Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62 öljypumppu ja jakopää ja vuotoakin sekä muuta informaatiota kyselen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 526
    • Finland Rovaniemi

    M62 öljypumppu ja jakopää ja vuotoakin sekä muuta informaatiota kyselen

    Terve !

    Hommasin sitten pitkään haaveiltuani tuollaisen e39 540 i -98 auton. Kampe on vissiin Vanokseton.

    Kysymyksiä:

    - Onko m62 moottorissa öljypumpun irtoamisongelma m60 moottorin tapaan

    - Autolla on mittarin mukaan ajettu 290 tkm ja jakopää rapisee kylmänä. Mitä mieltä olette, selviääkö alustavasti kiristimen vaihdolla vai onkohan laahaimissa jo vikaa (varmasti kulumaa on, mutta tohtiiko ajella lomaa ja parempaa remonttiaikaa odotellessa)

    - Kampe vuotaa öljyä hihnapyörien päälle...jostain. Mitkä ovat potentiaallisemmat vuotopaikat.

    - Mitä muuta kannattaa ennakoivasti tutkia/korjata moottoripuolella. Tuo M62 on minulle ihan uusi tuttavuus (ominaisuuksiltaan tuntuu kyllä miellyttävältä)

    Ja jos jollain on Bentleyn e39 manuaalit ylimääräisenä,olisin kiinnostunut ostamaan

    Kiitos tietäjille etukäteen

    Edit: Niin se vain keskilaahain tästäkin hajosi neljän vuoden käytön jälkeen. Olipas vain kova homma korjata.
    Last edited by jaskap; 26-12-2017, 17:07.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • 2bar..ahhh
    BTCF Honorary Member
    • Nov 2004
    • 3351
    • haapavesi

    #2
    Originally posted by jaskap View Post
    Terve !

    Hommasin sitten pitkään haaveiltuani tuollaisen e39 540 i -98 auton. Kampe on vissiin Vanokseton.

    Kysymyksiä:

    - Onko m62 moottorissa öljypumpun irtoamisongelma m60 moottorin tapaan

    - Autolla on mittarin mukaan ajettu 290 tkm ja jakopää rapisee kylmänä. Mitä mieltä olette, selviääkö alustavasti kiristimen vaihdolla vai onkohan laahaimissa jo vikaa (varmasti kulumaa on, mutta tohtiiko ajella lomaa ja parempaa remonttiaikaa odotellessa)

    - Kampe vuotaa öljyä hihnapyörien päälle...jostain. Mitkä ovat potentiaallisemmat vuotopaikat.

    - Mitä muuta kannattaa ennakoivasti tutkia/korjata moottoripuolella. Tuo M62 on minulle ihan uusi tuttavuus (ominaisuuksiltaan tuntuu kyllä miellyttävältä)

    Ja jos jollain on Bentleyn e39 manuaalit ylimääräisenä,olisin kiinnostunut ostamaan

    Kiitos tietäjille etukäteen
    on noitapumpun pultteja ollu m62sissaki irti... öljy vuotaa venakopista jos siivapyörien päällä vuotaa... kiistin nyt ei montaa kymppii maksa et vaihoon ja kilometrit kyl on sillä mallilla et lahaimen vaihto edessä. kukaan nyt ei uskalla luvata et ajaako 100000 vai 10 km.....
    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14349
      • Oulu

      #3
      10km ainakin varmasti lähempänä totuutta rikkinäisellä kiristimellä... En ainakaan itse ajaisi metriäkään ennenku uusi kiristin paikallaan.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • 2bar..ahhh
        BTCF Honorary Member
        • Nov 2004
        • 3351
        • haapavesi

        #4
        Originally posted by zener View Post
        10km ainakin varmasti lähempänä totuutta rikkinäisellä kiristimellä... En ainakaan itse ajaisi metriäkään ennenku uusi kiristin paikallaan.
        rapina ny voi johtuu muustakin kui kiristimestä....
        €34 M5 pelastetaan museoinnilta

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #5
          Originally posted by 2bar..ahhh View Post
          rapina ny voi johtuu muustakin kui kiristimestä....
          Esim hajonneesta laahaimesta, harvemmin kai se kiristin noista menee :think

          Pienempi öljypohja irti niin on heti viisaampi, veikkaisin että muovinpalasia tulee vastaan ja sitten tehdään laahainremppaa.
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • jaskap
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 526
            • Finland Rovaniemi

            #6
            Kiristin oli ainakin kaputt

            Jepulis. Eli näemmä kiristin näissä pitäisi vaihtaa ennakoivana huoltona. Löysällä letkottava ketju rikkoo laahaimet.

            Vaihdoin kiristimen ja vanha oli aivan kaputt. Auttoi kylmäkäynnistyksen ääneen. Tiedä sitten, kauanko edellinen omistaja on ajellut löysällä ketjulla.

            Toki ketjun ääni kuuluu pienenä rapinana, kun kone on muuten niin kuiskaava. Mikä on ketjun normaali ääni ja milloin pitää huolestua ?

            No, avaan pikapuoliin myös öljypohjan ja tarkastan öljypumpun pultit ja samalla tarkkailen mahdollisia muovin kappaleita.

            Pari linkkiä muillekin avuksi (ja kylmää rinkiä persuksen alle lisäämään :



            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
            e32 750 iA -88 DoubleSex.
            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
            e32 735 1/18
            e34 M5 1/18
            e24 635 Csi 1/18
            e9 3.0 CSi 1/18
            e31 850 Csi

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14349
              • Oulu

              #7
              Originally posted by _nixu_ View Post
              Esim hajonneesta laahaimesta, harvemmin kai se kiristin noista menee :think
              Kyllä se jousi vaan kuoleentuu ja kylmä startissa ketju hetken hakkaa laahaimia löysyyttään. Ei tuo mikään uusi juttu ole.
              Last edited by zener; 12-11-2013, 21:29.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Jube
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 9636
                • ...

                #8
                Originally posted by zener View Post
                Kyllä se jousi vaan kuoleentuu ja kylmä startissa nopeuttaa laahaimien hajoamista vaikka vielä ehjät olisivatkin. Ei tuo mikään uusi juttu ole.
                Niin tekee, omaani vaihdoin kiristimen ennakoivana huoltona ja huomattava ero oli vanhaan nähden!
                Näillä mennään:
                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by zener View Post
                  Kyllä se jousi vaan kuoleentuu ja kylmä startissa ketju hetken hakkaa laahaimia löysyyttään. Ei tuo mikään uusi juttu ole.
                  Ei se kovettunut laahaimen pintamateriaali siitä parane vaikka kuinka kirisitintä vaihtaisi
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14349
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Ei se kovettunut laahaimen pintamateriaali siitä parane vaikka kuinka kirisitintä vaihtaisi
                    Ei varmaan, mutta montako noita kovettuneilla laahaimilla on vielä liikenteessä ja toimii normaalisti. Ei oo tainnu jubenkaan vielä alkaa remppaa tekemään?

                    Ei sillä kyllähä tuo remontti on suotavaa tehdä, jos autoa meinaa pitää mutta ei se mitenkään erikoista ole että tuo kiristimen jousi väsyy.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      #11
                      Originally posted by zener View Post
                      Ei varmaan, mutta montako noita kovettuneilla laahaimilla on vielä liikenteessä ja toimii normaalisti. Ei oo tainnu jubenkaan vielä alkaa remppaa tekemään?
                      Ei kai tuota kannata alkaa tekemään ennekuin tulee ajankohtaiseksi, jos tulee :think
                      Venakopat kun oli irti ja katselin jakopäähän niin kirkkaan näköinen oli keskilaahain muihin laahaimiin verrattuna että liekkö jopa vaihdettu joskus vai onko sitten vaan öljy puhdistanut, otin muistaakseni kuviankin siltäosin kun laahain näkyi!
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      • jaskap
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 526
                        • Finland Rovaniemi

                        #12
                        Homma selevä

                        Kiristin uusittu ja öljypumppu varmistettu (myös vetoratas pitää laittaa liimalla kiinni)

                        Koneesta kuului tyhjäkäynnillä edelleen kuskin puolen kannen yläpäästä rapinaa ja klopinaa, kuulosti tulevan jakopäästä. Mutta ihme ja kumma... moniurahihna oli löysällä ja aiheutti kummallista klapinaa ja räsähdyksen käynnistyksessä. Korvalla ja stetoskoopilla kuunneltuna olin varma, että ääni olisi tullut jakopäästä. Urahihnan kiriminen poisti äänen. Nyt käy kyllä siististi, oikeastaan vaikea tyhjäkäynnillä uskoa, että on kasikone (onkohan mua sittenkin huijattu :-))

                        Vielä tuo öljyvuoto, venakopista se tulee.
                        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                        e32 750 iA -88 DoubleSex.
                        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                        e32 735 1/18
                        e34 M5 1/18
                        e24 635 Csi 1/18
                        e9 3.0 CSi 1/18
                        e31 850 Csi

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          M60:ssä öljypumpun pulttien löystyminen johtuu pääasiassa pumpun kuoren materiaalina käytetystä magnesiumista. M62:seen (tai jossain niillä main) vaihdettiin pumpun materiaaliksi köyhällistöversion alumiini. Sitä en osaa selittää, miksi teräspultti kiertyy irti magnesiumista, mutta ei niin herkästi alumiinistä.
                          Last edited by Morkai; 25-11-2013, 13:25.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎