Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon sovitus / Kytkinkopan hitsaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juke-Maza
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 47
    • PaddleBay

    Vaihdelaatikon sovitus / Kytkinkopan hitsaus

    Kaipaisin neuvoja vaihdelaatikon sovituksesta ja kytkinkopan hitsauksesta.
    Pitkällisten pähkäilyjen jälkeen tuli hommattua projektiin tuollainen ZF S5D 320Z vaihdelaatikko.

    Loota pitäisi sovittaa Volvon alumiinikoneen perään ja sovitusta varten löytyy noita Volvon vaihteistoja.

    Ajatuksena on siis ottaa siivu molemmista laatikoista ja hitsata sitten Volvon lohkoon käypäinen siivu Bemarin laatikkoon. Kytkinakselin pitkittäinen sovitus ei tuota ongelmia mutta sivuttainen vähän mietityttää.

    Tällähetkellä ei ole mahdollista sovittaa laatikkoa lohkon avulla ja kysymys siis kuuluukin näin:
    Onko järkevää tehdä Volvon laatikon avulla jigi joka tulisi kytkinakselin ympärille ja laatikon kiinnitysreikiin kiinni jonka avulla sitten saisi Volvon laatikon siivun keskitettyä Bemarin laatikkoon?

    Vai ostanko suosiolla toisen lohkon jonka avulla rupean sovittelemaan palasia kohdilleen?
    -80 E21 2.8 16V SS
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Originally posted by Juke-Maza View Post
    Kaipaisin neuvoja vaihdelaatikon sovituksesta ja kytkinkopan hitsauksesta.
    Pitkällisten pähkäilyjen jälkeen tuli hommattua projektiin tuollainen ZF S5D 320Z vaihdelaatikko.

    Loota pitäisi sovittaa Volvon alumiinikoneen perään ja sovitusta varten löytyy noita Volvon vaihteistoja.

    Ajatuksena on siis ottaa siivu molemmista laatikoista ja hitsata sitten Volvon lohkoon käypäinen siivu Bemarin laatikkoon. Kytkinakselin pitkittäinen sovitus ei tuota ongelmia mutta sivuttainen vähän mietityttää.

    Tällähetkellä ei ole mahdollista sovittaa laatikkoa lohkon avulla ja kysymys siis kuuluukin näin:
    Onko järkevää tehdä Volvon laatikon avulla jigi joka tulisi kytkinakselin ympärille ja laatikon kiinnitysreikiin kiinni jonka avulla sitten saisi Volvon laatikon siivun keskitettyä Bemarin laatikkoon?

    Vai ostanko suosiolla toisen lohkon jonka avulla rupean sovittelemaan palasia kohdilleen?
    ruotsista sai adaptereita järki hintaan kannattaako edes tehdä:think
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Juke-Maza
      Bimmer Rookie
      • Sep 2007
      • 47
      • PaddleBay

      #3
      Originally posted by Tonton View Post
      ruotsista sai adaptereita järki hintaan kannattaako edes tehdä:think
      Kerro lisää.
      -80 E21 2.8 16V SS

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #4
        Originally posted by Juke-Maza View Post
        Kerro lisää.
        google auttaa mutta tosta nyt alkuun
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Juke-Maza
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 47
          • PaddleBay

          #5
          Originally posted by Tonton View Post
          google auttaa mutta tosta nyt alkuun
          http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...tta/index.html
          Juu tuon linkin kauttahan noita löytyy kun vaan valitsee oikean automallin eli 850 taI 960 vit motor.
          Kiitoksia vinkistä mutta jatketaan alkuperäisen aiheen parissa.
          -80 E21 2.8 16V SS

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16422
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Juke-Maza View Post
            Vai ostanko suosiolla toisen lohkon jonka avulla rupean sovittelemaan palasia kohdilleen?
            Ääni tälle.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Mites laatikon sopivuus kampuran silmälaakeriin?
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • mazajns
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 511
                • Joensuu

                #8
                Optimi tilannehan olisi varmasti: Tyhjälohko ja tyhjät vaihdelaatikon kuoret. sorvaisi tangon jossa toinen pää käy runkolaakereihin ja toinen pää vaihdelaatikon laakereihin käypänen.. Tuon pitäisi paikoillaan hitsailujen ajan niin pitäisi tulla suora.

                Kokonaisen laatikon kanssa sorvaa vastaavan tapin mutta kytkinakselille riittävän pitkä reikä sisään ettei välykset vaikuttaisi niin paljoa.

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Nuo alumiinikopat tykkää vedellä sillä tavalla että hyvää sovitusta on aika hankala tehdä. Pienen toleranssivaran kun jätät kiinnityspulttien reikiin niin pitäis kuitenkin olla avot. Siinä tapauksessa onnistuu tuon jigin kanssa mainiosti kunhan se vaan on tarpeeksi tukeva.

                  Muista uunittaa koko laatikko ja mieluiten hitsaa vähän kerrallaan ympäriinsä ensin.

                  150 astetta ja 3 tuntia pitäis riittää. Tai niin paljon kuin stefat kestää.. Mutta ethän sä hitsaukseen ohjeita tarvinnutkaan.

                  Comment

                  • Juke-Maza
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 47
                    • PaddleBay

                    #10
                    Originally posted by mazajns View Post
                    Optimi tilannehan olisi varmasti: Tyhjälohko ja tyhjät vaihdelaatikon kuoret. sorvaisi tangon jossa toinen pää käy runkolaakereihin ja toinen pää vaihdelaatikon laakereihin käypänen.. Tuon pitäisi paikoillaan hitsailujen ajan niin pitäisi tulla suora.

                    Kokonaisen laatikon kanssa sorvaa vastaavan tapin mutta kytkinakselille riittävän pitkä reikä sisään ettei välykset vaikuttaisi niin paljoa.
                    Joo tuossa pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun hommaa suosiolla sen toisen lohkon. Eilen löytyikin jo passeli lohko ja kaupat siitä saatiin sovittua. Laatikko puretaan myös että pääsee tyhjään kuoreen tekemään.





                    Tuollainen sovitus aksila täytyy rueta sitten sorvailemaan kun on lohko kotona.

                    Nuo alumiinikopat tykkää vedellä sillä tavalla että hyvää sovitusta on aika hankala tehdä. Pienen toleranssivaran kun jätät kiinnityspulttien reikiin niin pitäis kuitenkin olla avot. Siinä tapauksessa onnistuu tuon jigin kanssa mainiosti kunhan se vaan on tarpeeksi tukeva.

                    Muista uunittaa koko laatikko ja mieluiten hitsaa vähän kerrallaan ympäriinsä ensin.

                    150 astetta ja 3 tuntia pitäis riittää. Tai niin paljon kuin stefat kestää.. Mutta ethän sä hitsaukseen ohjeita tarvinnutkaan.
                    Juu taitaa nuo eri merkkien alumiiniseokset olla väkisinkin vähän erillaisia.

                    Hitsausvinkit tervetulleita myös. Laatikon vien uunitukseen paikalliseen jauhemaalaamoon kunhan saadaan paketti hitsailtua. Tyhän kuoren kanssa ei tule stefojen kanssa ongelmia.

                    Kiitoksia vinkeistä!
                    -80 E21 2.8 16V SS

                    Comment

                    • [fuse]
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 299
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by Juke-Maza View Post
                      Hitsausvinkit tervetulleita myös. Laatikon vien uunitukseen paikalliseen jauhemaalaamoon kunhan saadaan paketti hitsailtua. Tyhän kuoren kanssa ei tule stefojen kanssa ongelmia.

                      Kiitoksia vinkeistä!
                      Taisi Perlenbacher tarkoittaa, että uunita laatikko ennenkuin hitsaat jotta hitsauksen aiheuttamat lämpötila vaihtelut/ërot on mahdollisimman vähäiset.

                      Varmaan myös pätee sama kuin kannen hitsauksessakin, että kun hitsaus on valmis niin vuoraa laatikon lasi/kivivillalla ja antaa jäähtyä siellä. Asiasta tietävät kertokoot enemmän

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Juu eli ennen hitsausta loota ja se toinen irtonainen osa niin kuumaksi kuin suinkin, mutta hitaasti ja tasaisesti, yleensä pidetään max 200 C.. Sitten hitsaat saumat ja jotkut tykkää vielä sen jälkeen lämmittää tuonne alkulämpötilaan takaisin.
                        Ei ole pakollinen juttu tuo jälkipaahtaminen, mutta hidas jäähdyttäminen on kaikkein tärkeintä. Styrox- tai jokin muu kylmälaatikko, hiekkaa pohjalle, siihen rätti ja sitten valmis kappale sinne jäähtymään ja kansi päälle. Sikäli kun löytyy sopiva laatikko. Tai sitte lämmöneristysvillaan kuten yllä mainittiin.

                        Ennen hitsausta alumiini puhtaaksi ja syvältä kanssa. Rst-harjalla, koneella mieluiten, hermot säästyy. Tulee nättiä saumaa. Kyllähän se hyvällä vehkeellä menee vähän paskaiseenkin mutta paljon mukavampi laskea menemään kun lisäaine tarttuu ilman että sitä joutuu raapimaan kaksin käsin siihen sulaan.

                        Kaasuksi tietysti argon, ja vieläpä puhtainta mitä käyttöön saat. 0,1 % jos on ilmaa seassa muuttuu hitsaus jo heti vittumaiseksi. Helium on parempaa, mutta suht kallista, ja tavallinen ilmapallohelium ei kelpaa. Heliumilla käännät vehkeen tasavirralle ja hitsaus on kuin juhlaa.
                        Iso kaasusuutin ja virtaus sitä mukaa. 10 tai 12 voisi olla suuttimen koko ja virtaus siinä 8-12. Lisäaineeksi laittaisin ilman tarkempaa tietoa lootan materiaalista 4047, melko suvereeni valinta tommosten valukimpaleiden liittämisessä.

                        Nää nyt on perusjuttuja, tuskin alkuperäiselle kysyjälle tuli mitään uutta, mutta ainakin nyt muille samaa projektia harkitseville..
                        Last edited by Perlenbacher; 20-02-2013, 00:33.

                        Comment

                        • Juke-Maza
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 47
                          • PaddleBay

                          #13
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Juu eli ennen hitsausta loota ja se toinen irtonainen osa niin kuumaksi kuin suinkin, mutta hitaasti ja tasaisesti, yleensä pidetään max 200 C.. Sitten hitsaat saumat ja jotkut tykkää vielä sen jälkeen lämmittää tuonne alkulämpötilaan takaisin.
                          Ei ole pakollinen juttu tuo jälkipaahtaminen, mutta hidas jäähdyttäminen on kaikkein tärkeintä. Styrox- tai jokin muu kylmälaatikko, hiekkaa pohjalle, siihen rätti ja sitten valmis kappale sinne jäähtymään ja kansi päälle. Sikäli kun löytyy sopiva laatikko. Tai sitte lämmöneristysvillaan kuten yllä mainittiin.

                          Ennen hitsausta alumiini puhtaaksi ja syvältä kanssa. Rst-harjalla, koneella mieluiten, hermot säästyy. Tulee nättiä saumaa. Kyllähän se hyvällä vehkeellä menee vähän paskaiseenkin mutta paljon mukavampi laskea menemään kun lisäaine tarttuu ilman että sitä joutuu raapimaan kaksin käsin siihen sulaan.

                          Kaasuksi tietysti argon, ja vieläpä puhtainta mitä käyttöön saat. 0,1 % jos on ilmaa seassa muuttuu hitsaus jo heti vittumaiseksi. Helium on parempaa, mutta suht kallista, ja tavallinen ilmapallohelium ei kelpaa. Heliumilla käännät vehkeen tasavirralle ja hitsaus on kuin juhlaa.
                          Iso kaasusuutin ja virtaus sitä mukaa. 10 tai 12 voisi olla suuttimen koko ja virtaus siinä 8-12. Lisäaineeksi laittaisin ilman tarkempaa tietoa lootan materiaalista 4047, melko suvereeni valinta tommosten valukimpaleiden liittämisessä.

                          Nää nyt on perusjuttuja, tuskin alkuperäiselle kysyjälle tuli mitään uutta, mutta ainakin nyt muille samaa projektia harkitseville..
                          Ahaa joo ajattelin että pitää uunittaa jälkeen hitsauksen siten että on lohkoon pultattuna kiinni että jännitykset häviää mutta täytyy koittaa noin.
                          Hyviä vinkkejä!
                          -80 E21 2.8 16V SS

                          Comment

                          • [fuse]
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 299
                            • Kerava

                            #14
                            Tulipa tähän hitsaushommaan liittyen mieleen, että onko kukaan kokeillu technoweldin puikkoja? Kehuvat, että helppo hitsata alukansia ja alsaa yleensäkin. Ja ei tarvis kaiketi kuin butaani/propaani pullon.

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #15
                              Juu kyllähän niilläkin pystyy tekemään jos osaa, melko söherrystä kylläkin. Jotkut sanoo niitä juotospuikoiksi mutta kyllähän se kappale ihan oikeasti hitsaantuu jos niitä käyttää kuten pitää. Butaani/propaani - pullon kanssa noilla ei voi hitsata kuin limutölkkiä, muuhun ei riitä lämmitysteho että sais pitävän sauman. Happi/asetyleenivehkeet pitää olla aivan ehdottomasti, sanoo mainokset mitä sanoo. Lisäksi täytyy sanoa että noi kansihommat... Pitää leikata.. Kairata... Syvältä täyttää... Kokeilemalla oppii jos intoa on... Ei mene kuten stromsössä...

                              Ehkä johonkin pieniin kappaleisiin riittäis nestekaasupullon kaveriksi laitettu happipullo. Ovat noi tikut vaan niin saatanan kalliita, mutta ehkä johokin pieniin satunnaisiin hommiin.. Tuollainen laatikon naittaminen, metrin verran paksua saumaa, siihen menee varmaan 5 pakettia noita technoweld-tikkuja. Että voi laskea hintaa jos niillä tekis isommin hommia..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎