Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 335d mystinen vika joka katosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JP-76
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 1060
    • Kanta-Häme

    E91 335d mystinen vika joka katosi

    Tämmöset vikakoodit tuuppas DDE eilen illalla. Webasto ei lähtetyt päälle, herjas auksilary wesipumppua joten kylmäkäynnistys -18c:ssa...

    Sen jälkeen ajamaan josta n. 10km rauhallista maantieajoa, tässä vaiheessa ei vielä mitään ongelmia.

    Ensimmäinen kiihdytys risteyksestä: auto ei kiihdy pätkääkään/ ei ota kierroksia...yhtäkkiä menohalut löytyy mutta tasan 3250rpm kun isompi turbo ottaa kaiken vastuun, tuntuu raju nykäys kiihdyttäessä. toistui joka kerta.

    Sitten rauhallista ajoa taas muutama kilometri, tasakaasulla kaikki ok. Taas kokeilin kiihdyttää: auto ei mee mihinkään... hetken päästä tehot (ahdot) palas mutta sama juttu 3250 rpm, raju nykäys.

    Auto tien sivuus ja virrat pois, ovet lukkoon, ovet auki, auto käyntiin (tyhjäkäyntiä käy siis ihan puhtaasti) ja ensimmäinen kiihdytys bussipysäkiltä -> ahtoja on mutta - Padam - moottorin vikavalo tauluun ja "increased emission".

    Ajoin sitten määränpäähän hissukseen, auto seisoi pakkasessa n. 2h ja tämän jälkeen toimi normaalisti n. 100km eikä tänä aikana tullut enää lisää vikakoodeja... Moottorin vikavalo paloi edelleen- tietysti, koska en päässyt nollaamaan koodeja tässä vaiheessa...

    Voiko olla pelkkä ahtolämpöjen anturi joka tuon aiheuttaa, ihmetyttää vaan tossa ekassa vikakoodissa se että ahtolämpötila on: A. Sama molemmissa koodeissa, B. ihmeellisen korkea (autossa on Wagner Tuningin välijäähy).

    Vai voiko olla pakkasen aiheuttama "haamuvika"???

    Ohessa vikakoodit, mitä raati mieltä:




    *EDIT* Missä sijaitsee ahtopaineanturi? Onko se anturi mikä on imusarjassa päällä vähän sivussa viidennen sylinterin kohdalla?

    Olisko jollain heittää tuolle osanumeroa kun en itse Realoem:stä löytänyt...
    Last edited by JP-76; 14-06-2014, 10:16.
    Kalusto:
    BMW 550i xDrive -14
    BMW S1000R -17
    Toyota Proace -15
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Mikäs valmistusvuosi ja -kuukausi?

    Ahtopaineanturi todennäköisimmin imusarjan takana, osa 7 tuolta: KLIK.

    Äkkinäisesti tulisi mieleen alakierrosten nuhaisesta käytöksestä että pikkuturbo ei tule peliin mukaan. Tämä voi johtua esim. pikkuturbolle menevän alipaineletkun ollessa irti jommasta kummasta päästä, joko painesäätimen tai turbon kellon päästä tai letku on poikki. Pikavilkaisulla kyseessä osa 12 täältä eli sininen letku: KLIK. Toinen vaihtoehto on osa 15 samasta kuvasta eli imupuolen jakoläppä, punainen letku. Olettaen tietysti että jos ko. letku on irti niin alipainekello oletusarvoisesti tuuppaa ilmaa vain isolle turbolle.

    Tosin tuo ambient pressure sensor (fitted in control module) -vika, jos anturi on todellakin DDE:ssä, vihjaisi esimerkiksi kontaktihäiriöön. Jollakulla foorumilaisella oli ryöminyt moottorinohjausmoduliin kaapelointia pitkin vettä, pitäisi avata ja katsoa miltä liitännät näyttää. Hapettumat paljastaisivat. Kylmääkin on nyt pari päivää pidellyt.

    Olihan tässä muistaakseni jossakin projektissa tuo imuläppä antautunut fyysisesti, nyt ei pikahaulla löydy.

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Nick K70 535D:stä oli se pikkuturbon läppä tms murtunut eikä siten ahtanut kuin isolla turbolla :think
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        #4
        Toi ahtopaineanturi selviskin jo, kiitokset Rahulle

        Auto on 05/2007.

        Tuosta on jo kaikki alipaineletkut uusittu alusta loppuun sekä molemmat alipainesäätimet ja isomman turbon magneettiventtiili.

        Jostain lueskelin että toi jakoläppä joka tässä kuvassa http://www.realoem.com/bmw/showparts...88&hg=11&fg=40
        on osa numero 4:ssä kiinni (kuulemma tuota kelloa/ läppäsysteemiä ei saa erikseen vaan pitää ostaa koko putki ) olisi jollain jumittanut ja aiheuttanut ajoittaisia tehon häviämisiä.

        Tuota oon epäillyt mutta meinasin ensin uusia tuon ahtopaineanturin ja kattoa että mihin suuntaan se vie...

        Samaa vikaa on ollut siis ajoittain myös aikaisemmin, yleensä kun lämpötila laskee alle nollan, mutta tilanne on ollu niin nopeasti ohi että ei oo jättänyt mitään vikakoodia. Ja silloin kun toimii, niin toimii ihan normaalisti kaikin puolin

        *EDIT* Toi raju nykäys tuntui siis sillon kun muuten ahdot palas, eli ahtoi myös pikkuturbolla mutta siinä kohtaa kun vaihtaa kokonaan isolle turbolle vastuun (3250rpm) niin siinä tuntuu raju nykäys/pykälä...

        Noi ahtimien eri vaiheet menee karkeasti näin: tyhjäkäynti -> 1500rpm, pikkuturbo ahtaa. 1500 -> 3250rpm, molemmat turbot ahtaa, iso turbo ottaa vaiheittain enemmän vastuuta mitä korkeammille kierroksille mennään. 3250rpm -> punaraja, isompi ahdin hoitaa homman yksinään.
        Last edited by JP-76; 16-01-2014, 10:21.
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Jos/kun vaihdat ahtopaineanturin, ota joku nukkaamaton rätti ja pieni, lyhyt ruuvimeisseli (joka mahtuu sinne imusarjan ja tulipellin väliin) ja puhdista anturin reikä ettei siellä ole mitään moskaa tukkimassa.

          Ehkä olis hyvä ottaa lyhyt video livedatasta miten ahtopaine pyynti ja saanti käyttäytyy ennen ja jälkeen anturinvaihdon niin pääsis vertailemaan?

          Edit: jos alipaineletkut on varmasti kiinni ja uudet niin myös miettisin josko isomman turbon siivet olis jumissa (olettaen että on VNT-turbo), mahtuuko sinne heiluttelemaan painekellon tankoa ja näkeekö käynnistyessä miten tanko käyttäytyy? Jos M57N:stä tulkitsee, muistaakseni tangon liikerata oli luokkaa 11 mm.
          Last edited by MNi; 17-01-2014, 03:37.

          Comment

          • JP-76
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 1060
            • Kanta-Häme

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Jos/kun vaihdat ahtopaineanturin, ota joku nukkaamaton rätti ja pieni, lyhyt ruuvimeisseli (joka mahtuu sinne imusarjan ja tulipellin väliin) ja puhdista anturin reikä ettei siellä ole mitään moskaa tukkimassa.

            Ehkä olis hyvä ottaa lyhyt video livedatasta miten ahtopaine pyynti ja saanti käyttäytyy ennen ja jälkeen anturinvaihdon niin pääsis vertailemaan?

            Edit: jos alipaineletkut on varmasti kiinni ja uudet niin myös miettisin josko isomman turbon siivet olis jumissa (olettaen että on VNT-turbo), mahtuuko sinne heiluttelemaan painekellon tankoa ja näkeekö käynnistyessä miten tanko käyttäytyy? Jos M57N:stä tulkitsee, muistaakseni tangon liikerata oli luokkaa 11 mm.
            Juu, oli tarkoitus tossa viikonloppuna saada toi testo-ohjelma koneelle että pääsis vähän tarkemmin loggaamaan livedataa. Vaihdan samalla ton anturin.

            335d:ssa ei oo "juuttuvia siivekkeitä" kun on tupla turbo (M57TU2TOP).
            Last edited by JP-76; 19-01-2014, 21:09.
            Kalusto:
            BMW 550i xDrive -14
            BMW S1000R -17
            Toyota Proace -15

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              Ah, eli alipaineella ohjataan ilmeisesti dumppeja näissä turboissa.

              Kannattaa lukaista tuo threadi läpi, kuulostaa kovin samanlaiselle, kiitokset _nixu_:lle muistin virkistyksestä: KLIK. Postauksessa #77 löytyi syyllinen.

              Comment

              • JP-76
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 1060
                • Kanta-Häme

                #8
                No niin, nyt on Testo koneella (kiitos nimim. pheno, loistava ohjelma ) ja vähän lisää tietoa.

                Ainakin yksi vika näyttäis olevan ahtolämpötilan anturissa ( mikä helvetti näitä riivaa kun ei kestä kuin vuoden tuo anturi?!?).

                Ahtolämpötilat yli 60c vaikka kylmänä tuikkaa auton tulille...

                Testasin nyt ohjelmaa vaan tyhjäkäynnillä, täytyy vielä testata ajossa, mutta samaa se näytti noissa vikakoodeissakin


                *EDIT*

                Ahtopaineanturi näytti tyhjäkäynnillä kone normilämmöissä ilmanpaineeseen nähden 44mbar:n eron, DIS:n mukaan tuo saisi olla + - 25mbaria. Tiedä nyt sitte että onko anturi viallinen vai ei mutta vaihdan nyt joka tapauksessa kunhan sen käsiini saan...

                DIS:llä nyt varmistettu ahtolämpötila-anturin viallisuus, ohessa kuva. Kuva on otettu tasakaasulla ajettaessa n. 80kmh, kierrokset 6-vaihteella n. 1500rpm eli todella kevyellä kuormalla. Toi ahtolämpötila muuttuu max 2c eli pyörii välillä 64-66 vaikka kuinka ajaa ja näyttää tosiaan heti käynnistyksen jälkeen tuota.
                Attached Files
                Last edited by JP-76; 22-01-2014, 18:49.
                Kalusto:
                BMW 550i xDrive -14
                BMW S1000R -17
                Toyota Proace -15

                Comment

                • racediesel
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 248
                  • porvoo

                  #9
                  moi
                  yhtä mystistä vikaa etsittiin tässä taannoin.
                  käytiin läpi kaikki mahdolliset viat mitä foorumeilla oli kirjoiteltu,purettiin ahtimet pakosarkoista ja katsottiin kaikki läpät etc.
                  letkut oli vaihdettu ja ym ym.

                  mikä on ahtopaine kun auto käy joutokäyntiä,ei mene alle normaalilmanpaineen eli on n.100mbar tai 0,01bar 1000hpa.?

                  kun kaasuttaa joutokäynniltä niin käykö heti vielä alemmilla paineella eli vakuumilla?.jos on näin niin käykö paremmin kun ottaa ahtoputken imusarjan päästä irti ja katsoo ahtopaineen-->ei mene vakuumille.?.

                  vikana on jos näin käy-->ohjaussolenoidi joka ohjaa pakokaasun ison ja pikkuturbon välillä.
                  pakokaasut menee isolle turbolle jonka painepuolen venttiili on kiinni ja pikkupuoli jonka pitäisi työntää ilmaa ei voi koska ei ole pakokaasuja pyörittämään turboa.

                  kokeilu: tee vakuumi epäillylle solenoidille ja kokeile kaasuttaa nyt,pysyykö ahtopaine plussan puolella.ajaakin voi mutta todella maltillisesti koska kaikki ei toimi kuten pitää mutta alhaalla nyt pitäisi olla eloa paremmin.

                  T:Pasi
                  Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                  Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                  Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                  Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                  Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                  BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                  BMW 330D-05 vakio 2005
                  BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                  BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                  BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                  Comment

                  • JP-76
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 1060
                    • Kanta-Häme

                    #10
                    Originally posted by racediesel View Post
                    moi
                    yhtä mystistä vikaa etsittiin tässä taannoin.
                    käytiin läpi kaikki mahdolliset viat mitä foorumeilla oli kirjoiteltu,purettiin ahtimet pakosarkoista ja katsottiin kaikki läpät etc.
                    letkut oli vaihdettu ja ym ym.

                    mikä on ahtopaine kun auto käy joutokäyntiä,ei mene alle normaalilmanpaineen eli on n.100mbar tai 0,01bar 1000hpa.?

                    kun kaasuttaa joutokäynniltä niin käykö heti vielä alemmilla paineella eli vakuumilla?.jos on näin niin käykö paremmin kun ottaa ahtoputken imusarjan päästä irti ja katsoo ahtopaineen-->ei mene vakuumille.?.

                    vikana on jos näin käy-->ohjaussolenoidi joka ohjaa pakokaasun ison ja pikkuturbon välillä.
                    pakokaasut menee isolle turbolle jonka painepuolen venttiili on kiinni ja pikkupuoli jonka pitäisi työntää ilmaa ei voi koska ei ole pakokaasuja pyörittämään turboa.

                    kokeilu: tee vakuumi epäillylle solenoidille ja kokeile kaasuttaa nyt,pysyykö ahtopaine plussan puolella.ajaakin voi mutta todella maltillisesti koska kaikki ei toimi kuten pitää mutta alhaalla nyt pitäisi olla eloa paremmin.

                    T:Pasi
                    Tarkoitat varmaan tolla solenoidilla alipainesäätimien alapuolella olevaa alipainekytkintä johon punainen alipaineletku menee?

                    Tuo on vaihdettu jo ja myös molemmat alipainesäätimet.

                    Vikaa ei nyt ole ilmennyt viimeiseen viikkoon, eli käyttäyty mystisesti vaan ton yhden kerran :think

                    Rupeaa tuntumaan siltä että liittyi jotenkin pakkaseen/ilmankosteuteen...

                    Eli tältä erää Case closed, täytyy tutkia noi läpät jos vika vielä uusiutuu.
                    Kalusto:
                    BMW 550i xDrive -14
                    BMW S1000R -17
                    Toyota Proace -15

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      #11
                      Nyt on ollut uusi ahtopaineanturi paikoillaan 2kk (eikä ollut rikki koska ei vaikuttanut ahtopaineeseen mitenkään mutta vaihdoin kuitenkin kun oli kerran hyllyssä :think ) sekä uusi ahtolämpötila-anturi.

                      Joko ahtolämpötila-anturi oli syyllinen outoon käytökseen tai sitten toden näköisempi vaihtoehto oli että kostea pakkaskeli oli jäädyttänyt MAF:n (auto seissyt kylmässä tallissa 2vkoa jona aikana ulkolämpötila sahannut +6 ja -20c väliä :think ) koska vikakoodit viittasi siihen suuntaan sekä vika ei ole enää toistunut kertaakaan sen jälkeen.

                      Ahtolämpötila-anturi on ollut tod.näk. syyllinen ajoittaiseen puutumiseen koska tuotakaan ei ole enää ollut...kop, kop....

                      Originally posted by racediesel View Post
                      moi
                      yhtä mystistä vikaa etsittiin tässä taannoin.
                      käytiin läpi kaikki mahdolliset viat mitä foorumeilla oli kirjoiteltu,purettiin ahtimet pakosarkoista ja katsottiin kaikki läpät etc.
                      letkut oli vaihdettu ja ym ym.

                      mikä on ahtopaine kun auto käy joutokäyntiä,ei mene alle normaalilmanpaineen eli on n.100mbar tai 0,01bar 1000hpa.?

                      kun kaasuttaa joutokäynniltä niin käykö heti vielä alemmilla paineella eli vakuumilla?.jos on näin niin käykö paremmin kun ottaa ahtoputken imusarjan päästä irti ja katsoo ahtopaineen-->ei mene vakuumille.?.

                      vikana on jos näin käy-->ohjaussolenoidi joka ohjaa pakokaasun ison ja pikkuturbon välillä.
                      pakokaasut menee isolle turbolle jonka painepuolen venttiili on kiinni ja pikkupuoli jonka pitäisi työntää ilmaa ei voi koska ei ole pakokaasuja pyörittämään turboa.

                      kokeilu: tee vakuumi epäillylle solenoidille ja kokeile kaasuttaa nyt,pysyykö ahtopaine plussan puolella.ajaakin voi mutta todella maltillisesti koska kaikki ei toimi kuten pitää mutta alhaalla nyt pitäisi olla eloa paremmin.

                      T:Pasi
                      Tähän vielä palaan kun en ole huomannut vastata: ahtopaine tyhjäkäynnillä karvan yli ilmanpaineen ja herää heti kun antaa vähän kaasua, eli ei mene alipaineelle missään tilanteessa.
                      Last edited by JP-76; 22-03-2014, 09:51.
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • JP-76
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 1060
                        • Kanta-Häme

                        #12
                        Originally posted by JP-76 View Post

                        Ahtolämpötila-anturi on ollut tod.näk. syyllinen ajoittaiseen puutumiseen koska tuotakaan ei ole enää ollut...kop, kop....
                        Jatkakaamme yksinpuhelua:

                        Ajattelin laittaa vielä tällaisen huomion jos jollain muulla ilmenee tuota mystistä puutumista/ tehojen katoamista joka häviää kun auton käynnistää uudelleen.

                        Brittifoorumilta löysin vastaavia tapauksia joissa syyllinen on ollut todellakin tuo ahtopaineanturi eikä lämpötila-anturi. Ilmeisesti tuo vioittuu niin että toimii pääasiallisesti täysin normaalisti mutta välillä sekoilee joten anturin ehjyyttä on vaikea millään mitata.
                        Kalusto:
                        BMW 550i xDrive -14
                        BMW S1000R -17
                        Toyota Proace -15

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎