Announcement

Collapse
No announcement yet.

M6X ahdettuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sierra4x4tbo
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 2098
    • Lappeenranta

    M6X ahdettuna

    Moi!
    Koitin haulla etsiä, mutta ei löytynyt..

    Eli ajatuksissa rakentaa M6XBXX moottori parilla pakokaasuahtimella. Männät ja veivit nyt ainakin olisi tarkoitus vaihtaa, ja moottorinohjaus luonnollisesti (Haltec E11V2 hyllyssä).. Vakio plenumillakaan ei taida tehdä mitään?
    Nopealla googletuksella nokkia näytti löytyvän turbo-applikaatioihin.

    Muutama kysymys raadille:
    -Mitä tuommoinen lohko kestää? 600-700hp?
    -Moottorin heikkoja kohtia?
    -Onko S-sarjan osat miten vaihtokelpoisia? Esim. kannet ja kampura..
    -Kannattaako edes haaveilla omilla sylinteriputkilla vai meneekö suoraan putkitukseen?
    -Kuivasumputus, löytyykö valmiita osia vai meneekö itse rakenteluksi?

    -E39 M5:sen laatikko taitaa mennä suoraan koneen perään..? Tuommoinen laatikko taitaa kestää nuo tehotavoitteet?

    Löytyykö maailmalta topiceja ahdettujen M6X moottori-projekteista?

    Kiitos jo etukäteen!

    -Timo
    M535i BiTurbo -85
    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

    --=MushroomMotorsport=--
    --=MaxTuned.com=--
  • Oksanen
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 701
    • Nokia

    #2
    http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=57827 tuossa olis yks ahdettu e28 (sivulla 4 uudempi tehokäyrä)

    Itsellä on rojektina M60B40 ja yks turbolaaderi e28:n pellin alle. Ensin piti kahdella snurralla (HX35) ruveta värkkäämään mutta taloudelliset realiteetit ja se lievähkö tilanahtaus hivenen pisti vastaan. Nyt meinaan laittaa joko tuon S38ssa olleen K31:sen tai sitten hankin jonkun hieman järeämmän ahtimen. Laatikkona on 850Csi:n loota sovitelaipalla, sen pitäs perkele ainakin kestää. Vipec V88 ja 1250cc suuttimilla, 034puolat (jos saan ne ny johonkin soviteltua) ja viinalla vakiomoottoria pitäisi ylipaineistaa, en ajatellut ensimmäisestä moottorista käydä lävitse kuin öljypumpun kiinnityksen, ei noilla harjottelu kauheesti maksa. Tosin laiskasti on tullut tallilla käytyä ja vasta kuskinpuolen pakosatsi on valmiina (ja vähä moottorinkorvaa, laatikonpalkkia, jarrusylkyn siirtosarjaa jne). Saatanan ahtaalta se sovittaminen vaikuttaa. Ja kun sovittelee tuohon sovitusmoottoriin jossa ei ole mm. kansipahveja tms paikallaan niin on tässä vähän jännämomenttia. Jahka ny joskus saisin kaverin tallista haettua varsinaisen padan tilalle niin näkee paljonko vielä menee uusiksi...

    Hyvin tuo ruotsinjantteri ainakin siitä on irti saanut, ja tässä olisi yksi toinen yhdellä ahtimella oleva M60B40 kakkosnelosen pellin alla:


    Ne M6x/S62 perässä olevat lootat passaa suoraan lohkon perseeseen. Kovaa vauhtipyörää saa blingfactoryltä joka on tarkoitettu asennettavaksi automaatin vetolevyn kanssa. Löytyi hyllystä. 765-asetelman ja jonkun toisen asetelman jaot löytyy.

    Ja nuo heikot kohdat ja moottorista ehdottomasti läpi käytävät asiat kun se on irtaallaan kyllä kiinnostaisi itseäkin. Ettei tartte sitten aivan täysin perse edellä puuhun mennä.
    E28 535 1985 (S38B36+K31)

    E36 323 1996

    E46 Compact 2001

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by sierra4x4tbo View Post
      Moi!
      Koitin haulla etsiä, mutta ei löytynyt..


      -Kannattaako edes haaveilla omilla sylinteriputkilla vai meneekö suoraan putkitukseen?

      -Timo
      Jaa millä putkilla?

      Nuohan ovat joko nikasil tai alusil pinnoitettuja.

      Comment

      • Jasu
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2110
        • Tampere / Isojoki

        #4
        Originally posted by Muurahainen View Post
        Jaa millä putkilla?
        No uusilla putkilla.
        Volvo S80 V8
        Mercedes C250d
        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

        Comment

        • mrrk
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 515
          • Satakunta.

          #5
          öljypumpun kiristys ja huohotuksen siirto pois imusarjasta sekä kuskin pakosarjan kun tekee paremmin virtaavaksi niin pärjäilee aika hyvin.

          Konehuoneen lämpö kannattaa huomioida radalla ajaessa

          Comment

          • Oksanen
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 701
            • Nokia

            #6
            Originally posted by mrrk View Post
            öljypumpun kiristys ja huohotuksen siirto pois imusarjasta sekä kuskin pakosarjan kun tekee paremmin virtaavaksi niin pärjäilee aika hyvin.

            Konehuoneen lämpö kannattaa huomioida radalla ajaessa
            Miten muuten itse toteutit tuon huohotuksen? Omasta kuskinpuolen pakosarjasta tuli tollanen Hiflow toteutus
            E28 535 1985 (S38B36+K31)

            E36 323 1996

            E46 Compact 2001

            Comment

            • mrrk
              BTCF Member
              • Sep 2007
              • 515
              • Satakunta.

              #7
              Katkaisin sen alumiinisen putken ja siihen hitsaamalla sopiva mutka.

              Mutkasta letku etupuskurin taakse säiliöön.

              Päätylevy (kalvohärpäke) tietysti vaati hieman sahaa ja tulppauksen

              Comment

              • pope
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 687
                • Harjavalta

                #8
                Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                Eli ajatuksissa rakentaa M6XBXX moottori parilla pakokaasuahtimella.
                Mihin koppaan ajattelit moottorin tehdä?

                Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                Vakio plenumillakaan ei taida tehdä mitään?
                Minkälaista vaihtoehtoa olet ajatellut vakion tilalle?

                Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                -Kuivasumputus, löytyykö valmiita osia vai meneekö itse rakenteluksi?
                Last edited by pope; 30-09-2012, 16:04.
                e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4646
                  • Tuusula

                  #9
                  Mielenkiintoista


                  S62 kampuran saa soviteltua M6x V8 lohkoihin, jotain pientä koneistusta jakopään rattaiden suhteen taisi vaatia muttei mitään kovin ihmeellistä. Iskupituushan tuossa on aivan omaa luokkaansa vrt. "normikoneet".
                  - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                  ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1995
                    • Tampere

                    #10
                    kuinka paljon toi vakio M60B40 siis kestää? tässähän oli pojilla tekstin mukaan avaamaton kone:


                    Comment

                    • pope
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 687
                      • Harjavalta

                      #11
                      Originally posted by pheno View Post
                      kuinka paljon toi vakio M60B40 siis kestää? tässähän oli pojilla tekstin mukaan avaamaton kone:


                      http://www.youtube.com/watch?v=8sZZy...waA&playnext=1

                      Ikävä kyllä tohon ei taida yhtä ja ainutta oikeaa vastausta olla. Saahan sen rikki 0 bar ahdoillakin kun yrittää. Riippuu niin paljon käytöstä.
                      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Aiemmin ei ollut tullut vastaan, mutta tätä threadia varten taustatietoa etsiessä pikkuisen hirvitti tuo M62:n normaali jäähdytinnesteen lämpötila 105°...110° C.

                        Turboprojektit ei ole tuttuja mutta kannattaisko imusarjan mutkan takia harkita tällaista modia:

                        http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1461973

                        "Summary:
                        Before this mod, I had TEST 07 readings as high as 110°C.
                        NowI have driven about 200 km in moderate-to-heavy city traffic since installing new thermostat – and I’m really impressed. Usually I read numbers like 94-95°C in the moderate traffic, and 92-93°C when I’m able to floor her a bit. Max temp I noticed was 96°C when stopped after a longer drive."

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4646
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by MNi View Post
                          Aiemmin ei ollut tullut vastaan, mutta tätä threadia varten taustatietoa etsiessä pikkuisen hirvitti tuo M62:n normaali jäähdytinnesteen lämpötila 105°...110° C.

                          Turboprojektit ei ole tuttuja mutta kannattaisko imusarjan mutkan takia harkita tällaista modia:

                          http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1461973

                          "Summary:
                          Before this mod, I had TEST 07 readings as high as 110°C.
                          NowI have driven about 200 km in moderate-to-heavy city traffic since installing new thermostat – and I’m really impressed. Usually I read numbers like 94-95°C in the moderate traffic, and 92-93°C when I’m able to floor her a bit. Max temp I noticed was 96°C when stopped after a longer drive."


                          Niin, voihan sen termostaatin napata vaikka poiskin mutta itse suhtaudun kyllä varauksella siihen että aletaan muuttamaan koneen käyntilämpötilaa ehdoin-tahdoin. On sitä kuitenkin jokunen hetki BMW:n suunnitteluosastolla mietitty ja pohdittu, selvät syyt tuohon edellistä moottorisukupolvea 10c korkeampaan käyntilämpötilaan on varmasti olemassa (vaikken osaa niitä tässä luetellakaan).


                          Jos vakioautossa ei riitä jäähdytysteho niin kyllä siinä sitten on jotain oikeaa vikaa ..
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Polttoaineen kulutus pysyy parempana tuolla yli 100 koneella.
                            Putoaahan ne lämmöt alle sataan kun luukuttaa vähäsen. Tuo >100 siis osakuorma lämpö.

                            Ei kannata alkaa rikkomaan tuota tarkoituksella.

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              #15
                              uskoisin myös et tuo lämpötila on huomioitu välyksissäkin...?
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎