LVI alalla 14v työskennelleenä tuli mieleen että onkohan kukaan kokeillut bemareihin automaattista ilmanpoistoa. Tähän alkuun tiedoksi että en kehoita ketään kokeilemaan, en ole kokeillut itse mutta olen lähestulkoon varma että toimisi.
Lämminverkostojärjestelmissä käytetetään ilmanpoistoissa automaattisia kelloja jotka poistavat järjestelmään kertyneen ilman. Näitä kelloja on monenlaisia, niitä löytyy myös vesi/glykolitoimisia. Tuossa ylemmässä esimerkkikuvassa on yksi malli, toisesta alemmassa kuvassa olevasta ei ole kokemuksia. Kelloja on tosiaan vaikka millä kierteillä, pysty ja vaakamalleja jne. Supistusnipoilla ja kulmilla saa minkä kierteen tahansa.
Ilmanpoisto tapahtuu kellon päällä olevasta venttiilistä automaattisesti, löytyy myös malleja joissa venttiiliin saa esimerkiksi pneumatiikkaletkun jolloin letkun voi viedä alemmas jos pelkää että ilman mukana tulee vettä. Kello jossa maksimi sallittu paine 10 bar g (145 psi g) ja maksimi sallittu lämpötila 150°C (302°F) riittää hyvin auton järjestelmään. Oman kokemuksen perusteella kellot ovat aika luotettavia toiminnaltaan, halvimmatkin mallit kestävät vuosia vuotamatta. Messinkisen saa alle 5€:lla ja paremmasta ruostumattomasta saa pulittaa kolmisen kymppiä.
Ainakin e39 tuollaisen kellon saisi helposti termostaattikotelon päällä olevaan nippaan. Vedet vaan koneeseen, ensin perusilmaus ja ajoon kello hoitaa loput. Jos epäilyttää mahdolliset vuodot niin sulkuventtiili kiinni. Eihän tuo kovin kaunis viritelmä olisi, mutta jokainen kupla mikä kulkee termostaattikotelossa menee ilmanpoistoon.
Lämminverkostojärjestelmissä käytetetään ilmanpoistoissa automaattisia kelloja jotka poistavat järjestelmään kertyneen ilman. Näitä kelloja on monenlaisia, niitä löytyy myös vesi/glykolitoimisia. Tuossa ylemmässä esimerkkikuvassa on yksi malli, toisesta alemmassa kuvassa olevasta ei ole kokemuksia. Kelloja on tosiaan vaikka millä kierteillä, pysty ja vaakamalleja jne. Supistusnipoilla ja kulmilla saa minkä kierteen tahansa.
Ilmanpoisto tapahtuu kellon päällä olevasta venttiilistä automaattisesti, löytyy myös malleja joissa venttiiliin saa esimerkiksi pneumatiikkaletkun jolloin letkun voi viedä alemmas jos pelkää että ilman mukana tulee vettä. Kello jossa maksimi sallittu paine 10 bar g (145 psi g) ja maksimi sallittu lämpötila 150°C (302°F) riittää hyvin auton järjestelmään. Oman kokemuksen perusteella kellot ovat aika luotettavia toiminnaltaan, halvimmatkin mallit kestävät vuosia vuotamatta. Messinkisen saa alle 5€:lla ja paremmasta ruostumattomasta saa pulittaa kolmisen kymppiä.
Ainakin e39 tuollaisen kellon saisi helposti termostaattikotelon päällä olevaan nippaan. Vedet vaan koneeseen, ensin perusilmaus ja ajoon kello hoitaa loput. Jos epäilyttää mahdolliset vuodot niin sulkuventtiili kiinni. Eihän tuo kovin kaunis viritelmä olisi, mutta jokainen kupla mikä kulkee termostaattikotelossa menee ilmanpoistoon.
Comment