Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monacor wanted 1/800d ongelma???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maxiumdamage
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 71

    Monacor wanted 1/800d ongelma???

    minulla on kyseinen monacor carpower wanted 1/800d vahvistin ja siinä on nyt kyseinen ongelma: olen kytkenyt kaks pioneerin 12" bassoa kahteen ohmiin ja kiinni vahvistimeen.. kun vedän vahvistimesta volumet lähes täysille ja soittimesta nostan volumea niin että ääni tosiaankin nousee niin yhtäkkiä se vetää vahvistimen vikasuoja tilaan eli OVERALL CURRENT STATUS valo syttyy... se kyllä sammuu jos heti vetää volumeea pienemmälle... mutta sitte ku taas nostaa niin syttyy... onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia? virtaa saa kyllä aivan varmasti tarpeeksi... soittimena on pioneer 5530mp... subbarit kestää yhteensä 800w rms, 1600w max... mikä on oikein vikana? huollossa selittivät jostain signaalin heikkenemisestä ja väärästä laatikon koosta mutta tuskin... eli onko kellään samanlaisia kokemuksia? ja ratkaisuja? vai onko vahvistin rikki?
    ----E36----
    BMW 318i ja BMW 325i Coupe
  • El Maco
    Newbiemmer
    • Feb 2004
    • 27

    #2
    Kokeileppa säätää ne vahvistimen tasot minimiin, ei missään nimessä maksimiin.

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17845
      • PKS

      #3
      En osaa tuohon vikaan kyllä sanoa mitään varmaan, mutta tuo että laitat tasot vahvistimesta lähes täysille kuullostaa kummalle. Eihän sitä kovin lujalle pitäisi laittaa jos haluat pitää särön kurissa :roll:
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Maxiumdamage
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 71

        #4
        ei se vika tietenkään ilmene silloin kun vahvistinta käytetään oikein pienellä... sitte ku siitä rupeaa enemmän ottamaan tehoa irti... ja milläs muulla sitä paljoa saada kuin leveliä suuremmalle vahvistimesta...ei särö pitäisi tulla ennekuin se on aivan täysillä eikä se oli ihan...
        ----E36----
        BMW 318i ja BMW 325i Coupe

        Comment

        • Infinity Beta
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 445
          • Alavus

          #5
          Kyllä sitä säröä alkaa tulla kun leveliä alkaa laittaa yli puolenvälin.

          Comment

          • BestMotorWith
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 382
            • Hämeenlinna

            #6
            Ei vahvistimessa oo volumea :!: se taitaa olla gaini mitä kääntelet eikä se tosiaan saa olla täysillä.
            Eri asia sit jos on sellanen erillinen subbarin tason sääto namiska...
            If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

            http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

            Comment

            • Maxiumdamage
              Bimmer Rookie
              • Dec 2003
              • 71

              #7
              no gainiä tarkoitin,levelinä myös tunnettu... pakko on pitää aika kovalla että kuuluu kunnolla... kuitenkin nua tarttee aika paljo tehoa soidakseen...
              pitää kokeilla vähän pudottaa leveliä...ja antaa soittimesta lisää... kaippa se kun säätelee tarpeeksi niin vähä auttaas... nua tarttis niin perkeleen suuren vahvistimen että vois pitää gainiä puoles välis että sois lujaa...voiskohan siinä sitten olla mitään sellaista vikaa joka aiheuttaisi tuon? tai onko kellään ollut... :?:
              ----E36----
              BMW 318i ja BMW 325i Coupe

              Comment

              • Quatzal
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 373

                #8
                1) GAIN ei ole volume. Pyydä joku oikeasti autohifistä tietävä säätämään laitteistosi kohdalleen.

                2) Laita virtapuoli kuntoon. 35mm2 alkaa olla sieltä pienimmästä päästä, mitä kannattaa käyttää. Laita myös maakaapeli (myös akusta!) kunnolla maadoittavaan paikkaan ja käytä tarpeeksi paksua kaapelia 35mm2 ->

                Nimimerkillä: 70mm2 päävirtakaapelointi omassa autossa :lol:

                Comment

                • Maxiumdamage
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 71

                  #9
                  No perkele yks kohta väärin kirjoitettu vahingossa. en oo mikään aloittelija autohifi puolella.joten en mene kyselemään muulta koska ei kukaan expertti ole sen kummemmin saanut tätä kuntoon.
                  kaapeli pitäis kyllä riittää ja virtaa se kyllä saa.. miinuksena on yhtä paksu kaapeli ja hyvin on maadoitettu. ja maapotentiaalin tasaus piuha on vielä mankalta kiinni.. ei niissä pitäis olla mitään ongelmaa.. joko vahvistin on rikki, tai soitin antaa vähä säröä kun vahvistaa sillä runsaasti... sekä vääränkokoinen laatikko että kun ne on kytketty 2 ohmiin ja kun elementti liikkuu muuttuu vastus ja näin ollen se putoaa välillä parhaimmillaan 0.5ohmiin ja näin ollen lyö vikasuojan päälle...näin sanottiin huollosta yhdeksi vaihtoehdoksi...mutta jos jollakin olisi ollut oikein samanlainen vika ja se olisi parantunut esim. vaihtamalla vahvistimesta jonkun rikkinäisen komponentin ehjään niin sellaisia neuvoja olis mainio saada... 8)
                  eli ei mitään "osaavinaan" olevia...
                  1) GAIN ei ole volume. Pyydä joku oikeasti autohifistä tietävä säätämään laitteistosi kohdalleen.
                  ----E36----
                  BMW 318i ja BMW 325i Coupe

                  Comment

                  • sände
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 412
                    • Oulu

                    #10
                    Kokeileppa niin, että laitat mankan volat täysille ja vahvarin gainin minimiin ja sitten vasta aloitat vähäsen nostamaan vahvarin gainia. Ei se vahvistin anna YHTÄÄN enempään tehoa oli se gaini täysillä tai minimissä! Enkä jaksa uskoa siihenkään että elementtejen impedanssi tippuisi ainakaan 0,5 ohmiin... Se on sitä säätelyä kato :wink:

                    Comment

                    • -Tate-
                      Moderator
                      • Jan 2004
                      • 3210
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Lämpeneekö vahvistin ku alat "luukuttamaan"?? Jos lämpenee niin oisko mahollista että vahvistin ei kestä tommosta kuormaa minkä noi subbarit sille antaa? Ja sen takia automaattisulake nappasee pelin poikki.. Kannattaa tarkistaa miten oot kytkeny subbaset vahvistimeen ettei siel ole mitään vikakytkentöjä?
                      I Believed I Would Die.

                      Comment

                      • nemesis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 617
                        • kymenlaakso

                        #12
                        niin, mitähän siellä vahvistimen kupeessa lukee, mikä on sallittu minimi kuorma...

                        koska tämän varmaan jo tiesitkin mutta...
                        mitä pienempi kuorma siellä subbarilla on, sitä suurempi virta mene vahvistimen läpi -> kuumentaa vahvaria koska isot isommat virrat (vai oliko ne jännitteet, Ampeereja joka tapauksessa!)....

                        ittellä vähän ton olonen homma kanssa, että, vahvarin kupeessa lukee minimi 4ohm bridged, mutta ajan 1ohm subbarilla ja soi, hyvin, ainoa on sitten kun alkaa luukuttaa jatkuvalla syötölläniin ylikuumenee ja ylikuumenemis suoja kyykyttää vahvistimen -> ei humputella....
                        E30 kesä-autona

                        Comment

                        • Hevimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1456
                          • Savonlinna

                          #13
                          Siis onko se sulla sillattuna 2Ohm vai stereona? Epäilisin ettei vahvistin kestä monotettuna 2Ohmin kuormaa. Ja tottakai se pääte laitetaan täysille tai ainakin melkein. Tästä on kaksi koulukuntaa joista toiset kääntää kiven kympille ja toiset jättää ~vartin reserviin.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6750
                            • PK-seutu

                            #14
                            Edelleenkään niitä vahvarin gaineja ei pidä säätää täysille :!:
                            Sillä sovitetaan soittimen linjalähdön ja vahvarin sisääntulon tasot kohdilleen.

                            Hyvä säätökeino (muilla, kuin subeilla) on:

                            -Vahvarista GAIN nollille
                            -Soittimesta haluttu volume (vaikka esim. ~80% maksimista)
                            -Nostetaan vahvarin gainiä, kunnes kaiutin särkee korvin kuultavasti.
                            -Lasketaan Gainia hieman alaspäin.

                            Tämä on luonnollisesti syytä toteuttaa varoen, eikä rääkätä kajareita säröllä tuntia, vaan selkeästi heti kun ääni säröytyy / rääkyy niin gainia hieman alaspäin.

                            EDIT: Tässä hommassa on mukavaa olla kaveri apuna joko kuuntelemassa tai säätämässä...
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Hevimies
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1456
                              • Savonlinna

                              #15
                              Originally posted by pyroz
                              Edelleenkään niitä vahvarin gaineja ei pidä säätää täysille :!:
                              Sillä sovitetaan soittimen linjalähdön ja vahvarin sisääntulon tasot kohdilleen.
                              Tottakai gain- säädöllä säädetään vahvistimen sisäänottoherkkyys (~0-2V) ja haetaan paras signaali/kohina suhde. Monissa tapauksissa myöskin kehoitetaan säätämään vahvistin niin, ettei ohjelmalähteen säätimillä saa yliohjattua kaiuttimia. Sisäänmenoherkkyyden on oltava arvolla, jolloin sisään tulevan signaalin suurimmalla arvolla saavutetaan samalla vahvistimen suurin teho. Pro-audio puolella on kuitenkin tapana kääntää vahvistimet täysille ja jokainen säätää laitteensa juuri niinkuin itse haluaa mutta vuosien työskentely vähän isompienkin laitteiden parissa on opettanut minut kääntämään "kiven kympille" ja näin teen jatkossakin vaikka samalla signaali/kohina suhde hieman huononisikin. Auto tosin on paljon hektisempi kohde kuin esim pa, jossa kohinaa saa ollakin. Kuuntelemalla se optimaalinen taso selviää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎