Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m30 vs E28 m30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jansu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 315
    • Pori

    E34 m30 vs E28 m30

    Miten nuo eroavat keskenään, lähinnä sylinterikansi kiinnostaa. Tarkotus ahtaa m30 e28:n keulalle, kumpi olisi parempi lähtökohta? Kaverin puolesta kysyn, kun tallilta löytyisi e28:n b34 185hv cat versio ja Suomi olis pullollaan noita 211hv b34 koneita.

    Paljon löytyy ristiriitaista tietoa näistä netin syövereistä. Kumpi kävisi paremmin turbotukseen, onko uudemmassa koneessa virtaavampi kansi ym. Tälläinen info kiinnostaisi
    -E34 525ia Touring
    -E36 323ia Touring ///M
  • Valtsi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 241
    • Harjavalta

    #2
    e34 koneessa 1mm isompi imuventtiili ja öljypumpun ketjulle kiristin.

    Comment

    • van cleef
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1894
      • 01830

      #3
      Tossa vanhassa kattimallissa puristukset on 8,?, että siinä mielessä voisi olla sopivampi ainakin pienen budjetin ahtamiselle.
      ...

      Comment

      • Valtsi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 241
        • Harjavalta

        #4
        Ettei vanhassa olis 10 puristukset? Ja ei 9:1 puristuksista tiputtaa kannata.

        Comment

        • van cleef
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1894
          • 01830

          #5
          Ei ole. 8.1 on vanhan 185 hv kattimallin puristussuhde. Vuosia sitten olen sellaisen low budget ahtomoottorin tehnyt.
          Last edited by van cleef; 15-11-2013, 23:12.
          ...

          Comment

          • Valtsi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 241
            • Harjavalta

            #6
            Originally posted by van cleef View Post
            Ei ole. 8.1 on vanhan 185 hv kattimallin puristussuhde. Vuosia sitten olen sellaisen low budget ahtomoottorin tehnyt.
            Näemmä ja ilman kattia 9.3:1 wikipedian mukaan, mistähän toi 10 mieleen jääny?.
            Last edited by Valtsi; 16-11-2013, 09:35.

            Comment

            • marko84
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2008
              • 1489
              • Pori

              #7
              E28 535 on tehty 10.0:1 puristuksella sekä 8.0:1 puristeisena jos on katalysaattori malli.

              Tuolta voi tarkistella: http://www.m535i.org/e28info.html
              Last edited by marko84; 16-11-2013, 10:09.
              E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                E28 M30XX kannessa tosiaan on 1mm pienempi imuventtiili, palotilatkin on erilaiset. Eli vaatii ainakin männät vaihtoon jos sen haluaa sovittaa uudempaan M30b34 alakertaan.

                Muistaakseni kaikissa vanhoissa M30B28, B30, B32, B35 raakakansi on sama, nokka vaan vaihtuu.

                Paras lähtökohta on varmaan M30B34 kat-versio, eli joku E34 vaan purkuun.

                E: 185hp B34 versiota ei tietääkseni ole olemassakaan.

                Comment

                • Jansu
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 315
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by Micce///M View Post
                  E28 M30XX kannessa tosiaan on 1mm pienempi imuventtiili, palotilatkin on erilaiset. Eli vaatii ainakin männät vaihtoon jos sen haluaa sovittaa uudempaan M30b34 alakertaan.

                  Muistaakseni kaikissa vanhoissa M30B28, B30, B32, B35 raakakansi on sama, nokka vaan vaihtuu.

                  Paras lähtökohta on varmaan M30B34 kat-versio, eli joku E34 vaan purkuun.

                  E: 185hp B34 versiota ei tietääkseni ole olemassakaan.
                  Kyllä puristukset olikin tiedossa, tuosta kattimallista tuleekin varmaan aihio. Mutta mikä tuon moottokoodi on virallisesti? Eikö jossain puhuta m106 moottorista?

                  B35 3453cc
                  B34 3430cc

                  Ja malli muuttunut noin -84-85 tienoilla? Näin olen itseni antanut olettaa. Jännä kun näistä on paljon ristiriitaisia infoja
                  -E34 525ia Touring
                  -E36 323ia Touring ///M

                  Comment

                  • Bimmero
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 343
                    • Harjavalta

                    #10
                    Originally posted by Jansu View Post
                    Kyllä puristukset olikin tiedossa, tuosta kattimallista tuleekin varmaan aihio. Mutta mikä tuon moottokoodi on virallisesti? Eikö jossain puhuta m106 moottorista?

                    B35 3453cc
                    B34 3430cc

                    Ja malli muuttunut noin -84-85 tienoilla? Näin olen itseni antanut olettaa. Jännä kun näistä on paljon ristiriitaisia infoja
                    Vanhempi on m30b35 ja uudempi m30b34. Vuotta en tiedä varmaksi koska muuttunut mutta noilla main.
                    M106 on bmw oem turbomoottori, käytetty e23 745:ssa. Tilavuus sama kuin b34.
                    "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                    e90 335i

                    Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                    Comment

                    • Jansu
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 315
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by Bimmero View Post
                      Vanhempi on m30b35 ja uudempi m30b34. Vuotta en tiedä varmaksi koska muuttunut mutta noilla main.
                      M106 on bmw oem turbomoottori, käytetty e23 745:ssa. Tilavuus sama kuin b34.


                      M106 vaparina olis tuo m535i:ssä käytetty kone? En tiedä, mystistä
                      -E34 525ia Touring
                      -E36 323ia Touring ///M

                      Comment

                      • van cleef
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1894
                        • 01830

                        #12
                        Älkää nyt sekoittako mutulla tätä. B35 on vanhempaa vuosikertaa. E28 ja e24 -malleissa vuosina 82-87 käytetyt moottorit on m30-perheen tokavikaa generaatiota. Näissä m30b34kat on 8.0:1 puristuksilla ja 185 heppainen.
                        ...

                        Comment

                        • Skunkki^
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 688
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by van cleef View Post
                          Älkää nyt sekoittako mutulla tätä. B35 on vanhempaa vuosikertaa. E28 ja e24 -malleissa vuosina 82-87 käytetyt moottorit on m30-perheen tokavikaa generaatiota. Näissä m30b34kat on 8.0:1 puristuksilla ja 185 heppainen.
                          Tietääkseni tuo 185hv malli oli vain USA:n markkinoille. Euroopassa oli m30b35 218hv 9,5~ puristuksilla, jonka jälkeen tuli m30b34 211hv moottori (e34/e32).
                          m30b35 konetta on käytetty e28:ssa siitä asti kun 535i tuli markkinoille (-85), eikä se muuttunut miksikään tässä korimallissa. Vasta e34/e32 sai m30b34 koneen keulille.

                          m106 moottorista puhuttaessa puhutaan aina turbomoottorista. Tiedä vaikka bmwclub.fi olisikin oikeassa, mutta kukaan muu ei listaa m106 konetta ilman turboa.
                          Last edited by Skunkki^; 18-11-2013, 16:57.
                          KIA Optima PHEV

                          Exät:
                          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                          Comment

                          • van cleef
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1894
                            • 01830

                            #14
                            Originally posted by Pinxi View Post
                            Tietääkseni tuo 185hv malli oli vain USA:n markkinoille. Euroopassa oli m30b35 218hv 9,5~ puristuksilla, jonka jälkeen tuli m30b34 211hv moottori (e34/e32).
                            m30b35 konetta on käytetty e28:ssa siitä asti kun 535i tuli markkinoille (-85), eikä se muuttunut miksikään tässä korimallissa. Vasta e34/e32 sai m30b34 koneen keulille.

                            m106 moottorista puhuttaessa puhutaan aina turbomoottorista. Tiedä vaikka bmwclub.fi olisikin oikeassa, mutta kukaan muu ei listaa m106 konetta ilman turboa.
                            Lähes koko postaus väärin.
                            ...

                            Comment

                            • Skunkki^
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 688
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by van cleef View Post
                              Lähes koko postaus väärin.
                              Tämän takia "tietääkseni" oli ensimmäinen sana koko postauksesta.
                              Korjaa toki virheet, tämä asia on itseänikin askarruttanut pitkään.
                              Minkä takia jokaisessa e28 lohkossa lukee 35, eikä 34 startin kaulalla?
                              KIA Optima PHEV

                              Exät:
                              520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎