Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m30 vs E28 m30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #31
    Originally posted by van cleef View Post
    Joku hatara muistikuva sellaisesta patista on. Ne viimeiset e24:t (Series 3 6/87->) on sillä e32/34 m30-kehitysversiolla. Eli siitä on siis 211 hv-version lisäksi 220hv?
    Katittomassa E32:n motissa on erilaiset männät ja korkeampi puristus kuin vähäpäästösessä. Tehoa 220hp.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • basso72
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      #32
      Originally posted by Morkai View Post
      Katittomassa E32:n motissa on erilaiset männät ja korkeampi puristus kuin vähäpäästösessä. Tehoa 220hp.
      Kyllä,kat 9:1 155 kW ja katiton 9,2:1 162 kW.
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      • micke_
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1154
        • Lojo

        #33
        Originally posted by Valtsi View Post
        e34 öljypumpun ketjulle kiristin.
        Originally posted by Pinxi View Post
        Minkä takia jokaisessa e28 lohkossa lukee 35, eikä 34 startin kaulalla?
        9/86 M535i lohko 34 merkinnällä sekä ö-pumpun ketjulle on kiristin, onks tää joku välimalli? Kansi pienemillä venoilla ja rutut 10:1.
        E24 ///M635CSI
        E61 520d LCI
        Ex: E30 1006hv/1161nm
        ig: m1ckee_

        Comment

        • e34touringmies
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 84
          • Turku

          #34
          Mitenkäs e23 m30 lohkot eroavat uudemmista joita on käytetty e32 ja e34 keulalla?

          Itselläni on 4/84 e23 728i ja tallista löytyisi ylimääräinen m30b34 vm. 89 joka on alunperin ollut e34 535 voimanlähteenä. Olisin kiinnostunut tietämään kuinka monta palikkaa ei sovi uuden ja vanhan välillä?

          Kun olen lohkoja vertaillut olen huomannut että vanhan lohkon kiinniikkeet eivät sovi suoraan uuteen lohkoon, yksi pultti jäisi käyttämättä kummallakin puolella. Moottorin kannattimethan ovat vanhassa neljällä pultilla ja e23 lisäksi eri kohdassa kuin uudemmissa malleissa.

          Comment

          • Skunkki^
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 688
            • Espoo

            #35
            Originally posted by e34touringmies View Post
            Mitenkäs e23 m30 lohkot eroavat uudemmista joita on käytetty e32 ja e34 keulalla?

            Itselläni on 4/84 e23 728i ja tallista löytyisi ylimääräinen m30b34 vm. 89 joka on alunperin ollut e34 535 voimanlähteenä. Olisin kiinnostunut tietämään kuinka monta palikkaa ei sovi uuden ja vanhan välillä?

            Kun olen lohkoja vertaillut olen huomannut että vanhan lohkon kiinniikkeet eivät sovi suoraan uuteen lohkoon, yksi pultti jäisi käyttämättä kummallakin puolella. Moottorin kannattimethan ovat vanhassa neljällä pultilla ja e23 lisäksi eri kohdassa kuin uudemmissa malleissa.
            m30 koneissa itse rautahan ei juuri eroa toisistaan, paitsi nuo koneen kannakkeiden paikat. Tai sanotaanko raudan toisiinsa istuminen, onhan näissä eroja vaikka kuin helvetisti
            Moottorin kannakkeet joutuu kait ihan teettämään/adaptereilla laittamaan jos e23 haluaa kunnolla istumaan. (Eikö 3 pulttia riitä :think ?)

            Tässä kyseisessä tapauksessa tosin joutuisit hieman punnertamaan:
            Muistaakseni 728i on vielä L-jetronicilla (mekaaninen sytkä) ja uudemmassa on jo Motronic (sytkä moottorinohjaukselta), joten joutuisit sähköt vetämään uusiksi.
            Tai vaihtoehtoisesti naitat 728in kannen tuon m30b34 lohkon päälle.
            Käytännössä en osaa sanoa mitä ongelmia tuollasen asennusvaiheessa tulee, mutta itse puoli vuotta samanmoisella kokoonpanolla ajanut ja todennut toimivaksi.
            Tarkkaan en siis tiedä mitä koneelle oli tehty, mutta oli e34:sta napattu m30b34 alakerta höystettynä m30b25 jetronic kannella. En usko että vaatii kauheasti ponnisteluja, koska eikai kukaan muuten sellaista olisi tehnyt.
            KIA Optima PHEV

            Exät:
            520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

            Comment

            • e34touringmies
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 84
              • Turku

              #36
              Originally posted by Pinxi View Post
              m30 koneissa itse rautahan ei juuri eroa toisistaan, paitsi nuo koneen kannakkeiden paikat. Tai sanotaanko raudan toisiinsa istuminen, onhan näissä eroja vaikka kuin helvetisti
              Moottorin kannakkeet joutuu kait ihan teettämään/adaptereilla laittamaan jos e23 haluaa kunnolla istumaan. (Eikö 3 pulttia riitä :think ?)

              Tässä kyseisessä tapauksessa tosin joutuisit hieman punnertamaan:
              Muistaakseni 728i on vielä L-jetronicilla (mekaaninen sytkä) ja uudemmassa on jo Motronic (sytkä moottorinohjaukselta), joten joutuisit sähköt vetämään uusiksi.
              Tai vaihtoehtoisesti naitat 728in kannen tuon m30b34 lohkon päälle.
              Käytännössä en osaa sanoa mitä ongelmia tuollasen asennusvaiheessa tulee, mutta itse puoli vuotta samanmoisella kokoonpanolla ajanut ja todennut toimivaksi.
              Tarkkaan en siis tiedä mitä koneelle oli tehty, mutta oli e34:sta napattu m30b34 alakerta höystettynä m30b25 jetronic kannella. En usko että vaatii kauheasti ponnisteluja, koska eikai kukaan muuten sellaista olisi tehnyt.
              Kiitoksia tiedosta

              Olin itse arvellut samoin että joko saa sähköjä uusia tai sitten sovitella kansia. Kyllä kai se lohko kolmella pultilla voisi kiinnii pysyä kun onhan ne uudemmatkin kolmella pultilla , tosin hieman eri kohdassa. Katsotaan nyt kuinka tehdään.

              728i on tosiaan vielä L-jetronic kun taas ainakin loppupään 735 e23 on jo motronic moottorinohjauksella.

              Mitenkäs sitten öljypohjat? meneekö ne m30b28 ja m30b34 lohkoissa ristiin kun tuosta isommasta/uudemmasta on joku hajottanut öljypohjan voin toki hankkia toisen öljypohjan tilalle.

              Comment

              • Skunkki^
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 688
                • Espoo

                #37
                Originally posted by e34touringmies View Post
                Kiitoksia tiedosta

                Olin itse arvellut samoin että joko saa sähköjä uusia tai sitten sovitella kansia. Kyllä kai se lohko kolmella pultilla voisi kiinnii pysyä kun onhan ne uudemmatkin kolmella pultilla , tosin hieman eri kohdassa. Katsotaan nyt kuinka tehdään.
                Originally posted by e34touringmies View Post
                728i on tosiaan vielä L-jetronic kun taas ainakin loppupään 735 e23 on jo motronic moottorinohjauksella.
                Oma 732i oli kanssa jo Motronicilla joten näin muistelin.

                Originally posted by e34touringmies View Post
                Mitenkäs sitten öljypohjat? meneekö ne m30b28 ja m30b34 lohkoissa ristiin kun tuosta isommasta/uudemmasta on joku hajottanut öljypohjan voin toki hankkia toisen öljypohjan tilalle.
                Vanha ÖP ei ainakaan käy uuteen, koska öljypumppu on erikohdassa. Uudemmat lohkot tarvitsee koneen etuosaan öljypumpulle syvennyksen.
                Öljypumput tosin taas pitäisi käydä ristiin.
                Last edited by Skunkki^; 30-12-2013, 19:40.
                KIA Optima PHEV

                Exät:
                520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                Comment

                • e34touringmies
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 84
                  • Turku

                  #38
                  Originally posted by Pinxi View Post

                  Vanha ÖP ei ainakaan käy uuteen, koska öljypumppu on erikohdassa. Uudemmat lohkot tarvitsee koneen etuosaan öljypumpulle syvennyksen.
                  Öljypumput tosin taas pitäisi käydä ristiin.
                  Asia selvä, juuri näin minäkin luulin asian olevan, nyt sitten tiedän että näin on.

                  Ajattelin vielä esittää muutaman "tyhmän" kysymyksen kun kerran muistui mieleen.

                  Eli mitenkäs nokan etupää eroaa näissä kansissa(m30b28 ja m30b34), pystyykö vanhan jakajan sovittamaan uuteen kanteen, uuden mallisen jakajan tilalle?:think tällainenkin asia alkoi askarruttamaan

                  Kannen etuosasta saa sen kopan irti jossa on nokan etustefa sekä pyörijän kiinnitys itse nokkaan, miten vanhemmassa jossa jakaja on perinteinen "vaihteella" eli jakajan akseli lähteekin ylöspäin.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎