Asia selvä!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M50B28 turbonokat
Collapse
X
-
Nuo nokat ja ajoitukset sellaisenaan on kyllä mietitty huolella, eli tarkoitus on saada kone hengittämään kunnolla matalilla ahtopaineilla ja sulkea pakoventtiili aikaisin jotta turbolta aina tuleva vastapaine ei pääsisi täyttämään sylinteriä pakokaasuilla. Tuota 256 astetta enempää ei pakonokka tarvitse kuin todella korkealle kierrättäessä, matalilla kierroksilla pakoajoituksen kasvattaminen vain haittaa kaikkea monella tavalla.
Ainoa mitä tuossa kannattaa tehdä niin jos pakopaineet pysyvät aina varmasti reilusti ahtojen alla niin pakonokan ajoitusta voisi myöhästää, tosin siitäkään ei välttämättä saa mitään etua koska tuossa on overlappia ennen tdc reilusti, mutta selvästi aikainen pakonokan ajoitus on hyvin pitkälti ajateltu pienten ahtimien kovia pakopaineita silmälläpitäen ja oikealla pakopaine/täyttöpaine suhteella pakoventtiilin aukipitäminen reilusti tdc:n jälkeen takaa hyvän palotilan huuhtelun.
-
-
Originally posted by naukkis View PostNuo nokat ja ajoitukset sellaisenaan on kyllä mietitty huolella, eli tarkoitus on saada kone hengittämään kunnolla matalilla ahtopaineilla ja sulkea pakoventtiili aikaisin jotta turbolta aina tuleva vastapaine ei pääsisi täyttämään sylinteriä pakokaasuilla. Tuota 256 astetta enempää ei pakonokka tarvitse kuin todella korkealle kierrättäessä, matalilla kierroksilla pakoajoituksen kasvattaminen vain haittaa kaikkea monella tavalla.
Ainoa mitä tuossa kannattaa tehdä niin jos pakopaineet pysyvät aina varmasti reilusti ahtojen alla niin pakonokan ajoitusta voisi myöhästää, tosin siitäkään ei välttämättä saa mitään etua koska tuossa on overlappia ennen tdc reilusti, mutta selvästi aikainen pakonokan ajoitus on hyvin pitkälti ajateltu pienten ahtimien kovia pakopaineita silmälläpitäen ja oikealla pakopaine/täyttöpaine suhteella pakoventtiilin aukipitäminen reilusti tdc:n jälkeen takaa hyvän palotilan huuhtelun.
Comment
-
-
Originally posted by sturer Bock View PostOk. Hyviä perusteluita. Sellaista vielä mietin, että tappaako tuo pakonokka kuitenkin moottorin luonteen yläpäästä >7000rpm? Silloin käyttöalue jäisi todella suppeaksi jos ja kun ahdin alkaa töihin vasta tuossa 4000rpm kohdilla. Jouset kestää kierrättää 8500rpm ja tehoalue pyritäänkin saamaan 4000-8500rpm alueelle. Tämä mun topikki nyt vaan tuli ajankohtaiseksi, koska aluksi suunnitelmissa oli rakentaa mosa pienemmällä turbolla (lue pakopesällä) ja saada tehoalueesta mahdollisimman laaja. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja sen myötä alkoi myös mielessä spekulaatiot pakonokan sopivuudesta uuteen kokoonpanoon.
Eli jos haluaa vetoja ylärekisteriin niin pitää varmistaa että se paineistettu ilma sinne pääsee, tarkoittaa sitä että imuventtiilin pitää varsinkin kovemmilla ahtopaineilla olla melkoisen pitkään auki AKK:n jälkeen. Pakonokka ei ole ollenkaan kriittinen muuten kuin että kunnollinen huuhtelu vaatii selvän eron ahto ja pakopaineen välille ja pakoventtiilin aukioloa YKK:n jälkeen jotta männän suuresta pakotahdin sylinteripaineesta kehittämä pulssi ehtii poistua.
Kovin ylärekisteripainotteiset ajoitukset tuppaa sitten tekemään koneen luonteesta aivan sairaan kireän, eli teho nokkien ajoitus alkaa toimimaan samalla kun ahtopaineet nousevat ja em. ongelman takia noin säädetyillä koneilla ei tositoimissa yleensä pääse yhtään mihinkään muuallakuin jossain ovaalilla, käytettävyys on varmaan aika lailla optimissa noilla cat camsin vakiospekseillä eli jos välttämättä ei halua sitä vaikuttavaa teholukua dynosta ulos niin kannattanee lähteä niistä liikkeelle ja korkeintaan myöhästyttää sitä pakonokkaa hieman.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostEi se pakonokka menoa tapa missään tapauksessa, noille kierroksille ongelma on kyllä imunokka eli tuo 275 astetta on kesy keppi ja suunnitelty toimimaan <7000 kierroksen varsinkin noilla ajoituksilla, sanoisin jopa että säätöalue on pikemmin alle 6000rpm. Eli ylärekisteriin jos haluaa paukkuja sekä imu että pakonokkaa reippaasti myöhäisemmälle ja kaikkein paras olisi pidempi aukioloaika imuventtiilille. Pakonokka ei tarvitse pitkää aukioloaikaa, eli iso pakopesä heräilee hyvin kun poistuva pakopulssi on lyhyt ja terävä ja jos pakopaine on reilusti ahtopainetta alhaisempi palotilan huuhtelun saa järjestymään kunhan vain pakoventtiili on auki riittävän pitkään ykk:n jälkeen.
Eli jos haluaa vetoja ylärekisteriin niin pitää varmistaa että se paineistettu ilma sinne pääsee, tarkoittaa sitä että imuventtiilin pitää varsinkin kovemmilla ahtopaineilla olla melkoisen pitkään auki AKK:n jälkeen. Pakonokka ei ole ollenkaan kriittinen muuten kuin että kunnollinen huuhtelu vaatii selvän eron ahto ja pakopaineen välille ja pakoventtiilin aukioloa YKK:n jälkeen jotta männän suuresta pakotahdin sylinteripaineesta kehittämä pulssi ehtii poistua.
Kovin ylärekisteripainotteiset ajoitukset tuppaa sitten tekemään koneen luonteesta aivan sairaan kireän, eli teho nokkien ajoitus alkaa toimimaan samalla kun ahtopaineet nousevat ja em. ongelman takia noin säädetyillä koneilla ei tositoimissa yleensä pääse yhtään mihinkään muuallakuin jossain ovaalilla, käytettävyys on varmaan aika lailla optimissa noilla cat camsin vakiospekseillä eli jos välttämättä ei halua sitä vaikuttavaa teholukua dynosta ulos niin kannattanee lähteä niistä liikkeelle ja korkeintaan myöhästyttää sitä pakonokkaa hieman.
Comment
-
-
On vähä hakusessa et mitä noilla eri ratkaisuilla tavoitellaan, kun niistä ollaan niin varmoja....itse aion kuitenkin kasat ekan turbomosan niin, että pakonokassa on enempi asteita kuin imunokassa. Arvon raati, kommentoikaahan taas, sana on vapaaLast edited by sturer Bock; 03-05-2013, 01:06.
Comment
-
Comment