Announcement

Collapse
No announcement yet.

rst-turbopakosarja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • afafaf
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1144
    • Tornio

    rst-turbopakosarja

    täälläki on varmaan porukka tehny ruostumattomasta turbopakosarjan,niin miten on keston laita, onko repeilly..ferriittinen ruostumatonhan kyllä kestää,mut sitä ei oikein helposti saa, mites normaali austeniittinen rst lämpölaajeneminen on suuri--mutta kestääkö ilman repeilyä?
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Ainakin itselläni on kestänyt kumpikin materiaali pakosarjoina ahtimen kanssa. Oletan että perus-HST vesijohtomutkat eivät ole ferriittistä. Yhdessä pakosarjassa yhdistelin surutta kahta eri HST:ia sekä yhtä RST:ia, eikä siinä ilmennyt mitään probleemaa vaikka pakosarja kantoi koko TO3-ahtimen painon. Toki seinämäpaksuus oli yli 2 mm.

    Sittemmin hoksasin että mustasta tekemällä pääsee niin paljon vähemmällä työllä.. Rosteri oli sen verran kovaa työstää ja laipat joutui aina oikomaan hitsauksien jälkeen. Minulla on yleensä ollut pakosarjojen suojana Thermotec-tyyppistä sidettä, joten ulkonäkökään ei ole mustalla häirinnyt.

    EDIT: Olen yleensä suorittanut hitsauksien jälkeen, ennen tasojen oikomista, jännityksenpoistohehkutuksen. Rosterisarjoissa se on ehkä tarpeellinen, ja rosterin väri muuttuu niin upeaksi, että se kannattaa jo senkin takia
    Last edited by -Tapi; 16-01-2005, 11:25.
    ---

    Comment

    • f1zz
      GTi:stä tuttu
      • Sep 2003
      • 1469
      • Veikkola

      #3
      Originally posted by -Tapi
      Olen yleensä suorittanut hitsauksien jälkeen, ennen tasojen oikomista, jännityksenpoistohehkutuksen. Rosterisarjoissa se on ehkä tarpeellinen, ja rosterin väri muuttuu niin upeaksi, että se kannattaa jo senkin takia
      Kertoisitko miten tuo tapahtuu?

      Ja tarvitseeko rst saumat hapottaa ja mitä se hapotus pitää sisällään? eli millä aineella se tehdään ja miksi..

      Comment

      • pmv
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2032
        • tornio

        #4
        No rosterin lämpölaajeneminen on 50% suurempaa kuin tavallisen mustan teräksen lämpölaajeneminen. Lämpölaajeneminen on sekä austeniittisella että ferriittisellä samaa luokkaa. Austeniittisen ero on siinä, että siihen on seostettu kromin lisäksi (kallista) nikkeliä. Ferriittisessä on vain kromia. Teräkset erottaa siitä, että ferriittinen on magneettista. Haponkestävää terästä voi saada molempina laatuina. Erona rosterilaatuihin on n. 2% molybydeeni-pitoisuus. Olen ymmärtänyt, että austeennittinen on helpommin hitsattavaa ja siinä ei sinänsä tapahdu lämpötilan vaihdellessa faasimuutoksia.

        Olen ymmärtänyt että rosterin hitsaaminen edellyttää suurempaa hitsaus-energiaa. Näin aineeseen tulee väistämättä suurempia sisäisiä jännityksiä kuin tavallisen mustan teräksen(S235, S355 jne) hitsaamisessa. Kun koko rosterisarja on valmis, niin saumat voi vaikka kaasulla lämmittää punahehkuiseksi. Päästämisen suorittamiseen on olemassa myös uuneja, jolloin koko kappale saadaan kide- ja hilarakenteeltaan samanlaiseksi.

        Hitsatessahan teräksessä tapahtuu ns. faasimuutoksia, jälkikäsittelyllä pyritään pääsemään näistä eroon. Austeeniittiset teräkset ovat kyllä lujia, mutta ongelamana saattaa olla materiaalin kalleus. Valitaan ohuempi seinämävahvuus putkessa, koska materiaali on niin kallista. Austeniittisen teräksen etuna mustaan, on sen tavaton sitkeys. Materiaalin murtolujuus on korkeampi ja se kestää muodonmuutoksia paljon enemmän kuiin muut laadut.

        Mitä tuohon hitsaamiseen tulee, niin austeniittisen teräksen hitsisauma tulee "peitata" jotta se on todellakin ruostumaton. Tässä prosessissa käytetään voimakkaita happoja(muistaakseni suolahappoa), mutta ylipäätänsä peittaamisesta ollaan luopumassa. Voimakkaat hapot kun eivät ole järin terveellisiä. Se miksi hitsisauma ei olekkaan enää ruostumaton johtuu kemiallisista ja fysikaalisista muutoksista teräksen rakenteessa kun sitä hitsataan. Korkeassa lämpötilassa kromi yhtyy tiettyihin teräksessä vääjäämättä oleviin aineisiin, eikä näin ole suojaamassa rautaa hapettumiselta.

        Mielestäni rosterisauman ruostuminen ei ole mikään ongelma. Jos pakosarjaakin tekee, niin putken seinämävahvuuden on oltava sitä luokkaa että se ei ruostu puhki. Pakosarjahan muuten päästetään joka kerta kun annetaan kunnolla hanaa...

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Kommentoin vielä edellistä (hyvin muuten kirjoitettu ) että jännitystenpoistohehkutuksessa kappaleen annetaan jäähtyä hitaasti, esim hiekkaan tai karhunvillaan peitettynä.

          Peittausainetta saa purkeissa josta sen voi levittää siveltimellä. Tuossa lisätietoa peittauksesta kerppu.hut.fi/opiskelu/materiaali/ kurssimateriaali/mak85/mak85144/pintakas3-peittaus.PDF

          Comment

          • Pluto
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1860
            • Raisio

            #6
            Originally posted by f1zz
            Ja tarvitseeko rst saumat hapottaa ja mitä se hapotus pitää sisällään? eli millä aineella se tehdään ja miksi..
            Kannattaa saumat hapottaa, koska muuten ne ruostuu ja sehän ei ole hienon näköistä. Jakun se kaikenlisäksi on niin helppoa, peittaushappoa saumoihin, antaa olla jonkun tunnin tai yli siinä ja sitten pesee pois vaikka karhunkielellä hinkaten.
            eli:
            Hapottamaton sauma
            Hapotetut saumat
            BMW F32 435d

            Comment

            • afafaf
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1144
              • Tornio

              #7
              Originally posted by Pluto
              Kannattaa saumat hapottaa, koska muuten ne ruostuu ja sehän ei ole hienon näköistä. Jakun se kaikenlisäksi on niin helppoa, peittaushappoa saumoihin, antaa olla jonkun tunnin tai yli siinä ja sitten pesee pois vaikka karhunkielellä hinkaten.
              eli:
              Hapottamaton sauma
              Hapotetut saumat
              mulla on hyvä kun töissä voi suorittaa koneellisesti sen niin ei tarvi nuitten myrkkyjen kans lotrata,ja jos joku on peittausta tekemässä,niin suosittelen erityistä varovaisuutta....

              Comment

              • artoilari
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 14
                • Tre

                #8
                rst

                käyttäkää kuuman kestävää hst putkea, kestää lämmön eikä vääntele lämpimänä uhtä paljon kuin tavallinen hst/rst, tosin hintaa sille tulee enemmän..

                Comment

                • f1zz
                  GTi:stä tuttu
                  • Sep 2003
                  • 1469
                  • Veikkola

                  #9
                  Originally posted by Pluto
                  Kannattaa saumat hapottaa, koska muuten ne ruostuu ja sehän ei ole hienon näköistä. Jakun se kaikenlisäksi on niin helppoa, peittaushappoa saumoihin, antaa olla jonkun tunnin tai yli siinä ja sitten pesee pois vaikka karhunkielellä hinkaten.
                  Voiko ton hapotetun putken sitten kiillottaa peiliksi? Nämä putket joista teen ovat jo peilikirkkaat..

                  Ja teenkö ton jälkihehkun hapotuksen jälkeen tai kiillotuksen jälkeen vai onko se ihan sama koska pakosarja tosiaan lämpee jostain syystä muutenkin..

                  Javielä mistä tota ainetta olette ostanut ja mistä sitä saa parhaimpaan hintaan?

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Se hehkutus on tarpeen ennen kuin oikoo laippoja (koska todennäköisesti niitä kuitenkin joudut oikomaan). Sitten kun se on hehkutettu, joudut kiillottamaan sen uudelleen, koska pinta saa hienon oranssin/violetin/sinisen värin hehkutuksessa. Hapotuksen jälkeen kiillotus onnistuu siinä missä muuallakin. Meijeriputkestako teet? Se on valmiiksi pinnaltaan sileää ja sisältä peitattua (ja parhaana ominaisuutena jyrkät mutkat).

                    Tietysti jos tekisit vain esittelyautoa, niin laippojakaan ei tarvitsisi oikoa, pääasia että kiiltää.. Ja ne putketkin voisivat olla muovia, kevyempi työnnellä autoa trailerille ja näyttelyyn. Näitäkin olen nähnyt, ikävä kyllä.
                    ---

                    Comment

                    • f1zz
                      GTi:stä tuttu
                      • Sep 2003
                      • 1469
                      • Veikkola

                      #11
                      ok. eiköhän tämä tästä selviä.
                      En tiedä mitä putkea tuo on koska en itse hakenut sitä, pitää tarkistaa.
                      En ole näyttelyautoa tekemässä vaan hienoa pakosarjaa Toimiva siitä sarjasta tulee kyllä ilman kiillotustakin.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎