Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epäselvyyksiä muutoskatsastuksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oxy
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 10
    • Laihia

    Epäselvyyksiä muutoskatsastuksessa

    Noniin, aiheena siis projektiauton muutoskatsastus. En löytänyt pikaisella haun käytöllä vastaavaa. Jos muilla on aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Voi tätä käyttää myös siihen.

    Eli projektiauto on 1.3 Escort mk2. Ja tarkoituksena laittaa 2l turbokone keulalle.

    Prosenteiksi tästähän tulee siis moottorinvaihto ja vaikka asennan autoon myös ahtimen ja välijäähdyttimen jotka kumpainenkin rinnastetaan moottorinvaihtoon niin prosentit ilmeisesti pysyvät moottorin osalta tuossa 14%? Moottori on tehtaalta vapaastihengittävä ja 8 venttiilinen. Ilmeisesti ei vaikuta vaikka lohkoon sovittaisin 16v kannen? Laatikosta ja kardaanistahan tulee sitten se 8% taka-akselista 4%. Jäähdyttimestä 2% ja etupenkeistä 1% Autohan nyt ei luonnollisesti ole BMW, mutta en näe estettä miksi en kysyisi asiasta täällä.
    -00 BMW E46 320d
    -00 BMW E46 320d Touring
    -89 BMW E34 535i
    -92 BMW E32 750iAL
    -84 Toyota Starlet KP62 5K
    -78 Ford Escort 1300
    -84 Toyota Corolla GT
    -97 Volvo S40 T4
    -08 Mitsubishi Lancer Evo X
    -85 MB W123 250
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    jos laakista laitat ahdetun 16V moottorin, niin kyllähän se prosenttilaskuri pysähtyy siihen 14%.

    eri asia sitten on (etenkin ahtimen osalta), jos ensin leimaat sen vaparina ja sitten tarjoat sitä uudestaan ahdettuna.

    Täsmennetään: jos ahdat ja välijäähdytät alkuperäisen moottorin, niin se rinnastetaan täydelliseen tekniikan vaihtoon, eli siitä tulee se 14%.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • mazajns
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 511
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      jos laakista laitat ahdetun 16V moottorin, niin kyllähän se prosenttilaskuri pysähtyy siihen 14%.

      eri asia sitten on (etenkin ahtimen osalta), jos ensin leimaat sen vaparina ja sitten tarjoat sitä uudestaan ahdettuna.

      Täsmennetään: jos ahdat ja välijäähdytät alkuperäisen moottorin, niin se rinnastetaan täydelliseen tekniikan vaihtoon, eli siitä tulee se 14%.
      Ei Ei ja ei.

      Moottorin ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon teho ja paino säännöksien osalta.

      Eli ahdat 1.3:sen moottorin vastaamaan teholtaan 2 litraista tarvitset 2litraisen jarrut ja alustan. Etupalkki, taka-akseli, tukivarret, pallonivelet, jarrut, iskarit, jouset ja navat. Prosentteja tulee vain vaihdetuista osista. Moottoriin lisätään vain osia eikä entisiä vaihdeta joten moottorin osalta prosentit 0.

      Jos taas auto on ollut 1.3:nen alkujaan ja vaihdat siihen 2 litraisen moottorin ja ahdat sen. (oletetaan että 2 litrainen on mallisarjan suurin)

      Vaihtoon menee samat osat kuin 1.3:sen ahtamisessa vastaamaan 2 litraista + moottorin ja mahdollisesti vaihdelaatikon prosentit tulee mukaan nyt.

      Molemmissa tapauksissa tarvitset tehonmittaus todistuksen ja ison nipun paperia että mitä eroja on 1.3-> 2 litraisessa. Käytännössä varaosakuvat ja numerot käy. Bmw:n tapauksessa real oem on loistava tähän.

      Kahta kertaa ei samasta osasta mene prosentteja. Eikä moottorin osia eritellä sen tarkemmin. Eli olipahan sitten 16v tai 8v kansi. Tosin tässä taas tullaan siihen että ahdettua muutoskatsastettua moottoriahan ei sitten muutella ilman uusinta muutoskatsastusta... Eihän Sylinteri kannen vaihto rinnastetaan myös tehon osalta moottorin vaihtoon.
      Last edited by mazajns; 12-11-2013, 20:50.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Originally posted by mazajns View Post
        Ei Ei ja ei.

        Moottorin ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon teho ja paino säännöksien osalta.

        Eli ahdat 1.3:sen moottorin vastaamaan teholtaan 2 litraista tarvitset 2litraisen jarrut ja alustan. Etupalkki, taka-akseli, tukivarret, pallonivelet, jarrut, iskarit, jouset ja navat. Prosentteja tulee vain vaihdetuista osista. Moottoriin lisätään vain osia eikä entisiä vaihdeta joten moottorin osalta prosentit 0.

        Jos taas auto on ollut 1.3:nen alkujaan ja vaihdat siihen 2 litraisen moottorin ja ahdat sen. (oletetaan että 2 litrainen on mallisarjan suurin)

        Vaihtoon menee samat osat kuin 1.3:sen ahtamisessa vastaamaan 2 litraista + moottorin ja mahdollisesti vaihdelaatikon prosentit tulee mukaan nyt.

        Molemmissa tapauksissa tarvitset tehonmittaus todistuksen ja ison nipun paperia että mitä eroja on 1.3-> 2 litraisessa. Käytännössä varaosakuvat ja numerot käy. Bmw:n tapauksessa real oem on loistava tähän.

        Kahta kertaa ei samasta osasta mene prosentteja. Eikä moottorin osia eritellä sen tarkemmin. Eli olipahan sitten 16v tai 8v kansi. Tosin tässä taas tullaan siihen että ahdettua muutoskatsastettua moottoriahan ei sitten muutella ilman uusinta muutoskatsastusta... Eihän Sylinteri kannen vaihto rinnastetaan myös tehon osalta moottorin vaihtoon.
        lainsäädännössä ilmoitetaan että:
        "Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."
        (Tieliikennelaki 779/1998, 6§, kohta 4)

        Eli joo, tottakai joudut vaihtamaan osat jotka vastaavat kasvaneita tehoja (ja niistä menee omat prosenttinsa), mutta nyt puhutaan PUHTAASTI moottorin osalta tuosta 14% summasta. Ja se ksittääkseni menee, jos ahdat alkuperäisen mosan.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Zoui
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 6350
          • Tampere

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          lainsäädännössä ilmoitetaan että:
          "Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon."
          (Tieliikennelaki 779/1998, 6§, kohta 4)

          Eli joo, tottakai joudut vaihtamaan osat jotka vastaavat kasvaneita tehoja (ja niistä menee omat prosenttinsa), mutta nyt puhutaan PUHTAASTI moottorin osalta tuosta 14% summasta. Ja se ksittääkseni menee, jos ahdat alkuperäisen mosan.
          Juu mutta kun ei sovelleta prosentteihin... eli ahtamisesta tulee 0%
          Elämä on pihakivestä.

          Comment

          • mazajns
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 511
            • Joensuu

            #6
            Tottakai rinnastetaan moottorin vaihtoon. Mutta prosentteja ei tule kuin vaihdetuista osista. Turbon ja välijäähdyttimen asentamisesta ei tule prosentteja koska sinne ei vaihdeta vaan lisätään osia.

            Äkkiseltään laskettuna kokemusta on 4x e30 325 turbo, 3x e34 turbo, 1x e28 turbo. 2x honda civic turbosta, 1x 142 volvo 2.0 turbon muutoskatsastuksista. Yhdestäkään joissa on alkup. moottori ahdettu ei ole prosentteja tullut.

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6168
              • Helsinki

              #7
              taas puutaheinää
              Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:14.
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                fine, luovutan, ahtakaa perkele
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • mazajns
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 511
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Sädde View Post
                  Sori nyt tarviin vähän avausta tähän, eli rautalankaa....
                  Siis jos laitat turbo moottoriin ahtoilman jäähdyttiminen, niin sekin rinnastetaan moottorin vaihtoon


                  Voi jessus jos tuo pitää oikeaisti paikkansa..No lakikirjasta on näköjään.....
                  Kyllä tää maa osaa
                  Kyllä. Välijäähdytin nostaa auton tehoa.

                  Mulle katsastus mies alkoi paasaamaan 88 pajeroni huomattavasta tehon lisäyksestä välijäähdyttimen asennuksen vuoksi. Meinasi että on pahasti laiton tapaus ja montako sataa hevosvoimaa tässä on käyttö säädöissä... n.110 heppaa 2.5 tonnia painavassa nelivedossa kuullostaa minustakin vaaralliselta...

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5400
                    • S:t Karins

                    #10
                    Originally posted by Sädde View Post
                    Sori nyt tarviin vähän avausta tähän, eli rautalankaa....
                    Siis jos laitat turbo moottoriin ahtoilman jäähdyttiminen, niin sekin rinnastetaan moottorin vaihtoon


                    Voi jessus jos tuo pitää oikeaisti paikkansa..No lakikirjasta on näköjään.....
                    Kyllä tää maa osaa
                    Eikä siinä vielä kaikki, vaihdappa originaali ahtojäähdytin isompaan ja arvaas kuis käy?
                    No rinnastetaan taas moottorinvaihtoon, hienoa
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • oxy
                      Newbiemmer
                      • Jul 2013
                      • 10
                      • Laihia

                      #11
                      Siis jos laitat turbo moottoriin ahtoilman jäähdyttiminen, niin sekin rinnastetaan moottorin vaihtoon


                      Voi jessus jos tuo pitää oikeaisti paikkansa..No lakikirjasta on näköjään.....
                      Kyllä tää maa osaa
                      Joo onhan se typerää :think: mutta tapauksessanihan tuo 14 tulee jo moottorinvaihdosta joten totesin jo projektia suunnitellessa että parempi vain kun tekee kerralla kaiken. Cosworthin YB moottorit tuppaa olemaan turhan kalliita. Mutta olisivat toki jo valmiiksi turbomoottoreita ja 16V.
                      -00 BMW E46 320d
                      -00 BMW E46 320d Touring
                      -89 BMW E34 535i
                      -92 BMW E32 750iAL
                      -84 Toyota Starlet KP62 5K
                      -78 Ford Escort 1300
                      -84 Toyota Corolla GT
                      -97 Volvo S40 T4
                      -08 Mitsubishi Lancer Evo X
                      -85 MB W123 250

                      Comment

                      • K.W
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 53
                        • salo

                        #12
                        Miksi ihmeessä cossun kansi?
                        2002 turbo -69
                        2002 turbo -72
                        2002 automat -74
                        1502 -77
                        1502 -?
                        316 e30
                        535 e34
                        530 e34

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #13
                          Originally posted by Tommix View Post
                          Eikä siinä vielä kaikki, vaihdappa originaali ahtojäähdytin isompaan ja arvaas kuis käy?
                          No rinnastetaan taas moottorinvaihtoon, hienoa
                          Ja tehtaalta vähäpäästöisenä ulos rullanneeseen turboautoon ei välijäähdytintä vaihdeta kuin VTT:n pussitestin kautta. Se vaikuttaa auton saastuttavuuteen

                          Hieno maa tämä Kekkoslovakia
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            Ja tehtaalta vähäpäästöisenä ulos rullanneeseen turboautoon ei välijäähdytintä vaihdeta kuin VTT:n pussitestin kautta. Se vaikuttaa auton saastuttavuuteen

                            Hieno maa tämä Kekkoslovakia
                            Voi vaihtaa ilman vtt:n testiä jos vaihtaa hiukan muita osia samalla
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6168
                              • Helsinki

                              #15
                              puutaheinää
                              Last edited by MikeDry; 12-01-2014, 09:14.
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎