Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34:n basso-ongelma, vaihtoehdot subille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    e34:n basso-ongelma, vaihtoehdot subille

    Eli e34:ssä ainakin tuntuisi olevan ongelma vaimea basso jos subi on perässä. Itsellä on Peerless R.12(tosin vain 130W jatkuvaa tehoa) peräkontissa, elementti eteenpäin ja suksipelti otettu pois, käsinoja alhaalla.

    Basso ikäänkuin potkii ja kartio liikkuu, peräkontti tärisee, mutta kuskin penkille ei kuulu/tunnu kuin yläbassoa.

    Ehdottakaa vaihtoehtoja, pois saa kuitenkin jättää ehdotukset : "kuiduta 10 tuumaset kick-paneeleihin tms".

    Penkin alle ei mahdu mitään, ja muutenkin on tarkoitus pitää stockina asennus.

    Olisiko ideaa : 3,5" coaxit kojelaudalle ja esim. Hertzin 6,5" ES165:set kickpaneeleihin(vahvistettuihin tietenkin), ohjata vaikka puoliaktiivisena? Bassoille esim. 0-200 Hz? Siis ei muuta subbaria.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
  • jmarjamaa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 92
    • Kerava city

    #2
    kokeile...

    ...ihmeessä eripaikkoihin konttiin ja eri suuntiiin sitä elementtiä voi vaikuttaa paljonkin sointiin, kokeile myös vaiheenkääntöä eri asennoille.
    meillä on e34:ssa pienessä refl.kotelossa 12" pilipali pioneeri, ja tehoja se saa noin 180w ja antaa kyllä ääntä ihan mukavasti vaikka suksiluukun peltikin on paikoillaan.
    elementti on taaksepäin kuskin puolella konttia.
    tietysti refleksillä herkkyys on parempi ja auttaa asiaan pienellä teholla.
    jos siis subisi on näissä nykytrendin 15l suljetussa sokerilaatikossa, on tuolla teholla tietenkin kovin hankala saada kuulumaan aika hyvin eristetystä kontista.
    Last edited by jmarjamaa; 04-08-2005, 10:21.
    E82 135i Coupe M-Sport @ 428Hp
    Z32 Fairlady TwinTurbo @ 520Hp

    EX:
    e46 330dA m-sport II touring

    Comment

    • tmth
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 2194
      • Kangasala

      #3
      Mulla on spl-dynamics v12s suljetussa 30 litran kotelossa, myös kuskinpuolella elementti taaksepäin. Mitään aukkoja ei autoon ole tehty, ja ihan kohtuullisesti kuuluu.

      F10 & R55
      ex:
      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

      Comment

      • .:miksu:.
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 352

        #4
        10"-elementti 14l laatikossa kuskin puolella peräluukussa ja elementti taaksepäin (suksi pussi pois rämisemästä)... kuuluu hyvin

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Täytyy kokeilla,

          kumma homma, että saatte painetta kun konttihan on eristetty kumimatolla penkin takaa ja hattuhyllystä.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by alspe
            Olisiko ideaa : 3,5" coaxit kojelaudalle ja esim. Hertzin 6,5" ES165:set kickpaneeleihin(vahvistettuihin tietenkin), ohjata vaikka puoliaktiivisena? Bassoille esim. 0-200 Hz? Siis ei muuta subbaria.
            Itse mietin noiden samaisten Hertzien nakkaamista takaikkunalle e34:sessa.

            Comment

            • Laakeri
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 983
              • Rovaniemi

              #7
              Kokeiltu infinityn 10" subia (rms 250, sai 300. osoitti taakseppäin) ja hyvin kuului sisälle, vähän vaimeni kuitenkin siitä, mitä se oli -89 corollassa (ettei ois vaan räminä pienentyny?) Nyt 12D4 Spl dynamics ja hyvin potkii paineet kabiiniin, kunhan subi on suunnattu perään päin.
              E34 S38B38
              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
              2gen RAM 5.9 cummins

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Täytyy varmaan nykystä sirkkeli pyörimään

                Pidättekö käsinojaa alhaalla tai onko muuten yhteydessä perä ja kabiini?
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Käsinoja on aina alhaalla, kun sen kohdalla kukaan ei satu istumaan. Kuuluu vähän paremmin, mutta ei paljoa. Ei sen pitäis vaikuttaa suuresti.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎