Vahvarin virroista ja yleismittarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmarjamaa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 92
    • Kerava city

    #16
    Originally posted by alspe

    Virran mittaaminenhan tunnetusti on hieman "vaarallisempaa" hommaa kuin jänniteiden. Laitteiden pitää olla päällä(olenko ymmärtänyt oikein?) ja täysillä jos haluaa mitata kuinka hyvin virta kulkee vahvistimelle? Ihmissydän kuulemma voi ottaa nokkiinsa jo mA:ien virroista?
    Tasajännitettä mitä auto tuottaa (12V-14V),
    kestät ainakin 80V jännitteellä vielä joitan millampeereita.
    230V vaihtojännitettä 30mA taitaa olla raja. (pistorasiasta kotona siis)

    12V-13V tasajännitteellä et itseäsi hengiltä saa, ellet tosissasi yritä jotain todella erikoista
    E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
    Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

    EX:
    e46 330dA m-sport II touring

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6775
      • PK-seutu

      #17
      Originally posted by jmarjamaa
      ...turhan hankalaksi!

      ja muutama sata wattia mitä sinulla kuluu meneepi 20 neliön kaapelista oikein hyvästi. noin suunnilleen

      teoreettisen max. virran voit laskea teho/jännitteellä = max.virta

      helppo pikainen laskuri kaapelin halkaisijalle on seuraava:

      (virta * metrit kaapelissa) / 16 tämä antaa vähän suuntaa.
      ja tuosta kun ottaapi sitten seuraavan isomman koon kaapeliksi niin kaikki ok.

      esim.

      1000w / 12v = 83A
      joten:
      (83A * 5,5m) / 16 = n. 29 neliötä >>> 35 neliön kaapeli siis ok.
      tämä ei siis ole mikään tarkka juttu mutta suuntaa antava.

      Ja häviöitä kunnollisten liitoksien kanssa ei pitäisi olla liikaa,
      ja jos akkusi on hyvä ja laturi toimii, niin turhaa mittailet.
      ja saat kaiken lisäksi hyvin epätarkkoja tuloksia hitailla halpis digimittareilla.

      ja nämä häviöt ei ole tod.näk syy bassosi vaimeuteen, lähinnä tehon puute
      ehkäpä?
      Melkein oikein

      Laskit ilmeisesti 1000w vahvistimen virrantarvetta?

      1000w / 12v = 83A Tuo on hyvä alku, mutta AB-luokan vahvarien hyötysuhteen takia (noin 50%) virta pitää kertoa kahdella, eli tässä tapauksessa 83A x 2 = 166A. D-luokan "digi"-päätteissä hyötysuhde voi olla jopa 70%.
      S65, S85, H1, N63TU, IB1

      Comment

      • jmarjamaa
        Bimmer Rookie
        • Oct 2002
        • 92
        • Kerava city

        #18
        Originally posted by pyroz
        Melkein oikein

        Laskit ilmeisesti 1000w vahvistimen virrantarvetta?

        1000w / 12v = 83A Tuo on hyvä alku, mutta AB-luokan vahvarien hyötysuhteen takia (noin 50%) virta pitää kertoa kahdella, eli tässä tapauksessa 83A x 2 = 166A. D-luokan "digi"-päätteissä hyötysuhde voi olla jopa 70%.
        totta puhut
        itselle asia on sen verran perushuttua etten ajatellut tosiaan mainita mitä tehoja laskin tietenkin kokonaiskulutusta, suoraan. eli en varsinaisesti 1000w vahvistimen tarvetta, vaan 1KW kokonais kulutusta
        mitta kuitenkin, oikeassa olet asian suhteen.
        ja jos pilkkua viilataan niin taisipa olla viime auto soundissa oliko sony, jo 80% hyötysuhde
        E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
        Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

        EX:
        e46 330dA m-sport II touring

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6775
          • PK-seutu

          #19
          Originally posted by jmarjamaa
          ja jos pilkkua viilataan niin taisipa olla viime auto soundissa oliko sony, jo 80% hyötysuhde
          Ne on jotain näitä "vahvistimia"
          S65, S85, H1, N63TU, IB1

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            #20
            Juu kyllähän 21 mm2 johto mulle riittää, ajattelin vaan testata että onko liitokset ym. kunnossa. Lähinnä sähkötekniikan harjoittelun kannalta. Itse olen paremmin noita lämpötekniikan miehiä, en niinkää "sähköläisiä".
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Mersumies
              Newbiemmer
              • Aug 2005
              • 3

              #21
              Helpoimmalla pääset juurikin sillä, että laitat testiraidan soimaan(vaikka se 50hz) lähes täysiä. Sitten mittaat akun navoista jännitteen, ja katsot että notkahtaako se ja minkä verran, ja sitten mittaat vahvistimen navoista jännitteen ja vertaat, notkahtaako se enemmän. Näin saat tietää tuleeko jännitehäviötä liitoksiin/johtoihin. Sitten kuten joku ehti mainita, että autovahvistimissa teho tehdään pääosin virralla.....Kyllä juurikin näin on, mutta kannattaa muistaa P=U*I , eli kaavasta voit päätellä että jännite, virta ja teho on toisistaan riippuvaisia, eli yksi kun muuttuu, muuttuu muutkin.

              Comment

              • torx
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 383
                • Tuusula

                #22
                Offtopikkia: Olisivat nyt vaan nostaneet uusien autojen käyttöjännitteen 24v. Siitähän oli jo puhetta autolehdissä. Saisi noita häviöitäkin pienemäksi ja uusissa autoissa on muutenkin sähköä kuluttavia laitteita jo vakiona niin paljon...

                No ehkä ne vielä joskus.
                G30 530e m-sport -19.
                https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                -
                Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                Comment

                • jmarjamaa
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2002
                  • 92
                  • Kerava city

                  #23
                  Originally posted by pyroz
                  Ne on jotain näitä "vahvistimia"
                  heh juurikin niin
                  E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
                  Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

                  EX:
                  e46 330dA m-sport II touring

                  Comment

                  • Gousti
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 129

                    #24
                    Originally posted by jmarjamaa
                    Tasajännitettä mitä auto tuottaa (12V-14V),
                    kestät ainakin 80V jännitteellä vielä joitan millampeereita.
                    230V vaihtojännitettä 30mA taitaa olla raja. (pistorasiasta kotona siis)

                    12V-13V tasajännitteellä et itseäsi hengiltä saa, ellet tosissasi yritä jotain todella erikoista
                    Virran vaarallisuus ei riipu jännitteestä. Ihmisen resistanssi vain on niin suuri että pienellä jännitteellä ihmisestä ei mene läheskään vaarallisia virtoja läpi.

                    Comment

                    • Mersumies
                      Newbiemmer
                      • Aug 2005
                      • 3

                      #25
                      Kyllä yli 40V jännitte saattaa tuottaa ihmiselle ongelmia, jos olosuhteet ovat oikeat(Lue: korjaat autoa hirveässä rankkasateessa yltäpäältä märkänä ja kädet haavoilla, ja menet ottamaan akun navoista kiinni). 12V:lla jos hengen saa itseltään pois niin hattua nostan ....Ehkä mahdollista, jos viiltelee itsensä täyteen haavoija, ja puristaa itsensä kahden ison kuparilevyn väliin ja levyjen välillä 12V:n jännite ....Ja yli 60V:tä en käsittelisi enää varomatta, vaikka olosuhteet olisivat hyvät

                      Comment

                      • Rossifumi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1030
                        • Hamina

                        #26
                        Originally posted by Mersumies
                        Kyllä yli 40V jännitte saattaa tuottaa ihmiselle ongelmia, jos olosuhteet ovat oikeat(Lue: korjaat autoa hirveässä rankkasateessa yltäpäältä märkänä ja kädet haavoilla, ja menet ottamaan akun navoista kiinni). 12V:lla jos hengen saa itseltään pois niin hattua nostan ....Ehkä mahdollista, jos viiltelee itsensä täyteen haavoija, ja puristaa itsensä kahden ison kuparilevyn väliin ja levyjen välillä 12V:n jännite ....Ja yli 60V:tä en käsittelisi enää varomatta, vaikka olosuhteet olisivat hyvät

                        Muistelisin että MISSÄÄN olosuhteessa 60VAC tai 120VDC ei voi aiheuttaa ihmiselle hengenvaaraa.

                        Saato kyllä olla toi vaihtojännite 80VAC:kin.

                        Näin ainakin alan koulussa puhuttiin ja kirjoissa luki.
                        Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                        On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                        Comment

                        • Mersumies
                          Newbiemmer
                          • Aug 2005
                          • 3

                          #27
                          Ainakin koulussa kirjojen mukaan yli 48vac suositellaan käsittelemään varoen. Mutta opettaja sanoi, että kun jännitettä on 60vac niin silloin ei enää kannata mennä ottamaan johtojen päistä kiinni... Ei sillä että siihen kuolisi, mutta iskua siitä jo vähän voi tulla, ja saada sydämeen ylimmääräisiä kierroksia. Mutta olosuhteet vaikuttavat PALJON(samoitten taajuus yms.)

                          Comment

                          • bulk
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 324
                            • Sink Hell

                            #28
                            Originally posted by Gousti
                            Virran vaarallisuus ei riipu jännitteestä. Ihmisen resistanssi vain on niin suuri että pienellä jännitteellä ihmisestä ei mene läheskään vaarallisia virtoja läpi.
                            Ihmisen PINTAresistanssi on satoja kilo-ohmeja, mutta jos sattuukin tökkäämään itseään haavasta haavaa, eli nesteiden kautta, resistanssi on huomattavasti pienempi.

                            Itse alkaisin varomaan jo tollasia yli 25V:n jännitteitä, ei se säkäri niin kovin mukavalta tunnu. Onpa joku tappanut itsensä 9V patterillakin vahingossa:

                            Darwin Award: Resistance is Futile: A US Navy safety publication describes injuries incurred while doing don't's. One page described the fate of a sailor playing with a multimeter in an unauthorized manner. He was curious about the resistance level


                            Sähkö on sinistä ja sattuu.

                            Tuolla sivustolla oleva 1-10-100 sääntö on hyvä pitää mielessä. Eli 1mA virran tuntee jo, 10mA aiheuttaa kouristuksen ja 100mA saattaa aiheuttaa kammiovärinän sydämen läpi kulkiessaan, esmes kädestä käteen. Ja vaikka 230V vikavirtasuojakin katkaisee virtaskan 30mA:ssa, on sekin jo aivan sairaan vittumainen läjäys, älkää kokeilko.
                            Last edited by bulk; 15-08-2005, 10:31.
                            [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

                            Comment

                            • aLostSheep
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 102

                              #29
                              Virta aiheuttaa hengenvaaran seka taajuus. 50Hz takova sydan ei siirra verta elimistossa lainkaan. Sitten on viela palaminen eli kudosvauriot.
                              Tasasako ei aiheuta kammiovarinaa.
                              Lisaksi jannitteen taytyy kulkea sydamen lapi ollakseen tappava, ellet sitten leiki suurjannitteella.
                              Suuremman riskin aiheuttaa isku, jota ihminen saikahtaa ja sitten horjahtaa tai tippuu tai jotain muuta mukavaa.

                              Comment

                              • aLostSheep
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 102

                                #30
                                Ai niin. Ei se 230VAC niin kamalalta tunnu. Aika nopeasti oppii varomaan.
                                Kokeile pissata sakopaimeneen.

                                Comment

                                Working...
                                X