Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 nokkapyörästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iSport
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 40

    M20 nokkapyörästä

    Oiskohan jollain vaikka irrallaan M20 koneen nokkapyörä, josta vois ottaa tarkan kuvan digikameralla ja laittaa kuva vaikka privana tai tänne. Kuvasta pitäs näkyä ajoitusmerkki (nuoli) ja nokkapyörän keskus.

    Jos joku tosiaan vois sen verran jelpata, kun on tilanne päällä... :?
  • qizmo
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 234

    #2
    tässä ois tämmönen kuva..

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Taitaa olla erilaisia nokkapyöriä eri koneissa, m20b20 koneessa oli "umpinainen", sellainen pellistä prässätty kun m20b23 olen tavannut tuon kuva kaltaisen.

      Siinä peltisessä on nuoli joka osoittaa sitä hammasta jossa on pieni kolo merkkinä.

      Comment

      • iSport
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 40

        #4
        Originally posted by Kyytsis
        Taitaa olla erilaisia nokkapyöriä eri koneissa, m20b20 koneessa oli "umpinainen", sellainen pellistä prässätty kun m20b23 olen tavannut tuon kuva kaltaisen.

        Siinä peltisessä on nuoli joka osoittaa sitä hammasta jossa on pieni kolo merkkinä.
        Niin b25 koneessa on kans semmonen umpinainen, mut kai siinä ajoitusmerkit on samassa vaiheessa suhteessa keskiön tapin reikään, kuin tuossakin.

        Eli sain vastauksen ongelmaan, kiitos qizmon!

        Comment

        • rizkavaa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 187
          • Nastola

          #5
          Herätellääs vajaat 8 vuotta vanhaa threadia!

          Elikkä kaipaisin kipeästi ohjeita m20b23 l-jetin ajoituksiin.

          Tuli tuossa jakopää purettua eläen toivossa että ajoitusmerkit kyllä löytyy.. Vaan nokkapyörästä en kyllä havaitse mitään muuta kun joitain nuolia sen keskiössä ja vastaavat nokkapyörän suojapellistä.. Ei liene YKK merkkejä? Kannesta kyllä löytyy viiva edestäpäin katsottuna yläoikealta, mutta ite pyörästä ei löydy mitään viivoja/koloja/nuolia... Olisiko kellään postata minkään sortin kuvaa tai sitten kirjallista tietoa?

          Toisekseen, tuosta väliakselista. Ei tietenkään purkuvaiheessa mieleeni tullut että se pyörittää l-jetissä myös virranjakajaa. Joten sekin on nyt sekasin ku seinäkello, kun väliakselia kokeilin että löytyykö väljyyttä.. Mutta tuon nyt saa vissiinkin vaan kokeilemalla kohalleen vai? Onko tähän jotain jippoja?

          Sitten vielä kampiakselista: Ajoitusmerkki kyllä löyty niin akselista, kuin lohkostakin, mutta mistä tietää onko koneessa meneillään YKK puristus- vai poistotahdissa?

          Ongelman ydin onkin nyt siinä että motissa saattaapi olla venatkin "liimautuneet". Jakoremmin kiristäjä sanoin tuossa viikko sitten ittensä irti tällä tavalla:

          Kiihytyksessä esiintyi takku viileällä, n 2-3min ajetulla koneella (ei kolahduksia tms.) Käänsin heti koneesta virrat pois. Katsoin pellin alle ja otin ylemmän jakopään suojakannen pois. Muutaman mm paksuisia siivuja jakoremmin koko pituudelta oli ympäriinsä tämän suojapellin alla. (hihna kuitenkin paikallaan ja kiristin myös) Hihnasta oli syöty siis n. puolet pois sen pitkittäis suunnassa nähen. Kiristimen jalka oli taipunut niin että keskitti hihnaa pois päin koneesta, eli suojapeltiä kohti. Ja hihna alkanut sulamaan tätä peltiä vasten.

          Kun tämän diagnosoin, kokeilin vielä että käynnistyykö auto. Vaan ihan kuin venttiilit olisivat liimautuneet. Kuulee kuin pelkkä startti hurrais, ei minkäänlaisia puristuksia, kuitenki nokka pyöri ihan muun koneen mukana. Että voisiko tuo johtua kylmän tai viileän koneen sammuttamisesta? Vai olisiko jako päässyt hyppäämään niin että oire olisi tuo?

          Laittakaa kiltit ihmiset mulle apuneuvoja?!?! Pahoitteluni jos tarinani oli pitkästyttävän pitkä. ja myös tietämättömyyttäni kyseiseen tekniikkaan..

          -riku

          Comment

          • Peksu_M20
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 2121
            • Lahti

            #6
            Originally posted by rizkavaa View Post
            Herätellääs vajaat 8 vuotta vanhaa threadia!

            Elikkä kaipaisin kipeästi ohjeita m20b23 l-jetin ajoituksiin.

            Tuli tuossa jakopää purettua eläen toivossa että ajoitusmerkit kyllä löytyy.. Vaan nokkapyörästä en kyllä havaitse mitään muuta kun joitain nuolia sen keskiössä ja vastaavat nokkapyörän suojapellistä.. Ei liene YKK merkkejä? Kannesta kyllä löytyy viiva edestäpäin katsottuna yläoikealta, mutta ite pyörästä ei löydy mitään viivoja/koloja/nuolia... Olisiko kellään postata minkään sortin kuvaa tai sitten kirjallista tietoa?

            Toisekseen, tuosta väliakselista. Ei tietenkään purkuvaiheessa mieleeni tullut että se pyörittää l-jetissä myös virranjakajaa. Joten sekin on nyt sekasin ku seinäkello, kun väliakselia kokeilin että löytyykö väljyyttä.. Mutta tuon nyt saa vissiinkin vaan kokeilemalla kohalleen vai? Onko tähän jotain jippoja?

            Sitten vielä kampiakselista: Ajoitusmerkki kyllä löyty niin akselista, kuin lohkostakin, mutta mistä tietää onko koneessa meneillään YKK puristus- vai poistotahdissa?

            Ongelman ydin onkin nyt siinä että motissa saattaapi olla venatkin "liimautuneet". Jakoremmin kiristäjä sanoin tuossa viikko sitten ittensä irti tällä tavalla:

            Kiihytyksessä esiintyi takku viileällä, n 2-3min ajetulla koneella (ei kolahduksia tms.) Käänsin heti koneesta virrat pois. Katsoin pellin alle ja otin ylemmän jakopään suojakannen pois. Muutaman mm paksuisia siivuja jakoremmin koko pituudelta oli ympäriinsä tämän suojapellin alla. (hihna kuitenkin paikallaan ja kiristin myös) Hihnasta oli syöty siis n. puolet pois sen pitkittäis suunnassa nähen. Kiristimen jalka oli taipunut niin että keskitti hihnaa pois päin koneesta, eli suojapeltiä kohti. Ja hihna alkanut sulamaan tätä peltiä vasten.

            Kun tämän diagnosoin, kokeilin vielä että käynnistyykö auto. Vaan ihan kuin venttiilit olisivat liimautuneet. Kuulee kuin pelkkä startti hurrais, ei minkäänlaisia puristuksia, kuitenki nokka pyöri ihan muun koneen mukana. Että voisiko tuo johtua kylmän tai viileän koneen sammuttamisesta? Vai olisiko jako päässyt hyppäämään niin että oire olisi tuo?

            Laittakaa kiltit ihmiset mulle apuneuvoja?!?! Pahoitteluni jos tarinani oli pitkästyttävän pitkä. ja myös tietämättömyyttäni kyseiseen tekniikkaan..

            -riku
            Sytkän saat sillai kohdalleen kun käännät koneen yk asentoon ja otat koko virranjakajan käteen ja pyöräytät sen osoittamaan 1-syl kohdalle. Peltisessä hihna pyörässä on muistaaksen prässätty pieni viiva kyseisen hampaan päälle :think jonka tulisi osoittaa noin olisko klo 2 kahden kohdalle. Kannesta löytyypi viiva siltä kohdalta.

            Jako ei sitte kestä hypätä montaa hammasta tai venttiilit napsahtaa mäntiin.

            "Sitten vielä kampiakselista: Ajoitusmerkki kyllä löyty niin akselista, kuin lohkostakin, mutta mistä tietää onko koneessa meneillään YKK puristus- vai poistotahdissa?"
            Elikkä käännät alakerran yläkuolon kohtaan ja kannen merkilleen ja pyörijän osoittamaan 1-pytyn nastan kohdalle niin kaikki on sillon OK
            Last edited by Peksu_M20; 13-08-2012, 22:32.
            Mahtiala kustom - No connection
            Bmw E21 320A -81 "330i"
            Bmw e30 318is

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by rizkavaa View Post
              Sitten vielä kampiakselista: Ajoitusmerkki kyllä löyty niin akselista, kuin lohkostakin, mutta mistä tietää onko koneessa meneillään YKK puristus- vai poistotahdissa?
              Kannesta, poistotahdissa olevassa pytyssä on pakoventtiili sulkeutumassa ja imuventtiili aukeamassa ja työtahdissa olevassa kumpikin kiinni.

              Ja nokan ajoitukseen ei tarvitse muita merkkejä kuin kampuran YKK merkin(yksinokkaisessa), eli kampuran ollessa ykk:ssa kumpikin venttiili 1/4 sylinterissä on auki yhtä paljon symmetrisillä nokkaprofiileilla joita vakionokat ovat poikkeuksetta. Ko. venttiilit yhtä paljon auki on jokatapauksessa nokkien nolla-ajoituskohta ja virinokkienkin ajoituksen lähtökohta, ts. nokka on laitettava em. asentoon kannessa paikalleen asennettaessa jotta konetta voi pyöritellä nokka-akseli paikallaan ajoitusta etsiessä.
              Last edited by naukkis; 14-08-2012, 16:00.

              Comment

              • Peksu_M20
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 2121
                • Lahti

                #8
                Originally posted by naukkis View Post
                Kannesta, poistotahdissa olevassa pytyssä on pakoventtiili sulkeutumassa ja imuventtiili aukeamassa ja työtahdissa olevassa kumpikin kiinni.

                Ja nokan ajoitukseen ei tarvitse muita merkkejä kuin kampuran YKK merkin(yksinokkaisessa), eli kampuran ollessa ykk:ssa kumpikin venttiili 1/4 sylinterissä on auki yhtä paljon symmetrisillä nokkaprofiileilla joita vakionokat ovat poikkeuksetta. Ko. venttiilit yhtä paljon auki on jokatapauksessa nokkien nolla-ajoituskohta ja virinokkienkin ajoituksen lähtökohta, ts. nokka on laitettava em. asentoon kannessa paikalleen asennettaessa jotta konetta voi pyöritellä nokka-akseli paikallaan ajoitusta etsiessä.
                Yksinkertaisesti vaan merkit kohdalleen ja homma on bueno.

                -Pekka
                Mahtiala kustom - No connection
                Bmw E21 320A -81 "330i"
                Bmw e30 318is

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                  Yksinkertaisesti vaan merkit kohdalleen ja homma on bueno.
                  No katsot merkit väärin ja pulttaat kannen kiinni väärässä asennossa ja venttiilit samantien mutkalla. Eli niiden ajoitusmerkkien lisäksi koneen kasauksessa on vähän noin niinkuin pakko hahmottaa myös se missä asennossa suurinpiirtein venttiilien pitäisi olla YKK:ssa, yksinokkaisen tapauksessahan asia on niin selvä että ei niitä ajoitusmerkkejä nokassa/nokkapyörässä tarvitse yhtään mihinkään, tarkkuuttakin ajoitukseen saa ihan erilailla nokista kuin epämääräisistä merkeistä.

                  Comment

                  • Peksu_M20
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 2121
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by naukkis View Post
                    No katsot merkit väärin ja pulttaat kannen kiinni väärässä asennossa ja venttiilit samantien mutkalla. Eli niiden ajoitusmerkkien lisäksi koneen kasauksessa on vähän noin niinkuin pakko hahmottaa myös se missä asennossa suurinpiirtein venttiilien pitäisi olla YKK:ssa, yksinokkaisen tapauksessahan asia on niin selvä että ei niitä ajoitusmerkkejä nokassa/nokkapyörässä tarvitse yhtään mihinkään, tarkkuuttakin ajoitukseen saa ihan erilailla nokista kuin epämääräisistä merkeistä.
                    Olen täysin erimieltä asiasta m20:n suhteen. Koneessa on hyvin selkeät ajoitusmerkit. Sokea oravakin ne löytää. Kyseessä on aloittelija joka yrittää nyt saada padan toimimaan joten turha häntä on sekoittaa millään ylimääräisillä. Vihtori kyllä se paras tarkkuus tulee siitä kun laittaa vaan merkit kohdalleen pois lukien säädettävät nokkapyörät.
                    Mahtiala kustom - No connection
                    Bmw E21 320A -81 "330i"
                    Bmw e30 318is

                    Comment

                    • rizkavaa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 187
                      • Nastola

                      #11
                      Okei, tuossa tulikin mainiota tietoa. Olisi itsekin näköjään päätellä voinut jos olisi raaskinut vähän enemmän aivot raksuttaa.

                      Eli kampuran YKK:ssa ei ongelmia. Sen verran että eikös alakerran jokanen kierros ole identtinen? Sillä vaan että ei ole olemassa alakerralle pako ja puristustahdille omaa YKK:ta. Eli kunhan vaan merkit nyt täsmää niin muulla ei ole väliä?

                      Virranjakaja kiinni autossa, eli akselia vaan pyörittämällä laittaa sen osottamaan ykköspytyn elektrodia. (hihna ei siis ole paikallaan) Ja jakajan kannella voi hieno säätää sitä sitten jos tarvii?

                      Tuosta nokkapyörästä, ei kertakaikkiaan löydy mitään viivoja. :think Suurennuslasia ja erittäin tehokasta lamppua en ole vielä kokeillut.. Pyörä on kyllä sen näkönen että on ehtinyt pyörähtää jo moneen kertaan. Onko se voinut kulua pois jos kerta vielä hampaan nokkaan on prässätty?

                      Mieleen tuli että kun saisi toisen täysin vastaavanlaisen pyörän käsiin mistä tuo viiva löytyisi, niin voisi keskiöt asettaa kohakkain niistä ja kattoo sitte toisen avulla että mikä hammas on hukassa. Toimisiko tämä ratkaisu? Eli onko kaikki saman konemallin pyörät täysin identtisiä kiinnityskohtiinsa nähen? Onnistuisi tämä hyvän kuvankin avulla, laskisi vaan hampaat tarkasti. Tai sitte vaihtas koko pyörän..

                      -riku

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Sulla on peltinen nokkapyörä. Olet löytänyt sen nuolen siinä etupuolella. Nuoli osoittaa HAMPAAN, jonka toisessa päässä (kannen puolella) on pienenpieni lovi. Ihan kuin kynnellä olisi painettu siihen hampaan päähän semmonen lovi. Tämä lovi/hammas pitää olla kannessa olevan viivan kanssa kohdakkain ja samanaikaisesti tietenkin kampiakselilta merkki kohdallaan.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • rizkavaa
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 187
                          • Nastola

                          #13
                          Originally posted by T3 View Post
                          Sulla on peltinen nokkapyörä. Olet löytänyt sen nuolen siinä etupuolella. Nuoli osoittaa HAMPAAN, jonka toisessa päässä (kannen puolella) on pienenpieni lovi. Ihan kuin kynnellä olisi painettu siihen hampaan päähän semmonen lovi. Tämä lovi/hammas pitää olla kannessa olevan viivan kanssa kohdakkain ja samanaikaisesti tietenkin kampiakselilta merkki kohdallaan.
                          Kiitos paljon! Olen koittanutkin vaan hakea merkkiä suojapellin puolelta niin joskohan se sitte huomenna löytys kun käyn tarkistamassa.

                          Hmm, siis siinä rattaan keskiössä on nuolenkärjet <O> tyyliin tuo, ja suojapellissä vastaavanlaiset >O< .. "O" siis kuvaa nokkapyörän keskiötä. Jos nyt ymmärrätte.. (keskiön siis näkee suojapellissa olevasta reiästä ja näin siis saisi ne tarkasti kohalleen)

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by rizkavaa View Post
                            Kiitos paljon! Olen koittanutkin vaan hakea merkkiä suojapellin puolelta niin joskohan se sitte huomenna löytys kun käyn tarkistamassa.

                            Hmm, siis siinä rattaan keskiössä on nuolenkärjet <O> tyyliin tuo, ja suojapellissä vastaavanlaiset >O< .. "O" siis kuvaa nokkapyörän keskiötä. Jos nyt ymmärrätte.. (keskiön siis näkee suojapellissa olevasta reiästä ja näin siis saisi ne tarkasti kohalleen)
                            Eikun otat sen suojapellin irti, niin sitten näkyy se musta peltinen nokkapyörä, jonka sisäkehällä näkyy selvä nuoli. Tämän nuolen osoittamassa hampaassa on toisessa päässä tuo mainitsemani lovi. Kaiken muut voit unohtaa.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • rizkavaa
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 187
                              • Nastola

                              #15
                              Originally posted by T3 View Post
                              Eikun otat sen suojapellin irti, niin sitten näkyy se musta peltinen nokkapyörä, jonka sisäkehällä näkyy selvä nuoli. Tämän nuolen osoittamassa hampaassa on toisessa päässä tuo mainitsemani lovi. Kaiken muut voit unohtaa.
                              Jassoo, aika sokea olen saanut olla jos sitä nuolta en siellä sisäkehällä ole huomannu vaikka ihkauusi ropinhuudin 60 ledinen sinne puol tuntia yhteen soittoon mulle valoa osotti. :think Mutta palataan asiaan huomenna jos näyttää siltä ettei hyvältä näytä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎