olisiko suosituksia miten saisi e39 sedaniin lisää bassoa tilaa säästäen? Peräkonttia tarvitsen kyllä paljon ja käytännössä koko sen pohjapinta-ala on usein käytössä. Olisiko ideaa laittaa jokin pieni aktiivisubbari hattuhyllyn pohjaan kiinni? Entäs free-airit hattuhyllylle? Autossa on kääntyvät takaselkänojat jos sillä on asiaan merkitystä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
tilaa säästävä subbari E39:iin
Collapse
X
-
Löytyykö takakontin vasemmasta takakulmasta navi tai vahvistin ? Jos ei, niin siinä on oiva tila vajaa 20l suljetulle kotelolle. Omaan E39:iin tein sellaisen ja ihan omiksi tarpeiksi riittää sointi. Mukavan hillitysti tulee bassoa lisää. Suksiboksin otin pois, jotta ääni tulee paremmin ohjaamon puolelle.W204 C350 AMG
Toyota Corolla 1.3XI 16V
Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i
-
-
Originally posted by haraldLöytyykö takakontin vasemmasta takakulmasta navi tai vahvistin ? Jos ei, niin siinä on oiva tila vajaa 20l suljetulle kotelolle. Omaan E39:iin tein sellaisen ja ihan omiksi tarpeiksi riittää sointi. Mukavan hillitysti tulee bassoa lisää. Suksiboksin otin pois, jotta ääni tulee paremmin ohjaamon puolelle.
Comment
-
-
Pullo renkaanpaikkausainetta hanskalokeroon ja 15" subi vararenkaan paikalle...
Saa tehtyä helposti kotelon eikä mene tilaa hukkaan, vahvistimellekkin on tilaa jos ne ei oo tommosia mörköjä mitä ite harrastan.
Pitänee lisätä tähän, että jos hankkii hyvän 8" elementin ja kietasee sen takapenkkiläisten kyynärnojan tilalle koteloon niin silläkin pääsee aika pitkälle...
Mulla nää on midbasso käytössä, en löytänyt edestä tilaa vaikka siellä niitten pitäisi olla...
Last edited by Vonsaku; 03-08-2005, 16:29.
Comment
-
-
Onko autossa suksiluukku? Minulla on suksiluukku pois ja siihen on takapenkin taakse ruuvattu levy jossa on kiinni 12" subbari, siis freeair-asennus. Takapenkin keskikyynärnoja pitää olla alhaalla ja suoja pois aukon edestä. Tuo ei vie paljon tilaa, tosin minulla tuo on väliaikainen asennus, suljettu kotelo sille pitäisi tehdä. Väliaikaisuutta tosin on nyt kestänyt jo yli vuoden sillä tuo kuitenkin soi ihan hyvin vaikka tuo on muutamassa minuutissa kasattu testiviritys... Subbarin taakse vaan joku ritilä/verkko ettei peräkontin tavarat vahingoita kartion takaosaa. Vahvistimen saa asennettua hattuhyllyn alle.
Comment
-
-
Originally posted by TJJOnko autossa suksiluukku? Minulla on suksiluukku pois ja siihen on takapenkin taakse ruuvattu levy jossa on kiinni 12" subbari, siis freeair-asennus. Takapenkin keskikyynärnoja pitää olla alhaalla ja suoja pois aukon edestä. Tuo ei vie paljon tilaa, tosin minulla tuo on väliaikainen asennus, suljettu kotelo sille pitäisi tehdä. Väliaikaisuutta tosin on nyt kestänyt jo yli vuoden sillä tuo kuitenkin soi ihan hyvin vaikka tuo on muutamassa minuutissa kasattu testiviritys... Subbarin taakse vaan joku ritilä/verkko ettei peräkontin tavarat vahingoita kartion takaosaa. Vahvistimen saa asennettua hattuhyllyn alle.
Comment
-
-
Originally posted by exodussuksiluukku löytyy. Eikös tuollainen viritelmä estä kääntyvien selkänojien hyödyntämisen, kun se subbari pitää saada kuitenkin kiinni?
Toki se subbari sitten jää sinne tielle, joten jos jotain levyjä/lautoja kuljetat niin ei tuo ehkä sitten käy. No sitten vaihtoehtona on hattuhyllyn alle 8-10" elementti, eli sieltä auki se DSP/M5 subbarin toinen reikä ja elementti sen kohdalle, tai voi niitä tietysti kaksikin asentaa.
Comment
-
-
Originally posted by TJJNo sitten vaihtoehtona on hattuhyllyn alle 8-10" elementti, eli sieltä auki se DSP/M5 subbarin toinen reikä ja elementti sen kohdalle, tai voi niitä tietysti kaksikin asentaa.
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/t...e%20review.htm
Tosiaan: en tehnyt tuota reikää yhtään suuremmaksi, näin saatiin hyvä painekammio kuormittamaan tuota elementtiä.
Tuppaa vaan tuo hattuhylly + kaikki vermeet siellä vähän luukutuksella rämisemään.
Lopputulos äänen osalta ihan ok, mielestäni.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jakiJu, tuollainenhan tuli laitettua. DLS:n 10" ja Blaupunktin 200w pääte. Pääte meni mukavasti sinne cd-vaihtajan & radion taakse ja navin alle takakonttiin.
Tosiaan: en tehnyt tuota reikää yhtään suuremmaksi, näin saatiin hyvä painekammio kuormittamaan tuota elementtiä.
Tuppaa vaan tuo hattuhylly + kaikki vermeet siellä vähän luukutuksella rämisemään.
Lopputulos äänen osalta ihan ok, mielestäni.
onko siinä reikä subbarin kohdalla vai ummessa? Kuuluuko sieltä mitää jos subbari on hattuhyllyn pohjassa ja itse hyllyssä ei ole reikää?
Comment
-
-
Originally posted by exodusoliko sulla subbarin reiät valmiina vai teit itse ne reiät? Mitenkäs hattuhylly,
onko siinä reikä subbarin kohdalla vai ummessa? Kuuluuko sieltä mitää jos subbari on hattuhyllyn pohjassa ja itse hyllyssä ei ole reikää?
Hattuhyllyhän on irti tuosta pellistä ja alle 200 Hz äänethän nyt etenee aika mukavasti muutenkin. Itsellä Pre facelift malli (99), jossa ei itse elementin kiinnitysreikiä ole. No, ne nyt ei ole iso homma.
Katso nyt tuota TJJ:n linkkiä, sieltä sen itsekin poimin. Eli patentti on M5:ssä käytössä.
Pienellä tutkimisella olen huomannut, että elementin etäisyys tuohon pohjalevyyn on aika kriittinen äänen suhteen = eli tuon painekammion tilavuus määrää aika tavalla basson sävyn ja tason.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Ei siellä sitä reikää valmiina ole mutta paikka on jo prässätty. Lisäksi pitää ottaa hattuhyllyn vaimennusaine pois reiän edestä, sekin onnistuu alakautta joten hattuhyllyä ei välttämättä tarvitse purkaa. Äänet tulee lähinnä hattuhyllyn takaosan ilmaritilöistä, niihin on aika suora reitti tuosta basson reiästä.
Comment
-
-
Originally posted by jakiSiis siellähän sellainen n 3" kokoinen reikä, joka tulee hieman epäkeskeisesti siihen elementtiin nähden. Paappas kurkkien takaluukusta. Turha tässä selittää
Hattuhyllyhän on irti tuosta pellistä ja alle 200 Hz äänethän nyt etenee aika mukavasti muutenkin. Itsellä Pre facelift malli (99), jossa ei itse elementin kiinnitysreikiä ole. No, ne nyt ei ole iso homma.
Katso nyt tuota TJJ:n linkkiä, sieltä sen itsekin poimin. Eli patentti on M5:ssä käytössä.
Pienellä tutkimisella olen huomannut, että elementin etäisyys tuohon pohjalevyyn on aika kriittinen äänen suhteen = eli tuon painekammion tilavuus määrää aika tavalla basson sävyn ja tason.
Minkälaisen elementin laitoit, free-air vai not?
Comment
-
-
Originally posted by exoduskyllähän nuo kuvat ja peräköntti on tullut tutkittua, ei vaan oikein mennyt jakeluun, kuvittelin että siellä on M5:ssä isommat reiät.
Minkälaisen elementin laitoit, free-air vai not?
Tähän se painekammion jättäminenkin perustui: saapi kalvolle paremman kuorman.
Joo, olen joskus vuonna keppi ja hevonen tutkinut näitä elektroakustiikkajuttuja enemmänkin...
Hyvin se jyskyttää, ainakin meikäläisen makuun
Ja kun tehtiin perheen kanssa parin viikon reissu eurooppaan, niin hyvin vielä sopi matkatavatkin mukaan ilman subbarin irrottamistaBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Comment