Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 S62 moottorissa muutama hevonen karkuteillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    M5 S62 moottorissa muutama hevonen karkuteillä?

    Moro

    Onko arvon ihmisillä jotain hajua mistä lähtisi metsästämään seuraavaa ongelmaa:

    Tänään penkitetty tuosta omasta M5:sta 300hv takapyöriltä ilman filtteriä ja samassa penkissä tänään kaverin M5 penkitetty 322hv takapyöriltä ilman filtteriä. Mulla autossa ei ole tiettävästi muutoksia (rajoitin 6700rpm suunnilleen, vakio putkisto, vakio ilmanotto) ja kaverin ämmässä ilmeisesti supersprintin takapöntöt, välistä vaimentimet poistettu, nopeuden rajoitin pois sekä kierrosten rajoitin 6900rpm, vakio ilmanotto.

    Mun autoon on tehty laakeri jumppa, vanos rebuild kitti sekä nokkaketju+kiristäjät vaihdettu Raikulla (viime syksynä), kaverin autossa näitä ei vielä ole tehty ja kilsojakin hieman vähemmän.

    Tässä dyno lappuja, ensimmäisenä omasta vedot (filsun kanssa 291hv ja ilman filsua 300):


    Ja tässä sitten kaverin veto, 319hv filsun kanssa, 322 ilman filsua, taustalla vertailuna mun dynolappu:


    Tuossa muutamia mietteitä mitä tuumailtiin mistä tämä voisi johtua niin mielessä on käynyt seuraavat asiat:
    -Alipaine kampikammiossa *mun autossa ei ilmeisesti toimi ne alipaine pumput (kaverin autoon vaihdettu juuri), täytyy selvittää meneekö vain ne pumput vaihtamalla ja mitä tuo käytännössä tekee tehoille?*
    -CPS:t *on mulla vaihdettu joskus, en muista km lukemaa ja varmaa tietoa ei ole ovatko olleet alkuperäiset*
    -Takapöntöt tukossa eikä hengitä kunnolla *voiko vaikuttaa noin paljon?*

    Muuten tuntuu ajossa veto tasaiselta sekä pers tuntumalla on ollut voimaa, toki huono verrata kun ollut vain pöllö-öljy kulkimia sekä huomattavasti tätä laiskempia bensa-ajokkeja alla... Eikä kulutus ole mikään mahdoton, viime tankillinen 15l/100km ja siihen mahtuu kiihdyttelyjä, penkitys, kaupunki ajoa pääasiassa sekä joku 150km matka-ajoa. Matka-ajossa aavistuksen alle 9l/100km. Kone käy hienosti eikä pölläyttele ihmeemmin missään tilanteessa. Bensapumppu on vakio ja kunnossa kun juuri vaihdettu.

    Kiitokset jo etukäteen!
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #2
    Maffit tai polttoainepumppu - oliko oem? Katti / katit tukossa? - Toinenhan oli muistaakseni vaihdettu... Pa-suodatin?

    Comment

    • Boiga
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 1773
      • Ylöjärvi

      #3
      Maffit on ilmeisesti n. 60tkm ajettu. Edellinen omistaja ostanut pohjoisesta joltain harrastajalta.. polttoaine pumppu on n. 4000tkm ajettu originaali ja kilometrit siis tiedossa. Pa suodatinta ei ole toki vaihdettu eli sen voisi laittaa listalle.

      Kuinkas, olisiko evolven softa hyvä vaihtoehto maffien ohittamiseksi?
      Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

      Comment

      • jakeluvesimies
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2010
        • 2726
        • On the road @ Laplandia

        #4
        Originally posted by Boiga View Post

        Kuinkas, olisiko evolven softa hyvä vaihtoehto maffien ohittamiseksi?
        Olisi.

        Sitten tuli lambdad vielä mieleen...

        Comment

        • jumbo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 6603
          • Lappeenranta

          #5
          - Cps:t voi hajota jo 60tkm ajon jälkeen, omassa tosin oli 3kpl alkuperäisiä vielä 210tkm ajettuna.
          - Polttoainesuodatin voi olla ehtoopuolella.
          - Pre-cat lambdat kannattaa vaihtaa, omassa oli toinen aivan tukossa 180tkm ajettuna.
          - Maffit, kannattaa tehdä L/h testi ja katsoa mitä näyttää(löytyy salavalikon nro.4 takaa). Jos et halua evolven alphan softaa laittaa niin miulta saat edullisesti vähän ajetut(20tkm)maffit, kun annat omat vanhat vaan vaihdossa

          Mitä tarkoitat kun lukee että ilman filsua penkitetty?
          M550d

          Comment

          • Boiga
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 1773
            • Ylöjärvi

            #6
            Kirjoitellaanpas tännekin jos jotakuta joskus myöhemmin kiinnostaa lukea

            Jumbo, eli penkitettiin aluksi niin että kaikki paikallaan (kuten normaalisti pitääkin) ja sitten tuloksen ollessa heikko, koetettiin uudella onnella ottamalla ilmansuodatin pois. Tietenkin katsottiin ettei roskia ole edessä jotka menisi imuun rikkoen konetta. Ja penkityksen jälkeen suodatin takaisin paikalleen.

            MAF vikaa toki ajateltiin jo tässä vaiheessa kun 9hv tuli pelkästään kun otettiin suodattimet pois, vastaavasti toisella ämmällä tuli suodattimien poistolla vain 3hv lisää.

            Tein Maffi testin ja näytti 123-127l/h keskimäärin, kerran sain näkymään 129l/h. Eli eipä noi nyt aivan parastaan näytä. Eli tämän tiimoilta jatketaan ja tutkitaan sitten lisää jos ei dyno ala näyttämään vieläkään paremmalta..
            Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              #7
              Nuo lähes 130L/h maffilukemat on vielä ihan ok, ei ainakaan merkittävästi vaikuta tehoihin.
              M550d

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Originally posted by Boiga View Post
                Moro

                Onko arvon ihmisillä jotain hajua mistä lähtisi metsästämään seuraavaa ongelmaa:

                Tänään penkitetty tuosta omasta M5:sta 300hv takapyöriltä (rajoitin 6700rpm suunnilleen)



                kaverin M5 penkitetty 322hv takapyöriltä, nopeuden rajoitin pois sekä kierrosten rajoitin 6900rpm
                Niin ja ongelma oli missä? Kai nyt on joku käsitys että kierrosten nostaminen lisää tehoa koska kilowatit= kierrosluku x vääntömomentti. Penkissä riittää että toinen kone hörppää kylmempää ilmaa kun toinen niin tulee se 10hv ero. Onko kaverisi autossa parannettu polttoaine- ja sytytyskarttoja muun lisäksi? Noista ne erot tulee äkkiä.


                Vääntökäyrät on mun silmään hyvin samankaltaiset joten tuskin siellä on hevosia laitumella.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Boiga
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 1773
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Myös tämän tyylisiä kommentteja kuin yllä on hyvä kuulla.. Eli ei välttämättä ole autossani mitään vikaa? Penkki vain näyttää hieman vähemmän kuin maailmalla kenties?

                  Tämä tieto on siksi tärkeää että vaikka auto näennäisesti pelaisikin oikein niin silti jotain vikaa voi olla ja näkeehän sen tehosta että onko siellä kaikki tallessa. Esimerkiksi remmiahtamista silmällä pitäen olisi lähtökohtaisesti hyvä koneen olla kunnossa ja tehot tallessa.
                  Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    #10
                    Minähän en näistä mitään tiedä, mutta täällä on saatu vetopyöriltä 364 hv: http://rototest-research.eu/popup/pe...p?ChartsID=116

                    Vääntökäyrän muoto on hyvin samanlainen kuin tuossa kaverisi autossa.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9995
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Boiga View Post
                      Myös tämän tyylisiä kommentteja kuin yllä on hyvä kuulla.. Eli ei välttämättä ole autossani mitään vikaa? Penkki vain näyttää hieman vähemmän kuin maailmalla kenties?
                      Jos viet autosi muualle penkitettäväksi,voi hevosten määrä penkin vaihdoksesta muuttua "paljonkin".Suuntaan tai toiseen.Myös penkitysolosuhteet heilauttaa tehoja,kuten jo kirjoitettiin.

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11680
                        • Kouvola

                        #12
                        Itellä tuli pari vuotta sitten noin 125l/h (puhdistuksen jälkeen) MAF-arvoilla penkissä vajaa 380hv konetehoa kuumalla kelillä. Sittemmin laitettu Evolven Alpha N ja softa, niin piristyi selkeästi vielä. Vakiosta pitäisi tehtaalta tullessaan irrota noin 335hv takapyöriltä. Noin 20% tehohäviöllä 291hv tekisi noin 350hv koneelta, joka on melko heikko lukema jo rempatulle koneelle. Joskaan ei mikään tavattoman harvinainenkaan lukema tälle koneelle. Noita perusjuttuja lähtisin kattelemaan mitä tossa yllä oli lueteltukkin eli CPS:ät pre-cat lambdat, maffien vaihto Alpha N:ään ja kattien kunnon tarkistaminen.

                        Comment

                        • saki
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 247

                          #13
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Minähän en näistä mitään tiedä, mutta täällä on saatu vetopyöriltä 364 hv: http://rototest-research.eu/popup/pe...p?ChartsID=116

                          Vääntökäyrän muoto on hyvin samanlainen kuin tuossa kaverisi autossa.
                          En ymmärrä muutenkaan miksi verrataan vetopyörä tehoja?

                          Tuollainen navoista mittaava penkkihän nyt ei varsinaisesti ole verrattavissa vetopyörä tehoon muutenkaan.. ehkä jotain konetehon ja rengastehon väliltä.. puuttuuhan siitä se renkaan ja rullan välinen kitka kokonaan.

                          Muutenkin vetopyörä tehoja vertaillessa voi saada aika erilaisia lukemia samassakin penkissä eri rengastuksella, eri rengaspaineilla, erisidonta tavoilla, e.. jne. -> samantehoiset autot voi antaa hyvin erilaiset tehot jos toisessa pelissä on pienemmät vanteet/kumit tai jos toinen on sidottu eritavalla/rajummin kiinni.

                          Selkeämpi mielestäni on verrata penkin tarjoamaa laskennallista konetehoa joka koittaa mahdollisimman hyvin poissulkea noita muuttujia mitkä ei oikeasti vaikuta vertailtavaan konetehoon.
                          BMW i3 REX

                          Comment

                          • 426Hemi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2008
                            • 621
                            • Pälkäne

                            #14
                            Onhan nuo vanhoja ja kuluneita moottoreita moniltakin osin vaikka käytännössä hyvin toimisikin. Tähän kun lisätään vielä kaikki muut muuttujat välillä moottori---"tehopenkki", niin en ihmettele yhtään että 100hv on hävinnyt johonkin.
                            ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by 426Hemi View Post
                              Onhan nuo vanhoja ja kuluneita moottoreita moniltakin osin vaikka käytännössä hyvin toimisikin. Tähän kun lisätään vielä kaikki muut muuttujat välillä moottori---"tehopenkki", niin en ihmettele yhtään että 100hv on hävinnyt johonkin.
                              Sieltä saa puuttua jo pala mäntää että "kulumisesta" alkaa tulla tehoeroa edes 20hp. Vanhat ja uudet motit antaa mittausten rajoissa ihan samat tehot, kunhan ecun kriittiset mittaukset vaan on kunnossa (esim. maf) yms. Normaalin kulumisen merkitystä liioitellaan, oireet on muualla niin kauan kun ei porsi suuremmin koko pata. Ei siis kannata hyväksyä tehopuutetta vanhuuden verukkeella.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎