Announcement

Collapse
No announcement yet.

koneremontin jälkeisiä pähkäilyjä, vinkkejä kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sturer Bock
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 312
    • Häme

    koneremontin jälkeisiä pähkäilyjä, vinkkejä kaivataan

    Moro.

    Ensimmäistä kunnollista koneremonttia tekemässä m50-koneeseen, joka tarkoittaa että lohko, k-akseli ja kiertokanget koneistettiin. Kampi kasattiin stanu laakereilla, kammen kaulat kiillotettiin ja lohko porattiin ens. ylikokoon, männät uusittiin ja runkolinja hoonattiin suoraksi.

    Kuinka kevyesti kammen tulisi pyöriä runkolaakeripukkien asennuksen jälkeen? Entä mäntien asennuksen jälkeen? Osat kasattu kunnollisella monettiavaimella, jossa voimassa oleva kalibrointitodistus.

    Eli kampi pyörii kyllä kun räikällä pyörittää jakopään pultista, mutta alkuun saa pikkasen voimaa käyttää, että kampi alkaa pyöriä.

    Kertokaahan moottorirakentajat vinkkinne?:think
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    #2
    Kyllä sen melko kevyesti pitäisi pyöriä räikällä, olettaen että liuskat ja sylinteriputket on öljytty ennen kasaamista. Ja luulisin että pieni lepokitkahan siinä aina on, eriasia kuinka helposti sen huomaa.

    Mutta mitä k-akselille tehtiin? Tai kangille?

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Paljonko on pikkusen voimaa:think Suht helposti pitäisi pyöriä ilman mäntiä. Ja tasaisella vastuksella.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • sturer Bock
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 312
        • Häme

        #4
        Originally posted by Micce///M View Post
        Kyllä sen melko kevyesti pitäisi pyöriä räikällä, olettaen että liuskat ja sylinteriputket on öljytty ennen kasaamista. Ja luulisin että pieni lepokitkahan siinä aina on, eriasia kuinka helposti sen huomaa.

        Mutta mitä k-akselille tehtiin? Tai kangille?
        k-akseli tasapainotettiin, särötarkastettiin ja kaulat kiillotettiin. Kankien ylä- ja alapesät koneistettiin(kiinankanget) ja kankien suoruus tarkistettiin.

        Comment

        • Slazha
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2284
          • Joensuu/Syvyys

          #5
          onhan jokaisessa kiertokangessa "välys" sivuttais suunnassa?
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          E36 318is class II, e30 turpo

          Comment

          • sturer Bock
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 312
            • Häme

            #6
            Originally posted by JJT View Post
            Paljonko on pikkusen voimaa:think Suht helposti pitäisi pyöriä ilman mäntiä. Ja tasaisella vastuksella.
            No kyllä se ilman mäntiä suht helposti lähtee pyörii ja kun laittaa pyörimään niin kyllä se melko tasaseen pyörii. Taitaa mennä ensikertalaisuuden piikkiin vaan ku ei kokemusta:think
            Last edited by sturer Bock; 31-07-2012, 14:12.

            Comment

            • sturer Bock
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 312
              • Häme

              #7
              Originally posted by Slazha View Post
              onhan jokaisessa kiertokangessa "välys" sivuttais suunnassa?
              Toi muute kävi mielessä ku kasasin alakertaa! Unohtu vaa sit kasatessa. Täytyy tsekata tuokin.

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by JJT View Post
                Paljonko on pikkusen voimaa:think Suht helposti pitäisi pyöriä ilman mäntiä. Ja tasaisella vastuksella.
                kato 14min eteenpäin -> http://www.youtube.com/watch?v=3Hu9d...feature=relmfu
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • sturer Bock
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 312
                  • Häme

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  Joo ei kyl pyöriny noin kevyesti käsin, mistähän kiikastaa? Voiko pieni momenttivirhe tehdä sen että kampi pyörii nihkeästi?

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Öljysithän liuskat? Pitäis tosiaan pelkän akselin pyöriä suunnilleen niin kuin tuossa videossa...
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • sturer Bock
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 312
                      • Häme

                      #11
                      Originally posted by JJT View Post
                      Öljysithän liuskat? Pitäis tosiaan pelkän akselin pyöriä suunnilleen niin kuin tuossa videossa...
                      Joo tottakai öljysin, brakecleanerilla ja paineilmalla runkolaakerikaulat puhtaiksi ja laakeriliuska päälle ja liuskan päälle öljyä, ei alle.
                      Ainoo unohdus oli pyyhkiä säilytysrasvat liuskojen alapinnoilta pois, voisko siitä johtuu?

                      Comment

                      • basso72
                        BTCF Member
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        #12
                        Laakeripukit oikeassa järjestyksessä ja oikeinpäin?
                        Välyksiä mitatessahan tuon olis kyllä huomannut..
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Niin siis välykset mittaukseen laakereille seuraavaks. Eli plastigage liuska väliin ja katsomaan kuinka leveeksi pursuaa.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • sturer Bock
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 312
                            • Häme

                            #14
                            Originally posted by Supa View Post
                            Niin siis välykset mittaukseen laakereille seuraavaks. Eli plastigage liuska väliin ja katsomaan kuinka leveeksi pursuaa.
                            Eli nyppäsin kanget ja männät pois. Kyllä se käsin pyörii jakopään rattaasta pyörittäessä ok, mutta sitte tulee sellanen iha kun kuollut kohta, jossa tarvii vähän kovemmin pyörittää, ei tosin paljon.

                            Ja eikös se pitäisi iha niillä laakereilla mennä mitkä koneistamo toimittaa jos kerta kampiakselin mittauksesta on kerta laskutettukin.
                            Last edited by sturer Bock; 30-07-2012, 23:58.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by sturer Bock View Post
                              Eli nyppäsin kanget ja männät pois. Kyllä se käsin pyörii jakopään rattaasta pyörittäessä ok, mutta sitte tulee sellanen iha kun kuollut kohta, jossa tarvii vähän kovemmin pyörittää, ei tosin paljon.

                              Ja eikös se pitäisi iha niillä laakereilla mennä mitkä koneistamo toimittaa jos kerta kampiakselin mittauksesta on kerta laskutettukin.
                              Kyllä ne silti kannattaa aina mitata, kuuluu ihan perusjuttuihin.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎