Announcement

Collapse
No announcement yet.

m51d25 remmiahdin ja holsetti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikap92
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 33
    • ylivieska

    #16
    Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
    Miksiköhän siitä kaivonpohjaventtiilistä tarvii se muoviosa vaihtaa :think

    Kun esimerkiksi 2.5" kaivonpohjaventtiili on mitoitettu max 10bar paineelle sellaisenaan.
    mistäköhän tällaisen venttilin helpoiten löytäs?

    ja sitten tarttis vielä tuon välitys suhteen tuommoselle remmiturbolle eli miten lasketaan??

    Comment

    • HeiSy
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 260
      • Suomi

      #17
      Originally posted by mikap92 View Post
      mistäköhän tällaisen venttilin helpoiten löytäs?

      ja sitten tarttis vielä tuon välitys suhteen tuommoselle remmiturbolle eli miten lasketaan??
      Ainakin kodinrakennus.com tai sit googleen kirjotat "takaiskuventtiili york"

      Etsit mikä on ostamasi remmiahtimen maks pyörintänopeus ja jaat sen moottorin maks pyörimisnopeudella. Sitten sillä tuloksella kerrot remmiahtimen siivan koon ja saat siivan koon kampuran päähä.

      Comment

      • pope
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 687
        • Harjavalta

        #18
        Originally posted by mikap92 View Post
        Ok onko sinulla siihen jokin kaava jolla tuon voisi helposti laskea?
        En nyt ulkoa muista niitä kaavoja, mutta voinhan mä ne sulle jostain katsoa.

        Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
        Etsit mikä on ostamasi remmiahtimen maks pyörintänopeus ja jaat sen moottorin maks pyörimisnopeudella. Sitten sillä tuloksella kerrot remmiahtimen siivan koon ja saat siivan koon kampuran päähä.
        Ei näin . Ensin mietitään paljonko ahtoja halutaan ja paljon moottori tarvitsee ilmaa, jotta saavutetaan halutut ahdot ja lähdetään siitä etiäppäin.
        e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

        Comment

        • vaappu
          BTCF Member
          • Sep 2010
          • 1191
          • Rovaniemi/Pyhätunturi

          #19
          Mulla mikä on 3" niin siinä on jousi sisällä mikä myös painaa sitä muovi mäntää kiinni koko ajan.

          Varmaan kestävämpi , en muuta osaa sanoa. Niin se takaveto korollan tekijä kimple oli tehny männä aikana, pelannut hyvin.

          En ole vielä purkanut omaa takaiskua, vaiheessa... Mutta itse teen tosiaan noin,


          Suora lainaus :

          Itsellä on 1,6 litraisessa koneessa rotrex remmiahdin ja isohko holset.
          Rotrex puhaltaa Holsetille lisää ilmaa,( läpi holsetin). Kun tuotto loppuu rotrexilta niin aukeaa venttiili mistä holset imee ilman suoraan ohitse rotrexin. Eli kun ylipaine ahtimien välissä muuttuu alipaineeksi.. yksinkertaista. Vaihtoa ei edes huomaa ajossa. Rotrexiä ei pudoteta pois pelistä missään vaiheessa, sille ei ole tarvetta. Koska sehän ei joudu enää tekemään painetta sen jälkeen kun alipaine venttiili avautuu josta holset imee ilmansa.





          Eikä tarvi säätää , sähköä tai muuta joutavaa
          mb 519 täys pitkä
          mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
          e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
          e31 850i Miljoonan markan bmw.
          e21. Kimppa rassi.
          Awd corolla turbo.+420whp..

          Comment

          • vaappu
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 1191
            • Rovaniemi/Pyhätunturi

            #20
            Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
            Miksiköhän siitä kaivonpohjaventtiilistä tarvii se muoviosa vaihtaa :think

            Kun esimerkiksi 2.5" kaivonpohjaventtiili on mitoitettu max 10bar paineelle sellaisenaan.
            Tuskin sitä on tarkoitettu koko ajan edes takaisin hakattavaksi.

            Kaasua ränkytät rata päivillä yms, niin varmasti muovi antautuu.
            mb 519 täys pitkä
            mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
            e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
            e31 850i Miljoonan markan bmw.
            e21. Kimppa rassi.
            Awd corolla turbo.+420whp..

            Comment

            • marko84
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2008
              • 1489
              • Pori

              #21
              Suutari nimimerkki tällä foorumilla on kehitellyt juurikin tuohon remmi/turbo comboon sopivan lisäilma venttiilin, pistä sille privaa
              Itsekin tuollaisen hankin ja hyvältä vaikuttaa

              Itsekin aion jättää remmin pyörimään vaikka turbo alkaa ahtamaan, niinkuin joku jo sanoikin ei se remmi juurikaan tehoja syö kun ei enää painetta joudu tekemään.

              Ja kyllä se remmiahdin vie tehoja,riipppuu tietenkin ahdintyypistä.
              Itsellä tuo Eaton m112 joka haukkaa tehoista pois n.60hv, turbo lisäämällä nuokin hevoset pitäisi tulla takaisin reserviin pitkälti.

              Tuo m62 näyttäisi haukkaavan n.30-35hv: http://www.capa.com.au/eaton_m62data.htm
              Last edited by marko84; 19-12-2013, 08:20.
              E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

              Comment

              • HeiSy
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 260
                • Suomi

                #22
                Originally posted by pope_ View Post
                En nyt ulkoa muista niitä kaavoja, mutta voinhan mä ne sulle jostain katsoa.



                Ei näin . Ensin mietitään paljonko ahtoja halutaan ja paljon moottori tarvitsee ilmaa, jotta saavutetaan halutut ahdot ja lähdetään siitä etiäppäin.
                No mutta tämä oli esimerkki ettei nyt ainakaa ylikerroksia anneta remmiahtimelle ja jos on m62:n tulossa jäärataräppäily autoon niin eiköhän sinne voi laittaa suoraan maksimivälityksen :think

                Comment

                • mikap92
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 33
                  • ylivieska

                  #23
                  Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                  No mutta tämä oli esimerkki ettei nyt ainakaa ylikerroksia anneta remmiahtimelle ja jos on m62:n tulossa jäärataräppäily autoon niin eiköhän sinne voi laittaa suoraan maksimivälityksen :think
                  Samahan se on ottaa kaikki irti tuosta mitä saa eli tuolla sun laskuista saa maksimi välityksen?

                  Comment

                  • HeiSy
                    BTCF Member
                    • Oct 2009
                    • 260
                    • Suomi

                    #24
                    Originally posted by mikap92 View Post
                    Samahan se on ottaa kaikki irti tuosta mitä saa eli tuolla sun laskuista saa maksimi välityksen?
                    Kyllä sen nyt piti oikea kaava siihen olla korjatkaa nyt joku vielä jos ei ollut. Sit vaan tarvii tietää sen m62:n max rpm :think

                    Comment

                    • pope
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 687
                      • Harjavalta

                      #25
                      Originally posted by pope_ View Post
                      En nyt ulkoa muista niitä kaavoja, mutta voinhan mä ne sulle jostain katsoa.
                      Tosta:

                      Moottorisi ilman tarve (vaparina)

                      cfm=(cid x rpm x 0,5 x Ev)/1,78

                      1 cfm = 28,316 l/m
                      Ev = ei hajuakaan mitä tollasessa diisselissä vois olla. Omiin laskuihin m60b40 kanssa heitin hatusta siihen 0.89


                      Pressure ratio (1 bar = 14,7 psi)

                      PR = (14,7 + boost)/14,7

                      Noilla pitäs päästä alkuun..

                      Mitään häviöitä noissa ei sitten ole otettu huomioon. Itse en nähnyt tarpeelliseksi alkaa niitä laskemaan. Taisin tuolloin laskea ahdot 1.3 baarin ottamatta häviöitä huomioon ja oletin, että ahdot jäävät reiluun baariin.

                      Originally posted by _"Johtaja"_ View Post
                      No mutta tämä oli esimerkki ettei nyt ainakaa ylikerroksia anneta remmiahtimelle ja jos on m62:n tulossa jäärataräppäily autoon niin eiköhän sinne voi laittaa suoraan maksimivälityksen :think
                      Joo hyvähän se on hoksata ettei tota lujempaa ainakaa remmiä pyöritä, eikä toi nyt ehkä tässä tapauksessa kauhean vaarallinen ohje ollut. Yleisesti ottaen kyllä kannattaa hiukan tarkempi olla.

                      Täytyyhän se moottorin ilman tarve tietää jo ihan pelkästään siksi, että osaa valita oikean ahtimen, eikä siitä muutenkaan varmaan pahitteeksi ole, että vähän tietää mitä on tekemässä ja paljonko milläkin välityksillä on ylipainetta tulossa.

                      Seuraava pelkkää mutuilua ja voin hyvin ola väärässäkin:

                      Jotenkin toi eaton m62 kuullostaa tosi pieneltä 2,5l moottoriin mihin on kuitenkin tarkoitus saada ihan kunnon ahdot. Tosin mulla ei ole hajuakaan paljon tollanen eaton m62 ilmaa kierrokselta tuottaa, mutta max rpm lienee jossainn 11000 paikeilla? Eikös se m112 tuota jotain suurinpyörtein 1,5 litraa/kierros joten aika paljon vähemmän varmaan toi m62.

                      EDIT: Siinä vielä ihan lukemisen arvoinen kirja jos aihe kiinnostaa:

                      Last edited by pope; 19-12-2013, 17:53.
                      e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                      Comment

                      • mikap92
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 33
                        • ylivieska

                        #26
                        Originally posted by pope_ View Post
                        Tosta:

                        Moottorisi ilman tarve (vaparina)

                        cfm=(cid x rpm x 0,5 x Ev)/1,78

                        1 cfm = 28,316 l/m
                        Ev = ei hajuakaan mitä tollasessa diisselissä vois olla. Omiin laskuihin m60b40 kanssa heitin hatusta siihen 0.89


                        Pressure ratio (1 bar = 14,7 psi)

                        PR = (14,7 + boost)/14,7

                        Noilla pitäs päästä alkuun..

                        Mitään häviöitä noissa ei sitten ole otettu huomioon. Itse en nähnyt tarpeelliseksi alkaa niitä laskemaan. Taisin tuolloin laskea ahdot 1.3 baarin ottamatta häviöitä huomioon ja oletin, että ahdot jäävät reiluun baariin.



                        Joo hyvähän se on hoksata ettei tota lujempaa ainakaa remmiä pyöritä, eikä toi nyt ehkä tässä tapauksessa kauhean vaarallinen ohje ollut. Yleisesti ottaen kyllä kannattaa hiukan tarkempi olla.

                        Täytyyhän se moottorin ilman tarve tietää jo ihan pelkästään siksi, että osaa valita oikean ahtimen, eikä siitä muutenkaan varmaan pahitteeksi ole, että vähän tietää mitä on tekemässä ja paljonko milläkin välityksillä on ylipainetta tulossa.

                        Seuraava pelkkää mutuilua ja voin hyvin ola väärässäkin:

                        Jotenkin toi eaton m62 kuullostaa tosi pieneltä 2,5l moottoriin mihin on kuitenkin tarkoitus saada ihan kunnon ahdot. Tosin mulla ei ole hajuakaan paljon tollanen eaton m62 ilmaa kierrokselta tuottaa, mutta max rpm lienee jossainn 11000 paikeilla? Eikös se m112 tuota jotain suutinpyörtein 1,5 litraa/kierros joten aika paljon vähemmän varmaan toi m62.

                        EDIT: Siinä vielä ihan lukemisen arvoinen kirja jos aihe kiinnostaa:

                        http://www.bentleypublishers.com/aut...ercharged.html
                        mitähän nuotlyhenteet kaikki tarkoittavat tuossa kaavassa esm.cfm,cid,ev ja PR eli mitä nuot ainakin tarkoittaa?

                        Comment

                        • pope
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 687
                          • Harjavalta

                          #27
                          Originally posted by mikap92 View Post
                          mitähän nuotlyhenteet kaikki tarkoittavat tuossa kaavassa esm.cfm,cid,ev ja PR eli mitä nuot ainakin tarkoittaa?
                          cfm tossa lukeekin, cid on moottorin tilavuus (1 cid = 0.016 litraa), Ev Volumetric efficiency ja PR oli lyhenne tosta pressure ratio.
                          e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                          Comment

                          • mikap92
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 33
                            • ylivieska

                            #28
                            Originally posted by pope_ View Post
                            cfm tossa lukeekin, cid on moottorin tilavuus (1 cid = 0.016 litraa), Ev Volumetric efficiency ja PR oli lyhenne tosta pressure ratio.
                            Kiitoksia mistä tuon ahtimen max rpm löyttis ja sitten vielä että kumminpäin tuo ahdin toimii eli imee päältä ja puhaltaa päästä vai toisin päin

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎