Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS moottori TD:n tilalle, yhteensopivuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamis
    Newbiemmer
    • Aug 2010
    • 12
    • Lapua

    TDS moottori TD:n tilalle, yhteensopivuus?

    Tilanne on nyt tämä: Auto on alkujaan 325td, saksantuonti. Jossain vaiheessa iski viritysinto. Autossa oli välillä mekaaninen pumppu 12mm nestepäällä ja iso turbo. Aikani ajeltuani hoksasin että auto on aina ruikulla, ja kansi/kannentiivistevika oli viimeinen niitti. Tulin siihen tulokseen että taloudellisesti kannattavin ja nopein ratkaisu oli vaihtaa kokonaan uusi vakiomoottori vanhan tilalle ja korjata vanha kone lattialla, auton pysyessä ajossa koko ajan (koska käyttöauto).

    Ajatuksena kaunis, mutta tilanne on tämä: Uusi moottori on kiinni autossa. Moottori on peräisin viime kesänä puretusta 525tds:stä. Ja nyt ei lähde käyntiin tuolla sähköpumpulla, ei sitten millään.

    Mikä vikana? Pumpussa ei voi olla enää ilmaa, kaikki ilmauskonstit on koitettu. Sammutinsolenoidi on kunnossa. Takaiskuja kun löysää niin ruiskii muutamasta suutinputkilähdöstä ainetta, mutta heti kun takaiskut kiristää niin ei tuu mitään. Aivan kuin syötönsäätö olisi nollilla jatkuvasti.

    Onko moottorinohjausboksit erilaiset, eli onko niin että tuo TDS:n syöttöpumppu ei juttele tuon TD:n boksin kanssa?

    Voiko olla joku ajonesto/vikatila päällä sen takia että on ollut välillä kiinni mekaaninen pumppu?

    Joku anturi ei pelaa? Mulla ei myöskään ole ilmamäärämittaria, enkä tiedä onko tuossa varaosamoottorissa semmonen aluperin ollut. Voiko sen puuttuminen vaikuttaa pumpun toimintaan noin ratkaisevasti?
    TDS & W123
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3627
    • Yka

    #2
    Originally posted by Jamis View Post
    Tilanne on nyt tämä: Auto on alkujaan 325td, saksantuonti. Jossain vaiheessa iski viritysinto. Autossa oli välillä mekaaninen pumppu 12mm nestepäällä ja iso turbo. Aikani ajeltuani hoksasin että auto on aina ruikulla, ja kansi/kannentiivistevika oli viimeinen niitti. Tulin siihen tulokseen että taloudellisesti kannattavin ja nopein ratkaisu oli vaihtaa kokonaan uusi vakiomoottori vanhan tilalle ja korjata vanha kone lattialla, auton pysyessä ajossa koko ajan (koska käyttöauto).

    Ajatuksena kaunis, mutta tilanne on tämä: Uusi moottori on kiinni autossa. Moottori on peräisin viime kesänä puretusta 525tds:stä. Ja nyt ei lähde käyntiin tuolla sähköpumpulla, ei sitten millään.

    Mikä vikana? Pumpussa ei voi olla enää ilmaa, kaikki ilmauskonstit on koitettu. Sammutinsolenoidi on kunnossa. Takaiskuja kun löysää niin ruiskii muutamasta suutinputkilähdöstä ainetta, mutta heti kun takaiskut kiristää niin ei tuu mitään. Aivan kuin syötönsäätö olisi nollilla jatkuvasti.

    Onko moottorinohjausboksit erilaiset, eli onko niin että tuo TDS:n syöttöpumppu ei juttele tuon TD:n boksin kanssa?

    Voiko olla joku ajonesto/vikatila päällä sen takia että on ollut välillä kiinni mekaaninen pumppu?

    Joku anturi ei pelaa? Mulla ei myöskään ole ilmamäärämittaria, enkä tiedä onko tuossa varaosamoottorissa semmonen aluperin ollut. Voiko sen puuttuminen vaikuttaa pumpun toimintaan noin ratkaisevasti?
    Se tarvii sen elimenluovuttajan boksin myös siihen kaveriksi. Elikkä kaikki boksit ei puhu kaikkien pumppujen kansien kanssa. Muuta ei kyllä pitäs sitte olla, tuo on sen verran yksinkertanen laitos :think
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • savukone
      Bimmer Rookie
      • Dec 2011
      • 124
      • Turku

      #3
      Ja eikö se myös tarvitsis siitä boksin luovuttaneesta autosta avaimen + muut ajonestohommelit jos sellaiset ollut?
      E39 530dA M-Sport Individual -03

      ex: E46 330d Touring M-Sport II -02, E36 325 tdsA Touring M-Sport -99, E36 325tds Touring -98, E30 324TDIC Touring -89

      Comment

      • joni_wt
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 3627
        • Yka

        #4
        Originally posted by savukone View Post
        Ja eikö se myös tarvitsis siitä boksin luovuttaneesta autosta avaimen + muut ajonestohommelit jos sellaiset ollut?
        Niin joo, unohin tuon kun omassa 525:sessa ei ole ajonestoa.. elikkä riippuu siitä kuin vanhasta autosta tuo tekniikka on otettu. :think
        e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

        Comment

        • Mikkeri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2011
          • 805
          • Suomi

          #5
          Ajonesto se siellä kiukuttelee.
          Laita mekaaninen vakiopumppu, saat helpoimmalla sen käyntiin.
          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
          TDS osaa.

          Comment

          • Jamis
            Newbiemmer
            • Aug 2010
            • 12
            • Lapua

            #6
            Jes, kiitos vastauksista. Mulla on kyllä tallessa tuon auton alkuperäinen hieman purettu sähköpumppu. Pitääpä koittaa koota siihen nestepää kiinni ja testata että toimiiko. Jos ei muuten niin sitten mekaaniseen pumppuun pari uutta tiivistettä ja vaihtaa siihen pienempi nestepää. Sillä ainakin toimii, se on varma...
            TDS & W123

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #7
              Originally posted by Jamis View Post
              Jes, kiitos vastauksista. Mulla on kyllä tallessa tuon auton alkuperäinen hieman purettu sähköpumppu. Pitääpä koittaa koota siihen nestepää kiinni ja testata että toimiiko. Jos ei muuten niin sitten mekaaniseen pumppuun pari uutta tiivistettä ja vaihtaa siihen pienempi nestepää. Sillä ainakin toimii, se on varma...
              Laita vaan suoraan se mekaaninen pumppu, sähköpumpun vaihdolla et ongelmaa ratkaise.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #8
                Jos auton oma sähköhimmeli on tallessa, niin sillä pitäisi herätä henkiin.
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • joni_wt
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 3627
                  • Yka

                  #9
                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Jos auton oma sähköhimmeli on tallessa, niin sillä pitäisi herätä henkiin.
                  Juu ja riittää kun vaihtaa sen pumpunkannen
                  e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    #10
                    Noinhan se juuri menee, säädön kanssa voi mennä hetki, mutta ei se tiedä mitä pumppua se käskyttää... Olisi taas voinut ajatella helpointa tapaa. Eli vaihda vain se kansi.
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Jamis
                      Newbiemmer
                      • Aug 2010
                      • 12
                      • Lapua

                      #11
                      Muuten olis voinut vaihtaa sen pumpun kannen, mutta ei tahdo jaksaa leikkiä sen kannen asennon kanssa. Kiitti kuitenkin vinkistä, tuota en ajatellutkaan.

                      Mutta problem solved, vaihdoin mekaaniseen pumppuun sähköpumpusta pienemmän nestepään ja sovitin sen kiinni. Nyt ei ainakaan pumpusta oo enää käyntiinlähtö kiinni, pitäis olla heleppoa ja hauskaa

                      Mutta sitte: Starttausyritysten aikana havaittiin että vaihtomoottorin vitospytyn imuventtiili supsuttaa ikävästi. Karstaa oli imuaukoista kattoen venttiilien päällä aika lailla, joten pitänee toivoa että on vaan paskaa venttilin välis, taikka joku rätin pala... Kuinkas se nyt imuventtiili olis dieselissä päässy palamaan...
                      TDS & W123

                      Comment

                      • Jamis
                        Newbiemmer
                        • Aug 2010
                        • 12
                        • Lapua

                        #12
                        Olipa aika rojekti. Nyt kumminkin kone on kiinni ja käyntikuntoinen. Enää konepelti ja imusarja kiinni ja eikun menoksi. Viimeisimpänä jouduin vaihtamaan öljynpaine-ja vedenlämpöanturitkin vanhasta moottorista, syystä että tämän uudemman tds-moottorin anturitkaan ei passaa keskenään tuohon e36:seen. Öljynpainevalo paloi koko ajan ja lämmöt oli tapissa puolen minuutin tyhjäkäynin jälkeen. Anturit vaihtamalla alkas pelaamaan.

                        Eli jos jollain on joskus vastaava projekti suunnitteilla, niin e34 tds:n "uudemman mallin" moottorin sovittaminen -93 -vuosimalliseen e36-koriseen td:hin vaati ainakin tässä tapauksessa vanhasta moottorista:

                        - Öljypohjan ja sihdin
                        - Koneen korvakkeet
                        - Ohjaustehostimen letkut
                        - Kaikki moottorin kyljessä kiinni olevat anturit
                        - Syöttöpumpun TD:stä tai ohjausboksin TDS:stä, mutta tässä tapauksessa ongelma ratkaistiin mekaanisella pumpulla
                        - Imusarjan, koska td:n imusarjassa on ahtoputkelle hyvä lähtö ilman mitään egr-viritelmiä
                        TDS & W123

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎