Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28TU vedet pihalle, lämmöt tappiin: UPDATE 18.8.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #31
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kieltämättä. Eihän tuon kasaaminenkaan vaadi muuta kun päädystä neliöt suoraan ja pultataan vanos takaisin kasaan. Sitäkään ei taida edes pystyä kasaamaan väärin. :think
    Vanos-männät pitää olla tietyllä syvyydellä, kun ketjupyörien pultit kiristetään, ja siinä erikoistyökalu on oikeasti hyvä.

    Toki ne voi saada kohdalleen mittaamalla etäisyyttä jostakin pinnasta, itse en leikkisi.

    Sitten saa arvailla onko ne oikein, kun "tuntuu ettei käy kunnolla ja olisi tehoja kateissa, oliskohan imuvuoto vai mikä?...."

    Comment

    • Tico
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 57

      #32
      Originally posted by Risto113 View Post
      Vanos-männät pitää olla tietyllä syvyydellä, kun ketjupyörien pultit kiristetään, ja siinä erikoistyökalu on oikeasti hyvä.

      Toki ne voi saada kohdalleen mittaamalla etäisyyttä jostakin pinnasta, itse en leikkisi.

      Sitten saa arvailla onko ne oikein, kun "tuntuu ettei käy kunnolla ja olisi tehoja kateissa, oliskohan imuvuoto vai mikä?...."
      Juuri näin sen itsekin käsitin. Kiitos varmistuksesta!

      Tämä on keskustelufoorumien rikkaus, kun remonttia kertaakaan tekemättömät mutuilevat ja väittävät ajatuksiaan faktaksi

      Comment

      • Perlenbacher
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2010
        • 1103
        • Suomi

        #33
        Heh, alkoi vähän hymyilyttämään.. On tuo operaatio kyllä tullut tehtyä, vastoin arvaustasi. Tottakai tekijöitä on monenlaisia ja kyllähän se vanos on mahdollista kasata vituilleen (sekä single että tuplavanoksellisessa), niin oikeilla työkaluilla kuin ilmankin, mutta ei ensimmäiselläkään kerralla jos on kunnon ohjeet käytettävissä.

        Itse asiaan eli kannattaa ostaa myös se nokka-akselin irroitustyökalu, siitä on eniten hyötyä tuossa operaatiossa. Nokka-akselin saa katki kyllä jos vähän lipsahtaa.

        Comment

        • Tico
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 57

          #34
          Dodiin, päivitellääs tätäkin, kun pahin henkinen vitutus on laantunut ja remonttia on jatkettu.

          Kansi nostettiin pois. Seuraavat mielenkiintoiset seikat tulivat vastaan:

          - 4-6 sylintereiden kannenpulteista pakosarjan puoleiset olivat sormikireydessä
          - Sylinterit 4-6 täynnä vettä ja syöpymillä
          - Kansipahvi varustettu merkinnällä +0,3, eli joku on jo aiemmin käyttänyt kannen irti ja tehnyt remonttia heikoin tuloksin

          Remonttia on päätetty jatkaa seuraavin eväin:

          - Koeponnistettu vaihtokansi on viety koneistamoon
          - Lohko vaihdetaan parempikuntoiseen, myös tästä oikaistaan taso
          - Moottori kasataan epäonnisen moottorin sisuskaluilla

          Kysymyksiä:

          - Missä hinnoissa M52TU/M54 laakerit liikkuvat? Kannattaako näitä edes vaihtaa, ts. ovatko kulumisherkkiä näissä? Päällisin puolin näyttivät hyviltä, mutta mittauksia ei ole tehty.

          - Mistä tiivisteet? Ovatko tarviketiivisteet käyttökelpoisia?

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11082
            • Oulu

            #35
            Glycon kiertokangen laakerit (orkkis osa) maksaa 40€ satsi. En jättäs vaihtamatta. Runkolaakeritkaan ei muistaakseni hirveän paljoa enempää maksa.

            Tarvike tiivisteet on ainakin etällä pitäny hyvin.

            EDIT hyvä että lohko vaihdetaan. Vanhasta aika varmasti korkkais kierteet kun kantta kiristetään paikalleen.
            Last edited by Pazi88; 19-08-2013, 10:39.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Tico
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 57

              #36
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Glycon kiertokangen laakerit (orkkis osa) maksaa 40€ satsi. En jättäs vaihtamatta. Runkolaakeritkaan ei muistaakseni hirveän paljoa enempää maksa.

              Tarvike tiivisteet on ainakin etällä pitäny hyvin.

              EDIT hyvä että lohko vaihdetaan. Vanhasta aika varmasti korkkais kierteet kun kantta kiristetään paikalleen.
              Eipä tosiaan ole pahan hintaisia sitten. Mistä porukka on tilaillut osia näihin? Haen luonnollisesti hinta/laatusuhteeltaan parasta ostospaikkaa. Marmoritiskiltä toki saisi kaiken tarvittavan, mutta jos tarvikeosillakin tulee toimeen, niin miksikäs tuhlata veijobemarin leimaan turhaa rahaa.

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #37
                Itse en laittaisi vanhaan lohkoon toisen moottorin mäntiä. Ei varmaan pyöreydet ja kulumat ole samoja.
                Voit tietenkin koittaa onneasi.
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • Tico
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 57

                  #38
                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Itse en laittaisi vanhaan lohkoon toisen moottorin mäntiä. Ei varmaan pyöreydet ja kulumat ole samoja.
                  Voit tietenkin koittaa onneasi.
                  Eikös kuitenkin männänrenkaat kulu sylinterin muotoiseksi ja männät pysy muodossaan? Erään toisen merkin moottoreita ainakin on pystynyt kasailemaan milloin mitäkin mäntää on vain sattunut löytymään hyllystä. Jopa yksittäisiä mäntiä on korvattu käytetyillä ja vehkeet ovat pelittäneet vuosikausia senkin jälkeen.

                  Tää on vähän tällänen lumipalloefekti. Kaikki pitäisi vaihtaa, jos uutta vastaavan haluaisi.

                  Olen elänyt käsityksessä, että nämä M52TU/M54 koneiden sylinterit ovat pinnoitettuja eikä niiten siten ole mahdollista hoonata? Minkälaiset männänrenkaat näissä ovat? Jostain muistan lueskelleeni, että ne vaatisivat ns. karkeamman hoonijäljen, jotta asettuvat uudessa moottorissa. Jos näin on, niin mitä tapahtuu, jos laitan uudet renkaat oletettavasti kuluneeseen moottoriin, jota en kuitenkaan voi hoonata oikeanlaiseksi?
                  Last edited by Tico; 21-08-2013, 15:45.

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #39
                    Kuten sanoin, itse en laittaisi.

                    Missä sen luovuttajamoottorin männät on? Eikö niitä kannattaisi käyttää?
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Tico
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 57

                      #40
                      Originally posted by Mikkeri View Post
                      Kuten sanoin, itse en laittaisi.

                      Missä sen luovuttajamoottorin männät on? Eikö niitä kannattaisi käyttää?
                      Olen enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan perustelusi Ei mua huvita kasata paskaa moottoria, kun ei tästä ilmaseks enää selviä, joten kaikki apu on tervetullutta.

                      Luovuttajamoottorin männät ovat teillä tietämättömillä. Ostin koneen, josta puuttuivat kanget, männät ja kampura.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #41
                        Tuskin ne itse männät vaikuttaa asiaan, vanhat männänrenkaat ehkä.
                        Uudet renkaat ja homma ok? Näin ainakin itsellä toiminut alusil m52 kanssa.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Tico
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 57

                          #42
                          Originally posted by Supa View Post
                          Tuskin ne itse männät vaikuttaa asiaan, vanhat männänrenkaat ehkä.
                          Uudet renkaat ja homma ok? Näin ainakin itsellä toiminut alusil m52 kanssa.
                          Juuri tälläista keskustelua / kommentointia kaipaan. Omiin kokemuksiin tai muuhun perusteltuun faktaan viittaaminen toimii aina.

                          Kiitos Supa jälleen!

                          Edelleen kysymyksenä on: mistä kannattaa hommata osat? Osaan toki googlettaa, mutta kauppoja on enemmän kuin riittävästi. Asiallinen hinta/laatusuhde + varma toimitus ovat hakusessa. Joku toinenkin penninvenyttäjä on näitä rakennellut, ihan varmasti on!

                          Comment

                          • Tico
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 57

                            #43
                            Jatketaan yksinpuhelua

                            Laakerit olisi ilmeisesti nämä:



                            Ja männänrenkaat nämä:



                            Fiksuja tiivistesarjoja onkin sitten hankalampi löytää. Haluaisin mielellään jonkin merkkisarjan (Elring / Reinz jne.) ja sellaisen missä on enemmän tai vähemmän all included. Noita vajaita sarjoja kasatessa pelkille tiivisteille tulee hintaa vaihtomoottorin verran. Mistä moinen sopiva setti?

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11082
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by Tico View Post
                              Jatketaan yksinpuhelua

                              Laakerit olisi ilmeisesti nämä:



                              Ja männänrenkaat nämä:



                              Fiksuja tiivistesarjoja onkin sitten hankalampi löytää. Haluaisin mielellään jonkin merkkisarjan (Elring / Reinz jne.) ja sellaisen missä on enemmän tai vähemmän all included. Noita vajaita sarjoja kasatessa pelkille tiivisteille tulee hintaa vaihtomoottorin verran. Mistä moinen sopiva setti?
                              Khyl. Noi laakerit siellä on alunperinkin, mutta männänrenkaista en tiiä. Muun merkin koneisiin oon tunkenu noita goetzen renkaita ja ovat olleet alkuperäistä vastaavia.

                              Ylä ja alapään tiivistesatsithan sinne joutuu tilaamaan. Joku 240 taitaa maksaa all inclusive yläpään setti ja 100 alapään. Että ei siinä halvalla pääse. Mut se vaan että jos vaihtokoneenkin ostaa, niin tiivisteet se pitää siihenkin vaihtaa. Ihan varmasti yli kymmenen vuotta vanhoista tiivisteistä puskee tavara läpi.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Alle 200tkm ajettua takuukonetta saa kuitenkin ihan takuupurkaamoiltakin tonniin ja kun vähän etsii niin yksityisiltä 600-800€:n haarukassa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎