Announcement

Collapse
No announcement yet.

523 E39 Lämmöt nousi / Kansi rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoCCo-
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 82
    • N/A

    523 E39 Lämmöt nousi / Kansi rikki?

    Eli autona vm.-96 523 E39.

    Lämmöt nousi punarajalle asti ja merkkivalo syttyi. Ajettiin parkkiin ja annettiin koneen jäähtyä, mutta taas kun lähti liikkeelle niin sama homma uudelleen, lämmöt punaselle. Sylki jonkun verran jäähdytysnestettä pihalle. Piti hinata auto kotia.

    Vaihdettiin autoon uusi termari ja vesipumppu (vahvistettu), ja laitettiin tietenkin uudet jäähdytysnesteet. Jäähdytysjärjestelmää ilmatessa tuli sitten isompia ongelmia:
    Laitettiin ensin nestettä niin paljon kun vaan meni ja ilmausruuvit ruuvattiin auki. Kone käyntiin ja lisättiin nestettä koko ajan lisää, kun vesi rupesi kiertämään termostaatin auettua. Nestettä meni koko ajan aivan tolkuton määrä järjestelmään ja ilmausruuveista tuli ilmaa koko ajan aika reippaasti.
    Luovutettiin homma kun nestettä oli laitettu useita litroja eikä loppua näkynyt. Käytettiin välillä ilmausruuveja kiinni ja tarkkailtiin tilannetta, mutta taas kun avasi ruuvit niin ilmaa suhisi pihalle ja nestettä hävisi johonkin.

    Kävi siinä sitten mielessä, ettei vaan neste ole mennyt öljynkiertoon, mutta ainakin öljyt olivat ihan puhtaat mittatikusta katsottuna ja öljykorkista kurkkaamalla, eikä ollut vaahtoa missään.

    Lämmöt pysyi pitkän aikaa normaaleina, mutta sitten hieman nousivat (ei kuitenkaan punarajalle asti). Sammutettiin moottori ja keskeytettiin ilmaus.

    Puhallin ei puhaltanut kuin hetken kuumaa ilmaa, muuten tuli sellaista haaleaa ilmaa koko ajan vaikka säädin oli niin kuumalla kun saa.

    Mikäköhän tässä mahtaa olla vikana? Onko ilmaus tehty väärin vai voisiko pahimmassa tapauksessa kansi olla paskana?
    BMW 525i E61
    BMW X5 3.0i E53 -Ex
    BMW 528i E39 -Ex
    BMW 328i E46 -Ex
    Audi A4 1.8i 20v -Ex
    Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
    Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
    Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
    Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    #2


    Ilmatkaa nyt alkuun vaikka nuilla ohjeilla. Sinne menee sitä nestettä ja paljon. Oliko tuossa peräti 12 litraa nestetilavuus, lähelle kymppiä se jokatapauksessa oli.

    Comment

    • RoCCo-
      BTCF Member
      • Jun 2013
      • 82
      • N/A

      #3
      Originally posted by jukkae View Post
      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=67888

      Ilmatkaa nyt alkuun vaikka nuilla ohjeilla. Sinne menee sitä nestettä ja paljon. Oliko tuossa peräti 12 litraa nestetilavuus, lähelle kymppiä se jokatapauksessa oli.
      Joo just tuossa selasin foorumeita ja törmäsin tohon samaan postaukseen minkä linkkasit. Pitää testata sitä huomenna. Ja ihmekkös tuo jos nestettä meni monta litraa jos tilavuus kympin paikkeilla.
      BMW 525i E61
      BMW X5 3.0i E53 -Ex
      BMW 528i E39 -Ex
      BMW 328i E46 -Ex
      Audi A4 1.8i 20v -Ex
      Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
      Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
      Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
      Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Paljonko on tolkuton määrä jäähdytysnestettä? 20L? 540 tilavuus on 12L, kutosessa pari litraa pienempi.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • RoCCo-
          BTCF Member
          • Jun 2013
          • 82
          • N/A

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Paljonko on tolkuton määrä jäähdytysnestettä? 20L? 540 tilavuus on 12L, kutosessa pari litraa pienempi.
          No kyllä se siinä 10-15 -litran paikkeilla pyörii. Aika paljon se säiliö kyllä valskas yli kun ilmaa pulppus.
          BMW 525i E61
          BMW X5 3.0i E53 -Ex
          BMW 528i E39 -Ex
          BMW 328i E46 -Ex
          Audi A4 1.8i 20v -Ex
          Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
          Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
          Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
          Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by RoCCo- View Post
            No kyllä se siinä 10-15 -litran paikkeilla pyörii. Aika paljon se säiliö kyllä valskas yli kun ilmaa pulppus.
            Helposti siinä voi mennä jonkun verran nestettä hukkaan, ellei mitään pullopatentteja tms. virittele. Ei tuosta nestemäärästä vielä kannata huolestua. Lisää vaan ilmausta.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • ///Jani
              Newbiemmer
              • Mar 2005
              • 24
              • Vantaa

              #7
              Lainataanpa samaa threadia...

              Olisiko kellään fiksummalla heittää veikkausta, että mitähän mahtoi oikein tapahtua, kun jonotellessa auto oli käynnissä n. 20min, jonka jälkeen huomasin lämpöjen nousevan (toisiksi ylimmälle viivalle, punasella ei ole käynyt missään vaiheessa). Sammutin auton heti ja pellin alta nousi höyryä -> termarin kotelo ilmausruuvin juuresta halki ja ampui nestettä pihalle... Ja sama auto siis kyseessä.

              Eli kysymyksenä siis, mikähän tuon paineen mahtoi tehdä, että kotelo halkesi? Termostaatti vaihdettu maaliskuussa.. Tottakai mahdollista, että vika on siinäkin, mutta jos niin aika lyhyt ikäinen oli.. Muuten ei ole ollut heittelyjä lämpöjen kanssa ja kuumaakin on puhallellut..

              Minkälaisia oireita muuten ilmenee, jos paisuntasäiliön korkissa on vikaa? Tuli sellainenkin vaan mieleen, kun paineenhan pitäisi päästä sitä kautta pois ennen kuin termarin kotelo alkaa paukkumaan...
              E87 120d -05

              Ex: E46 330i M-sport -01
              Ex: E90 320d -05
              Ex: E39 523iA -96
              Ex: E30 320i -86

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by VerD1 View Post
                Lainataanpa samaa threadia...

                Olisiko kellään fiksummalla heittää veikkausta, että mitähän mahtoi oikein tapahtua, kun jonotellessa auto oli käynnissä n. 20min, jonka jälkeen huomasin lämpöjen nousevan (toisiksi ylimmälle viivalle, punasella ei ole käynyt missään vaiheessa). Sammutin auton heti ja pellin alta nousi höyryä -> termarin kotelo ilmausruuvin juuresta halki ja ampui nestettä pihalle... Ja sama auto siis kyseessä.

                Eli kysymyksenä siis, mikähän tuon paineen mahtoi tehdä, että kotelo halkesi? Termostaatti vaihdettu maaliskuussa.. Tottakai mahdollista, että vika on siinäkin, mutta jos niin aika lyhyt ikäinen oli.. Muuten ei ole ollut heittelyjä lämpöjen kanssa ja kuumaakin on puhallellut..

                Minkälaisia oireita muuten ilmenee, jos paisuntasäiliön korkissa on vikaa? Tuli sellainenkin vaan mieleen, kun paineenhan pitäisi päästä sitä kautta pois ennen kuin termarin kotelo alkaa paukkumaan...
                termostaatin kotelo haurastuu vanhemmiten ja jos kiristit liikaa termaria vaihtaessasi niin halkeaa vielä helpommin. tai voi olla että sille kopalle tuli vaan tunnit täyteen. jos korkki ei päästä liikoja paineita pois niin kyllä siellä joku paikka pettää.

                termostaatin koppa ja uusi korkki niin pitäisi olla ongelmat pois.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • ///Jani
                  Newbiemmer
                  • Mar 2005
                  • 24
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by peto2 View Post
                  termostaatin kotelo haurastuu vanhemmiten ja jos kiristit liikaa termaria vaihtaessasi niin halkeaa vielä helpommin. tai voi olla että sille kopalle tuli vaan tunnit täyteen. jos korkki ei päästä liikoja paineita pois niin kyllä siellä joku paikka pettää.

                  termostaatin koppa ja uusi korkki niin pitäisi olla ongelmat pois.
                  En ole itse vaihtanut, vaan oli pajalla silloin laitossa.. loppu talvesta myös uusittu se termostaatin kotelo eli ei pitäisi vielä vanhuuttaan hajota. Pitää siis laittaa myös tuo korkki vaihtoon. Se 2.0bar korkkiko näihin tulee?
                  E87 120d -05

                  Ex: E46 330i M-sport -01
                  Ex: E90 320d -05
                  Ex: E39 523iA -96
                  Ex: E30 320i -86

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎