Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin huohotus ahdetussa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timppa811
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 856
    • Pohojammaa

    Moottorin huohotus ahdetussa

    Kuinka olette toteuttaneet moottorin huohotuksen ahdetussa moottorissa?

    Yleisiä vaihtoehtoja tuntuu olevan 3. Kaikissa vaihtoehdoissa huohotus menee huohotussäiliön kautta.

    1) Huohottimen kytkeminen turbon imupuolelle, jolloin saadaan aikaan imua. Huonona puolena imuputkiston öljyyntyminen.

    2) Huohottimen kytkeminen pakoputkeen. Vaikea saada riittävästi imua?

    3) Huohotus filtterin kautta ulkoilmaan. Öljyääkö konetilan?

    Omassa kaarassa tällähetkellä vaihtoehto 1. Ongelmana on vedon jälkeen tuleva sininen pilvi kun kaasu on nostettu. Meinaan koittaa seuraavaksi siirtyä vaihtoehtoon 3.
    Last edited by timppa811; 23-07-2013, 14:25.
  • V W
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 335
    • Salo

    #2
    Originally posted by timppa811 View Post
    Kuinka olette toteuttaneet moottorin huohotuksen ahdetussa moottorissa?

    Yleisiä vaihtoehtoja tuntuu olevan 3.

    1) Huohottimen kytkeminen turbon imupuolelle, jolloin saadaan aikaan imua. Huonona puolena imuputkiston öljyyntyminen.

    2) Huohottimen kytkeminen pakoputkeen. Vaikea saada riittävästi imua?

    3) Huohotus filtterin kautta ulkoilmaan. Öljyääkö konetilan?

    Omassa kaarassa tällähetkellä vaihtoehto 1. Ongelmana on vedon jälkeen tuleva sininen pilvi kun kaasu on nostettu. Meinaan koittaa seuraavaksi siirtyä vaihtoehtoon 3.
    4)Huohoitus keruusäiliön kautta
    Ford 4500 :think Nuffield
    Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

    Kawasaki ZX-12R
    Borat

    Comment

    • timppa811
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 856
      • Pohojammaa

      #3
      Unohdin kirjoittaa että kaikissa tapauksissa on huohotussäiliö. Tapauksissa 1 ja 2 on umpinainen ja tapauksessa 3 olennaisesti ulospuhaltava.

      Originally posted by V W View Post
      4)Huohoitus keruusäiliön kautta

      Comment

      • Ezpej
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2012
        • 252
        • Pilkanmaan ylipaineistaja

        #4
        http://www.aijaa.com/G7A5xd


        Kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa.

        Tuollee toteutin oman, tosin hiukan vaiheessa vielä tuo letkujen ja johtojen järjestely

        Comment

        • Jasu
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 2110
          • Tampere / Isojoki

          #5
          Originally posted by Ezpej View Post
          http://www.aijaa.com/G7A5xd


          Kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa.

          Tuollee toteutin oman, tosin hiukan vaiheessa vielä tuo letkujen ja johtojen järjestely
          Tuohon kun lisäät vielä huohotuksen sieltä mistä se tulee, eli alakerrasta, niin avot.

          Onko muuten minkä kokoinen filsu tuossa?
          Volvo S80 V8
          Mercedes C250d
          M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

          Comment

          • timppa811
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 856
            • Pohojammaa

            #6
            Et ole vielä testaamaan päässyt? Luulisi että tuolta kovassa vedossa tulisi öljyistä sumua?

            Samantyyppinen kerääjäsäiliö tulee mullekkin loppuviikosta, niin sittenhän se selviää.

            Jotkunhan on viritellyt jonkunlaisia imupumppujakin huohotukseen helpottamaan. Tehonlisäykset tuntuvat kyllä melko epärealistisilta, mitä lueskellut Jopa 40hv lisäyksiä...Toki riippuu teholuokasta, mutta käsittääkseni kyseessä oli joku ¨300hv kampe.

            Originally posted by Ezpej View Post
            http://www.aijaa.com/G7A5xd


            Kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa.

            Tuollee toteutin oman, tosin hiukan vaiheessa vielä tuo letkujen ja johtojen järjestely

            Comment

            • Jasu
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2110
              • Tampere / Isojoki

              #7
              Jos väljä paska ilman / tai huonolla filsulla, niin silloin öljyä lentää. Ei muuten.
              Ja unohtakaa pumput.
              Volvo S80 V8
              Mercedes C250d
              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

              Comment

              • billy
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2012
                • 1052
                • Finland

                #8
                Originally posted by Jasu View Post
                Jos väljä paska ilman / tai huonolla filsulla, niin silloin öljyä lentää. Ei muuten.
                Ja unohtakaa pumput.
                Höpö höpö, juttu kyllä kunnon tehokkaat terveet moottoritkin ohivuotaa/huohottaa, vartilla jos ei tule desiä öljyä kerääjään niin kumma on, kuin noita kerääjäsäiliöitä on sitten kehitetty virikäyttöön Green peacen painostuksesta?
                Last edited by billy; 23-07-2013, 18:53.

                Comment

                • Jasu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 2110
                  • Tampere / Isojoki

                  #9
                  Originally posted by billy View Post
                  Höpö höpö, juttu kyllä kunnon tehokkaat terveet moottoritkin ohivuotaa/huohottaa, vartilla jos ei tule desiä öljyä kerääjään niin kumma on, kuin noita kerääjäsäiliöitä on sitten kehitetty virikäyttöön Green peacen painostuksesta?
                  Joo joo...
                  Volvo S80 V8
                  Mercedes C250d
                  M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    #10
                    Mopohommissa (kai myös autoissa??) tuolla varttipuolella imupumppu on käsittääkseni ihan normikamaa, tehonlisäys huomattava. MUTTA: omalla mutullani sanoisin että huohotuksen toiminta korostuu vasta kun moottorissa on oikesti painetta, epäilisin että katupelissä harvalla on niin paljon ahtopainetta että ohivuodot ovat sitä luokkaa että kannattaisi mitään imupumppuja viritellä. mutta ohivuotoahan on aina.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • MH motorsport
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 2301
                      • Turku

                      #11
                      En muista mistä katsoin mutta jossakin oli sellainen venttiili joka laitetaan pakoputkeen ja huohotus tapahtuisi sinne. Pakokaasujen virtauksen ansiosta aiheuttaa pienen alipaineen kampikammioon. Hinta oli n50e ja ihan suomalainen kauppa oli. Ei ainakaan sotkisi konetilaa.
                      Autopalvelu MH-motor
                      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                      Maxxecu myynti ja asennus
                      www.mh-motor.fi
                      0503218217
                      Kulkineet:
                      E6 2000 touring
                      E6 2002 touring
                      E30 318is ///Mtechnic 2
                      E34 ///M5 nürburgring
                      E34 S62b50 turbo dct
                      E39 523i ///Msport
                      F30 320d

                      Comment

                      • mazajns
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 511
                        • Joensuu

                        #12
                        Tuollainen pumppu huohotukseenhan olisi teoriassa loistava kaikkiin moottoreihin. Teoriassa pitäisi lisätä moottorin tiiviyttä kun männänrenkaat ei kuolokohdassa liiku vaan alipaine imee ne koko ajan alareunaan kiinni.

                        Mutta, Järkevästi sinne ei saa kunnollista alipainetta millään pienellä puhaltimella. Kuitenkin jossain 500heppaisessakin moottorissa huohottimesta tulee jo ihan reilu pöhinä. Ainakin mitä dynossa olen joitain vehkeitä katsonut.

                        Vapaasti hengittävässä koneessa suoraan imusarjaan ja turbossa jonkin moisen venttiilin kautta jos alipainetta sinne haluaa. Bensamoottori on iso alipaine pumppu jo itsessään.

                        Tuo pakoputkeen sopivalla kulmalla tuleva putki olisi helppo ja siisti ratkaisu. Teki tai oli tekemättä alipainetta mutta ei sotke konehuonetta ainakaan. Mitään en tuollaisesta kyllä maksaisi. Virtaus suuntaan vaan sopivasti putki kulmaan.
                        Last edited by mazajns; 24-07-2013, 04:20.

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #13
                          Omassa motissa (1878cc) 600hv/700nm ja 2.5bar boostia RE85sella. Teki 4.vaihteella tälleen painetta kampikammioon ja työnsi yhdestä 12mm ulosmenevästä letkusta aina hieman öljyä pihalle.
                          Pienemmillä vaihteilla ei vielä tullu mitään.



                          Ratkaisu tähän oli rakentaa kerääjä johon meni suoraan venakopasta yksi 12mm letku ja kaksi 12mm letkua suoraan alkuperäisestä kerääjästä. Eli yhteensä 3 x 12mm letkua "ulkoilmaan" kerääjän kautta. Ongelma korjaantui tällä.



                          Pakoputkeen laitettava systeemi ei tahdo toimia jos siellä on yhtään painetta kuten esim. 3" putki tekee näillä tehoilla 0.4bar ylipaineen putkeen. Imuputkeen toimii vakio kamppeessa mutta isommilla tehoilla vain sotkee ja sinne ei riittävän kokosella imuputkella muodostu alipainetta joten hyötyä ei ole.

                          Comment

                          • Juzbe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1066
                            • Pori

                            #14
                            Tällä hetkellä suoraan ulkoilmaan,mutta jos viikonloppuna saisin säiliön tehtyä mihin tulee turbon imupuolelta alipaine sekä venakopasta huohotin,pois likaamasta konehuonetta/käryttämästä.

                            Comment

                            • timppa811
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 856
                              • Pohojammaa

                              #15
                              Tässä olikin hyvää infoa.

                              2x12mm letkulähtöä eilen kävinkin jo hakemassa. Ne vedän kerääjäsäiliön kautta filtterin läpi ulkoilmaan. Vakiotsydeemi imusarjasta venttiilikoppaan saa jäädä paikalleen, niin ilman ahtopainetta saa hieman imua venttiilikoppaan(Takaisku välissä).

                              Jospa näillä eväillä saisi tuon pölläytyksen loppumaan.

                              Originally posted by primerap10gtr View Post
                              Omassa motissa (1878cc) 600hv/700nm ja 2.5bar boostia RE85sella. Teki 4.vaihteella tälleen painetta kampikammioon ja työnsi yhdestä 12mm ulosmenevästä letkusta aina hieman öljyä pihalle.
                              Pienemmillä vaihteilla ei vielä tullu mitään.



                              Ratkaisu tähän oli rakentaa kerääjä johon meni suoraan venakopasta yksi 12mm letku ja kaksi 12mm letkua suoraan alkuperäisestä kerääjästä. Eli yhteensä 3 x 12mm letkua "ulkoilmaan" kerääjän kautta. Ongelma korjaantui tällä.



                              Pakoputkeen laitettava systeemi ei tahdo toimia jos siellä on yhtään painetta kuten esim. 3" putki tekee näillä tehoilla 0.4bar ylipaineen putkeen. Imuputkeen toimii vakio kamppeessa mutta isommilla tehoilla vain sotkee ja sinne ei riittävän kokosella imuputkella muodostu alipainetta joten hyötyä ei ole.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎