissä oli tosi nimellinen se ero puristuskorkeudessa (vai patissa? vai molemmissa :think). No, niillä ei kumminkaan merkittävää korotusta puristuksiin saa. Vakionokalla sietää jo 10 puristukset, kun sellainen kombinaatiokin on tehtaalta lähtenyt.

            Jarno
            itse en tässä tapauksessa mäntiä vaihtaisi, tai koko alakertaan koskisi, eripari mäntä/lohko setti ei välttis paranna nykytilaakaan. Helpommalla pääsee kun kannesta nappaa siivun, kaasarin kansiakin kun saa kiittämällä..
            BMW e36 316i Turbo Compact

            Comment

            • Eepo
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 5388
              • Tampere

              #7
              Originally posted by pekka_hirvonen View Post
              Puristusten nosto eli lohkosta siivu pois.
              Originally posted by Vilikki View Post
              Kaasari mallin kansi, siitä kanavat kuntoon ja siivu pois. Tuplakaasuttimet, vaakaimut
              Originally posted by petrolhead View Post
              Lohkosta kun plaanaa x määrän, puristukset nousee enemmän kuin kantta höyläämällä saman verran.
              Onko tämä lohkojen ja kansien höylääminen uusi muoti-ilmiö?
              edit: kun maailma kuitenkin tarjoaa vaikka mitä muita ihmeellisimpiä vaihtoehtoja
              -Harley Davidson Sportster - 89-
              -Harley Davidson softail -89-
              -Suzuki PV50 -86-

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Vilikki View Post
                itse en tässä tapauksessa mäntiä vaihtaisi, tai koko alakertaan koskisi, eripari mäntä/lohko setti ei välttis paranna nykytilaakaan. Helpommalla pääsee kun kannesta nappaa siivun, kaasarin kansiakin kun saa kiittämällä..
                Se on ihan totta.

                Originally posted by Eepo View Post
                Onko tämä lohkojen ja kansien höylääminen uusi muoti-ilmiö?
                edit: kun maailma kuitenkin tarjoaa vaikka mitä muita ihmeellisimpiä vaihtoehtoja
                Tuskin. Mutta se on kohtuullisen helppo tapa lisätä puristussuhdetta. Virinokan kanssa kumminkin saa enemmän puristuksia kuin mitä millään alkuperäisellä mäntä-kansi kombinaatiolla saa. Kerro Eepo millaiset vaihtoehdot sulla oli mielessä. Itse kasvattaisin puristuksia mieluiten suurentamalla iskutilavuutta (2035cc:stä isommaksi) mutta se menee budjetista yli tällä hetkellä.

                En juuri nää että mitään kallisarvoista tuhotaan jos B18V lohkosta pyyhkäisee puoli milliä pois että saa männät käymään vähän lähempänä.
                Plaanaamatta mitään, jos teettää mukit koneeseen niin saa about sellaisen puristussuhteen kuin haluaa. Olen ymmärtänyt että Suomessa on tehty joitain kilpa-M10-moottoreita niin että ajetaan palotila puolipalloksi (paljealueet pois) ja teetetään kupumännät.
                Last edited by petrolhead; 18-06-2012, 21:47.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Peksu_M20
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 2122
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by Eepo View Post
                  Onko tämä lohkojen ja kansien höylääminen uusi muoti-ilmiö?
                  edit: kun maailma kuitenkin tarjoaa vaikka mitä muita ihmeellisimpiä vaihtoehtoja
                  Ei kai se mikään muoti-ilmiö ole... Ainahan pers aukiset on noin tehny. Kustom made männät kun yleensä ovat aika arvokkaita :think
                  Mahtiala kustom - No connection
                  Bmw E21 320A -81 "330i"
                  Bmw e30 318is

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                    Ei kai se mikään muoti-ilmiö ole... Ainahan pers aukiset on noin tehny. Kustom made männät kun yleensä ovat aika arvokkaita :think
                    Nykyisenä tuninkiturojen aikakautena kaikki palikat pitää saada valmiina bolt-on kittinä, kuitenkin jos puhutaan varsinaiesta moottorinrakentamisesta aka blueprinttauksesta niin joka palikkaa koneistetaan ja jos kyse on niinkin perustoimenpiteestä kuin puristusten nostosta niin jos tasopintoja höyläämällä voidaan välttää kalliiden erikoisosien käyttö niin....

                    OHC-moottorihan vain vaatii roplausta jakopään ketjunkireyden/ pituuden ja ajoitusten osalta joten ihan tumpelo perustunari ei sitä hanskaa ja tietää että ainoa toimiva vaihtoehto on se mäntien vaihto......

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      -Onko kellään omakohtaista kokemusta jakoketjusta, 1- vs. 2-rivinen. Toimiiko tuo 1-rivinen OK viritetyssä moottorissa?
                      -Omistaako kukaan M10 stressilevyä?
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Eepo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 5388
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Kerro Eepo millaiset vaihtoehdot sulla oli mielessä.
                        En nyt ala ketään tässä asiassa neuvomaan kun itse menen käytännössä "bolt on" menetelmällä moottorin sisuskalujen suhteen, ulkopuoliset on sit toinen juttu.
                        Mutta netistä pari iltaa selaamalla, löytää ihan hyviä variaatioita M10:stä, niin 1.8, 2.0 jne moottoreista, mm btcf:llä on pari 1.8 missä ihan kivat lukemat, jos eivät viestit ole kadonneet jo bitti taivaaseen

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        -Omistaako kukaan M10 stressilevyä?
                        eikun m10 kansipahvin kanssa koneistamoon ja "1 kappale tälläisiä, kiitos" ei luulis monta kymppiä maksavan
                        Last edited by Eepo; 18-06-2012, 22:44.
                        -Harley Davidson Sportster - 89-
                        -Harley Davidson softail -89-
                        -Suzuki PV50 -86-

                        Comment

                        • Vilikki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 6309
                          • Raahe

                          #13
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          -Onko kellään omakohtaista kokemusta jakoketjusta, 1- vs. 2-rivinen. Toimiiko tuo 1-rivinen OK viritetyssä moottorissa?
                          -Omistaako kukaan M10 stressilevyä?
                          toimii varmaan tuo yksirivinenkin, eihän monessa muussakaan moottorissa ole sen kummempaa
                          BMW e36 316i Turbo Compact

                          Comment

                          • timpa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 257
                            • Akaa

                            #14
                            Kestää 1-rivinenkin ihan hienosti.Ja mieluusti sitten kunnon säädettävä nokka-pyörä kun ruvetaan niihin kannen tai lohkon höyläyksiin.Ja kyllä niitä palotiloja on tehty puolipalloiksi.Tulee ehkäpä paras helpoiten ruiskun kannesta,pienin tekeminen kannessa.Kanavat hyvät ja palotiloissa pienin vaiva.
                            Tosin mukit menee vaihtoon...
                            speed limits are for pussies

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              #15
                              Kylläpäs nyt viilataan ja höylätään..:think
                              Aihioksi e21 1.8i 10:1-ruttunen kone.
                              Peruskunnostus,tasopintojen oikaisu,tiivisteet,laakerit,jakopää,kannen kunnostus,sytkäpuolen osat,hoonaus+rengastus tai poraus ja uudet vakiomännät,öljypumppu,kytkin yms.yms. perusjuttua..
                              Nokaksi 284-292°(Schrick tai joku muu tunnettu),ei tarvi säädettävää jakopäätä.
                              e21 320/4 imusarja+vingulla "avaus"
                              Weber dgv,mielellään uusi (n.250-300€). Saa kerralla säätöihin ja pitää säätönsä.
                              Ilmanputsari vakio,pakosarja ruiskun vakio ja virranjakaja ruiskun vakio.
                              Tuottaa 110-120 heppaa. Tuplien kanssa ehkä inan enemmän,ainakin säätöhommaa. Perushuolloilla ajaa kuuhun ja takaisin. Tosin paluumatkalla vuotaa jo tiivisteistään öljyä ja käy kuin sepelimylly,mutta tuo perille.
                              Rahaa palaa helposti 1000-2000€,riippuen siitä,tästä ja tuosta.
                              Last edited by basso72; 24-06-2012, 10:36.
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎