Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maksimi järkevä kampikulma ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    Maksimi järkevä kampikulma ?

    Kokemuksia ?

    Moottori on M30B34. Ajatuksena pidentää iskua (älä kysy miten). Kiertokankia/mäntiä en aio kustannussyistä vaihtaa. Mäntien puolesta voin iskua jatkaa ~10mm eli sorvausvaraa on n. 5mm.

    Eli kiertokanget on pituudeltaan 135mm ja iskua on vakiokunnossa 86mm. Maksimi kierrosluku tulee olemaan n. 6000rpm.

    Niin.. kysymys siis kuuluu kuinka paljon uskallan lisätä iskua ilman, että tarvii pelätä kangen kurkkaavan lohkosta pihalle ?
  • |JR|
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 550
    • Tuusula

    #2
    Meinasitko sitte kampuran vaihtaa?
    sigpic


    Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

    BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

    BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Meinasitko sitte kampuran vaihtaa?
      En ajatellut..

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Maza
        Meinasitko sitte kampuran vaihtaa?
        En ajatellut..
        Mites meinasit sitten lisätä iskua ? 3.3L E3 löytyy 88,4mm akseli ja tietty S38B38 on 90mm mutta siihen pitää ostaa tuplaketjureleet jakopäähän ja siitä akselista puuttuu ns kaula.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • f1zz
          GTi:stä tuttu
          • Sep 2003
          • 1469
          • Veikkola

          #5
          Re: Maksimi järkevä kampikulma ?

          Originally posted by Maza
          Ajatuksena pidentää iskua (älä kysy miten).

          Comment

          • Maza
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 4321
            • Kannus/Kokkola

            #6
            Ajatuksena pidentää iskua (älä kysy miten).
            Mites meinasit sitten lisätä iskua ?
            :lol: :lol: :lol:

            Nojoo.. siis vakioakselista oli tarkoitus tehdä pidempi-iskuinen. Eli hitsaamalla tavaraa ja hiomalla epäkeskeiseksi. Eikä sitten jeesusteluja, että ei onnistu yms.. Kiitos ! :lol:

            Asiaan.. S38B38:ssa on tosiaan 90mm isku, mutta siinä onkin jo sitten 141-145mm? kanget.. mutta taas toisaalta se on suunniteltu +7000rpm kierroksille. Porauskin on hieman suurempi kuin M30B35:ssa (93,4mm vs. 92mm), joten senkin puolesta on kampikulma oltava parempi.

            Yksi pitkäiskuinen moottori on fiatin 2.0tc. Siinä on 90mm isku ja 136mm kanget. Noitakin on aika korkeakierroksia versioita tullut vastaan..

            Comment

            • mortimer
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1079
              • Satulinna kaukomaan

              #7
              Originally posted by Maza

              Nojoo.. siis vakioakselista oli tarkoitus tehdä pidempi-iskuinen. Eli hitsaamalla tavaraa ja hiomalla epäkeskeiseksi. Eikä sitten jeesusteluja, että ei onnistu yms.. Kiitos ! :lol:
              olisikohan ollut Forssan moottorikoneistamo/hiomo ? joka on tehnyt noita pidennyksiä onnistuneesti. moni muukin on kuullemma yrittänyt huonommilla lopputuloksilla :!: . eikä ole ihan halpaa touhua, kysy hinta ja kerro muillekin uteliaille.

              i3S -20
              E30M3 slotcar 1:32
              XKE FHC 1971
              Mgb Gt -66
              T6 -19
              E91 -08

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #8
                Joo, vois kait lukea hieman tarkemmin 8)

                Sen verran pitää nyt oikasta kun kaikki tuntuvat sekottavan M30B35 ja M30B34 moottorit keskenään.

                M30B35 on siis 3453ksm 93,4 x 84 mm

                M30B34 on siis 3430ksm 92 x 86 mm

                Ensinmainittu on L-Jetronic moottori ja 9/80- 5/82 635CSi mallissa myös Motronicilla.
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  olisikohan ollut Forssan moottorikoneistamo/hiomo ? joka on tehnyt noita pidennyksiä onnistuneesti. moni muukin on kuullemma yrittänyt huonommilla lopputuloksilla . eikä ole ihan halpaa touhua, kysy hinta ja kerro muillekin uteliaille.
                  Ok. Tällä hetkellä hinnaksi on kerrottu ~100e hitsaus ja 250e koneistus. Hinnat toki tarkentuu kunhan saan akselin irti koneesta ja vietyä lähempään tarkasteluun puljuun joka tuon hitsaa. Paskaa akselia ei siis ole tarkoitus tuolla hintaa teettää, joten jos jompi kumpi firma on sitä mieltä ettei onnistu tehdä niin sitten pistetään homma jäihin.

                  Joo, vois kait lukea hieman tarkemmin
                  No problem.. :lol:

                  Sen verran pitää nyt oikasta kun kaikki tuntuvat sekottavan M30B35 ja M30B34 moottorit keskenään.
                  Korjattu. Tiedossa on kyllä noiden ero. Tulee silti kirjoitettua väärin..

                  Ja edelleen etsitään vastausta topicin KYSYMYKSEEN.. Jos tulee mieleen pitkäiskuisia moottoreita niin saa mainita..

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by Maza

                    Jos tulee mieleen pitkäiskuisia moottoreita niin saa mainita..
                    Tuossa olis tuommoinen 632? :lol: veivin pituus/isku 1,41.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • Maza
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 4321
                      • Kannus/Kokkola

                      #11
                      Tuossa olis tuommoinen 632? veivin pituus/isku 1,41.
                      :shock: Piti oikein laskea paljonko tuo 632cid tekee kuutiosentteinä.. :lol:

                      Eli 1.41 suhteella saisi 135mm veivillä olla ~96mm isku. Hyvähyvähyvä.. :lol:

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #12
                        Kattelin tossa vaan tota sun laskelmaa eli kampuraan 350€ ja mielessä kävi se että 3.8L S38 koneita on sylkässy kiitettävän paljon. Sellasen alakerran saattais saada kohtalaisen edullisesti ja siinä samassa vahvemman lohkon, pitkät veivit yms. Voisin kuvitella että 350€ saattais riittää sellaseen.

                        Jos sen iskutilavuus ei riitä niin voihan sitä kampuraa sitten moddata, jos se vielä mahtuu lohkossa pyörimään.

                        Kunhan tässä nyt vaan pyörittelen ajatusta päässäni...
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4321
                          • Kannus/Kokkola

                          #13
                          Kattelin tossa vaan tota sun laskelmaa eli kampuraan 350€ ja mielessä kävi se että 3.8L S38 koneita on sylkässy kiitettävän paljon. Sellasen alakerran saattais saada kohtalaisen edullisesti ja siinä samassa vahvemman lohkon, pitkät veivit yms. Voisin kuvitella että 350€ saattais riittää sellaseen.

                          Jos sen iskutilavuus ei riitä niin voihan sitä kampuraa sitten moddata, jos se vielä mahtuu lohkossa pyörimään.

                          Kunhan tässä nyt vaan pyörittelen ajatusta päässäni...
                          Luonnollisesti tuollainenkin vaihtoehto kiinnostaa.., mutta jotenkin tuntuu ettei noita alakertoja ainakaan näille leveysasteille asti ole suuremmin kasaantunut. :lol: Mutta jos joku tuollaisen 350e:lla myy niin ostan kyllä.

                          Ps. lisäkysymyksenä: Mistä edullisesti M30:n perusremppaan osat ? Siis laakerit, männänrenkaat, tiivisteet, jakopäänhilut... nyt ei ole hätää, joten voisi vaikka tehdä jonku kimppatilauksen ulkomailta jos muillakin sattuisi olemaan tarvetta.

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1010
                            • e-suomi

                            #14
                            Ei kannata tehdä kovin huonolla kampikulmalla. Mäntä pääsee keinumaan, kitkaa tulee lisää, kone kuluu eikä tuota niin paljoa tehoa kuin järkevällä kulmalla.

                            Joku 1.7 pitäisi suhde olla vähintään tai mielellään paljon suurempikin.

                            Comment

                            • performance
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2003
                              • 54
                              • Tornio

                              #15
                              850, 960, S70/V70 Volvoissa on yleensä 90mm isku ja 139,5mm kiertokanget eli suhde on 1,55.
                              www.instagram.com/tpukema

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎