Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 (N52B25) öljynpersous

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harriba
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 420
    • Espoo

    E61 (N52B25) öljynpersous

    Heippa viisaat,

    Mun 2006 525ix tykkää öljystä, litran saa lisätä 3-6000km välein.

    - moottori toimii kuin ihmisen mieli, ei nyi pätki tärise hyydy tms
    - ei lammikoita missään
    - ei jätä sinisiä savupilviä startatessa, joskin kylmästartin jälkeen bensanhaju on hyvin selvä
    - suorituskyky on perstuntumalta ennallaan
    - tilanne suht vakio koko ajan mitä auto minulla ollut (n.40t km, nyt 156k)

    Varsinkin kesällä tulee ajettua jonneen Pohjois-Karjalaan kesämökille auto kattoon asti kakaroita ja jos jonkinlaista nyssykkää täynnä, vähän väliä tennari pohjassa kaikenmaailman koirankoppien kiskojia ohitellessa, joten joka ikinen hevosvoima on käytössä.

    Mietin huohotinsysteemiä, josko se vaikka päästäisi liikaa öljysumua koneeseen. Öljykorkin avaus ei ole vaikeaa liiallisen alipaineen takia eikä koneen käynti avauksesta muutu. Selvästi erottuva lötköttävä ääni sieltä kylläkin kuuluu, mutta äänen normaaliuteen en osaa ottaa kantaa. Auto oli viime talven lämpimässä tallissa, eikä sillä ajeta pelkkää lyhyttä pätkäajoa.

    Virallinen BMW:n öljynkulutuksen kipuraja on ymmärtääkseni melko absurdi 1l/1000km.

    Mitään ideaa mitä voisi tsekata? Ymmärtääkseni huohotinseparaattori on melko rasittava vehje kaivaa esiin :/

    kiitokset etukäteen,
    --
    harri
    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Eihän tuo vielä ihan pahalta tunnu, yksilöeroja näissäkin on.

    Ex-E46 325Ci:ssä meni noin 1l/10tkm, käytännössä öljynvaihdon välillä meni siis vajaa puolet öljyistä uusiksi, sinulla taas melkein koko öljytilavuus uusiutuu.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5266
      • Pirkkala

      #3
      Täälä on ollut joskus juttua, että vaihtamalla öljylaatu erilaiseen, saattaa öljynkulutus muuttua paljonkin.
      En osaa sanoa mitä öljyä kone haluaisi, mutta jotain vastaavaa kuin ohjekirjan suosittelema mutta eri merkkinen, ehkä mahdollisesti myös eri viskositeetti. Täältä foorumilta varmaan jotain vinkkiä asiaan vois löytyä.

      Ainakin nostajien rallatukseen näissä omissa vanhuksissa vaikuttaa öljy erittäin paljon.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • MGUarto
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 192
        • Vantaa-Nissas

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Täälä on ollut joskus juttua, että vaihtamalla öljylaatu erilaiseen, saattaa öljynkulutus muuttua paljonkin.
        En osaa sanoa mitä öljyä kone haluaisi, mutta jotain vastaavaa kuin ohjekirjan suosittelema mutta eri merkkinen, ehkä mahdollisesti myös eri viskositeetti. Täältä foorumilta varmaan jotain vinkkiä asiaan vois löytyä.

        Ainakin nostajien rallatukseen näissä omissa vanhuksissa vaikuttaa öljy erittäin paljon.

        Itsellä oli vähän samaa ongelmaa, jonnekkin se vaan katos, no vaihdoin 0-40 sijasta 5-40 ja eipä oo tarvinnut viimeiset 5tkm lisäillä. Teboilin litkuilla mennään.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Kyllä nämä valitettavasti tahtoo öljyä syödä. Yksilöeroja on kuitenkin runsaasti. Ongelma tuli oikeastaan jo M54 moottoreiden kanssa, joista M54B30 oli usein se janoisin versio. Toki yksilöerojakin on M54 moottoreissakin! Aikoinaan minulla oli 530i 2001 jolle öljy maistui kesäisin. Talvella ei kuluttanut lainkaan. Nyt on 330i 2002 samalla M54B30 moottorilla ja vaikka kuinka antaa leipää ei kuluta lainkaan öljyä!
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Toni L
            Bimmer Rookie
            • May 2012
            • 45
            • Kokkola

            #6
            Muutama päivä Sitte ittekkin tarkistin öljyt idivesta kun öljyn vaihto lähestyy, pari viivaa oli lähtenyt karkuteille. Viime vuonna ajoin saman verran 16 tkm öljyillä (gastrol joku longlife) niin ei ollu yhtään täppää lähtennyt noilla kilsoilla. Nyt viime vuoden ollut mobil 0w40 kun liikkeessä jossa käytän koslaani, niin ei ollut gastrollia. Näyttää vaan että bemmi ei tykkää mobilin mustasta kullasta. Tuumasi huoltomies vain kun kerroin asiasta varatessani ens viikolle öljynvaihto aikaa että noin yleensä moottori reagoi kun öljymerkkiä vaihdetaan, mutta pitäisi normalisoitua toisen vaihdon jälkeen. Jaa uskoisko tuota, Se jääpi nähtäväksi . 2006 530i manuaali

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #7
              ei noita 0 sarjan litkuja kannata käyttää, jos vähänkin meinaa syödä öljyä. 5W40 tai 5W50 on hyvää tavaraa.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #8
                Jos öljynkulutus on ongelma, niin 0W-öljyä en minäkään suosittelisi. Kesällä kokeilisin 5W-40 tai jos ei auta niin jopa 10W-60
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Toni L
                  Bimmer Rookie
                  • May 2012
                  • 45
                  • Kokkola

                  #9
                  kiitoksia vinkeistä. Onko nuo 5w40 ja 50 ns longlife öljyjä. Ja sopiiko ne ns bmw laatuvaatimukset tai siis täyttyykö ne? Kiitoksia asiasta enemmän tietäjille..

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by Toni L View Post
                    kiitoksia vinkeistä. Onko nuo 5w40 ja 50 ns longlife öljyjä. Ja sopiiko ne ns bmw laatuvaatimukset tai siis täyttyykö ne? Kiitoksia asiasta enemmän tietäjille..

                    Yleensäkään longlife huoltoja ei kannata enää käyttää enemmän ajetuissa. Laittaa tollaset tavalliset öljyt ja vaihtaa 10-15tkm välein, niin ei välttämättä ehkä tarvi vielä edes lisätä.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Toni L
                      Bimmer Rookie
                      • May 2012
                      • 45
                      • Kokkola

                      #11
                      näin olen itsekkin aatellu mutta onko nuo ns suositeltavia öljyjä tommoiseen koneeseen?

                      Comment

                      • Toni L
                        Bimmer Rookie
                        • May 2012
                        • 45
                        • Kokkola

                        #12
                        Itse itselleni vastaen, gastrol 5w-40 c3 näyttää ainakin passaavan meikäläisen koslaan, täyttäen ns laatuvaatimukset 530 i 2006 bensa ,manuaali askilla. Kiitoksia kaikille vinkeistä.

                        Comment

                        • jani87
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 82
                          • Finland

                          #13
                          Täällä olisi toinen ilmottautuja, sama kone kyseessä kun topicin alottajalla, N52b25 manuaalilla. Oireet täysin samat, elikkä auto käy kun unelma, ei mitään nypytystä eikä näy vuotoja / hikoilua missään. Mikään ei haise palaneelta ja päästötki tarkastettiin. Auto myös suomi auto jossa Cold Climate eli silmämääräisesti katottuna näyttäis olevan lämpövastuksella ihan, eli huohotinta en epäile (se kyllä vaikuttais jo monesti kierroksien heittelyynki jos tukossa vähääkään).

                          Ainut ero on että omaan autoon tulee 80tkm ajettu täyteen tänä viikonloppuna. Öljyä on nytten syönyt n. 1,5L vajaa 5tkm eli näyttäisi tällä menon olevan tuota 3L per / 10tkm. :think

                          Ilmeisesti täällä ehdotus olisi koittaa muuta öljyä? Auto ollu ittellä vasta muutaman kuukauden (liikkeestä haettu) soitin edelliseen huoltoon ja kysyin mitä öljyä laitettu, koneessa voitelee tällä hetkellä Mobil 1 New Life 0w-40 LL-01 elikkä olisko tuo liian laihaa vaan koneelle, tuota oon lukenu vähä muualtaki että ei välttämättä kaikilla 0w öljyt pysy koneessa?

                          Paikalliset huollot täällä käyttää Shell Helix Ultra 5w-30 LL-04. Kannattaisko tuota pistää koneeseen ja sitten kattella uudelleen miten käy?

                          Ehdotuksia otetaan vastaan, Kiitos!
                          ------------
                          Ajossa: 2006, 325i e91

                          Ex:
                          2005, 320i e90

                          Comment

                          • jake2710
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 828

                            #14
                            Kokeile sitä 5w-30. Omissa käyttänyt (castrol) ja vaihtovälissä kerran joutuu sen 1L lisäämään.
                            Ei kylläkään N52 ole, mutta kuitenkin.

                            Comment

                            • jani87
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 82
                              • Finland

                              #15
                              Joo pitännee huollossa vielä kysyä/ehdottaa tuota kun menee xenonien vaihtoon mutenkin muutaman viikon sisällä.

                              Ilmeisesti tuo kone nyt ei itteensä tuosta ota vissiin sen pahemmin, eli turvallisesti voi ajaa..?.

                              Vielä ei ainaskaan omasta mielestä mikään hälyttävä määrä kummiskaan kun on lukenut noita 1L per / 500km mutta olisi kiva selvittää silti että mihin katoaa
                              ------------
                              Ajossa: 2006, 325i e91

                              Ex:
                              2005, 320i e90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎