Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b25 jakopää? KIIRE!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ropo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 648

    m20b25 jakopää? KIIRE!

    Miten saa m20b25 koneen jakopäästä jakohihnan tukirullan irti? Onko siinä vasenkätinen kierre? Miten sitä saa pideltyä että saa pultin auki?

    EDIT: Ongelma on ratkennut, ei ollut vasenkätinen kierre. Mutta nyt on toinen ongelma. Eli miten saa sen kampiakselin jakohihnapyörän ympärillä/alla olevan kopan irti?
    Last edited by ropo; 14-01-2005, 21:41.
    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!
  • nemesis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 617
    • kymenlaakso

    #2
    ottaa siitä tasapaino pyörästä joka on kampiakselin päässä ruuvit/mutterit auki, (eli ei tartte avata sitä "isoa" mutteria" joka on vasenkätisellä kierteellä). jakohihnan suojuskotelon alempi osa on tämän hammapyörä+ ohjaustehostimen hihnapyörän+vesipumpun hihnapyörän takana.
    E30 kesä-autona

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by ropo
      Miten saa m20b25 koneen jakopäästä jakohihnan tukirullan irti? Onko siinä vasenkätinen kierre? Miten sitä saa pideltyä että saa pultin auki?

      EDIT: Ongelma on ratkennut, ei ollut vasenkätinen kierre. Mutta nyt on toinen ongelma. Eli miten saa sen kampiakselin jakohihnapyörän ympärillä/alla olevan kopan irti?
      Siis alempi peltilaatikko? Eikös se ole sen laturin ja/tai ohjaustehostimen yhden tuen alla, sitten siinä voi olla joku pidempi pulttikin. Mutta periaatteella "mutterit ja ruuvit auki" ja sitten se tulee sieltä ylöspäin nostamalla.

      Oletko sen värinänvaimentimen irrottanut?

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        EDIT: Ongelma on ratkennut, ei ollut vasenkätinen kierre. Mutta nyt on toinen ongelma. Eli miten saa sen kampiakselin jakohihnapyörän ympärillä/alla olevan kopan irti?[/QUOTE]

        Tuon alumiinikopan irottamisen vuoksi joudut vääntämään sen ison pultin auki siitä kampuran päästä (vanhemmissa 27mm avainkoko, uudemmissa 22mm).
        Tämänjälkeen pitää vetää se kampuran päässä oleva klöntti veks, jossa on kiinni se kampuran jakohihnahammaspyörä. Vasta sitten näet siellä alla olevat M6-pultit ja aah...
        Älä sitten hukkaa sitä kiilaa, joka on siinä kampuran kiilaurassa.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • ropo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 648

          #5
          Kampiakselin päästä olen irrottanu laturi/tehostajan hihnapyörän, jakohihna+kiristin ja vesipumppu myöskin irrotettu vaihtoa varten. Mutta nyt pitäs saaha se alumiininen koppa irti siitä kampiakselin hammaspyörän ja sen hammaspyärän alta joka pyörittää virranjakajaa l-jetronic mallissa.
          Voiko tätä enää monimutkaisemmin selittää...
          Mitä tarkotat tuolla värinän vaimentimella?
          Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

          Comment

          • ropo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 648

            #6
            Ja siinä kampiakselin päässäkö on vasenkätinen kierre? Miten sitä kampiakselia sais parhaiten pidettyä kiinni pulttia avatessa?
            Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

            Comment

            • nemesis
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 617
              • kymenlaakso

              #7
              no kerta olet jo noin paljon purkanut niin tarkoittamani osa on jo irti, nou hätä.

              eli olitko vaihtamassa jakopään hihnaa? omassa m20b20ssä sen hihnan sai kyllä vaihdettua ilman että irroitti alaosan koteloa, ainoo että piti saada irti ne hihnpyörät siitä edestä.
              E30 kesä-autona

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Hyvin olit selittäny. Se pienempi "ratas" pyörittää apuakselia joka taas pyörittää jakajaa/öljypumppua.

                Apuakselin hihnapyörän pultti(avainkoko 15mm) helppo avata. Siinä sisäkehän prikassa on kaksi pultinreikää (tämän avattavan pultin ympärillä).
                Ruuvaat niihin kahteen reikään (niissä on kierteet) pultit ja sitten saat pidettyä sitä hihnapyörää paikoillaan, että saat sen keskellä olevan pultin auki.
                Kaveri auttaa ja jos ei auta, niin vedä turpaan ja johan auttaa.

                Ja siinä kampiakselin isossa pultissa on ihan normaali kierre, eli avautuu normaalisti.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • ropo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 648

                  #9
                  Joo nyt on nämä aikaisemmat ongelmat ratkenneet. Mutta nyt pitäs tietää millaisilla pulteilla jakohihnan kiristinrulla tulee kiinni? Tuleeko se sillä pitkällä pulttilla jossa on kierteet molemmmissa päissä, alapäästä kiinni sillä? ja yläpäästä ihan tavallisella pulttilla? Ja kiritäänkö ne pultit sitten ihan tiukalle vai miten?

                  Kaverin autoa tässä kasailen kun se oli sen ite lomillaan purkanu ja ei sitten kerennyt kasata sitä kun lähti taas armeijaan.

                  Edit: tämäkin ongelma on jo ratkaistu.
                  Last edited by ropo; 13-01-2005, 20:15.
                  Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                  Comment

                  • ropo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 648

                    #10
                    Onko hihna sillon oikealla kireydellä kun sen laittaa vaan paikalleen ja kiristää sitten kiristin rullan kiinnitys pultit?
                    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      konetta tulee pyörittää käsin muutama kierros siten että kiristin on auki että se on jousikuormaa vasten silloin se on oikealla kireydellä. Nyrkkisääntö jos hihna ei pisimmältä väliltä käänny aivan 90 astetta on se hyvällä kireydellä.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • ropo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 648

                        #12
                        Mistä voi johtua että jako merkit heittää vajaan puolhammasta? Kun kampiakselin merkin laitta kohalleen niin nokka-akselin merkki menee vajaan puol hammasta yli.
                        Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                        Comment

                        • ZoMbiE
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2583
                          • Lohja, Virkkala

                          #13
                          Onko kantta laskettu paljon? Se voi ainaki mun käsittääkseni tehdä ton..

                          Comment

                          • ropo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 648

                            #14
                            Tietääkseni ei ole laskettu kantta
                            Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                            Comment

                            • ropo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 648

                              #15
                              Jäähdyts järjestelmän ilmaus ohjeita jos joku vielä kehtais kertoa nii ois hyvä. Tästä on kyllä puhuttu ennenkin mutta en kerkee nyt etsiä kun oon töissä.
                              Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎