Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattinen ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m5bimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 250
    • Suomi

    Automaattinen ilmaus

    LVI alalla 14v työskennelleenä tuli mieleen että onkohan kukaan kokeillut bemareihin automaattista ilmanpoistoa. Tähän alkuun tiedoksi että en kehoita ketään kokeilemaan, en ole kokeillut itse mutta olen lähestulkoon varma että toimisi.

    Lämminverkostojärjestelmissä käytetetään ilmanpoistoissa automaattisia kelloja jotka poistavat järjestelmään kertyneen ilman. Näitä kelloja on monenlaisia, niitä löytyy myös vesi/glykolitoimisia. Tuossa ylemmässä esimerkkikuvassa on yksi malli, toisesta alemmassa kuvassa olevasta ei ole kokemuksia. Kelloja on tosiaan vaikka millä kierteillä, pysty ja vaakamalleja jne. Supistusnipoilla ja kulmilla saa minkä kierteen tahansa.

    Ilmanpoisto tapahtuu kellon päällä olevasta venttiilistä automaattisesti, löytyy myös malleja joissa venttiiliin saa esimerkiksi pneumatiikkaletkun jolloin letkun voi viedä alemmas jos pelkää että ilman mukana tulee vettä. Kello jossa maksimi sallittu paine 10 bar g (145 psi g) ja maksimi sallittu lämpötila 150°C (302°F) riittää hyvin auton järjestelmään. Oman kokemuksen perusteella kellot ovat aika luotettavia toiminnaltaan, halvimmatkin mallit kestävät vuosia vuotamatta. Messinkisen saa alle 5€:lla ja paremmasta ruostumattomasta saa pulittaa kolmisen kymppiä.

    Ainakin e39 tuollaisen kellon saisi helposti termostaattikotelon päällä olevaan nippaan. Vedet vaan koneeseen, ensin perusilmaus ja ajoon kello hoitaa loput. Jos epäilyttää mahdolliset vuodot niin sulkuventtiili kiinni. Eihän tuo kovin kaunis viritelmä olisi, mutta jokainen kupla mikä kulkee termostaattikotelossa menee ilmanpoistoon.


    Köyhä ja BMW, huono yhtälö...
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    #2
    Ja kohta joku keksii, että kansi/kansipahvivikaiseen kun tuon laittaa niin ajelee vielä vaikka miten pitkään ilman remonttia..
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      En tiedä onko noissa kaikissa sellainen ominaisuus kuin niissä joita olen käsissäni pyöritellyt, päästävät alipaineella ilmaa järjestelmään. :think
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • m5bimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 250
        • Suomi

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        En tiedä onko noissa kaikissa sellainen ominaisuus kuin niissä joita olen käsissäni pyöritellyt, päästävät alipaineella ilmaa järjestelmään. :think
        Hah haa. Mikäs se sellainen ilmanpoistojärjestelmä on mikä päästää ilmaa linjaan
        Ilmanpoistimen toimitaperiaate on seuraava: Veden päästessä ilmanpoistimeen uimuri nousee ja mekanismi sulkee venttiilin. Ilman kerääntyessä poistimeen, ilma syrjäyttää veden, jolloin uimuri laskee ja venttiili aukeaa.
        Ilman poistuttua vesi nostaa jälleen uimuria ja venttiili sulkeutuu. Missään vaiheessa ei ilmaa pääse takaisin, et ole varmaan ilmanpoistokelloa käsissäsi pyöritellyt. Tai sitten risaa sellaista...
        Last edited by m5bimmeri; 23-01-2014, 18:31.
        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

        Comment

        • 525TurboIC
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 663
          • Pomarkku

          #5
          Yhtään en tuosta venttiilistä tiedä mut jos se toimii kuten kuvailit niin alipaineellahan se päästää ilmaa järjestelmään...

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #6
            Seuraavaksi kannatta keksiä pyörä uudelleen, ja tehdä siitäkin oma niksi topic
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • m5bimmeri
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 250
              • Suomi

              #7
              Originally posted by 525TurboIC View Post
              Yhtään en tuosta venttiilistä tiedä mut jos se toimii kuten kuvailit niin alipaineellahan se päästää ilmaa järjestelmään...
              No et nähtävästi tiedä. Kerros logiikkasi. Jos näitä ilmakelloja käytetään ilmanpoistossa, niin miten ne voivat toimia oikein jos ne päästävät ilmaa järjestelmään.
              Minäpä yritän selittää vähän yksinkertaisemmin.
              Kun siis laitat sellaisen ilmakellon paikalleen, se täyttyy vedellä ja vesi nostaa uimurin sulkien venttiilin joka päästää ilmaa ulos.
              Kun kelloon tulee ilmaa, siis uimurin alapuolelta niin ilma syrjäyttää veden. Se kupla nousee ylöspäin, ja uimuri tipahtaa alaspäin kun kupla menee uimurin yläpuolelle ja venttiili aukeaa ja päästää ilman pois. Kun ilma poistuu tulee alhaalta vettä tilalle ja uimuri nousee sulkien venttiilin.
              Ilmakello on laite joka poistaa automaattisesti vesikiertojärjestelmään kertyvän ilman, kello toimii jos se asennetaan järjestelmässä korkeimpaan kohtaan. En nyt tiedä mitä yritätte selittää, mutta ei siihen mitää alipainetta synny mikä imisi ilmaa takaisin. Mikäs ilmanpoistokello se silloin olisi. Noita on aika paljon tullut asennettua ja vaihdettua vuosien aikana, niitä on jokaisessa vesikiertoisessa järjestelmässä.
              Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

              Comment

              • [fuse]
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 299
                • Kerava

                #8
                Originally posted by 525TurboIC View Post
                Yhtään en tuosta venttiilistä tiedä mut jos se toimii kuten kuvailit niin alipaineellahan se päästää ilmaa järjestelmään...
                Mutta eikös jäähdytysjärjestelmä ole paineistettu, tilanteesta riippumatta... :think

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by [fuse] View Post
                  Mutta eikös jäähdytysjärjestelmä ole paineistettu, tilanteesta riippumatta... :think
                  Siellä on yli, ali tai ulkoilmanpaine tilanteesta riippuen.

                  Comment

                  • 525TurboIC
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 663
                    • Pomarkku

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Siellä on yli, ali tai ulkoilmanpaine tilanteesta riippuen.
                    Juurikin näin. Varsinkin kone kun on jäähtynyt niin järjestelmässä on ainakin hetken aikaa alipaine.

                    Edittiä. Ja m5bimmerin kannattais perehtyä vähän enemmän auton jäähdytysjärjeselmän toimintaan...

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      #11
                      Esim. moottoripyörissä ja vanhemmissa japanilaisissa autoissa on systeemi, jossa nesteen laajentuessa sen kuumetessa, päästää korkki läpi tietyssä paineessa (niinkuin jäähdytysjärjestelmät muutenkin) ylimääräinen vesi menee astiaan, josta alipaine sitten imee nesteen takaisin letkua pitkin kun kone jäähtyy. Järjestelmässä on siis välillä myös alipaine.

                      Tämän perusteella on yhdyttävä kuoroon että eipä toimi ilmanpoistoventtiili ainakaan minun ymmärtääkseni.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by m5bimmeri View Post
                        Hah haa. Mikäs se sellainen ilmanpoistojärjestelmä on mikä päästää ilmaa linjaan
                        Ilmanpoistimen toimitaperiaate on seuraava: Veden päästessä ilmanpoistimeen uimuri nousee ja mekanismi sulkee venttiilin. Ilman kerääntyessä poistimeen, ilma syrjäyttää veden, jolloin uimuri laskee ja venttiili aukeaa.
                        Ilman poistuttua vesi nostaa jälleen uimuria ja venttiili sulkeutuu. Missään vaiheessa ei ilmaa pääse takaisin, et ole varmaan ilmanpoistokelloa käsissäsi pyöritellyt. Tai sitten risaa sellaista...
                        Hyvä, vahvistit vain käsitykseni noista automaatti-ilmausmurikoista. Eli järjestelmässä täytyy olla ylipainetta jottei venttiili aukea omia aikojaan.

                        Jos kerran olet putkimies ja sulla noita on taskussa niin koitappa imeä "väärään suuntaan"

                        T: Sähkäri
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • m5bimmeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 250
                          • Suomi

                          #13
                          Ei näköjään sähkäri eikä timpuri ymmärrä. Kun niitä kelloja on monenlaisia kuten mainitsin. Sellainen 3€ maksava ilman sulkuventtiiliä, jossa on muovinen/metallinen venttiilihattu. Päästää kyllä ilmaa toiseenkin suuntaan jos kello tyhjenee, ja jos se hattu on otettu pois. On myös toisenlaisia sulkuvettiileillä varustettuja jotka eivät päästä ilmaa toiseen suuntaan.
                          Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                          Comment

                          • Tuiske
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1441
                            • Lempäälä

                            #14
                            Mihinkäs tuota sitten tarvittaisiin? Ei ainakaan mun autossa ilmaa kerry niihin paikkoihin missä sitä ei tarvita ..paisarissa on ainut paikka missä jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa.
                            Corvette C4 LT4 TURBO
                            Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by m5bimmeri View Post
                              Ei näköjään sähkäri eikä timpuri ymmärrä. Kun niitä kelloja on monenlaisia kuten mainitsin. Sellainen 3€ maksava ilman sulkuventtiiliä, jossa on muovinen/metallinen venttiilihattu. Päästää kyllä ilmaa toiseenkin suuntaan jos kello tyhjenee, ja jos se hattu on otettu pois. On myös toisenlaisia sulkuvettiileillä varustettuja jotka eivät päästä ilmaa toiseen suuntaan.
                              meinaat että käännät "hanan" kiinni joka kerta kun sammutat auton?
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎