Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51D25 kampiakselin siivapyörän irrroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #16
    Originally posted by kaol View Post
    Jos kuvitellaan, että pultti on vaikka sen 400nm+ tiukkuudessa, niin tuolla sun ehdottamalla tavalla tulee lohkoon melkoinen pistevoima.

    Jos välttämättä pitää sinne vastapainon ja lohkon väliin laittaa johtain, niin mielummin sitten lyhyt lankunpätkä. Ja ehdottomasti 1. sylinterin vastapainoon.
    En tiedä millaisia hylsyjä teillä on, mutta itse käytin pitkää 21mm hylsyä.
    Se siis juuri ykkösen limpun ja sylinterin alapään väliin. Siinä on sopiva tasainen kohta.
    Se lankun pätkä ei mulla kestänyt siinä, silppuuntui kokeilussa.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • [Snowboarder]
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 2188
      • Karstula

      #17
      Originally posted by Mikkeri View Post
      Olisko perustelua asialle?



      Motti paikallaan "ehkä" helpompaa tehdä työkalu millä pitää dampperia paikallaan pulttia irroittaessa.
      Onnistuu sen pohjan pois otto menlko kivuttomasti auto paikallaankin...

      Niinkuin jo kaol totesi että kohdistuu melkoinen pistemäinen voima. Ja tuolla työkalulla irroitettu nimenomaan motti lattialla ollessa ko pultti. Mutta tehköön jokainen tavallaan niinkuin parhaaksi näkee
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
      Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

      Comment

      • niskalaukaus
        Newbiemmer
        • Aug 2009
        • 14
        • Tampere

        #18
        Täytynee tollanen työkalu askarrella. Ellei jollain oo Pirkanmaalla lainata / vuokrata?
        E34 525tdsa

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #19
          Itse askartelin tällaisen ylimääräisestä M51 hihnapyörästä. Putken sisälle vain toinen putki tms., niin työkalu on jopa säädettävä.
          Tarvittaessa lähetys matkahuollolla nimellistä vuokraa vastaan. Privalla yhteyttä...

          Last edited by kaol; 31-10-2012, 20:29.
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • niskalaukaus
            Newbiemmer
            • Aug 2009
            • 14
            • Tampere

            #20
            Lattaraudasta tuli väsättyä kuvien kaltainen työkalu ja pultti saatu auki.
            Kiitoksia vinkeistä
            E34 525tdsa

            Comment

            • 2bar..ahhh
              BTCF Honorary Member
              • Nov 2004
              • 3351
              • haapavesi

              #21
              Originally posted by Mikkeri View Post
              Juu ei...

              Ota öljypohja pois, loiskelevyt pois ja pitkä hylsy vastapainon ja lohkon väliin.
              Varmin tapa mun mielestä.

              Asennuskin on mukavampaa kun se kampura ei poyöri mukana eikä tartte pelätä startin hammaskehän puolesta.
              ei ny juma!! huh mikä voima tulee jo pelekästään limpulle....
              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #22
                Jos aatellaan että se pultti on sen 400nm kiinni.
                Metrin jatkovarrella 40 kiloa vääntöä.
                Limpun "pituus" 15cm? Paljos siihen kohdistuu voimaa?
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16460
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Jos aatellaan että se pultti on sen 400nm kiinni.
                  Metrin jatkovarrella 40 kiloa vääntöä.
                  Limpun "pituus" 15cm? Paljos siihen kohdistuu voimaa?
                  266,66 kg. Mutta (tosi)tilanteessa missä 80 kg. asentaja seisoo 1,5 m. varren päässä ennenkuin narahtaa auki niin 800 kg. Pulttiin eli myös akselin keskiöön kohdistuu tuolloin 1200 Nm jos pyöristetään kerroin 9,8 -> 10. Selvyytenä että tuon 1,5 m. varren kanssa oli käytössä asianmukainen kiinnipitotyökalu, ei hylsyvirityksiä missään välissä.

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #24
                    Samaa laskeskelin äsken itsekkin, perun pahat puheeni ja muutan Timbuktuun.


                    Nimim. Katkeaako kaula tai halkeaako helma?
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Sharedoc
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 122
                      • Oulu

                      #25
                      Miten Bemarissa voiko kampiakselin päässä olevan kuningaspultin avata starttimoottorilla siten että laittaa kuningaspulttiin hylsyn ja pitkän varren runkopalkkia vasten ja starttaa lyhyesti ilman helkutusta.
                      Hylsyn ja varren päälle voi laittaa vähän kangasta ettei varsi sinkoa kovin voimalla jos hylsy särkyy.

                      Näin Volvomiehet avaa Kuningaspultin kanpiakselin päästä...
                      Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                      MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                      Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #26
                        Originally posted by Sharedoc View Post
                        Miten Bemarissa voiko kampiakselin päässä olevan kuningaspultin avata starttimoottorilla siten että laittaa kuningaspulttiin hylsyn ja pitkän varren runkopalkkia vasten ja starttaa lyhyesti ilman helkutusta.
                        Hylsyn ja varren päälle voi laittaa vähän kangasta ettei varsi sinkoa kovin voimalla jos hylsy särkyy.

                        Näin Volvomiehet avaa Kuningaspultin kanpiakselin päästä...
                        Ihan varmasti voi. Anna palaa vain, mikäli olet niin kiireinen, ettet ehdi tekemään sopivaa työkalua tai pyytää sellaista joltain lainaan ja hyväksyt mahdolliset vauriot mitä rikkoutuvat avaimet jatkovarsineen tekee.

                        Lue mun allekirjoitus. Se on tarkoitettu näitä tilanteita varten.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Sharedoc
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2011
                          • 122
                          • Oulu

                          #27
                          Mietin vaan etä tuossa virallisessa tavassa voima kohdistuu kiilaan ja kiilakoloon. Startilla avattaessa voima kohdistuu starttikehän hampaisiin ja kampiakseliin. kumpi lie terveellisempää?
                          Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                          MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                          Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #28
                            Originally posted by Sharedoc View Post
                            Mietin vaan etä tuossa virallisessa tavassa voima kohdistuu kiilaan ja kiilakoloon. Startilla avattaessa voima kohdistuu starttikehän hampaisiin ja kampiakseliin. kumpi lie terveellisempää?
                            Siinä vaiheessa, kun voima kohdistuu kiilaan, niin pultti on jo löystynyt huomattavasti. Lisäksi pultissa on prikka damperia vasten, että akseliin ja kiilaan kohdistuisi kiristäessä/löystyttäessä mahdollisimman paljon pelkkää vetovoimaa.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Sharedoc
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 122
                              • Oulu

                              #29
                              Sori vaan mutta kiilaan kohdistuva rasitus avattaessa on riippuvainen kumpaan reunaan kiilakoloa se on asettunut ja mistä kohdasta kartiota puristus pitää kiinni. Näin suurella voimalla väännettäessä taipumiset täytyisi ottaa huomioon. Pahimmassa tapauksessa kiila ja kiilakolo ottaa koko vääntömomentin vastaan ja vielä siten että killan etureuna ottaa enemmän.
                              Kiila itse on halpa mutta kiilakolon leviäminen on tympeämpi juttu.

                              Silloin tällöin näkee näitä kiila pettäneitä penareita myynnissä nettiautossa. Näissä startilla avaaminen lienee helpoin tapa saada auki.
                              Last edited by Sharedoc; 29-01-2013, 06:52.
                              Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                              MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                              Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎