Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds kansiremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #31
    Nyt kun katson tarkemmin kuvaa sylinteri5.jpg, niin huomaan että imu ja pakoventtiilin yläpuolellakin on halkeamat.
    Mitä kaikkea noista muista sylintereistä öljyn ja karstan alta vielä löytyykään. En ole kantta jaksanut tutkia yhtään enempää.

    Myös yksi moottorikoneistamo vastasi näin:

    "Kansi on ilmeisesti halki myös öljykanavasta vesitilaan. Emme pysty korjaamaan."

    Originally posted by petteriu
    Ovatko nuo esikammion tulpat kannen tasalla vai "poterossa" ?
    Täytyy tarkistaa myöhemmin tänään
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • qwe
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 133
      • espoo

      #32
      Diesel-laite siinä kehä kolmosen kupeessa Järvenperän kohdilla, näkyy kehälle, siinä missä on se suht. uusi kauppa ja huoltis. Pätevää diesel-osaamista, koneistuksista en tiedä mutta ainakin osaa sanoa mielipiteensä asiasta.
      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

      Comment

      • Kreuzotter
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 145

        #33
        Mun mielestä oikea ratkaisu on hankkia uusi (tai miksei käytettykin, jos vaan löytää) vastaavanlainen kansi kuin E39 TDS:ssä käytetään. Näissä ei ole ollut ongelmia ainakaan www.e34.de foorumin mukaan. Veikkaisin, että E34:n kansi ei tule kestämään isomalla föönillä.
        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

        Comment

        • VNT
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1410
          • Tuusula

          #34
          Miten saan nuo suihkusuuttimet irti sylinterikannesta?
          Pitkällä hylsyllä? Mikä koko? Pikaisesti mitattuna jotain 24-27mm väliltä.
          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #35
            Suuttimen kannan koko on 27mm. Itse värkkäsin hylsyn siihen kun eipä noita 'piippuja' tuota kokoa taida joka hyllyltä löytyä. Vielä kun pääsis sisätiloihin, niin saa repästyä suuttimet irti ja testattavaksi. Millainenhan mahtaa olla suuttimen rungon tiivistys kanteen ja kiristysmomentti?
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • petteriu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1164
              • Pori

              #36
              Tiivistys hoidetaan tiivisteprikoilla ja momentti on 65Nm.

              Petteri

              Originally posted by Lakeson
              Suuttimen kannan koko on 27mm. Itse värkkäsin hylsyn siihen kun eipä noita 'piippuja' tuota kokoa taida joka hyllyltä löytyä. Vielä kun pääsis sisätiloihin, niin saa repästyä suuttimet irti ja testattavaksi. Millainenhan mahtaa olla suuttimen rungon tiivistys kanteen ja kiristysmomentti?
              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #37
                Mun kokemus on tosta momentista että 65 ei riitä. Valskaa, joutu vetään pikkasen tiukempaan ennenkuin alko pitään. Ne kuparit varmaan pitäis periaatteessa uusia, mutta mistä niitä saa. Etsimisestä huolimatta en ole löytänyt. Sopivan hylsyn suuttimen irrotukseen tein jostain halpis pitkästä hylsystä. Rälläkällä vaan armotta reikä kylkeen että saa sen anturin johdon pihalle hylsystä.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by jpeltoma
                  Mun kokemus on tosta momentista että 65 ei riitä. Valskaa, joutu vetään pikkasen tiukempaan ennenkuin alko pitään. Ne kuparit varmaan pitäis periaatteessa uusia, mutta mistä niitä saa. Etsimisestä huolimatta en ole löytänyt. Sopivan hylsyn suuttimen irrotukseen tein jostain halpis pitkästä hylsystä. Rälläkällä vaan armotta reikä kylkeen että saa sen anturin johdon pihalle hylsystä.
                  Kyllähän suositus taitaa olla että kupariprikat pitää uusia, kupari kun "antaa periksi" eli ne vanhat prikat on hieman lytyssä jo valmiiksi. Eikö moisia saa BMW diileriltä, kai nekin moista hommaa joutunevat tekemään?

                  t:Timo

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #39
                    Originally posted by jpeltoma
                    Mun kokemus on tosta momentista että 65 ei riitä. Valskaa, joutu vetään pikkasen tiukempaan ennenkuin alko pitään. Ne kuparit varmaan pitäis periaatteessa uusia, mutta mistä niitä saa. Etsimisestä huolimatta en ole löytänyt.
                    Kyllä mulla piti tuolla momentilla,uusilla tiivisteillä.
                    Nuita tiivisteitä saa esim.kaikista dieselpumppu-korjaamoista,sekä BMW-jälleenmyyjiltä,kuten tihuovin jo kertoikin.
                    E24 635csi

                    Comment

                    • petteriu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1164
                      • Pori

                      #40
                      Minulle uudet tiivisteet tulivat suutinten mukana, kun käytin ne dieselkorjaamolla testatauksessa. 5. sylinterin suutin hieman pihisee ohi, mutta ei kuulemma kannata kiristää yli momentin vaan korjaantuu itsestään, kunhan kilometrejä vaan tulee taakse.

                      Petteri

                      Originally posted by jpeltoma
                      Mun kokemus on tosta momentista että 65 ei riitä. Valskaa, joutu vetään pikkasen tiukempaan ennenkuin alko pitään. Ne kuparit varmaan pitäis periaatteessa uusia, mutta mistä niitä saa. Etsimisestä huolimatta en ole löytänyt. Sopivan hylsyn suuttimen irrotukseen tein jostain halpis pitkästä hylsystä. Rälläkällä vaan armotta reikä kylkeen että saa sen anturin johdon pihalle hylsystä.
                      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                      Comment

                      • VNT
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1410
                        • Tuusula

                        #41
                        525tds kansiremontti

                        Tuo tds:n kansiremontti on nyt ajankohtainen.
                        Kaikki yläkerran osat ovat uusia.

                        -Sylinterikansi
                        -Venttiilit
                        -Hydrayliset venttiilinostimet
                        -Nokka-akseli
                        jne..

                        Nyt on vain kysymys tuosta nokan ajoituksesta.
                        Tarvitsen siis kuvassa näkyvän työkalun että saan nokan kohdalleen.
                        Mutta tuossa korjausoppaassa neuvotaan laittamaan 4.61mm rakotulkki työkalun ja kannen väliin mikäli koneella on ajettu yli 20000km.
                        Tuo 4.61mm kuulostaa aika paljolta, tuolla määrällä nokka kääntyy aika monta astetta?


                        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #42
                          Itse pommitin paikallista BMW huoltoa, jotta saisin tuollaista lainaan (tai olisivat ensin katsoneet onko heillä sellaista lainattavaksi). Lainaan olisi saanut jos olisi ollut, mutta tarkistus kesti ja kesti joten käännyin paikallisen Opel huollon puoleen. Työkalu löytyi (käyttämättömänä!) lainaan yön yli ja säätö saatiin tehtyä. Itse käytin tuota rakotulkkia välissä. Tuolla kulmamuutoksella ilmeisesti kompensoidaan nokkaketjun kulumaa.

                          Tuli otettua työkalusta mitat tarkasti talteen, mutta itse työkalun teettäminen tekemättä.


                          Petteri
                          Last edited by petteriu; 09-03-2005, 14:57.
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • VNT
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1410
                            • Tuusula

                            #43
                            Ok kiitoksia tiedosta petteriu. Tuo 20000km vähän hämäsi.
                            Ymmärrän jos tuossa olisi lukenu 200tkm mutta että 20tkm.
                            Ostan itselleni nuo kuvassa näkyvät työkalut saksasta.
                            -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                            Comment

                            • jpeltoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 600
                              • pirkanmaa

                              #44
                              ETK:n mukaan kulma kasvaa 2 astetta tolla välipalikalla. Mittasitko Petteri siittä työkalusta että lukitseeko se nokan tasan 90 asteeseen kannen reunoihin nähden? Vai onko nokka vinossa jo työkalullakin? Meinaan että jos se on tasan 90 astetta, niin sitten tota ajoitusta pystyy mittaan vaikka työntömitalla ja sopivalla millimitalla. Itellä on ollut onneksi meistillä laitettu merkit sekä laakeripukkiin, akseliin ja pyörään. Mutta taannoin kun sitä mittalin työntömitalla, niin mulla jäi mielikuva että se olis se 90 astetta vakiona se työkalu.... Vauhtipyörälle käy 8 mm poranterä.
                              Last edited by jpeltoma; 10-03-2005, 10:05.
                              __________________________________________________ ________________________
                              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                              Comment

                              • petteriu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 1164
                                • Pori

                                #45
                                Originally posted by jpeltoma
                                ETK:n mukaan kulma kasvaa 2 astetta tolla välipalikalla. Mittasitko Petteri siittä työkalusta että lukitseeko se nokan tasan 90 asteeseen kannen reunoihin nähden? Vai onko nokka vinossa jo työkalullakin? Meinaan että jos se on tasan 90 astetta, niin sitten tota ajoitusta pystyy mittaan vaikka työntömitalla ja sopivalla millimitalla. Itellä on ollut onneksi meistillä laitettu merkit sekä laakeripukkiin, akseliin ja pyörään. Mutta taannoin kun sitä mittalin työntömitalla, niin mulla jäi mielikuva että se olis se 90 astetta vakiona se työkalu.... Vauhtipyörälle käy 8 mm poranterä.
                                Käytetyllä mittatarkkuuksilla kulma on 90astetta, mutta millään hi-tech 3D skannauksella tuota mittausta ei tehty. Ei tosin ihan silmämääräisestikään.

                                Petteri

                                EDIT: tuossa liitteeksi low-tech skannaukset palikasta.
                                Attached Files
                                Last edited by petteriu; 10-03-2005, 10:23.
                                BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎