Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wavetrack lukkoperä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5271
    • Pirkkala

    #16
    Tuo on kyllä senverran outo vikakombo että tarkistaisin vielä seuraavat asiat:

    -Mitä kiihtyvyysanturit näyttävät eri ajotilanteissa, onko kaikki arvot symmetrisiä ja järkeviä eri suuntiin kaarrettaessa/luisussa

    -Onko autossa kaikki jouset ja iskarit identtisiä ja ehjiä

    -Renkaat varmasti samaa kokoa

    -Huomio että tiet ovat kallellaan ojaanpäin

    -Katso renkaiden pyörintänopeuksia apsilta jollakin testerillä eri tilanteissa että onko niistä pääteltävissä mitään.

    Jos molemmat takarenkaat sutivat, se tarkoittaa silloin että renkaalla ei ole "kulkusuuntaa" joten jos perä menee aina tiettyyn suuntaan auton asentoon vaikuttaa jokin muu tekijä kuin takarenkaat
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Rale
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 1482
      • Porvoo

      #17
      En tiedä minkä vuotinen auto on, mutta näissähän on ainakin uudemmissa x35 malleissa, tehtaalla koodattuna tuo sähköinen avustin, eli osaa jarruttaa tiettyä takapyörää, jolloin saadaan hitusen sitä lukko efektiä avoimellekkin perälle.

      Tätähän ei ei tarvitse silloin lainkaan, kun siellä on oikea lukko perään asennettu ja tuo voi ainakin sekoittaa perän toimintaa kuvailemallasi tavalla. Tuon voisi tarkistaa ja koodata pois, jos se on aktiivinen.
      Toivotaan että tulee kuntoon.

      Comment

      • eljas
        BTCF Member
        • Apr 2017
        • 314
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by Rale View Post
        En tiedä minkä vuotinen auto on, mutta näissähän on ainakin uudemmissa x35 malleissa, tehtaalla koodattuna tuo sähköinen avustin, eli osaa jarruttaa tiettyä takapyörää, jolloin saadaan hitusen sitä lukko efektiä avoimellekkin perälle.

        Tätähän ei ei tarvitse silloin lainkaan, kun siellä on oikea lukko perään asennettu ja tuo voi ainakin sekoittaa perän toimintaa kuvailemallasi tavalla. Tuon voisi tarkistaa ja koodata pois, jos se on aktiivinen.
        Toivotaan että tulee kuntoon.
        Eikö tuo lähde kuitenkin kokonaan pois, kun pitää DTC-nappia pitkään pohjassa?
        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

        Comment

        • Izzman
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 97

          #19
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          -Mitä kiihtyvyysanturit näyttävät eri ajotilanteissa, onko kaikki arvot symmetrisiä ja järkeviä eri suuntiin kaarrettaessa/luisussa

          -Onko autossa kaikki jouset ja iskarit identtisiä ja ehjiä

          -Renkaat varmasti samaa kokoa

          -Huomio että tiet ovat kallellaan ojaanpäin

          -Katso renkaiden pyörintänopeuksia apsilta jollakin testerillä eri tilanteissa että onko niistä pääteltävissä mitään.
          Ekaan ja vikaan tuskin löydän asiantuntevaa tekijää. Renkaat on samaa kokoa ja ilmiö on olemassa vaikka ois uusinu koko kierroksen renkaita tai oli alla sitten kesä- tai talvirenkaat. Myöskin parkkialueilla, joten tienpinnan kallistuma ei oo syynä.

          Jousista ja iskareista ei ainakaan oo tullu sanomista katsastuksessa ja perstuntumalla kaikki on kunnossa.

          Oireen voi todeta talvisin myös niin, että kun lähdet ihan minkä auton viereltä tahansa valoissa (jos on TOSI liiukasta siis!) niin on lähdettävä niin rauhallisesti ettei sutimista tapahdu koska kaikki sutiminen vie välittömästi perää oikealle joka hankaloittaa lähtemistä entisestään.

          Kesärenkailla sitten voi luistonesto pois päältä kiihdytellä aivan täysilläkin, koska pito riittää viemään autoa eteenpäin (poikittain kääntymisen sijaan) MUTTA auto silloinkin lähtee sit pienessä perä-oikealla-sladissa. Kesärenkailla jos kiihdyttää reippaasti muttei päästä renkaita sutimaan tyhjää, ilmiötä ei huomaa.
          BMW 135is Coupe manuaali

          Comment

          • Izzman
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 97

            #20
            Originally posted by Rale View Post
            En tiedä minkä vuotinen auto on, mutta näissähän on ainakin uudemmissa x35 malleissa, tehtaalla koodattuna tuo sähköinen avustin, eli osaa jarruttaa tiettyä takapyörää, jolloin saadaan hitusen sitä lukko efektiä avoimellekkin perälle.

            Tätähän ei ei tarvitse silloin lainkaan, kun siellä on oikea lukko perään asennettu ja tuo voi ainakin sekoittaa perän toimintaa kuvailemallasi tavalla. Tuon voisi tarkistaa ja koodata pois, jos se on aktiivinen.
            Toivotaan että tulee kuntoon.
            Vuosi jäi tosiaan mainitsematta, 2008 on. Hiukan muistelen, et tuollaista mekanismia ei tän ikäisessä ole?
            BMW 135is Coupe manuaali

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5271
              • Pirkkala

              #21
              Pyörintänopeudet saa apsilta luettua lähes millä tahansa testerillä. Samoin kiihtyvyysarvot. Ista lienee varmin.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Izzman
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 97

                #22
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Pyörintänopeudet saa apsilta luettua lähes millä tahansa testerillä. Samoin kiihtyvyysarvot. Ista lienee varmin.
                Miten arvioida onko ne "järkeviä"? Pyörintänopeuksien suhteen riittänee että ovat suoraan ajettaessa samat?
                BMW 135is Coupe manuaali

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5271
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by Izzman View Post
                  Miten arvioida onko ne "järkeviä"? Pyörintänopeuksien suhteen riittänee että ovat suoraan ajettaessa samat?

                  Suoraan ajessa samat ja loogiset kaarrettaessa.

                  Teoriassa joku abs anturi voisi antaa virheelllistä signaalia mutta kuitenkin niin että abs ohjainlaite kuvittelee sen johtuvan ajotilanteesta.
                  Jos mitään erikoista näkyy niin tarkista ensin ettei ole tarvikeantureita missään, kehissä halkeamia, ruostetta eikä likaa.

                  Voit koettaa myös disabloida koko systeemin ottamalla sulakkeen pois väliaikaisesti.
                  Näin suljet sähköisen vian mahdollisuuden pois.

                  Myös nostamalla perän ilmaan ja ajamalla renkaat ilmassa käsijarruavasten voisi kokeilla tapahtuuko mitään asiaan kuulumatonta.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    #24
                    Olettaa että sähköpuoli olisi kunnossa (ei jarruta mitään pyörää).

                    Voisiko olla että kuskin puolen takapyörälle tulee painoa enempi ja tällöin pitokin on parempi?
                    En tiedä millainen takapään rakenne 1 sarjassa on, mutta voiko kuormaa hieman "shimmata" esim tukivarsien kirityksen esijännityksellä. Eli kuskin puolella suuremmalla kuormalla vetää pultit momenttiin ja vastaavasti toisella puolella keveämmällä kuormalla. Jolloin pienen esijännityksen eron saisi joka teoriassa tasaisi kulmapainoja. Joissain malleissahan pitää tietty kuorma kuskin/matkustajan puolella ja kontissa kun vedetään tukivarret momenttiin.

                    Katsastusasemalla voi käydä auton punnitsemassa. Jos suuremmin eroa vas ja oik kesken, niin kyllähän se pyrkii toiselle puolelle liukkaalla pinnalla selvästi enemmän pitoa tarjoamaan.
                    Lisäksi jos vetopyörstö on kovin epäsymmetrinen, niin sekin voi vaikuttaa voiman jakautumiseen.

                    Tai ota kyytiin joku rotevampi kaveri ja kokeille käyttäyykö vielä auto samoin? Kai jostain vielä liukasta löytyy etelässäkin.

                    Vaikka e90 onkin isompi auto, niin aikoinaan ihmettelin sama ominaisuutta, eli perää tarjosi oikealle. Yksin ajaessa efekti oli voimakkaampi, kuin suuremmalla lastilla.

                    Jos painoissa eroa suuremmin. Niin tyrkkää jonkin ohuen "spacerin" kevyemmän puolen joustinlautasen/kumin, tms väliin.


                    Edit.
                    Väärä auto, mutta sama lukko. Näin maalaisjärjellä ajateltuna tuo wawetrack nimen omaan pahentaa tuota oikealle puskemista liukkaalla pinnalla. Eli kuskin puolella parempi pito mutta pyörä kuitenkin vetää jollain tavalla ja apparin puoli pyörii kiivammmin. Tällöin perä pyrkii oikealle vs tilanne jossa ilman mitään lukkoja kuskin puoli ei vetäisi lainkaan ja apparin hakkaisi joutavaa.
                    Vaikea selittää ajatusta ja pitää tutkia tarkemmin noita rataslukkoja kun pääsee koneelle. Ei oo ikinä tullut kateltua tuota toimintaperiaatetta.
                    Last edited by bemmeri; 12-04-2018, 17:10.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • eljas
                      BTCF Member
                      • Apr 2017
                      • 314
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Väärä auto, mutta sama lukko. Näin maalaisjärjellä ajateltuna tuo wawetrack nimen omaan pahentaa tuota oikealle puskemista liukkaalla pinnalla. Eli kuskin puolella parempi pito mutta pyörä kuitenkin vetää jollain tavalla ja apparin puoli pyörii kiivammmin. Tällöin perä pyrkii oikealle vs tilanne jossa ilman mitään lukkoja kuskin puoli ei vetäisi lainkaan ja apparin hakkaisi joutavaa.
                      Vaikea selittää ajatusta ja pitää tutkia tarkemmin noita rataslukkoja kun pääsee koneelle. Ei oo ikinä tullut kateltua tuota toimintaperiaatetta.
                      https://www.youtube.com/watch?v=H3FTG0RVBJU&app=desktop
                      Miten tuossa videolla lopussa näyttää, jossa toinen puoli on pitävällä ja toinen liukkaalla, että pitävän puolen pyörälle ei välity juuri lainkaan tehoa? Liukkaalla oleva pyörii niin vimmatusti ja pitävällä oleva ei mielestäni vedä ollenkaan? Eikö nimenomaan Wavetracin pitäisi olla tässä mielessä parempi kuin Quaife?

                      Ainiin, kävin äsken kesärenkailla kokeilemassa vakionopeudensäädintä eikä mitään ongelmaa siinä, etteikö se pysyisi päällä. Jotenkin vaikuttaa siltä, että syyllinen on talvirenkaat ja niiden "löysyys"
                      N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                      Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                      Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                      Comment

                      • bemmeri
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4181

                        #26
                        Originally posted by eljas View Post
                        Miten tuossa videolla lopussa näyttää, jossa toinen puoli on pitävällä ja toinen liukkaalla, että pitävän puolen pyörälle ei välity juuri lainkaan tehoa? Liukkaalla oleva pyörii niin vimmatusti ja pitävällä oleva ei mielestäni vedä ollenkaan? Eikö nimenomaan Wavetracin pitäisi olla tässä mielessä parempi kuin Quaife?

                        Ainiin, kävin äsken kesärenkailla kokeilemassa vakionopeudensäädintä eikä mitään ongelmaa siinä, etteikö se pysyisi päällä. Jotenkin vaikuttaa siltä, että syyllinen on talvirenkaat ja niiden "löysyys"
                        No tuo pisti itelläkin silmään kun nopeesti selasi jonkun videon näiden toiminnasta.

                        Oikealle kampeamisen tästä syystä voisi nopeasti nähdä livedatalla renkaiden pyörintänopeuksista. Jos oikean puoleinen rupeaa pyörimään liukkaalla, tasaisella pinnalla nopeammin kuin vasen ja samalla perän heittää oikealle, niin tuosta "lukosta" tuntuisi johtuvan. Juurisyy voisi olla se että hieman parempi "pito" on vasemmalla renkaalla, tai oikea rengas on vaan herkempi pyörimään jostain syystä, johtuen painoerosta(?), perän symmetrisyydestä, tms. mikä vaikuttaneekaan asiaan. Avoimella perällä, kitkalukolla/sähkölukolla tuo oikealle kampeaminen ei niin voimakkaasti tulisi esille, vaikka juurisyy siihen olisi edelleen sama.


                        Tuolla joissain keskusteluissa oli maininta että "nollapidolla" tuo wawetrac ei toimi hyvin verrattuna perinteinen kitkalukko.

                        Mutulla voisi veikata, että 335i ja 135i, yms. sähköinen lukko auttaisi näitä wawetrac/quafe lukkoja kun liikutaan liukkaalla pinnalla. Sähköinen lukko pyrkisi jarruttamaan sutivaa pyörää ja toisi tilanteen lähemmäksi tilaa jossa nämä "lukot" toimii paremmin (eli kuivalla, pitävämmällä mitä nopeesti googletti).



                        Mitenkä nuo rataslukot toimii esim. burniksen pyörityksessä, tms. jossa pito vaihtelee sen mukaan miten takarenkaille painoa/kuormaa tulee eritilanteissa? Esim. avoimella perällä sisäkurvin puoleinen ratas pyörii joutavaa ja ulommainen ei sudi. Verrattuna toimivaan kitkalukkoon jossa mennään nätissä luisussa molempien rattaiden sutiessa.
                        Tai jos suoraan lähdet asvaltilta piirtäen kahdella renkaalla, mutta toinen ratas osuu vaikka hiekalle, käykö kuten esim tuossa videolla ja asvaltilla oleva rengas lakkaa sutimasta ja hiekalla oleva pyörii kovemmin? :think
                        Last edited by bemmeri; 12-04-2018, 19:24.
                        EVERYTHING | WORKS

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15253
                          • Ajamisen Iloa

                          #27
                          Nollapidolla Wavetracin pitäisi generoida pienellä sisäisellä kitkalla joku muu kuin nolla pito ja sen takia pyörittää kumpaakin.
                          Kyseessä on siis Quaife tyyppinen missä on lisäksi pienet kitkalevyt sisällä.
                          Käytännössä se on vain vähän parempi, mutta ilmeisesti parempi kuitenkin.

                          Torsen eli vääntöä aistiva lukko ei tietenkään toimi niin hyvin ihan nollatilanteessa, mutta helposti yhtähyvin tai paremmin monissa muissa tilanteissa.

                          Mutta tsemppiä sen ongelman kanssa itsellä ei osaaminen riitä ratkaisuun, hyviä ehdotuksia on tullut mutta vika voi olla monessa. Kannattaa myös vielä uudestaan tarkastaa pyöränkulmat lastatulla autolla.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Izzman
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 97

                            #28
                            No pitää asennella läppärille softa, millä katon noi pyörintänopeudet. Kaapeli löytyy entuudestaan. Samoin illalla voin testata tuon ABSn sulakkeen irrotuksen.

                            Huomenna sitte pajalle ja perä auki, kulmien tsekkailua yms, kerron sit mikä oli lopputulos.

                            Kiitoksia vinkeistä kaikille tähän asti!
                            BMW 135is Coupe manuaali

                            Comment

                            • Izzman
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 97

                              #29
                              No ei sit menny ihan suunnitelmien mukaan. Mulla on kymmenkunta vuotta sitten ostettu OBD II -kaapeli, jolla aikanaan INPAlla kattelin E60stä juttuja mut nyt en saanut MACilla enkä virtuaali-Windowsilla toimimaan yhtäkään OBD-softaa enkä myöskään INPAa eli yhteyttä ei vain muodostu. Jäi siis pyörintänopeudet tsekkaamatta. En myöskään löytänyt sulakekartasta mitään suoraan ABSn liittyvää sulaketta, vain ajovakaudenhallintaan enkä usko että se olis syynä koska luistoneston pois kytkeminen ainoastaan voimistaa ilmiötä.

                              Sovittiin pajan kanssa, että kokeillaan lukon poistamista mut koska perästä on sorvattu se joku lautaspyörä (?) veke ja lukkoon (tai johonkin) on tehty kierteet yms yms ei lukon asennusta voi peruuttaa ellei vaihda koko peräyksikköä. Ei ois kyllä edes ollu vakiokaluja sinne laitettavaksi, mut ei ois auttanut vaikka ois ollut.

                              Voimansiirtoexpertin mukaan todennäköisin syy on se, että lukon asennuksessa on koko palikka jäänyt snadisti vinoon. Kuulemma HYVIN pienikin virheasento saa perän vetämään sit sivulle.

                              Alla on upouudet kesärenkaat niin tällä hetkellä "ilmiö" ei haittaa yhtään ja sitä on suorastaan hankala saada esille koska pitoa on todella hyvin, joten pärjään näin. Jos sitten liukkailla keleillä vaivaa tarpeeksi niin pitää etsiskellä purkuosana sopiva vaihtoyksikkö.

                              Varmaan ois purkuosanakin kallis, mut oiskohan mahdollinen idea laittaa joku 1M-perä? Luulis, että ois sitten sisuskalut tarkalleen sellaset kuin kuuluukin. Eri asia vaan voiko moista vaihtoa tehdä.
                              BMW 135is Coupe manuaali

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5425
                                • S:t Karins

                                #30
                                Originally posted by Izzman View Post
                                No ei sit menny ihan suunnitelmien mukaan. Mulla on kymmenkunta vuotta sitten ostettu OBD II -kaapeli, jolla aikanaan INPAlla kattelin E60stä juttuja mut nyt en saanut MACilla enkä virtuaali-Windowsilla toimimaan yhtäkään OBD-softaa enkä myöskään INPAa eli yhteyttä ei vain muodostu. Jäi siis pyörintänopeudet tsekkaamatta. En myöskään löytänyt sulakekartasta mitään suoraan ABSn liittyvää sulaketta, vain ajovakaudenhallintaan enkä usko että se olis syynä koska luistoneston pois kytkeminen ainoastaan voimistaa ilmiötä.

                                Sovittiin pajan kanssa, että kokeillaan lukon poistamista mut koska perästä on sorvattu se joku lautaspyörä (?) veke ja lukkoon (tai johonkin) on tehty kierteet yms yms ei lukon asennusta voi peruuttaa ellei vaihda koko peräyksikköä. Ei ois kyllä edes ollu vakiokaluja sinne laitettavaksi, mut ei ois auttanut vaikka ois ollut.

                                Voimansiirtoexpertin mukaan todennäköisin syy on se, että lukon asennuksessa on koko palikka jäänyt snadisti vinoon. Kuulemma HYVIN pienikin virheasento saa perän vetämään sit sivulle.

                                Alla on upouudet kesärenkaat niin tällä hetkellä "ilmiö" ei haittaa yhtään ja sitä on suorastaan hankala saada esille koska pitoa on todella hyvin, joten pärjään näin. Jos sitten liukkailla keleillä vaivaa tarpeeksi niin pitää etsiskellä purkuosana sopiva vaihtoyksikkö.

                                Varmaan ois purkuosanakin kallis, mut oiskohan mahdollinen idea laittaa joku 1M-perä? Luulis, että ois sitten sisuskalut tarkalleen sellaset kuin kuuluukin. Eri asia vaan voiko moista vaihtoa tehdä.
                                Mulla on muistaakseni vakiokikkara (sisäosat) tallessa. Tosin autimaatista mutta pitäisi sopia?
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎