Announcement

Collapse
No announcement yet.

E8x/E9x Karvalakkihifeihin vahvistin, pohdintaa, apua?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mppa
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 92
    • Tampere

    E8x/E9x Karvalakkihifeihin vahvistin, pohdintaa, apua?

    Terve,

    Pistetäämpä oikein jakoon, en äkkiseltään haulla vastaavaa (hullutta) onnistunut löytämään. Tällaista tee-itse-MAXimoi-säästä-projektia tuskin kukaan true-BMW-kuljettaja onkaan tehnyt, mutta itse vasta aloittelevana heimon edustajana uskallan tämän suunnitelmani tänne raapustaa;

    Kakkosauton eli "Emännän" 130i E87 vuodelta 2005 karvalakkihifit on aivan kaameat, mutta kuukauden päästä syntyvän esikoisen vuoksi rahaa ei saisi tähän projektiin käyttää kuin nimeksi. Mutta jotain tarvitsisi kuitenkin tehdä... Itse nautin pääasiassa N52B30-soundeista, mutta emäntä haluaisi kuulemma jotain musiikkiakin kuunnella... (setup on S662A Radio BMW Business eli 4" keskarit ovissa, ei diskantteja, mutta subit penkkien alla).

    Harrastustaustan vuoksi hyllystä löytyy tuhannen vanha mutta toimiva SPL Pro 250 2-kanavainen vahvari (käypä 1 ohmiin asti) sekä SPL-dynamicsin jakosuotimet. Oven keskarille ja diskantille lisäsin jo eilettäin dynamicsin jakosuotimen (poistin orkkikset toki) tehden tästä ns. erkkasarjan. Ajattelinpa lisätä tuon väkevän vahvistimen soittamaan tätä järjestelmää niin, että kanava 1 on vasen puoli, jossa on siis penkin alla oleva subi, sekä värkkäämäni "erkkasarja", kanavalla 2 vastaavat vänkärin puoleiset. Sillä ilmeisesti on niin, että vakiona subi ja etukeskari on saman haaran perässä ja takakaiuttimet sitten omanaan...? Piuhat yms. löytyy vanhastaan, joten tästä ajatuksesta ->

    Diskanteille löytyy autosta paikat valmiiksi, jotenka hommasin sellaset täältä käytettyinä ja iskin eilettäin paikoilleen ja STP Goldia heitän samalla oviin hieman vanhoista jäänteistä ja myös tuon keskarin asennuksen jämäköitän vielä samalla.

    Subeja en ole vielä pidellyt, enkä niille taida mitään tehdäkään, orkkisasennus muovilaatikkoon vaikutti "asialliselta" tähän projektiin. Tuo rammarin teho ei vaan oikein tunnu riittävän näille.

    Ongelmaa tuottaa tuo vahvistimen kytkentä, tarkemmin ottaen signaali, koska vahvarissa on siis vain kaksi kanavaa. Saanko sitä kytkettyä mitenkään niin, että edelleen fader/balance-säädöt toimivat? Ainakin balance, fader ei ole niin tärkeä, koska takaset voin jättää vaikka pois käytöstäkin.

    Kysymyksenä siis signaalin kytkentä; Pystynkö kytkemään 2-kanavaista vahvistinta soittamaan etupäätä (takaset soittimen perässä) niin, että balace-säätö edelleen toimii vasemman ja oikean suhteen?

    Toimiiko se niin, että otan molempien etupäiden lähdöistä kaiutinsignaalit linjamuuntajan kautta linjatasoisiksi ja yhdistän "oikean ja vasemman" parin yhteen vahvistimen sisääntuloon? Tällöin myös fader-säädön pitäisi toimia kuitenkin takasien ollessa soittimen perässä? Vai olenko aivan hakuteitä ja ajattelen asian liian vaikeasti?

    Mistä otan herätteen? Mikä on helpoin? Takavalolta?

    Kiitos kun jaksoit lukea ja kommentit ovat erittäin tervetulleita. Tuntuu jotenkin hankalalta tuon signaali-asia, sillä aiemmat projektini ovat käsittäneet aina ohjelmalähteenvaihdon, johon nyt ei voida lähteä.
    320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
    Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
    Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

    Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

    Ex-bimmerit:
    Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
    525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
    130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005
  • TuomoA
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 534
    • Krs

    #2
    Melkein suosittelisin ensimmäiseksi vaihtamaan sen business CD:n professional Cd:ksi. Sen koodaamalla saa koko kaistan käyttöön. Käytettynä noita soittimia löytyy satasen molemmin puolin.

    Tämäkään ei todellakaan tee autuaaksi.

    Onnistuisiko kytkentä niin että olisi 3-tie jakosuodin eli soittimen etukaiuttimien johdoista linjatasoinen signaali vahvarille ja sieltä jakosuotimella etu diskanteille, etu ovien keskareille ja penkin alus subeille?

    Näin 2-kan vahvistin riittää ja kaikki säädöt balance/fader toimii.
    G26 420iA Msport SanremoGreen
    F22 220iA Msport EstorilBlau
    F20 118i MsportValenciaOrange
    E82 118dA TitanSilber

    Comment

    • Mppa
      Bimmer Rookie
      • May 2018
      • 92
      • Tampere

      #3
      Originally posted by TuomoA View Post
      Melkein suosittelisin ensimmäiseksi vaihtamaan sen business CD:n professional Cd:ksi. Sen koodaamalla saa koko kaistan käyttöön. Käytettynä noita soittimia löytyy satasen molemmin puolin.

      Tämäkään ei todellakaan tee autuaaksi.

      Onnistuisiko kytkentä niin että olisi 3-tie jakosuodin eli soittimen etukaiuttimien johdoista linjatasoinen signaali vahvarille ja sieltä jakosuotimella etu diskanteille, etu ovien keskareille ja penkin alus subeille?

      Näin 2-kan vahvistin riittää ja kaikki säädöt balance/fader toimii.
      Jep. Katselin noita professional-soittimia itsekin jossain kohdin ja totesin, että olisi melko hyvin saatavilla kyllä. Osaatko sanoa, kuinka "kuristettu" tuo busineksen kaista on?

      Tähän lähtöön en tuota nyt kuitenkaan lähde vaihtamaan. Laitan nuo "muut" hommat nyt kuntoon ja kaikki on sitten valmiina, joskun lähteen sitten joskus ehkä vaihtaa. Uskon, että noillakin muutoksilla jo emännälle tuo kelpaa kyllä... Tuo 3-tie jakosuodin on muuten hyvä idea, ei tule näemmä kaikki näin selvinpäin mieleen, ehkä sen verran saan hankittua.

      Ja juu nyt kun oikein aivonystyröitä hieroo, onhan se pakko olla niin, että molempien puolien signaalit vahvarille on saatava, eikä vain toisen.
      320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
      Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
      Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

      Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

      Ex-bimmerit:
      Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
      525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
      130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7543
        • Kotona

        #4
        Löytyy Autostudion 4-ways aktiivijakari edullisesti, ainoa vaan että mukana pitää ostaa myös pieni Alpine autovahvistin. Myyn vain pakettina
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
        Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
        -

        Comment

        • TuomoA
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 534
          • Krs

          #5
          Originally posted by Mppa View Post
          Jep. Katselin noita professional-soittimia itsekin jossain kohdin ja totesin, että olisi melko hyvin saatavilla kyllä. Osaatko sanoa, kuinka "kuristettu" tuo busineksen kaista on?

          Tähän lähtöön en tuota nyt kuitenkaan lähde vaihtamaan. Laitan nuo "muut" hommat nyt kuntoon ja kaikki on sitten valmiina, joskun lähteen sitten joskus ehkä vaihtaa. Uskon, että noillakin muutoksilla jo emännälle tuo kelpaa kyllä... Tuo 3-tie jakosuodin on muuten hyvä idea, ei tule näemmä kaikki näin selvinpäin mieleen, ehkä sen verran saan hankittua.

          Ja juu nyt kun oikein aivonystyröitä hieroo, onhan se pakko olla niin, että molempien puolien signaalit vahvarille on saatava, eikä vain toisen.
          en osaa sanoa kuinka paljon se kaista on kuristettu ja on se prof. soittimissakin, mutta käsittääkseni siitä sen saa koodattua täydeksi kaistaksi. Ei se Business ihan toivoton ole, jos käytössä on vahvistin ja kunnon suotimet. Kyllä sillä pärjää ihan hyvin. Itsekkin aikaa sitten laitoin vaimon E81, jossa business CD sen Alpinen retrofitin. Ei kai siinäkään itsekaistaan kosketa, vahvistimessa tasojen painotus vähän erilainen ja eteen tulee oviin paremmat kaiuttimet. Sekin toimi ihan hyvin.
          G26 420iA Msport SanremoGreen
          F22 220iA Msport EstorilBlau
          F20 118i MsportValenciaOrange
          E82 118dA TitanSilber

          Comment

          • Mppa
            Bimmer Rookie
            • May 2018
            • 92
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Zeta View Post
            Löytyy Autostudion 4-ways aktiivijakari edullisesti, ainoa vaan että mukana pitää ostaa myös pieni Alpine autovahvistin. Myyn vain pakettina
            Kiitos tarjouksesta
            320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
            Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
            Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

            Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

            Ex-bimmerit:
            Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
            525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
            130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

            Comment

            • Mppa
              Bimmer Rookie
              • May 2018
              • 92
              • Tampere

              #7
              Originally posted by TuomoA View Post
              en osaa sanoa kuinka paljon se kaista on kuristettu ja on se prof. soittimissakin, mutta käsittääkseni siitä sen saa koodattua täydeksi kaistaksi. Ei se Business ihan toivoton ole, jos käytössä on vahvistin ja kunnon suotimet. Kyllä sillä pärjää ihan hyvin. Itsekkin aikaa sitten laitoin vaimon E81, jossa business CD sen Alpinen retrofitin. Ei kai siinäkään itsekaistaan kosketa, vahvistimessa tasojen painotus vähän erilainen ja eteen tulee oviin paremmat kaiuttimet. Sekin toimi ihan hyvin.
              Ok, kiitos infosta. Alpinen setti tuli myös googlettuissa vastaan, mutta mielestäni sillä rahalla rupeaa kuitenkin jo saamaan paljon laadukkaampaakin kamaa hankittua. Noissa on kuitenkin aina jonkin verran sitä "made to fit"-lisää. Toki sitten asennukseen menee enemmän aikaa ja vaivaa, mutta se ei ole tapauksessani ongelma, ainakaan vielä

              Saanen tuon kehittelemäni järjestelmän viikonlopun aikana toimintaan, katsotaan miltä se sitten kuulostaa ja tarviiko projektia mahdollisesti laajentaa rahallisestikin sitten.
              320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
              Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
              Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

              Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

              Ex-bimmerit:
              Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
              525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
              130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5163
                • Kuopio

                #8
                Itse vaihdoin business cd:n tilalle professionalin E87ssa, radiohan toimii suoraan ok, mutta koodaamaalla paremmin?

                Tarkoitus olisi kesäloman aikana päivitellä kaiuttimet paremmiksi, nyt vielä kun tietäisi että mitä sinne laittaisi.

                Joten vinkkejä kaivataan myös täällä.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • apukuski
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2017
                  • 35
                  • Espoo

                  #9
                  Paremmin = bluetooth ja USB toimimaan?

                  Tuo taajuusvasteen koodaaminen liittyy käsittääkseni siihen, että paskoja vakiokaiuttimia varten tuo laite on vakiona koodattu korostamaan tiettyjä taajuuksia millä siis kompensoidaan kaiuttimien heikkoa taajuusvastetta. Jos tilalle vaihtaa paremmat kaiuttimiet, niin pitää koodata tuo korostus pois päältä, ettei parempien kajareiden toisto kärsi siitä.

                  Mistä muuten hankit tuon professional-soittimen ja paljonko kustansi? Voisi omaankin harkita tuota, jos saisi helposti ja halvalla bluetoothin toimimaan.
                  2011 E87 116i 2.0 Manuaali

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5163
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by apukuski View Post
                    Paremmin = bluetooth ja USB toimimaan?

                    Tuo taajuusvasteen koodaaminen liittyy käsittääkseni siihen, että paskoja vakiokaiuttimia varten tuo laite on vakiona koodattu korostamaan tiettyjä taajuuksia millä siis kompensoidaan kaiuttimien heikkoa taajuusvastetta. Jos tilalle vaihtaa paremmat kaiuttimiet, niin pitää koodata tuo korostus pois päältä, ettei parempien kajareiden toisto kärsi siitä.

                    Mistä muuten hankit tuon professional-soittimen ja paljonko kustansi? Voisi omaankin harkita tuota, jos saisi helposti ja halvalla bluetoothin toimimaan.
                    Paremmin = juurikin tuo taajuusvasteen korjaus.

                    Halusin vaihtaa radion lähinnä sen takia että proffa on huomattavasti fiksumman näköinen. Tässä ostamassani radiossa ei valitettavasti ole sisäänrakennettua bluetoothia, ymmärtääkseni :(

                    Radio löytyi tori.fista niin halvalla etten kehtaa edes sanoa
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Mppa
                      Bimmer Rookie
                      • May 2018
                      • 92
                      • Tampere

                      #11
                      Ovet kasattu paikalleen ja järjestelmä toiminnassa nyt ilman erillistä vahvistinta vielä. Kyllähän nuo pelkät diskanttien lisäykset, pieni eristäminen ja suotimetkin jo auttoivat asiaa valovuoden eteenpäin. Toki, lähtötilanne oli sanalla sanoen varsin kamala. Tuohon vielä vahvistin, jolla saa vielä hieman muokattua osin tuota kaistaa myös (lue: lisää alapäätä), niin uskoisin että pärjätään ne muutamat tuhannet kilometrit vuodessa, mitä tähän autoon mittariin tulee.

                      Jos tuo olisi meillä ns. ykkösautona ja päivittäisessä ajossa, tekisin varmasti seuraavaa (vinkkinä Janille?); businekset ja professionaalit mäkeen ja joku aftermarket soitin dsp:llä varustettuna, Alpinelta esim. CDE-178BT. Bluetooth, handsfree, dsp ja suht. laaja eq. Eteen 5.25" erkkasarja ja peräkonttiin 12" subi. Jos ei 5.25" jaksa värkätä paikkoja, sitten 4" sarja. Penkinalussubit pois. Takaset voisi ehkä jäädä soittimen perään. Koko järjestelmälle yksi 5-kanavainen lankku.

                      Tämän järjestelmän etu on mielestäni säädettävyyden helppoudessa ja hieman alemmassa hinnassa.

                      Toinen vaihtoehto on sitten varmasti OEM-asennusta enemmän noudattava; Prof-soitin, penkinalussubien päivitys 8", ovisarja voisi silti mielestäni olla "mikä vain", koska ei se näy kuitenkaan, toki asennussyvyys huomioitava. Vahvistimia varmaankin kaksi tähän sitten, jotka sopisivat kontin paikoille ja ilman erillistä subia konttiin. 2-kanavainen lankku penkinalusille ja 4-kanavainen lankku etupäälle. Tälle kokoonpanolle on ilmeisesti saatavilla myös jotain DSP-värkkejä OEM-styleen. Veikkaisin, että tämän järjestelmän toteutus tulee kuitenkin huomattavasti kalliimmaksi, kuin tuon ensimmäisen. Plussana toki alkuperäisnäkö.

                      Olen kuitenkin huomannut, että tuon alkuperäisnäön säilyttäminen johtaa lähes väkisinkin siihen, ettei järjestelmästä saa hifimielessä niin hyvän ja laadukkaan kuuloista. Tästä syystä olen itse aina edeltävissä autoissani hyväksynyt esimerkiksi sen aftermarket-soittimen "valojen vilkkumisen", kun niitä aina niistä parjataan. Näissäkin alkaa onneksi olemaan nykyjään jo niin hyvin värivaihtoehtoja ja himmennyksiä yms. että ne saa melko hyvin synkattua auton lookin noin muuten. Ja sen monesti sitten kuitenkin siinä äänenlaadussa sitten voittaa.

                      Toki kaikki autot ja käyttäjät ja järjestelmätkin ovat yksilöitä ja kaikki tekevät, niinkuin itse haluavat. Eli ei tästä lopun viimeksi kauheasti varmasti apua kellekään ollut
                      320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                      Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                      Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

                      Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

                      Ex-bimmerit:
                      Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
                      525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
                      130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5163
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Mppa View Post

                        Jos tuo olisi meillä ns. ykkösautona ja päivittäisessä ajossa, tekisin varmasti seuraavaa (vinkkinä Janille?); businekset ja professionaalit mäkeen ja joku aftermarket soitin dsp:llä varustettuna, Alpinelta esim. CDE-178BT.
                        Näin varmasti tekisin jos auto olisi omassa käytössä, mutta tällä kertaa hifi päivityksiä teen hameväen autoon.

                        Vaihdoin proffessional paremman ulkonäön ja tehokkaamman vahvarin takia. Peräkontissa on 8" aktiivisubi nyt lisänä ja seuraava steppi on laittaa eteen oikea erillissarja. Veikkaan että tämä jää tähän toistaiseksi.

                        Tosin nyt vielä täytyy ratkaista että millaisen erillissarjan laitan. Mutu on että 4" ei toista riittävän alas, joten penkin alle subit joutuneen laittamaan?
                        Last edited by jani; 10-07-2018, 21:51.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Mppa
                          Bimmer Rookie
                          • May 2018
                          • 92
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by jani View Post
                          Näin varmasti tekisin jos auto olisi omassa käytössä, mutta tällä kertaa hifi päivityksiä teen hameväen autoon.

                          Vaihdoin proffessional paremman ulkonäön ja tehokkaamman vahvarin takia. Peräkontissa on 8" aktiivisubi nyt lisänä ja seuraava steppi on laittaa eteen oikea erillissarja. Veikkaan että tämä jää tähän toistaiseksi.

                          Tosin nyt vielä täytyy ratkaista että millaisen erillissarjan laitan. Mutu on että 4" ei toista riittävän alas, joten penkin alle subit joutuneen laittamaan?
                          Samaa vikaa siis

                          4 tuumaisen alapää ei tosiaan kovin kummonen ole. Ruuvaat tuommoiset Rainbow EL-C5.2 esim. siihen oven rungon puolelle? Mutulla sanoisin että mahtuu siihen reikään, jonkun kauluksen saattaa tosin vaatia. Näin teen meillä seuraavaksi, jos yksikin poikkipuolinen sana soundista tulee

                          Penkinalussubeilta varmaan välttyisit, jos päivittäisit tuota kontin aktiivia suurempaan tuumakokoon, ei tuo 8":kaan taida kovin alas kovinkaan jykevästi toistaa valitettavasti. 12" kyllä jo tuuttaa sit sen verran, että täyttää tuon auton tarpeet alapään suhteen.

                          Rainbown ja GZ:n 4" erkkasarjat on noin satkun, mallikohtaiset neloset sitten yli 200e...
                          320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                          Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                          Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

                          Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

                          Ex-bimmerit:
                          Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
                          525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
                          130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5163
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Mppa View Post
                            Samaa vikaa siis


                            Penkinalussubeilta varmaan välttyisit, jos päivittäisit tuota kontin aktiivia suurempaan tuumakokoon, ei tuo 8":kaan taida kovin alas kovinkaan jykevästi toistaa valitettavasti. 12" kyllä jo tuuttaa sit sen verran, että täyttää tuon auton tarpeet alapään suhteen.

                            Rainbown ja GZ:n 4" erkkasarjat on noin satkun, mallikohtaiset neloset sitten yli 200e...
                            Tuo 8" oli helpointa tässä vaiheessa lisätä kun sellainen sattui tallin hyllyllä jouten olemaan. 12" subi ja pääte ovat olemassa myös, mutta ensin täytyy erillissarja katsella.

                            Ongelma todennäköisesti tulee olemaan ettei 4" midi mene tarpeeksi alas ja kovin korkealla en haluais soittaa 12" subia + haluan säilyttää ulkoisesti orggis lookin.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • Mppa
                              Bimmer Rookie
                              • May 2018
                              • 92
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by jani View Post
                              Tuo 8" oli helpointa tässä vaiheessa lisätä kun sellainen sattui tallin hyllyllä jouten olemaan. 12" subi ja pääte ovat olemassa myös, mutta ensin täytyy erillissarja katsella.

                              Ongelma todennäköisesti tulee olemaan ettei 4" midi mene tarpeeksi alas ja kovin korkealla en haluais soittaa 12" subia + haluan säilyttää ulkoisesti orggis lookin.
                              Askartele sinne oviin 5.25 sarja, toistaa se kuitenkin sen 20-30 hz alemmas kuin tuo 4 tuumainen. Eikä se sieltä oven sisästä mihinkään näykään.
                              320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                              Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                              Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004

                              Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013

                              Ex-bimmerit:
                              Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
                              525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
                              130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎