Announcement

Collapse
No announcement yet.

tilaa säästävä subbari E39:iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    tilaa säästävä subbari E39:iin

    olisiko suosituksia miten saisi e39 sedaniin lisää bassoa tilaa säästäen? Peräkonttia tarvitsen kyllä paljon ja käytännössä koko sen pohjapinta-ala on usein käytössä. Olisiko ideaa laittaa jokin pieni aktiivisubbari hattuhyllyn pohjaan kiinni? Entäs free-airit hattuhyllylle? Autossa on kääntyvät takaselkänojat jos sillä on asiaan merkitystä.
  • harald
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 252
    • Kaarina

    #2
    Löytyykö takakontin vasemmasta takakulmasta navi tai vahvistin ? Jos ei, niin siinä on oiva tila vajaa 20l suljetulle kotelolle. Omaan E39:iin tein sellaisen ja ihan omiksi tarpeiksi riittää sointi. Mukavan hillitysti tulee bassoa lisää. Suksiboksin otin pois, jotta ääni tulee paremmin ohjaamon puolelle.
    W204 C350 AMG
    Toyota Corolla 1.3XI 16V
    Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

    Comment

    • exodus
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 774
      • Oulu

      #3
      Originally posted by harald
      Löytyykö takakontin vasemmasta takakulmasta navi tai vahvistin ? Jos ei, niin siinä on oiva tila vajaa 20l suljetulle kotelolle. Omaan E39:iin tein sellaisen ja ihan omiksi tarpeiksi riittää sointi. Mukavan hillitysti tulee bassoa lisää. Suksiboksin otin pois, jotta ääni tulee paremmin ohjaamon puolelle.
      onhan siellä kaikki: TV,navi,puhelin ja cd-vaihtaja joten ei sinne ainakaan voi mitään laittaa.

      Comment

      • Vonsaku
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 109

        #4
        Pullo renkaanpaikkausainetta hanskalokeroon ja 15" subi vararenkaan paikalle...
        Saa tehtyä helposti kotelon eikä mene tilaa hukkaan, vahvistimellekkin on tilaa jos ne ei oo tommosia mörköjä mitä ite harrastan.

        Pitänee lisätä tähän, että jos hankkii hyvän 8" elementin ja kietasee sen takapenkkiläisten kyynärnojan tilalle koteloon niin silläkin pääsee aika pitkälle...
        Mulla nää on midbasso käytössä, en löytänyt edestä tilaa vaikka siellä niitten pitäisi olla...
        Last edited by Vonsaku; 03-08-2005, 16:29.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Onko autossa suksiluukku? Minulla on suksiluukku pois ja siihen on takapenkin taakse ruuvattu levy jossa on kiinni 12" subbari, siis freeair-asennus. Takapenkin keskikyynärnoja pitää olla alhaalla ja suoja pois aukon edestä. Tuo ei vie paljon tilaa, tosin minulla tuo on väliaikainen asennus, suljettu kotelo sille pitäisi tehdä. Väliaikaisuutta tosin on nyt kestänyt jo yli vuoden sillä tuo kuitenkin soi ihan hyvin vaikka tuo on muutamassa minuutissa kasattu testiviritys... Subbarin taakse vaan joku ritilä/verkko ettei peräkontin tavarat vahingoita kartion takaosaa. Vahvistimen saa asennettua hattuhyllyn alle.
          E39 528iA

          Comment

          • exodus
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 774
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TJJ
            Onko autossa suksiluukku? Minulla on suksiluukku pois ja siihen on takapenkin taakse ruuvattu levy jossa on kiinni 12" subbari, siis freeair-asennus. Takapenkin keskikyynärnoja pitää olla alhaalla ja suoja pois aukon edestä. Tuo ei vie paljon tilaa, tosin minulla tuo on väliaikainen asennus, suljettu kotelo sille pitäisi tehdä. Väliaikaisuutta tosin on nyt kestänyt jo yli vuoden sillä tuo kuitenkin soi ihan hyvin vaikka tuo on muutamassa minuutissa kasattu testiviritys... Subbarin taakse vaan joku ritilä/verkko ettei peräkontin tavarat vahingoita kartion takaosaa. Vahvistimen saa asennettua hattuhyllyn alle.
            suksiluukku löytyy. Eikös tuollainen viritelmä estä kääntyvien selkänojien hyödyntämisen, kun se subbari pitää saada kuitenkin kiinni?

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by exodus
              suksiluukku löytyy. Eikös tuollainen viritelmä estä kääntyvien selkänojien hyödyntämisen, kun se subbari pitää saada kuitenkin kiinni?
              Ei estä kokonaan, se levy/subbarihan kääntyy penkkien mukana.
              Toki se subbari sitten jää sinne tielle, joten jos jotain levyjä/lautoja kuljetat niin ei tuo ehkä sitten käy. No sitten vaihtoehtona on hattuhyllyn alle 8-10" elementti, eli sieltä auki se DSP/M5 subbarin toinen reikä ja elementti sen kohdalle, tai voi niitä tietysti kaksikin asentaa.
              I'm very pleased with the upgrade, done on my 01 540i6. Installation was relatively easy. The most time-consuming part was removing the rear deck and disassembling the old Nokia box to remove the connector (explained below). I now get tight and punchy bass that was non-existant before, with a nic
              E39 528iA

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by TJJ
                No sitten vaihtoehtona on hattuhyllyn alle 8-10" elementti, eli sieltä auki se DSP/M5 subbarin toinen reikä ja elementti sen kohdalle, tai voi niitä tietysti kaksikin asentaa.
                http://www.bmwtips.com/tipsntricks/t...e%20review.htm
                Ju, tuollainenhan tuli laitettua. DLS:n 10" ja Blaupunktin 200w pääte. Pääte meni mukavasti sinne cd-vaihtajan & radion taakse ja navin alle takakonttiin.
                Tosiaan: en tehnyt tuota reikää yhtään suuremmaksi, näin saatiin hyvä painekammio kuormittamaan tuota elementtiä.
                Tuppaa vaan tuo hattuhylly + kaikki vermeet siellä vähän luukutuksella rämisemään.
                Lopputulos äänen osalta ihan ok, mielestäni.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • exodus
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 774
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by jaki
                  Ju, tuollainenhan tuli laitettua. DLS:n 10" ja Blaupunktin 200w pääte. Pääte meni mukavasti sinne cd-vaihtajan & radion taakse ja navin alle takakonttiin.
                  Tosiaan: en tehnyt tuota reikää yhtään suuremmaksi, näin saatiin hyvä painekammio kuormittamaan tuota elementtiä.
                  Tuppaa vaan tuo hattuhylly + kaikki vermeet siellä vähän luukutuksella rämisemään.
                  Lopputulos äänen osalta ihan ok, mielestäni.
                  oliko sulla subbarin reiät valmiina vai teit itse ne reiät? Mitenkäs hattuhylly,
                  onko siinä reikä subbarin kohdalla vai ummessa? Kuuluuko sieltä mitää jos subbari on hattuhyllyn pohjassa ja itse hyllyssä ei ole reikää?

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by exodus
                    oliko sulla subbarin reiät valmiina vai teit itse ne reiät? Mitenkäs hattuhylly,
                    onko siinä reikä subbarin kohdalla vai ummessa? Kuuluuko sieltä mitää jos subbari on hattuhyllyn pohjassa ja itse hyllyssä ei ole reikää?
                    Siis siellähän sellainen n 3" kokoinen reikä, joka tulee hieman epäkeskeisesti siihen elementtiin nähden. Paappas kurkkien takaluukusta. Turha tässä selittää

                    Hattuhyllyhän on irti tuosta pellistä ja alle 200 Hz äänethän nyt etenee aika mukavasti muutenkin. Itsellä Pre facelift malli (99), jossa ei itse elementin kiinnitysreikiä ole. No, ne nyt ei ole iso homma.
                    Katso nyt tuota TJJ:n linkkiä, sieltä sen itsekin poimin. Eli patentti on M5:ssä käytössä.

                    Pienellä tutkimisella olen huomannut, että elementin etäisyys tuohon pohjalevyyn on aika kriittinen äänen suhteen = eli tuon painekammion tilavuus määrää aika tavalla basson sävyn ja tason.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Ei siellä sitä reikää valmiina ole mutta paikka on jo prässätty. Lisäksi pitää ottaa hattuhyllyn vaimennusaine pois reiän edestä, sekin onnistuu alakautta joten hattuhyllyä ei välttämättä tarvitse purkaa. Äänet tulee lähinnä hattuhyllyn takaosan ilmaritilöistä, niihin on aika suora reitti tuosta basson reiästä.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • exodus
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 774
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by jaki
                        Siis siellähän sellainen n 3" kokoinen reikä, joka tulee hieman epäkeskeisesti siihen elementtiin nähden. Paappas kurkkien takaluukusta. Turha tässä selittää

                        Hattuhyllyhän on irti tuosta pellistä ja alle 200 Hz äänethän nyt etenee aika mukavasti muutenkin. Itsellä Pre facelift malli (99), jossa ei itse elementin kiinnitysreikiä ole. No, ne nyt ei ole iso homma.
                        Katso nyt tuota TJJ:n linkkiä, sieltä sen itsekin poimin. Eli patentti on M5:ssä käytössä.

                        Pienellä tutkimisella olen huomannut, että elementin etäisyys tuohon pohjalevyyn on aika kriittinen äänen suhteen = eli tuon painekammion tilavuus määrää aika tavalla basson sävyn ja tason.
                        kyllähän nuo kuvat ja peräköntti on tullut tutkittua, ei vaan oikein mennyt jakeluun, kuvittelin että siellä on M5:ssä isommat reiät.
                        Minkälaisen elementin laitoit, free-air vai not?

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by exodus
                          kyllähän nuo kuvat ja peräköntti on tullut tutkittua, ei vaan oikein mennyt jakeluun, kuvittelin että siellä on M5:ssä isommat reiät.
                          Minkälaisen elementin laitoit, free-air vai not?
                          vai not, koska sattui olemaan sopivan halpa & tarjouksessa

                          Tähän se painekammion jättäminenkin perustui: saapi kalvolle paremman kuorman.
                          Joo, olen joskus vuonna keppi ja hevonen tutkinut näitä elektroakustiikkajuttuja enemmänkin...
                          Hyvin se jyskyttää, ainakin meikäläisen makuun
                          Ja kun tehtiin perheen kanssa parin viikon reissu eurooppaan, niin hyvin vielä sopi matkatavatkin mukaan ilman subbarin irrottamista
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎