Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattinen ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Monimutkainen ratkaisu ongelmaan joka on jo ratkaistu.

    Originally posted by Bmw Master View Post
    Siellä on yli, ali tai ulkoilmanpaine tilanteesta riippuen.
    Painekorkissa on kaksi venttiiliä. Toinen pitää määrätyn verran ylipainetta kun vehkeet on kuumana ja toinen aukeaa kun/jos järjestelmään tulee alipaine kylmänä.

    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Ei näköjään sähkäri eikä timpuri ymmärrä. Kun niitä kelloja on monenlaisia kuten mainitsin. Sellainen 3€ maksava ilman sulkuventtiiliä, jossa on muovinen/metallinen venttiilihattu. Päästää kyllä ilmaa toiseenkin suuntaan jos kello tyhjenee, ja jos se hattu on otettu pois. On myös toisenlaisia sulkuvettiileillä varustettuja jotka eivät päästä ilmaa toiseen suuntaan.
    Ei ymmärrä automekaanikkokaan.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #17
      Siinä paisarissa on jo valmiiiksi rakennettuna kyseinen systeemi. Nippa ilmanpoistoon on vain sitä varten että tyhjään systeemiin saa helposti nesteet sisään eikä tarvitse tapella millin ilmanpoistoreiän kanssa.

      Joka ikinen autokäytön jäähdytysjärjestelmä on itsestäänilmaava, muunlaiset systeemit eivät toimisi.

      Eli noissa syyläreissä joissa on mukana paisari ilmanpoistoreikä on syyläristä paisariin ja siitä tulee noro vettä koneen käydessä kun aukaisee paisarin korkin.
      Last edited by naukkis; 25-01-2014, 10:27.

      Comment

      • m5bimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 250
        • Suomi

        #18
        Okei ei se toimisi, olette viisaampia !
        Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #19
          Vaikka se nyt toimisi niin miksi sinne pitäisi yksi potentiaalinen vikakohde lisätä? Mitä hyötyä tuosta olisi? Lämminverkostojärjestelmissä siitä on hyötyä, koska järjestelmät ovat niin pitkiä, että ilmaa kertyy helposti aina jonnekkin. Tuollaisen lämmitysjärjestelmän ilmaaminen on myös paljon työläämpää vrt. auton jäähdytysjärjestelmä. Itse on tuo M62tu tullut ilmattua jo useita kertoja ja n. kymmenessä minuutissa saa ilmat pois. Seuraavana aamuna vaan tarkistaa nestetason ja lisää pari desiä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Järppä
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1108
            • Stadi, ladon takana.

            #20
            Originally posted by HTK12 View Post
            Vaikka se nyt toimisi niin miksi sinne pitäisi yksi potentiaalinen vikakohde lisätä? Mitä hyötyä tuosta olisi? Lämminverkostojärjestelmissä siitä on hyötyä, koska järjestelmät ovat niin pitkiä, että ilmaa kertyy helposti aina jonnekkin. Tuollaisen lämmitysjärjestelmän ilmaaminen on myös paljon työläämpää vrt. auton jäähdytysjärjestelmä. Itse on tuo M62tu tullut ilmattua jo useita kertoja ja n. kymmenessä minuutissa saa ilmat pois. Seuraavana aamuna vaan tarkistaa nestetason ja lisää pari desiä.
            Eiköhän auton valmistajat käyttäisi tällaista jos se solveltuisi ja toimisi auton tekniikassa. Automaattisen ilmauksen lähtö tilannekkin on jo ihan toinen ja lämmitysjärjestelmä kun ei sään armoilla ole niin kuin auton.


            Nykyään ison esim. kerrostalon lämmitysjärjestelmän ilmaus ei ole työlästä. Miltei kaikkiin uusiin ja saneerattaviin kohteisiin asennetaan ilmausta varten alipaineilmanpoistin.
            Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
            Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
            Top Gear review

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #21
              Originally posted by huTsu View Post
              Eiköhän auton valmistajat käyttäisi tällaista jos se solveltuisi ja toimisi auton tekniikassa. Automaattisen ilmauksen lähtö tilannekkin on jo ihan toinen ja lämmitysjärjestelmä kun ei sään armoilla ole niin kuin auton.
              Tommosta systeemiä ei sen takia tarvitse kun auton jäähdytysjärjestelmän ilmanpoisto ei ole mikään jatkuvasti tehtävä prosessi. Kun kierto käytetään auki niin sen ilmaamiseen kerralla on työkalut jo olemassa.



              Nykyään ison esim. kerrostalon lämmitysjärjestelmän ilmaus ei ole työlästä. Miltei kaikkiin uusiin ja saneerattaviin kohteisiin asennetaan ilmausta varten alipaineilmanpoistin.
              Alipaineella autonkin jäähdytysjärjestelmä ilmautuu kerralla ja varmasti. Jotkut sanoo ettei toimi mutta johtuu siitä että halpavehkeillä ei saa todellista vakuumia aikaan järjestelmään.

              Originally posted by m5bimmeri View Post
              Okei ei se toimisi, olette viisaampia !
              Ei kai sitä kukaan sano ettei se toimisi. Mutta todistustaakka on sulla jos ehdotat että tommonen systeemi on tarpeellinen/hyödyllinen autossa. Siihen asti minä ainakin sanon että se on yks potentiaalinen vikakohde lisää jota ei tarvii olla.
              Last edited by petrolhead; 26-01-2014, 12:22.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by petrolhead View Post
                Tommosta systeemiä ei sen takia tarvitse kun auton jäähdytysjärjestelmän ilmanpoisto ei ole mikään jatkuvasti tehtävä prosessi. Kun kierto käytetään auki niin sen ilmaamiseen kerralla on työkalut jo olemassa.
                Ei vaan talon lämmitysjärjestelmä ei tarvitse jatkuvaa ilmanpoistoa suhteellisen tasalämpöisenä systeeminä. Auton jäähdytysjärjesetelmä sen sijaan 150 asteen lämpötilanvaihteluineen tarvitsee jatkuvan ilmauksen toimiakseen, ilman pienikin vuoto saisi systeemin täyttymään ilmasta sen sijaan että neste vähenisi paisuntasäiliöstä. Joka ikisessä auton jäähdytyspiirissä on automaattisesti toimiva ilmausjärjestelmä , myös näissä bemarin jäähdytysjärjstelmissä. Ainoa ongelma ilmauksissa on saada systeemiin ensiksi niin paljon vettä että jäähdytyskierto lähtee käyntiin.
                Last edited by naukkis; 26-01-2014, 13:48.

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3449
                  • Janakkala

                  #23
                  Originally posted by naukkis View Post
                  Ainoa ongelma ilmauksissa on saada systeemiin ensiksi niin paljon vettä että jäähdytyskierto lähtee käyntiin.
                  Mikä ihmeen ongelma tuollainen on?
                  Ilmaruuvi(t) auki siis kokonaan irti ja liruttaa NIIN PITKÄÄN nestettä sisään kuin ilmaruuvista / ruuveista tulee tasaisella lorolla nestettä ulos.
                  Jos ruuveja on useampi niin sitä mukaa sulkee ruuveja kuin nestettä tulee niistä ulos.
                  Tässä ei todellakaan ole pienintäkään ongelmaa.
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #24
                    Ihan mielenkiintoinen aihe, jos tuollainen ongelma kuin ilman lisääntyminen järjestelmässä olisi.

                    Ilma kun ei suljetussa järjestelmässä lisäänny kuin ulos vuotavan nesteen takia. Siihen taas on ylikuumeneminen ja vuodot yleensä syynä.

                    Ton automaatti-ilmausventtiilin toimivuuden voi testata niin että laitat siihen tuloputkeen metrin letkua, nosta letkun pää venttiilin yläpuolelle, täytä letku vedellä, niin että veden pinta on ilmaimen yläpuolella.
                    Laite poistaa letkusta ilman, nyt voit imeä letkun päästä alipaineen järjestelmään, päästääkö venttiili ilmaa putkeen?
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #25
                      Originally posted by naukkis View Post
                      Ei vaan talon lämmitysjärjestelmä ei tarvitse jatkuvaa ilmanpoistoa suhteellisen tasalämpöisenä systeeminä. Auton jäähdytysjärjesetelmä sen sijaan 150 asteen lämpötilanvaihteluineen tarvitsee jatkuvan ilmauksen toimiakseen, ilman pienikin vuoto saisi systeemin täyttymään ilmasta sen sijaan että neste vähenisi paisuntasäiliöstä. Joka ikisessä auton jäähdytyspiirissä on automaattisesti toimiva ilmausjärjestelmä , myös näissä bemarin jäähdytysjärjstelmissä. Ainoa ongelma ilmauksissa on saada systeemiin ensiksi niin paljon vettä että jäähdytyskierto lähtee käyntiin.

                      Ihan mielenkiinnosta, missä tuo systeemi sijaitsee auton jäähdytysjärjestelmässä? Miten 150 asteen lämpövaihtelu tekee ilmaa järjestelmään?
                      Omasta mielestä paine vaihtelee, mutta paisarin ilmatilavuus riittää vaihtelun kompensoimiseen.

                      Minusta järjestelmässä ei ole ilmaa normaalisti missään muualla kuin korkeimmassa kohdassa eli paisarissa (ei valttämättä korkein kohta)

                      tai sitten käytössä on edellä kuvaamani systeemi, jolloin järjestelmän paineellisessa osassa ei ole ilmaa lainkaan.

                      Korjatkaa jos autotietämykseni on ihan metsässä.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Spetke View Post
                        Mikä ihmeen ongelma tuollainen on?
                        Ilmaruuvi(t) auki siis kokonaan irti ja liruttaa NIIN PITKÄÄN nestettä sisään kuin ilmaruuvista / ruuveista tulee tasaisella lorolla nestettä ulos.
                        Jos ruuveja on useampi niin sitä mukaa sulkee ruuveja kuin nestettä tulee niistä ulos.
                        Tässä ei todellakaan ole pienintäkään ongelmaa.
                        Aivan tolkuttoman monella on ongelmia ja täälläkin on noita ilmausohjeita joissa ei avata ilmausruuvia vaan teipataan limsapulloja paisariin yms

                        Ei oo kerta eikä kaks kun on bemarin omistajaa tarvinnut ohjeistaa miten nesteet menee koneeseen, siinä olisi tietysti hyvä tilaisuus hupiveikolle juoksuttaa tyhmää.....

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Ihan mielenkiinnosta, missä tuo systeemi sijaitsee auton jäähdytysjärjestelmässä? Miten 150 asteen lämpövaihtelu tekee ilmaa järjestelmään?
                          Omasta mielestä paine vaihtelee, mutta paisarin ilmatilavuus riittää vaihtelun kompensoimiseen.

                          Minusta järjestelmässä ei ole ilmaa normaalisti missään muualla kuin korkeimmassa kohdassa eli paisarissa (ei valttämättä korkein kohta)

                          tai sitten käytössä on edellä kuvaamani systeemi, jolloin järjestelmän paineellisessa osassa ei ole ilmaa lainkaan.

                          Korjatkaa jos autotietämykseni on ihan metsässä.
                          Systeemissä on välillä yli ja alipainetta. Esimerkiksi vesipumpun stefa päästää helposti ilmaa takaisinpäin alipainetilanteessa. Sylintereissä on luokkaa sata baria painetta, jäähdytysjärjestelmään menee monesti ilmaa jossain moottorin lämpiämisvaiheessa ilmaa vaikka varsinaista kannentiivistevuotoa ei olekaan.

                          Systeemi kun on suljettu kierron pitää ilmata itsensä siihen korkeimpaan tilaan automaattisesti tai systeemiiin mukaan tuleva ilma lisääntyy ja lisääntyy aikaa myöten. Esimerkiksi tässä bemarin syylärissä jossa on integroitu paisari paisari ei ole jäähdytyskierron korkein kohta vaan neste kiertää paisariin syylärin alakautta. Sen takia syylärin korkeimmasta kohdasta on pieni reikä paisariin josta ilma pääsee moottorin kierrosta pois. Tuo ilmareikä on niin pieni että tyhjään systeemiin neste ei mene omalla painollaan ilman että tuosta syylärin korkeimmassa kohdassa olevasta suuremmasta ilmaruuvista päästetään ilma pois.

                          Mutta täällä kovasti viljellään sitä epätietoisuutta että jos et kolmea tuntia lutkuta ja kurnuta jäähdytysjärjestelmää kierrosssa on ilmaa ja kone hajoaa. Niin ei käy vaan jos koneeseen saa nestettä sisään sen verran että jäähdytyskierto lähtee käyntiin systeemi ilmaa itsensä loppuun. Aina kun olen törmännyt ilmausongelmiin bemaristien kanssa niin ongelma on ollut että koneeseen ei ole saatu yhtään nestettä kun ei ole tiedetty kyseisen ilmaruuvin olemassaolosta mitään.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎