Tässä yksi kuva netistä napattuna. Kyseessä toki Motronic-moottori, mutta samanlainen nuoli näkyy tuossakin. Nuolen osoittaman hampaan toisessa päässä on mainitsemani lovi.
Jassoo, aika sokea olen saanut olla jos sitä nuolta en siellä sisäkehällä ole huomannu vaikka ihkauusi ropinhuudin 60 ledinen sinne puol tuntia yhteen soittoon mulle valoa osotti. :think Mutta palataan asiaan huomenna jos näyttää siltä ettei hyvältä näytä.
Ei sitä kannata loputtomiin etsiä, pyörität nokan asentoon jossa ykköspytyn kumpikin venttiili on auki saman verran, imuventtiili juuri aukeamassa ja pakoventtiili juuri sulkeutumassa, tällä kohdalla pitäisi olla nokkapyörän merkit vastakkain ja kampuran merkki YKK:ssa jos jako on kohdallaan. Vanhoista moottoreista ei tiedä mitä tarvikepalikkaa on aikaa myöten sovellettu ja jakomerkit löytyvät jos löytyvät.
pyörität nokan asentoon jossa ykköspytyn kumpikin venttiili on auki saman verran, imuventtiili juuri aukeamassa ja pakoventtiili juuri sulkeutumassa, tällä kohdalla pitäisi olla nokkapyörän merkit vastakkain ja kampuran merkki YKK:ssa jos jako on kohdallaan.
pyörität nokan asentoon jossa ykköspytyn kumpikin venttiili on auki saman verran, imuventtiili juuri aukeamassa ja pakoventtiili juuri sulkeutumassa, tällä kohdalla pitäisi olla nokkapyörän merkit vastakkain ja kampuran merkki YKK:ssa jos jako on kohdallaan. Vanhoista moottoreista ei tiedä mitä tarvikepalikkaa on aikaa myöten sovellettu ja jakomerkit löytyvät jos löytyvät.
Sinun neuvoilla ei ole työtahti 1-pytyssä ja silloin ei todellakaan ole nokkapyörän merkki kohdallaan vaan puoli kierrosta väärässä paikassa, jako on toki oikein mutta sytkä väärin, sekoittaa vasta-alkajan eli rizkavaa:n ihan turhaan eikä kone pärähdä ikinä tulille
E: korjattu väsyneenä kirjoitettua... Mutta joo, T3:n laitamassa kuvassa on venttiilit kiinni eli siinä on työtahti ja jakajan pyörijä ykkösen kohdalla.
Last edited by jr66; 15-08-2012, 07:43.
Reason: Virhe...
täytyy nyt koittaa sitä vielä hakea ennenku nostan tosiaan venakopan pois.. Mitenkäs tuota noitte ite hihnojen kans ku niitäki on saatavana 127 ja 128 hampaisina. Mihin tämä perustuu? Täytyykö olla samanlainen minkä sinne vaihtaa?
Sinun neuvoilla ei ole työtahti 1-pytyssä ja silloin ei todellakaan ole nokkapyörän merkki kohdallaan vaan puoli kierrosta väärässä paikassa, jako on toki oikein mutta sytkä väärin, sekoittaa vasta-alkajan eli rizkavaa:n ihan turhaan eikä kone pärähdä ikinä tulille
Juuri näin. Siksi laitoinkin edelliseen postaukseen tuon leukaa rapsuttavan, tuumailevan palleron.
Jos kampiakselin ja nokkapyörän/kannen merkit ovat kohdallaan, niin silloin ei todellakaan ole ykköspytyn venttiilit auki, vaan visusti kiinni.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
täytyy nyt koittaa sitä vielä hakea ennenku nostan tosiaan venakopan pois.. Mitenkäs tuota noitte ite hihnojen kans ku niitäki on saatavana 127 ja 128 hampaisina. Mihin tämä perustuu? Täytyykö olla samanlainen minkä sinne vaihtaa?
Ihan alkuun, unohdat tuon 128-hampaisen hihnan, pyyhi se mielestäsi pois. Ostat 127-hampaisen ja tälle kaveriksi kiristimen, jonka rungossa merkintä Z-127.
Että sun pääsi menis entistä sekaisemmin, kerrotaan myös noiden hihnojen/kiristimien erot. Vuodesta 1980 alkaen M20-moottoreissa oli 127-hampainen hihna ja sille sopiva (Z-127), kiristin. Joskus vuosina 85-86 tehdas siirtyi käyttämään 128-hampaista hihnaa ja tälle sopivaa kiristintä, mutta myöhemmässä vaiheessa (joskus 87-88) tehdas palasi 127-hampaisen hihnan/kiristimen käyttöön ja on ihan omassa huoltotiedotteessan ilmoittanut, että 127-hampaisella voidaan korvata tuo 128-hampainen. Melkoista sekoilua siis. Tämä tieto ei ilmeisesti ole kantautunut kaikkien tarvikevalmistajien korviin, vaan tarvikeluettelot kauppaavat edelleenkin määrätyn ikäisiin M20-koneisiin 128-hampaista hihnaa ja tälle sopivaa kiristintä.
Vielä vanhemmissa (77-79) M20-koneissa oli 110-hampainen hihna, joka saman muutoshässäkän lomassa (85-86) muutettiin 111-hampaiseksi, mutta myöhemmin tämäkin muuttui takaisin 110-hampaiseksi.
On siis parempi, että unohtaa kokonaan nuo 111- ja 128-hampaiset hihnat ja niille sopivat kiristimet ja käyttää vanhemmissa vain 110-hampaista ja uudemmissa 127-hampaista hihnaa. Molemmissa sama Z-127 kiristin.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Ei sitä kannata loputtomiin etsiä, pyörität nokan asentoon jossa ykköspytyn kumpikin venttiili on auki saman verran, imuventtiili juuri aukeamassa ja pakoventtiili juuri sulkeutumassa, tällä kohdalla pitäisi olla nokkapyörän merkit vastakkain ja kampuran merkki YKK:ssa jos jako on kohdallaan. Vanhoista moottoreista ei tiedä mitä tarvikepalikkaa on aikaa myöten sovellettu ja jakomerkit löytyvät jos löytyvät.
Eiköhän tää homma ala mennä mettää tässä vaiheessa. Mikä V*ttu siinä on että pitää mennä aloittelijalle sepittämään mitä omituisempia juttuja?
Hihna niinku T3 sanoi ja merkit vaan kohdalleen ja kone nippuun unohtamatta kääntää se sytkä suunnilleen kohdalleen ja ajoituslampulla sytkän hieno säätö.
Noniin löytyhän ne kaikki ajotusmerkit sieltä ku vähä aikaa etti.
Virranjakajasta vaan että kun sen kohdistin YKK:hon, niin johdonmukasesti hain ykköspannun elektrodin sieltä, ja pyörijällekin oli olemassa jonkinsortin ajotusmerkki ja se viiva vastasi juuri jakajan kannen ykköspytyn kohtaa.
Tässä vaiheessa merkkasin itelleni väliakselin rattaaseen kohan ja hihnan sain kiristimineen onnistuneesti paikoilleen. Kaikki ajoitusmerkit täsmäsi tässä vaiheessa.
Kuinka tapahtuu sitten jakajan kanssa "hienosäätö", jos sytkä ei aivan kohdallaan olekaan? Pyörijää kun kohdistin merkille, niin laitoin pyörijän elektrodin keskikohan löytämäni merkin kohalle. Teinkö oikein? Ei siis sen jommallekummalle laidalle?
Jakajankantta ei pysty kääntämään ajotuksen muuttamiseksi, kun kannen jousiklipsut hakeutuvat ainoastaan tiettyihin koloihinsa?
Jos sytkää haluaa muuttaa, niin täytyykö jakohihnaa käyttää löysällä, ja kääntää väliakselin ratasta haluamaan suuntaan? Vai onko helpompaa nostaa jakaja pois, ja kääntää sitä hampaan verran?
Noniin löytyhän ne kaikki ajotusmerkit sieltä ku vähä aikaa etti.
Virranjakajasta vaan että kun sen kohdistin YKK:hon, niin johdonmukasesti hain ykköspannun elektrodin sieltä, ja pyörijällekin oli olemassa jonkinsortin ajotusmerkki ja se viiva vastasi juuri jakajan kannen ykköspytyn kohtaa.
Tässä vaiheessa merkkasin itelleni väliakselin rattaaseen kohan ja hihnan sain kiristimineen onnistuneesti paikoilleen. Kaikki ajoitusmerkit täsmäsi tässä vaiheessa.
Kuinka tapahtuu sitten jakajan kanssa "hienosäätö", jos sytkä ei aivan kohdallaan olekaan? Pyörijää kun kohdistin merkille, niin laitoin pyörijän elektrodin keskikohan löytämäni merkin kohalle. Teinkö oikein? Ei siis sen jommallekummalle laidalle?
Jakajankantta ei pysty kääntämään ajotuksen muuttamiseksi, kun kannen jousiklipsut hakeutuvat ainoastaan tiettyihin koloihinsa?
Jos sytkää haluaa muuttaa, niin täytyykö jakohihnaa käyttää löysällä, ja kääntää väliakselin ratasta haluamaan suuntaan? Vai onko helpompaa nostaa jakaja pois, ja kääntää sitä hampaan verran?
-riku
Sitten kun saat koneen tulille niin ajoituslampulla säädät kohdalleen jakajaa kääntämällä?
Jakajankantta ei pysty kääntämään ajotuksen muuttamiseksi, kun kannen jousiklipsut hakeutuvat ainoastaan tiettyihin koloihinsa?
Jos sytkää haluaa muuttaa, niin täytyykö jakohihnaa käyttää löysällä, ja kääntää väliakselin ratasta haluamaan suuntaan? Vai onko helpompaa nostaa jakaja pois, ja kääntää sitä hampaan verran?
Sitten kun saat koneen tulille niin ajoituslampulla säädät kohdalleen jakajaa kääntämällä?
Kuten JJT sanoo, jakajan kiinnityspulttia löysälle ja kääntää koko jakajaa, se kannen kääntely (mikä ei pelkästään edes onnistu) ei vaikuta ajoitukseen.
Kuten JJT sanoo, jakajan kiinnityspulttia löysälle ja kääntää koko jakajaa, se kannen kääntely (mikä ei pelkästään edes onnistu) ei vaikuta ajoitukseen.
Tähän vielä lisänä yksi huomionarvoinen seikka. Mikäli sytkä on päässyt hihnanvaihdon yhteydessä jostainsyystä menemään pahasti metsään, ei jakajassa välttämättä enää riitä säätö, vaan jakaja pitää nostaa ylös ja laittaa taas takaisin "säätöalueelle". Vaarana on kuitenkin M20-koneessa öljypumpun käyttöakselin nousu pois paikaltaan. Jakajahan pyörii apuakselin kulmarattaan välityksellä, mutta jakajan akseliin tulee tuo öljypumpun käyttöakseli. Jos pumpun käyttöakselissa on ne pienet pakelliittiset prikat ehjinä, ei akseli pääse nousemaan jakajan mukana sitä nostettaessa, mutta... Vanhemmiten tuon ö-pumpun akselin pakelliittiprikat ovat kuuman öljun vaikutuksesta murentuneet ja kadonneet jonnekin öljypohjan uumeniin. Tällöin ö-pumpun käyttöakseli tulee usein jakajan mukana ylöspäin ja nousee pumpun kolosta pois. Yleensä se akseli vielä tipahtaa juuri kun jakaja on melkein kädessä---> KLONK ja pumpun käyttöakseli on öljypohjassa.
Comment