Announcement

Collapse
No announcement yet.

koneremontin jälkeisiä pähkäilyjä, vinkkejä kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #31
    Originally posted by sturer Bock View Post
    Se tuli vaa mieleen, että kun kampuran laitto lohkoon liuskojen päälle akseli ei pyöriny kevyesti, mutta kun sen kasas kiinni asti niin pyöri kevyemmin
    Pähkäilin vaan että ihan kun se väkisillä pakottamalla saatas suoraks:think
    Siis oireet viittaa just kieroon kampuraan. Sen takia sitä kampuraa kannattaa pyörittää lakujen päällä ennen kasausta niin selvät viat näkee ihan silmällä, töllöstä tuli ohjelmaa AMG:n pajalla kun käsin kasaavat koneita niin siellä se asentaja pyörittelee kampuraa lakujen päällä kuten kotipajallakin on tapana.....

    Ja siis neljän satkun kierous ei näy missään, tuollainen jumittelu vaatii monta kymppiä vähintään kieroutta, onhan se kampura voinut kieroutua vaikka koneistamolla jos ovat mitanneet suoruuden ensin ja nyhränneet kampien kiillotusten tms. kanssa ja kesäpoika on jotain turoillut, ei olisi mikään ensimmäinen kerta.....

    Comment

    • sturer Bock
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 312
      • Häme

      #32
      Originally posted by naukkis View Post
      Siis oireet viittaa just kieroon kampuraan. Sen takia sitä kampuraa kannattaa pyörittää lakujen päällä ennen kasausta niin selvät viat näkee ihan silmällä, töllöstä tuli ohjelmaa AMG:n pajalla kun käsin kasaavat koneita niin siellä se asentaja pyörittelee kampuraa lakujen päällä kuten kotipajallakin on tapana.....

      Ja siis neljän satkun kierous ei näy missään, tuollainen jumittelu vaatii monta kymppiä vähintään kieroutta, onhan se kampura voinut kieroutua vaikka koneistamolla jos ovat mitanneet suoruuden ensin ja nyhränneet kampien kiillotusten tms. kanssa ja kesäpoika on jotain turoillut, ei olisi mikään ensimmäinen kerta.....
      No tasapainotus oli tehty ilmeisesti rälläkällä hiomalla limpuista tavaraa pois Oiskohan ottanu lämpöö sitte?

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #33
        Originally posted by sturer Bock View Post
        No tasapainotus oli tehty ilmeisesti rälläkällä hiomalla limpuista tavaraa pois Oiskohan ottanu lämpöö sitte?
        No kyllä sitä pitää pitkään ja sitkeästi hioa jotta kieroutumista saa aikaiseksi mutta ainahan sekin mahdollisuus on.

        Itse muuten pidän suoran moottorin täysillä vastapainoilla olevan kampuran tasapainotusta täysin turhana toimenpiteenä, siinä kampurasssa on reilu puoli kiloa tarkoituksellista epätasapainoa per kaula ja jos itse massakeskipiste on muutama gramma pielessä niin mihin se vaikuttaa? Voihan sitä hifistellä että teoriassa se voi jonkun resonanssin herättää mutta itse skippaan kyllä, olen nähnyt varsin skrouvisti rälläkällä kevennettyjä kampuroita joita on kierrätetty sangen korkealle eikä runkolaakereissa ole näkynyt mitään sen ihmeempää kuin tasapainotetuissakaan kampuroissa.

        Comment

        • Mikkeri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2011
          • 805
          • Suomi

          #34
          Mitään näistä kovien poikien moteista tietämättömänä vastailen kuitenkin.

          Laakerit kannattaa pyyhkäistä sellasella hiomatyynyllä ja öljyllä. Mirka tms sitä kauppaa. Lähtee röhnöt ja muut roskat pinnasta pois.
          Jos tuntuu että liuskojen sivuissa on jotain, ne voi hienolla viilalla tai hieman karkeammalla paperilla pyyhkäistä sileiksi.
          Sama kannattaa tehdä sekä veivin että runkojen laakereille.

          Ei sitä runkolinjaa mihinkään ylikokoon koneisteta normaalisti, pukeista sipaistaan siivu pois ja runkolinja ajetaan suoraksi.

          Kasauksessa sitä öljyä pari tippaa laakerille ja momenttiin, ensin vaikka puolella momentilla ja sitten loput. Tietenkin valmistajan ohjeita noudattaen.

          Kampuraa kannattaa koputella päittäistä vasten, jotta hakee paikkansa.
          Kampuran pitäisi pyörähtää ILMAN vastusta liikkeelle lähtiessä, mutta se voi herkistyä jos avaa pukit ja vetää uusiksi kiinni.

          Kasassa oleva neloskone väljillä männillä pyöri n. 40-50nm voimalla.


          Tommosta tuli tällä kertaa mieleen.
          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
          TDS osaa.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Mikkeri View Post
            Ei sitä runkolinjaa mihinkään ylikokoon koneisteta normaalisti, pukeista sipaistaan siivu pois ja runkolinja ajetaan suoraksi.
            Noin jos toimitaan niin ei mikään ihme että ei kone pyöri. Pukkien tasopintaan ei nyt missään tapauksessa pidä koskea, ainoa tapaus jossa sen voi perustella on pukkien vaihto toisesta lohkosta, ja sen jälkeen tottakai pitää runkolaakerilinja linjaporata suurempaan kokoon, ei sitä linjaa muuten saa suoraksi pyöreiden laakeripesien kanssa, kappaleen asennustoleranssit yms jo estävät.

            Eli sen linjan voi hoonata kevyesti jos preferoi suoremman linjan pyörempien laakeripesien edelle eli voi olla perusteltua joissain tapauksissa joissa joku yksittäinen pesä on vetänyt kieroon, varsinaisesti linjaan koskeminen parantaa tilannetta jos linja porataan uusiksi lohkon asetuttua ja aikaisemmin porattuun linjaan ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin vetää ylikokoon.

            Itse sanoisin että yleensä ei kannata antaa koneistamon turoilla runkolaakerilinjaan mitään, nykylohkot on aika hyvin tuettu runkolaakerin osalta ja yleensä linjat ovat aivan riittävän suorat tehtaan jäljiltä ja parempaan lopputulokseen tuskin ainakaan millään epämääräisillä koneistuksilla pääsee.

            Comment

            • sturer Bock
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 312
              • Häme

              #36
              Originally posted by naukkis View Post
              Noin jos toimitaan niin ei mikään ihme että ei kone pyöri. Pukkien tasopintaan ei nyt missään tapauksessa pidä koskea, ainoa tapaus jossa sen voi perustella on pukkien vaihto toisesta lohkosta, ja sen jälkeen tottakai pitää runkolaakerilinja linjaporata suurempaan kokoon, ei sitä linjaa muuten saa suoraksi pyöreiden laakeripesien kanssa, kappaleen asennustoleranssit yms jo estävät.

              Eli sen linjan voi hoonata kevyesti jos preferoi suoremman linjan pyörempien laakeripesien edelle eli voi olla perusteltua joissain tapauksissa joissa joku yksittäinen pesä on vetänyt kieroon, varsinaisesti linjaan koskeminen parantaa tilannetta jos linja porataan uusiksi lohkon asetuttua ja aikaisemmin porattuun linjaan ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin vetää ylikokoon.

              Itse sanoisin että yleensä ei kannata antaa koneistamon turoilla runkolaakerilinjaan mitään, nykylohkot on aika hyvin tuettu runkolaakerin osalta ja yleensä linjat ovat aivan riittävän suorat tehtaan jäljiltä ja parempaan lopputulokseen tuskin ainakaan millään epämääräisillä koneistuksilla pääsee.
              Saapi nähdä. Koneistamon porukka oli kyllä ihan asiallista ja olivat sitä mieltä, että heidän piikkiin menee jos jotain sössitty ilman muuta. En aio vaan ekakertalaisena ottaa mitään riskejä, kun aikas kallis mosa osien takia tulossa. Osat siis tarkastettavana ja kaikki pesät ja kaulat mitataan kunnolla eikä mitään jätetä sattuman varaan.

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #37
                Originally posted by naukkis View Post
                Noin jos toimitaan niin ei mikään ihme että ei kone pyöri. Pukkien tasopintaan ei nyt missään tapauksessa pidä koskea, ainoa tapaus jossa sen voi perustella on pukkien vaihto toisesta lohkosta, ja sen jälkeen tottakai pitää runkolaakerilinja linjaporata suurempaan kokoon, ei sitä linjaa muuten saa suoraksi pyöreiden laakeripesien kanssa, kappaleen asennustoleranssit yms jo estävät.

                Eli sen linjan voi hoonata kevyesti jos preferoi suoremman linjan pyörempien laakeripesien edelle eli voi olla perusteltua joissain tapauksissa joissa joku yksittäinen pesä on vetänyt kieroon, varsinaisesti linjaan koskeminen parantaa tilannetta jos linja porataan uusiksi lohkon asetuttua ja aikaisemmin porattuun linjaan ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin vetää ylikokoon.

                Itse sanoisin että yleensä ei kannata antaa koneistamon turoilla runkolaakerilinjaan mitään, nykylohkot on aika hyvin tuettu runkolaakerin osalta ja yleensä linjat ovat aivan riittävän suorat tehtaan jäljiltä ja parempaan lopputulokseen tuskin ainakaan millään epämääräisillä koneistuksilla pääsee.

                Kyllä se kampura ihan nätisti siellä pyörii...
                Sen verran eroa tuossa omassa tapauksessa perus pukkimoottoriin on että on kampikammio, eli alaosa hoitaa pukkien virkaa.

                Miten perustelet ettei sitä linjaa saa pyöreäksi koneistettua?

                Missä myydään noita ylikoko laakereita runkoihin?
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • [fuse]
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 299
                  • Kerava

                  #38
                  Originally posted by Mikkeri View Post

                  mutta se voi herkistyä jos avaa pukit ja vetää uusiksi kiinni.
                  Tätähän ei sitten pidä tehdä jos on jo uusilla venyvillä pulteilla kasattu tai sitten voi heittää ne runkopultit roskiin.

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #39
                    Tuokin on totta...
                    Itselle onneks tullut vain kovia pultteja pukeissa vastaan, veiveissä onkin noita venyviä näkynyt.
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Muumi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1702
                      • Rovaniemi

                      #40
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Noin jos toimitaan niin ei mikään ihme että ei kone pyöri. Pukkien tasopintaan ei nyt missään tapauksessa pidä koskea,.
                      Miksi ei? Perustele.

                      Samalla tyylillähän sitä nokkalinjatkin koneistetaan.

                      Ja mistä niitä "ulkopuolelta" ylikoko laakereita saa?
                      E24 635csi

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by Muumi View Post
                        Miksi ei? Perustele.

                        Samalla tyylillähän sitä nokkalinjatkin koneistetaan.

                        Ja mistä niitä "ulkopuolelta" ylikoko laakereita saa?
                        Uuden samankokoisen pyöreän reiän tekeminen vanhan reiän puolikasta pienentämällä on hyvin hankalaa, likipitäen mahdotonta.

                        Nokkalinja alumiiniin ja valurautainen runkolinja ovat kaksi aika erilaista asiaa, valurautakuutosessa on yleensä sen 7 erillistä runkolaakepukkia ja näiden tasopintojen koneistaminen olisi sulaa typeryyttä, varsinkin kun nykyvaluilla tuetuilla runkopukeilla linjat ovat tehtaan jäljiltä yleensä hyvin lähellä, valurautablokissahan runkolinjan kierous tarkoittaa yleensä sitä että joku runkolaakeripukki on vääntynyt koneistuksen jälkeen valun etsiessä muotoaan ja em. pukin laakeripinta on sitten kierossa tasosta aiheuttaen epätasaisen kuormituksen laakeriin. Paskoilla valuilla ilman mitään tukia pukeissa olevilla lohkoilla tyypillinen ongelma.

                        Runkolinja saadaan suoraan ja kaikki laakeripesät pyöreiksi linjaporaamalla tuo koko linja uusiksi, eikä se ole ihan helppo homma eikä välttämättä kannata ihan seuraavaan ylikokoon edes yrittää, pitkän linjan saaminen täysin vanhan linjan suuntaiseksi kusee aina jonkun verran ja jos on koneistusmarginaalia niin lopputuloksesta saa kunnollisen. Kaikki muu nysvääminen runkolinjaan kannattaa jättää tekemättä koska lopputulos on varmasti huonompi kuin tehtaan jäljiltä, lievä muutaman satkun kierous laakeripinnassa on parempi vaihtoehto kuin epäpyöreä laakeripesä.

                        Ja laakerit ovat ylikokoisia paksuutensa puolesta, ei niitä ole erikseen kymmenesosamillien sisä ja ulkopuolien mukaan vaan paksuus valitaan sen mukaan mikä on erotus laakeripesän ja kaulan välissä eli sama millin ylipaksu laakeri käy jos tappia hiotaan milli ohuemmaksi tai laakeripesää milli suuremmaksi tai vaikka kumpaakin puoli milliä.

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          #42
                          Originally posted by naukkis View Post
                          Ja laakerit ovat ylikokoisia paksuutensa puolesta, ei niitä ole erikseen kymmenesosamillien sisä ja ulkopuolien mukaan vaan paksuus valitaan sen mukaan mikä on erotus laakeripesän ja kaulan välissä eli sama millin ylipaksu laakeri käy jos tappia hiotaan milli ohuemmaksi tai laakeripesää milli suuremmaksi tai vaikka kumpaakin puoli milliä.
                          Vaikea on uskoa että jos pesä porataan millin suuremmaksi, samat liuskat käyvät kuin normireikäänkin. Johan tuossa pesän kehä(piiri) pitenee 3.14 milliä.

                          Ainakin kuplan koneeseen laakereita ostettaessa piti erikseen ilmoittaa sekä mahdollinen kampiakselin _ali_koko ja laakeripesän ylikoko. Noista ainakin runkolaakerilinjoja aarporattiin ihan yleisesti.
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #43
                            Originally posted by naukkis View Post
                            sama millin ylipaksu laakeri käy jos tappia hiotaan milli ohuemmaksi tai laakeripesää milli suuremmaksi tai vaikka kumpaakin puoli milliä.
                            Juu eipä nyt taida kuitenkaan
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by Cell View Post
                              Juu eipä nyt taida kuitenkaan
                              Joo olishan sen laakerin hyvä tehdä täysi kierros kuitenkin pesässään. Laku ei kuitenkaan ole mikään kovin tekninen asia eli sen saa kyllä jostain kehitettyä millaisen tarvitsee.

                              Mutta tuo meni pointin ohi, eli nykyisissä valurautablokeissa on runkolinja niin hyvä kuin olla voi tehtaan jäljiltä, ei niitä kannata missään tapauksessa lähteä koneistamaan ellei ole jokin selvä tarve, pyörähtänyt laakeri tms. jossa tapauksessakin voi olla lohkon vaihto fiksumpi. Koneistamohan linjahoonaa lohkon jos pyydetään, ei ne ota kantaa siihen kannattaisiko sitä ylipäätään tehdä. Nyt vain on että kun niitä tehtaan jäljiltä pyöreitä ja hyvässä linjassa olevia pesiä aletaan hoonaamaan niiistä tulee epäpyöreämpiä ja keskenään erikokoisia mikä ei ole sen moottorin kannalta mikään hyvä asia. Se linjahoonaus tarvitaan jos on joku paskavalubloki jossa runkopukit on aivan propellilla ja laakerit kuluneet laidoista metallille sen seurauksena, silloin on soikeiksi hoonatut laakeripesät parempi vaihtoehto kuin alkuperäinen setti jos ei raaskita porata koko linjaa.

                              Comment

                              • Mikkeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2011
                                • 805
                                • Suomi

                                #45
                                Olis hyvä tehdä, vai pitää tehdä?

                                Mitäs öljynpaineelle tapahtuu jos laakeriliuskojen päät ei kohtaa, juuri tuon Naukkiksen tyyliin tehdyn koneremontin jälkeen?
                                Niiden väliin jää rako, ja öljy tulee kammen kaulassa olevasta kanavasta, kanava kun aukeaa siinä raon kohdalla niin paine tippuu radikaalisti, ei oo pitkäikäinen sellainen moottori.
                                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                                TDS osaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎