Vahvarin virroista ja yleismittarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3399
    • Tre

    Vahvarin virroista ja yleismittarista

    Mittailin tuossa ostamallani yleismittarilla jännitteet, akulta 12,40 V / 13,70 V (sammuksissa/käynnissä) ja vahvistimen liittimiltä peräkontissa täysin samat. Tämä silloin kun laitteet ovat pois päältä. Mutta tähän siis ei vielä kerro sitä kuinka varmasti "lujaa" sähkö kulkee johtojen läpi?

    Virran mittaaminenhan tunnetusti on hieman "vaarallisempaa" hommaa kuin jänniteiden. Laitteiden pitää olla päällä(olenko ymmärtänyt oikein?) ja täysillä jos haluaa mitata kuinka hyvin virta kulkee vahvistimelle? Ihmissydän kuulemma voi ottaa nokkiinsa jo mA:ien virroista?

    Yleismittarin ohjeessa sanottiin, ettei saa käyttää mittaria virtapiirin olleessa toiminnassa? tarkoitaako tämä virran mittaamista. Onko vaan järkevämpi maadoittaa vahvari varmasti ja kuunnolla ja luottaa siihen, että virta kulkee?
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6775
    • PK-seutu

    #2
    Jos ostit sellaisen perus-halpis yleismittarin, niin et pysty vahvistimen virrankulutusta sillä mittaamaan. Niillä pystyy yleensä mittaamaan vain 10A asti.
    S65, S85, H1, N63TU, IB1

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3399
      • Tre

      #3
      Ostin Motonetistä jopa 5,95 maksaneen mittarin ja siinä ohjeessa luki jotta jos mittaat yli 10A:n virtoja, pitää plus-kaapelin paikkaa laitteessa siirtää eri reikään.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Eihän tuossa virtaa pidä mitata vaan jännitehäviötä. Eli mitä jännite on virtakaapelin toisessa päässä ja vahvistimen päässä. Jos maajohto on lyhyt (pitäisi olla) voit mitata vain plussajohdon häviöt: mittari jännitealueella vahvistimen plussajohdon molempiin päihin ja sitten vahvistimesta ääntä. Tuossa pitäisi ajaa jotain bassotaajuuksien testiääniä koska musiikilla et tuollaisella halvalla mittarilla saa järkeviä tuloksia. Jos mittari näyttää nollaa ei kaapelissa ole häviöitä ja kaikki yli nollan on sitten kaapelissa tulevia jännitehäviöitä.
        E39 528iA

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3399
          • Tre

          #5
          Mahtaako mennä noin yksinkertaisesti kun autossahan teho tehdään pääasiassa virralla, jännite vaihtelee haarukassa 10-14 V.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Aksu|
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1062

            #6
            btw. mitä tässä nyt ihan oikeasti halutaan mitata, eli siis onko näillä mittauksilla joku tarkotuskin?
            EX:
            328CiA -99
            525tdsA -98
            525i -93
            316i -95
            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              #7
              Sitä, että kulkee virtajohdossa paljonkin virtaa basson potkiessa, kun tuntuu basso olevan vaimea. e34:ssä tuntuisi olevan aikamoinen ongelma tuo basson tuotto, suksiluukku on auki mutta silti...

              Jännitteen mittaaminen laitteiden ollessa päällä ei kerro totuutta välttämättä, ainoastaan jännitenotkahduksen.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by alspe
                Mahtaako mennä noin yksinkertaisesti kun autossahan teho tehdään pääasiassa virralla, jännite vaihtelee haarukassa 10-14 V.

                E39 528iA

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3399
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by TJJ
                  Eihän tuossa virtaa pidä mitata vaan jännitehäviötä. Eli mitä jännite on virtakaapelin toisessa päässä ja vahvistimen päässä. Jos maajohto on lyhyt (pitäisi olla) voit mitata vain plussajohdon häviöt: mittari jännitealueella vahvistimen plussajohdon molempiin päihin ja sitten vahvistimesta ääntä. Tuossa pitäisi ajaa jotain bassotaajuuksien testiääniä koska musiikilla et tuollaisella halvalla mittarilla saa järkeviä tuloksia. Jos mittari näyttää nollaa ei kaapelissa ole häviöitä ja kaikki yli nollan on sitten kaapelissa tulevia jännitehäviöitä.
                  Paha vaan kun mittarissa ei ole viisi metrisiä johtoja. Eikö maajohdossa mene sama virta kuin plus-johdossa. Mittaa sen jännitehäviön ja kertoo pituuserolla ni saa plusjohdon häviöt. Ei vittu näitten sähkötouhujen kans menee hermot, parempi alkaa kuuntelemaan koneen ääniä. Ensi pitäis saada vaan kunnon kone mitä kuunnella.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Kyllä TJJ on ihan oikeassa ja tässä tapauksessa ainakin minun mielestä ainut järkevä mittaus tapa on juuri tuo. Jos mittaat - johdon häviöt ja kerrot sen pituudella ei tulos ole oikea, koska häviö kertaantuu pidemmässä johdossa. Hommaat mittariisi vähän lisä johtoa, että saat mitattua tuon + johtimeen jäävän jännitteen. Musiikilla tuon mittauksen suorittaminen on tosiaan aika epätarkkaa varsinkin halvoilla digitaali mittareilla, mutta jos saat jotain siniaaltoa sinne ajettua niin vähän edes auttaa. Tässä tapauksessa taitaisi kuitenkin kunnollinen analogi mittari olla parempi. Jos jännite ei notkahtele niin silloin vahvistin saa myös sen virran mitä se haluaa.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3399
                      • Tre

                      #11
                      Onko siinä sitten jotain mieltä kuitenkin jos mittais virtaa esim. maajohdon päistä? Jos vaikka kymmeniä ampeereja menee (jollai hyvällä testimatskulla) niin sitte olis asiat hyvin.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by alspe
                        Paha vaan kun mittarissa ei ole viisi metrisiä johtoja. Eikö maajohdossa mene sama virta kuin plus-johdossa. Mittaa sen jännitehäviön ja kertoo pituuserolla ni saa plusjohdon häviöt. Ei vittu näitten sähkötouhujen kans menee hermot, parempi alkaa kuuntelemaan koneen ääniä. Ensi pitäis saada vaan kunnon kone mitä kuunnella.
                        Saahan toisen mittajohdon jatkettua, isoja virtojahan tuossa mittauksessa ei mene joten mikä tahansa kaapeli käy. Pitää tietty olla hyvin varovainen ettei johdot/liitokset ota auton runkoon... Häviöt maajohdossa voi olla niin pieniä ettei mittari näytä mitään. Tuossa on laskuri millä voit laskea mikä johtopaksuus on riittävä esim. 5 metrin matkalla: http://www.autosound.fi/power/index.html
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by alspe
                          Onko siinä sitten jotain mieltä kuitenkin jos mittais virtaa esim. maajohdon päistä? Jos vaikka kymmeniä ampeereja menee (jollai hyvällä testimatskulla) niin sitte olis asiat hyvin.
                          Ei virtamittaus kerro oikein mitään, jännite tuossa on oleellista eli jos jännite ei putoa menee virtaakin niin paljon kuin vahvistin tarvitsee (tai niin paljon kuin akku antaa). Teho kun on jännite*virta.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • jmarjamaa
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2002
                            • 92
                            • Kerava city

                            #14
                            menee...

                            ...turhan hankalaksi!

                            ja muutama sata wattia mitä sinulla kuluu meneepi 20 neliön kaapelista oikein hyvästi. noin suunnilleen

                            teoreettisen max. virran voit laskea teho/jännitteellä = max.virta

                            helppo pikainen laskuri kaapelin halkaisijalle on seuraava:

                            (virta * metrit kaapelissa) / 16 tämä antaa vähän suuntaa.
                            ja tuosta kun ottaapi sitten seuraavan isomman koon kaapeliksi niin kaikki ok.

                            esim.

                            1000w / 12v = 83A
                            joten:
                            (83A * 5,5m) / 16 = n. 29 neliötä >>> 35 neliön kaapeli siis ok.
                            tämä ei siis ole mikään tarkka juttu mutta suuntaa antava.

                            Ja häviöitä kunnollisten liitoksien kanssa ei pitäisi olla liikaa,
                            ja jos akkusi on hyvä ja laturi toimii, niin turhaa mittailet.
                            ja saat kaiken lisäksi hyvin epätarkkoja tuloksia hitailla halpis digimittareilla.

                            ja nämä häviöt ei ole tod.näk syy bassosi vaimeuteen, lähinnä tehon puute
                            ehkäpä?
                            E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
                            Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

                            EX:
                            e46 330dA m-sport II touring

                            Comment

                            • jmarjamaa
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2002
                              • 92
                              • Kerava city

                              #15
                              Originally posted by Aksu|
                              btw. mitä tässä nyt ihan oikeasti halutaan mitata, eli siis onko näillä mittauksilla joku tarkotuskin?
                              samaa minäkin mietin
                              E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
                              Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

                              EX:
                              e46 330dA m-sport II touring

                              Comment

                              Working...
                              X