Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30/Motronic käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    M30/Motronic käyntiongelmia

    Apuva!

    Eilen auto lähti normaalisti käyntiin, toimi täysin ongelmitta. Käytin auton pesussa, ajettuani sen ulos jätin tyhjäkäynnille. Pakkasta oli -7ast, noin puolen minuutin päästä(kuivaillessani tiivisteitä yms alkoi käyntihäiriöt (rön-rön-rön), jotka vain pahenivat. Hetken päästä auto meinasi jo sammua, tasaisesti kaasun painaminen ei auttanut, kaasun pumppaaminen sen sijaan piti sen käynnissä. Lähdin ajamaan, muutaman sadan metrin jälkeen pysyi taas omin avuin käynnissä ja käytös oli muutenkin vähän parempaa. Ajamalla parani vielä vähän.

    Kylmänä käynnistettäessä lähtee iloisesti, käy jonkin aikaa siististi ja taas alkaa käyntiongelmat. Moottorijarrutus normaali, pienillä kierroksilla (2000rpm tai alle) puutuu kaasuun koskettaessa ja ajaessa nykii, mutta täyskaasulla toimii normaalisti. Yli 2000rpm pystyy ajamaan jotakuinkin normaalisti, tehottomuutta on kyllä.

    Epäilemättä tuo pesu + auto pakkaseen tuon aiheutti. Tosin näin olen tehnyt sekä tällä että edellisilläkin autoilla ennenkin, ei ongelmia kunhan on kuivannut tärkeät paikat.


    Tässä vaiheessa tsekattua: virranjaka, ilmansuodatin, ilmamäärämittari (kaikki ok). Seuraavaksi ajattelin varmuuden vuoksi katsoa tulpat. Lisäilmaluisti tuntuisi toimivan koska sen liittimen irroitus aiheuttaa kierrosten laskemisen ja varmasti hetken kuluttua sammumisen. Tuo rön-rön-rön -tyhjäkäynti viittaisi rikkaaseen seokseen, kun taas osakaasulla puutuminen laihaan (täyskaasullehan on oma kytkimensä kaasuläpässä).

    E28 535i '86 eli M30B35, Motronic, ei lambdaa.
    Last edited by muuris; 26-01-2005, 16:50.
    E30 325iX '86
    Instagram
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Tulppia katseltu. Olivat vaaleita, eikös tuo viittaa juurikin laihaan seokseen?

    Ainakin yksi imusarjan mutteri oli löysällä, vielä loput 5 tutkittava. Pirulainen kun ovat hankalassa paikassa tuolla alla...
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #3
      Imuvuotoja ei pitäisi olla enää missään. Nyt osakaasulla ehkä vähän enemmän voimaa, mutta edelleen tyhjäkäynti rön-rön-rön ja täyskaasulla noproblem...

      Arvauksia? Edes huonoja Alkaa usko loppua, kun tarkastettu on jo vaikka mitä eikä missään selvää vian merkkiä.

      Itse mietin josko ilmamäärämittari olisi sittenkin sökö? Jotain sivustoa/tietoa minkämoisia vastusarvoja tuon pitäisi liittimestä mitattuna antaa läpän eri asennoissa?
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • raven82
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 378
        • tampere

        #4
        No tuolla meiän koululla on just samoilla ongelmilla oleva vm.84 e28 528i korjattavana.Siinä oli ainakin yksi "muoviletku" joka sijaitsi imuilmamäärämittarin alla ihan haperoa kaikista liitoksista.
        Eli tarkistappa vielä kaikki letkut ja liitos kohdat.

        Niin ja vika saattaa olla myös kaasuläpän asentotunnistimessa.



        Late 1980's systems. Motronic 1.3

        The fault codes for these systems will appear on the check engine light when you turn the ignition key to the On position (but dont start it), then: fully depress the accelerator pedal, then fully release it. Repeat the depress,release cycle 5 times fairly quickly, but not too fast. It should be completed in a few seconds. What you are doing here is clicking the wide open throttle switch then the idle switch each 5 times. This signals the Motronic unit to send the fault codes by flashing the Check Engine light. You should see the light flash once then it will start flashing the 4 digit codes. If there are no faults, you should see the 1444 code (and 2444 if you have a 12 cylinder). The codes appear as a series of flashes for each digit. The flashes indicating one digit are about 1 second apart, the next digit appears after a couple second interval. The rest of the fault codes appear in Table 1
        below.


        Tuollakin voi olla jotain juttua asiasta.

        http://world.altavista.com/ jos ei saksa taivu

        No toivottavasti noista ois ees jotain hyötyä
        Last edited by raven82; 23-01-2005, 22:06.

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #5
          raven82, nuo on kyllä aika hyvin silmäilty ja eihän tuossa Motronicissa ole lainkaan niin paljon noita letkuja kuin 528i:n L-jetissä... tuossa pastesit pätkän Motronic 1,3:n vikakoodin näytöstä, tässähän on ainakin tuon pasteemasi sivuston mukaan 1,0. Tuota tuli jo kokeiltuakin muutamia päiviä sitten, ei ilmoittele mitään. En muuten edes keksi missä moinen check engine -valo sijaitsisi

          Kaasuläpän asentotunnistimen pitäisi mun logiikan mukaan nimenomaan pelittää, koska sen johdon irroitus saa tyhjäkäynnin todella huonoon jamaan, ja toisaalta sen tajuttua täyskaasu-asennon moottori pelaa kuin normaalisti täysiä kiihdyttäen. Täyskaasu-asennossahan boksi ohittaa ilmamäärämittarin tiedot ja ohjaa moottoria ennalta asetettujen arvojen mukaan.

          Huomenna tsekattava varmuuden vuoksi ettei boksin liittimeen ole päässyt kosteutta.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by muuris
            raven82, nuo on kyllä aika hyvin silmäilty ja eihän tuossa Motronicissa ole lainkaan niin paljon noita letkuja kuin 528i:n L-jetissä... tuossa pastesit pätkän Motronic 1,3:n vikakoodin näytöstä, tässähän on ainakin tuon pasteemasi sivuston mukaan 1,0. Tuota tuli jo kokeiltuakin muutamia päiviä sitten, ei ilmoittele mitään. En muuten edes keksi missä moinen check engine -valo sijaitsisi
            Ei ole motronic 1.0:ssa moista ominaisuutta :
            Ваш BMW должен быть оснащен DME версии 1.1 и выше. Автомобили с Motronic 1.0 не имеют возможности вывода самодиагностических кодов, что легко обнаруживается по отсутствию лампы

            Tai siis: Your BMW must be equipped DME version 1.1 and it is above. Automobiles with Motronic 1.0 do not have a possibility of the conclusion of the diagnostic codes, which easily is revealed by the absence of the lamp

            Tuosta löytyy myös hyvin tietoa mikä ohjaus ja boksi autosta pitäisi löytyä.
            Last edited by Leka; 24-01-2005, 00:18.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #7
              Sitähän minäkin, ilmankos ko. valoa ei löytynyt
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                edit: löytyihän ne lämpöanturin vastusarvot kun avasi silmänsä

                Haynesin mukaan lisäilmaluistin liittimen irroittaminen nostaisi tyhjäkäyntiä parilla tonnilla, mulla taas meinaa sammua. Pitää mitata vielä sekin...
                Last edited by muuris; 24-01-2005, 23:39.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #9
                  edit:

                  No niin, vihdoin kone käy siedettävästi. Vika oli sittenkin koneen lämpöanturissa, joka kylmänä näytti ihan oikeita arvoja(~2,8k), mutta koneen lämmettyä vähänkin vastus romahti olemattomiin eli Motronic luuli koneen olevan het pirun kuuma --> kävi todella laihalla. Liitin irti ja siihen väliaikaisesti 2,6k vastus, johan toimii. Lämpimällä koneella käy vähän rikkaalla tietty, mutta tyhjäkäynti lähes tasaista, vastaa kaasuun jne eli voi jopa ajaa.

                  Huomenna KL:stä hakemaan uus anturi... Kiitokset vastanneille!
                  Last edited by muuris; 25-01-2005, 23:54.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Hyvä että vika selvisi. Laitetaan vielä muutama lämpötila-anturin (NTC) vastusarvo vastaisuuden varalle...

                    -10C 7-11,6 kOhm
                    +20C 2,1-2,9 kOhm
                    +80C 0,27-0,40 kOhm
                    Last edited by Leka; 26-01-2005, 15:53.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Tuplat pois
                      Last edited by muuris; 26-01-2005, 20:22.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Komento takas. Hain uuden anturin ja sama homma. Arvot kyllä vähän poikkeavat vanhasta, mutta käyntiin sillä ei pahemmin merkitystä ole. Tsekattujen listalla nyt myös kylmäkäynnistyssuutin, toimii moitteetta. Kone käy aluksi hyvin ilmeisesti juuri tuon ansiosta, sehän suihkuttelee Haynesin mukaan 6-10s... ECU kumminkin nähtävästi luulee koneen olevan pirun lämpöinen, huijaamalla toimii ok. Uusia ehdotuksia?

                        Räätälöin 2,3k vastuksen, käytän sitä "lämpöanturina" toistaiseksi, niin pystyy käyttämään tuota.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Vaikuttaa vahvasti että ongelma onkin motronicin puolella. Onko se 35 -napaisella (motronic 1.x) vai 55- napaisella liittimellä (motronic 3.x)?
                          Jos jossain lähistöllä on vastaava motronic boxi, kannattaisi vaihtaa se paikoilleen hetkeksi ja kokeilla muuttuuko tilanne.

                          Tuonkaltaiset viat motronicissa eivät ole harvinaisia. Yleensä johtuvat kylmäjuotoksista, kosketushäiriöistä tai komponenttivioista. Muistaakseni siellä on ihan yksinkertainen komparaattorikytkentä tuossa linjassa.

                          Motronicin kytkentäkaaviot (analogi- ja digitaaliosat) löytyi ainakin joskus täältä.

                          Timo

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by tihuovin
                            Vaikuttaa vahvasti että ongelma onkin motronicin puolella. Onko se 35 -napaisella (motronic 1.x) vai 55- napaisella liittimellä (motronic 3.x)?
                            Jos jossain lähistöllä on vastaava motronic boxi, kannattaisi vaihtaa se paikoilleen hetkeksi ja kokeilla muuttuuko tilanne.

                            Tuonkaltaiset viat motronicissa eivät ole harvinaisia. Yleensä johtuvat kylmäjuotoksista, kosketushäiriöistä tai komponenttivioista. Muistaakseni siellä on ihan yksinkertainen komparaattorikytkentä tuossa linjassa.

                            Motronicin kytkentäkaaviot (analogi- ja digitaaliosat) löytyi ainakin joskus täältä.

                            Timo
                            Eiköhän tuossa ole tuo vanhempi, en kyllä muista varmasti mutta selvinnee. En tiedä ainakaan lähistöltä juurikaan vastaavia autoja, joten toisen boksin kokeilumahdollisuudet ovat vähän niin ja näin. Pitää irroitella, purkaa ja tsekata tuon sisälmylset viikonlopulla, jos sieltä jotain selvää vikaa löytyisi...

                            Kiitos vinkistä!

                            ps. tuo sivusto ei ainakaan mulla tuo kun etusivun kuvan esiin, sieltä ei pahemmin siis apua löytyny
                            Last edited by muuris; 27-01-2005, 15:43.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #15
                              Tuolta löytyy vähän sinnepäin olevaa ohjetta. Linkin löysin täältä. Tuon näköinen se sinunkin boxi taitaa olla.

                              Timo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎