Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljynlauhduttimen muokkaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naapakka
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 248
    • Hämeenlinna

    Öljynlauhduttimen muokkaus

    Jeps elikä osaiskohan joku sanoa helpon tavan nostaa jäähdytin m20b25 koneessa siihe ylälaitaan? Ku ajattelin vaihtaa puskurin mallia, uudessa ei oo reikää jäähdyttimelle enkä jaksais ruveta pilkkoo sitäkää Eli letkutyypit jne kelpais tietää samaten jos joku on tehnyt nii voisi kertoa. Ja tämä varsinki itteä epäilyttää et onko siel joku pumppu mil se vetää sitä öljyä vai miten se toimaa...

    Ja mikäli viittitte lopettaa tuonki offtopic-paskanjauhannan johan muokkasin tämä... Tai kerron adminille!!!
    Last edited by naapakka; 16-12-2004, 22:06. Reason: Ruvetaa sit raiskaa sitä pilkkua perkele :D Eivaa, ei sitä saa raiskaa, se on hyvä koira (kannattaa vaa taputtaa ensiks)
    Baijerilainen mutteriwiritelmä

    Team GOATSE
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #2
    Öljynjäähdytin, ei lauhdutin :-)
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • naapakka
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 248
      • Hämeenlinna

      #3
      Kumpi vaa, samaa laitettaha ilmeisesti molemmat meinaa :lol:
      Baijerilainen mutteriwiritelmä

      Team GOATSE

      Comment

      • 535_M5
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 221
        • Masku

        #4
        Eihän se ole oikeastaan yhtään sama asia.
        "Lähinnä korkeaviritteisissä moottoreissa käytetty, yleensä putkityyppinen jäähdytin moottoriöljyn jäähdyttämiseksi ilmalla. Ilmajäähdytteisissä moottoreissa öljynjäähdytintä käytetään yleisesti, ja useimmiten myös automaattivaihteistoissa on öljynjäähdytin. Eräissä autoissa öljynjäähdytin on välikappale öljynsuodattimen ja sylinteriryhmän välillä. Tämän välikappaleen kautta virtaa moottorin jäähdytysneste öljyn jäähdyttämiseksi.

        Öljynjäähdyttimestä käytetään merkillisen usein täysin virheellistä nimitystä öljynlauhdutin, ikäänkuin öljy pitäisi lauhduttaa höyrystä takaisin nesteeksi."
        Lainaus on autotekniikan sanakirjasta.

        Comment

        • Pluto
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1860
          • Raisio

          #5
          Originally posted by 535_M5
          Eihän se ole oikeastaan yhtään sama asia.
          Paitsi että molemmissa jäähdytetään tavaraa.

          Ja asiaan; Öljypumppuhan se siirtää ölpän myös sinne jäähdyttimeen. Ja itse ainakin muutin originaali putkia ihan katkasemalla ja hitsasin tigillä putket uuteen malliin. Ja jos tarkoitat siirtämistä sinne munuaisten taakse, niin pätkät putkea vaan väliin.


          BMW F32 435d

          Comment

          • apina
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 274
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Pluto
            Paitsi että molemmissa jäähdytetään tavaraa.
            EI EI ja EI! Eikö jo tullut selväksi että jäähdytin jäähdyttää, eli viilentää aineen lämpötilaa ja lauhdutin lauhduttaa hyöryä takaisin nesteeksi, eli muuttaa aineen olomuotoa.
            318iA Touring -02
            ex 316 2.5l -87
            ex 525tdsA Touring -95

            Comment

            • Pluto
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1860
              • Raisio

              #7
              Originally posted by apina
              EI EI ja EI! Eikö jo tullut selväksi että jäähdytin jäähdyttää, eli viilentää aineen lämpötilaa ja lauhdutin lauhduttaa hyöryä takaisin nesteeksi, eli muuttaa aineen olomuotoa.
              Voiny... Jos saat jotenkin höyryn nesteeksi ilman vähentämättä sen lämpötilaa niin kerroppa se minulle.
              BMW F32 435d

              Comment

              • Jaska.T
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1527
                • TaNpere

                #8
                Ja palatakseni alkuperäiseen asiaan... ota se jäähdytin/lauhdutin pois kokonaan, ei sitä ainakaan vakio koneella tarvi. itselläni oli koko kesän pois se käytöstä eikä ollut mitään ongelmia. tulppaat vain ne letkujen lähdöt hyvin...

                G30 530e Msport
                -------------------------------------------------
                F30 330e Msport
                E60 525d Msport LCI
                E39 530d Touring
                Ex E46 320i coupé
                Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                Ex ALPINA B6
                Ex E34 525i Touring
                Ex E36 328i Coupe
                Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                Never Drive Faster Than
                Your GuardianAngel Can Fly

                Comment

                • naapakka
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 248
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Jees, oliskos jaskalla tarjota välineinfoa millä tulpata? Ja vähän infoo et paljon tuossa ois sen jälkeen "normaali" öljyn lämpötila.
                  Baijerilainen mutteriwiritelmä

                  Team GOATSE

                  Comment

                  • spu
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 528
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Pluto
                    Voiny... Jos saat jotenkin höyryn nesteeksi ilman vähentämättä sen lämpötilaa niin kerroppa se minulle.
                    No vaikka nostamalla painetta... ( Ei sitten herneitä nenään )

                    Comment

                    • Jaska.T
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1527
                      • TaNpere

                      #11
                      Originally posted by naapakka
                      Jees, oliskos jaskalla tarjota välineinfoa millä tulpata? Ja vähän infoo et paljon tuossa ois sen jälkeen "normaali" öljyn lämpötila.
                      Itse hain lvi-liikkeestä "sokeat" tulpat joilla tukin reiät. mukaan otin sen lauhduttimen että sai juuri oikeilla kierteillä ne. ja sen verran öljyn lämpötilasta että testasin sen sillain että ajelin 200km/h aika pitkään ja lauhduttimen putket oli viileät eli edes termostaatti ei auennut -->öljy ei kiertänyt. tästä on ollut ennenkin juttua foorumilla, en vain muista missä topicissa
                      Last edited by Jaska.T; 17-12-2004, 10:07.

                      G30 530e Msport
                      -------------------------------------------------
                      F30 330e Msport
                      E60 525d Msport LCI
                      E39 530d Touring
                      Ex E46 320i coupé
                      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                      Ex ALPINA B6
                      Ex E34 525i Touring
                      Ex E36 328i Coupe
                      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                      Never Drive Faster Than
                      Your GuardianAngel Can Fly

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎