Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B28 turbonokat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sturer Bock
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 312
    • Häme

    M50B28 turbonokat

    Asia selvä!
    Last edited by sturer Bock; 01-07-2012, 04:01.
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Nuo nokat ja ajoitukset sellaisenaan on kyllä mietitty huolella, eli tarkoitus on saada kone hengittämään kunnolla matalilla ahtopaineilla ja sulkea pakoventtiili aikaisin jotta turbolta aina tuleva vastapaine ei pääsisi täyttämään sylinteriä pakokaasuilla. Tuota 256 astetta enempää ei pakonokka tarvitse kuin todella korkealle kierrättäessä, matalilla kierroksilla pakoajoituksen kasvattaminen vain haittaa kaikkea monella tavalla.

    Ainoa mitä tuossa kannattaa tehdä niin jos pakopaineet pysyvät aina varmasti reilusti ahtojen alla niin pakonokan ajoitusta voisi myöhästää, tosin siitäkään ei välttämättä saa mitään etua koska tuossa on overlappia ennen tdc reilusti, mutta selvästi aikainen pakonokan ajoitus on hyvin pitkälti ajateltu pienten ahtimien kovia pakopaineita silmälläpitäen ja oikealla pakopaine/täyttöpaine suhteella pakoventtiilin aukipitäminen reilusti tdc:n jälkeen takaa hyvän palotilan huuhtelun.

    Comment

    • sturer Bock
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 312
      • Häme

      #3
      Originally posted by naukkis View Post
      Nuo nokat ja ajoitukset sellaisenaan on kyllä mietitty huolella, eli tarkoitus on saada kone hengittämään kunnolla matalilla ahtopaineilla ja sulkea pakoventtiili aikaisin jotta turbolta aina tuleva vastapaine ei pääsisi täyttämään sylinteriä pakokaasuilla. Tuota 256 astetta enempää ei pakonokka tarvitse kuin todella korkealle kierrättäessä, matalilla kierroksilla pakoajoituksen kasvattaminen vain haittaa kaikkea monella tavalla.

      Ainoa mitä tuossa kannattaa tehdä niin jos pakopaineet pysyvät aina varmasti reilusti ahtojen alla niin pakonokan ajoitusta voisi myöhästää, tosin siitäkään ei välttämättä saa mitään etua koska tuossa on overlappia ennen tdc reilusti, mutta selvästi aikainen pakonokan ajoitus on hyvin pitkälti ajateltu pienten ahtimien kovia pakopaineita silmälläpitäen ja oikealla pakopaine/täyttöpaine suhteella pakoventtiilin aukipitäminen reilusti tdc:n jälkeen takaa hyvän palotilan huuhtelun.
      Ok. Hyviä perusteluita. Sellaista vielä mietin, että tappaako tuo pakonokka kuitenkin moottorin luonteen yläpäästä >7000rpm? Silloin käyttöalue jäisi todella suppeaksi jos ja kun ahdin alkaa töihin vasta tuossa 4000rpm kohdilla. Jouset kestää kierrättää 8500rpm ja tehoalue pyritäänkin saamaan 4000-8500rpm alueelle. Tämä mun topikki nyt vaan tuli ajankohtaiseksi, koska aluksi suunnitelmissa oli rakentaa mosa pienemmällä turbolla (lue pakopesällä) ja saada tehoalueesta mahdollisimman laaja. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja sen myötä alkoi myös mielessä spekulaatiot pakonokan sopivuudesta uuteen kokoonpanoon.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by sturer Bock View Post
        Ok. Hyviä perusteluita. Sellaista vielä mietin, että tappaako tuo pakonokka kuitenkin moottorin luonteen yläpäästä >7000rpm? Silloin käyttöalue jäisi todella suppeaksi jos ja kun ahdin alkaa töihin vasta tuossa 4000rpm kohdilla. Jouset kestää kierrättää 8500rpm ja tehoalue pyritäänkin saamaan 4000-8500rpm alueelle. Tämä mun topikki nyt vaan tuli ajankohtaiseksi, koska aluksi suunnitelmissa oli rakentaa mosa pienemmällä turbolla (lue pakopesällä) ja saada tehoalueesta mahdollisimman laaja. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja sen myötä alkoi myös mielessä spekulaatiot pakonokan sopivuudesta uuteen kokoonpanoon.
        Ei se pakonokka menoa tapa missään tapauksessa, noille kierroksille ongelma on kyllä imunokka eli tuo 275 astetta on kesy keppi ja suunnitelty toimimaan <7000 kierroksen varsinkin noilla ajoituksilla, sanoisin jopa että säätöalue on pikemmin alle 6000rpm. Eli ylärekisteriin jos haluaa paukkuja sekä imu että pakonokkaa reippaasti myöhäisemmälle ja kaikkein paras olisi pidempi aukioloaika imuventtiilille. Pakonokka ei tarvitse pitkää aukioloaikaa, eli iso pakopesä heräilee hyvin kun poistuva pakopulssi on lyhyt ja terävä ja jos pakopaine on reilusti ahtopainetta alhaisempi palotilan huuhtelun saa järjestymään kunhan vain pakoventtiili on auki riittävän pitkään ykk:n jälkeen.

        Eli jos haluaa vetoja ylärekisteriin niin pitää varmistaa että se paineistettu ilma sinne pääsee, tarkoittaa sitä että imuventtiilin pitää varsinkin kovemmilla ahtopaineilla olla melkoisen pitkään auki AKK:n jälkeen. Pakonokka ei ole ollenkaan kriittinen muuten kuin että kunnollinen huuhtelu vaatii selvän eron ahto ja pakopaineen välille ja pakoventtiilin aukioloa YKK:n jälkeen jotta männän suuresta pakotahdin sylinteripaineesta kehittämä pulssi ehtii poistua.

        Kovin ylärekisteripainotteiset ajoitukset tuppaa sitten tekemään koneen luonteesta aivan sairaan kireän, eli teho nokkien ajoitus alkaa toimimaan samalla kun ahtopaineet nousevat ja em. ongelman takia noin säädetyillä koneilla ei tositoimissa yleensä pääse yhtään mihinkään muuallakuin jossain ovaalilla, käytettävyys on varmaan aika lailla optimissa noilla cat camsin vakiospekseillä eli jos välttämättä ei halua sitä vaikuttavaa teholukua dynosta ulos niin kannattanee lähteä niistä liikkeelle ja korkeintaan myöhästyttää sitä pakonokkaa hieman.

        Comment

        • sturer Bock
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 312
          • Häme

          #5
          Originally posted by naukkis View Post
          Ei se pakonokka menoa tapa missään tapauksessa, noille kierroksille ongelma on kyllä imunokka eli tuo 275 astetta on kesy keppi ja suunnitelty toimimaan <7000 kierroksen varsinkin noilla ajoituksilla, sanoisin jopa että säätöalue on pikemmin alle 6000rpm. Eli ylärekisteriin jos haluaa paukkuja sekä imu että pakonokkaa reippaasti myöhäisemmälle ja kaikkein paras olisi pidempi aukioloaika imuventtiilille. Pakonokka ei tarvitse pitkää aukioloaikaa, eli iso pakopesä heräilee hyvin kun poistuva pakopulssi on lyhyt ja terävä ja jos pakopaine on reilusti ahtopainetta alhaisempi palotilan huuhtelun saa järjestymään kunhan vain pakoventtiili on auki riittävän pitkään ykk:n jälkeen.

          Eli jos haluaa vetoja ylärekisteriin niin pitää varmistaa että se paineistettu ilma sinne pääsee, tarkoittaa sitä että imuventtiilin pitää varsinkin kovemmilla ahtopaineilla olla melkoisen pitkään auki AKK:n jälkeen. Pakonokka ei ole ollenkaan kriittinen muuten kuin että kunnollinen huuhtelu vaatii selvän eron ahto ja pakopaineen välille ja pakoventtiilin aukioloa YKK:n jälkeen jotta männän suuresta pakotahdin sylinteripaineesta kehittämä pulssi ehtii poistua.

          Kovin ylärekisteripainotteiset ajoitukset tuppaa sitten tekemään koneen luonteesta aivan sairaan kireän, eli teho nokkien ajoitus alkaa toimimaan samalla kun ahtopaineet nousevat ja em. ongelman takia noin säädetyillä koneilla ei tositoimissa yleensä pääse yhtään mihinkään muuallakuin jossain ovaalilla, käytettävyys on varmaan aika lailla optimissa noilla cat camsin vakiospekseillä eli jos välttämättä ei halua sitä vaikuttavaa teholukua dynosta ulos niin kannattanee lähteä niistä liikkeelle ja korkeintaan myöhästyttää sitä pakonokkaa hieman.
          Selvä. Näillä nokilla nyt mennään ja katsotaan mihin ne riittää. Jos alkaa nokat ahdistamaan niin ainahan noita saa kaupasta lisää

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Komppaan naukkista, ei ole asiaa noille kierrosalueille tuollaisilla nenillä, lähellekään.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • sturer Bock
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 312
              • Häme

              #7
              Eipä mittään sittenkää.
              Last edited by sturer Bock; 28-06-2012, 08:45.

              Comment

              • sturer Bock
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 312
                • Häme

                #8
                On vähä hakusessa et mitä noilla eri ratkaisuilla tavoitellaan, kun niistä ollaan niin varmoja....itse aion kuitenkin kasat ekan turbomosan niin, että pakonokassa on enempi asteita kuin imunokassa. Arvon raati, kommentoikaahan taas, sana on vapaa
                Last edited by sturer Bock; 03-05-2013, 01:06.

                Comment

                • Jasu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 2110
                  • Tampere / Isojoki

                  #9
                  Tänne tulossa noin 10º enempi pakoselle.
                  Keväällä sitten näkee että menikö poskelleen.
                  Volvo S80 V8
                  Mercedes C250d
                  M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                  Comment

                  • sturer Bock
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 312
                    • Häme

                    #10
                    Originally posted by Jasu View Post
                    Tänne tulossa noin 10º enempi pakoselle.
                    Keväällä sitten näkee että menikö poskelleen.
                    Jep, sama täällä 7astetta enempi pakoselle asteita, nostot molemmisa samat...se, koska kone pyörii onki sitte toine juttu

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎