Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW330d hehkuvika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aki 330d
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 13
    • Oulu

    BMW330d hehkuvika

    Moro,

    Pystyisikö joku auttamaan seuraavassa viassa:

    Auto on siis BMW 330d. Autosta hajoaa aina kesän aikana hehkut, joka talvi (3kertaa) olen vaihtanut ainakin hehkutulpat. Olen vaihtanut 2kpl hehkureleitä ja 18kpl hehkutulppia. Otin autosta hetki sitten vikakoodit ja ilmoitti, että kaikkien kuuden sylinterin hehkutulpat ovat rikki (voi olla, että myös hehkurele on rikki, koska herjaa kaikkia tulppia). Olen kysynyt asiaa Rinta-Joupilta, eivät osanneet vastata oikein mitään. Ulkona tällä hetkellä -10 astetta ja auto hörähtää kerran, mutta mitään muuta ei tapahdu. Voiko esimerkiksi jokin johtosarja olla rikki, kun hehkut ainakin hajoavat vai voiko hehkuille mennä liian suurivirta/ -jännite.

    Onko jollain ollut samaa vikaa tai pystyisikö kertomaan, missä mahdollinen vika voisi olla?

    -Aki
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Ovatko vaihdetut hehkut olleet orkkis Berut, vai jotain muuta?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Aki 330d
      Newbiemmer
      • Jul 2009
      • 13
      • Oulu

      #3
      Edellisenä talvena vaihdoin tarvike hehkureleen ja Boschin hehkutulpat. Ja viime talvena taas hehkutulpat rikki (ei tietoa oliko myös hehkurele rikki). Viime talvena soitin Rinta-Joupille, sieltä sanottiin, että tarvike hehkurele saattaa hajota välittömästi. Niinpä tilasin samalla alkuperäisen hehkureleen ja hehkutulpat. Ei mitään vaikutusta, tänä talvena taas hehkutulpat rikki.

      Inpa näytti vielä, että kaikki kuusi hehkutulppaa on rikkiä. Yleensä on ollut vain noin neljä rikki.
      Last edited by Aki 330d; 01-12-2012, 19:06.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Liitinvikojakin noissa on tosiaan ollut. Kannattaa syynätä läpi suurennuslasilla myös liittimeltä lähtevät piuhat joissa virtaa enemmän kulkee.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #5
          En voi ymmärtää, miten alkuperäinen olisi jotenkin parempi, koska olen tarvikkeena noita hehkureleitä tilannut kymmeniä, ja jokainen on ollut sama Berun tekemä rele, kuin alkuperäinenkin.


          Comment

          • Aki 330d
            Newbiemmer
            • Jul 2009
            • 13
            • Oulu

            #6
            Ei ne varmasti olekkaan parempia kuin alkuperäiset. Ovat luultavasti saman valmistajan tuotteita eri merkeillä. Olivat Rinta-Joupilta niin varmasti sitä mieltä, että tarvike hehkurele ei kestä, joten suosittelivat ottamaan alkuperäisen. Olisko mitään tietoa, missä vika voisi olla?

            Comment

            • Aki 330d
              Newbiemmer
              • Jul 2009
              • 13
              • Oulu

              #7
              Alapuolella kuva, viime vuoden 5 sylinterin hehkutulpan vikakoodista. Itse en ainakaan näe siinä mitään poikkeavaa.
              Attached Files
              Last edited by Aki 330d; 03-12-2012, 14:24.

              Comment

              • 1031
                Bimmer Rookie
                • Jul 2008
                • 125

                #8
                et kertonut että oletko tutkinut noita vaihdettua hehkuja? tulee vaan mieleen että onko ne oikeasti rikki, voihan olla että vikakoodi herjat tulevat jostain muusta syystä. itse testaisin muutaman hehkun mittaamalla resistanssit ja vaikka irto akulla ja piuhoilla katsoisin että hehkuuko. Ihan satavarma en ole miten tuo diagnostiikka toimii, yleensä mitataan hehkulle menevä virta ja jos virta on liian pieni tulee siitä vikakoodi. huono maadoitus/liitos voisi aiheuttaa tuollaista..
                E61 520da LCI 2007
                EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

                Comment

                • Aki 330d
                  Newbiemmer
                  • Jul 2009
                  • 13
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by 1031 View Post
                  et kertonut että oletko tutkinut noita vaihdettua hehkuja? tulee vaan mieleen että onko ne oikeasti rikki, voihan olla että vikakoodi herjat tulevat jostain muusta syystä. itse testaisin muutaman hehkun mittaamalla resistanssit ja vaikka irto akulla ja piuhoilla katsoisin että hehkuuko. Ihan satavarma en ole miten tuo diagnostiikka toimii, yleensä mitataan hehkulle menevä virta ja jos virta on liian pieni tulee siitä vikakoodi. huono maadoitus/liitos voisi aiheuttaa tuollaista..
                  Ensimmäiset vaihdetut hehkutulpat testasin yleismittarilla ja kaikki joilta tuli vikakoodit olivat myös rikki, mutta en sen jälkeen en ole mitannut. Tällöin auto lähti käymään, mutta kävi aluksi vain osalla pytyistä.

                  Jos ulkona on -3 astetta pakkasta auto lähtee käymään, mutta käy alkuun vain muutamalla pytyllä. Kun pakkasta on -10 astetta auto ei jaksa lähteä käymään, ja lisäksi kaikilta hehkutulpilta tulee vikakoodi. Näillä diagnooseilla uskon, että hehkutulpat ovat rikki. En oikein jaksa uskoa, että jokin ohjelmaperäinen estokaan estäisi autoa käymästä.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎