Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 äänentoisto kuntoon...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TINTTI
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 404
    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

    E46 äänentoisto kuntoon...

    ...tai siis ees jonkummoiselle tasolle! Projejkti kun ois seuraavanlainen:

    - Soitin ALPINE 9853 joka vedetään (ROSVOT HUOMIOIKAA MONIKKO MUOTO) vahvoilla vaiereilla runkoon kiinni, kun AMATÖÖRI rosmot haki edellisen ja 3vko on ooteltu sitä huollosta takas (n.3000€ vahingot tuli)... (SAAVAT VIEDÄ ENS KERRALLA KOKO KOJELAUDAN JOS HALUAVAT SOITTIMEN)

    - Taakse tulee SPL 15", 2puhekelainen kovaapuhuja, suljetussa kotelossa. Kotsakin on semmonen että tarttee purkaa jonkin aikaa että saa ulos.

    - Hattuhyllylle mulla ei oo suunnitteilla mitään. Tarviiko olla? Ois kyllä Lanzar jotku 6.1/2" mutta kun on vaan toi...

    - Vahvistin AUTOSTUDIO:n 4X100 :( Suunnittelin että 2X100 noille etupäille ja 1X200 tolle suppaselle) sen takapään vois kai laittaa soimaan mankastaki, vai?!? Kommentteja...

    - Etupää on tommonen:



    5.1/4" Siihen vissiin käy, mutta kuinka paljon se saa olla syvä?!?

    Tälläisiä oon katellu, onko kokemuksia ko. tuotteista?!? Vajaan viikon sisään pitäis päättää, joten HURRY UP!!! Kun itse kattelin noita niin sanoisin et noi DLS MS5A, vaan mitäpä te sanotte... mahtuuko ne ees sinne ilman rälläkkää (Asennus syvyys niillä 58mm) ?!? Onko mielessä muita vaihtoehtoja tossa 150-200€ hintaluokassa?!?

    BOSTON ACOUSTIC FS50

    5.25" 2- tie erillissarja
    Herkkyys 91dB
    Toistoalue 65Hz-20kHz
    Tehonkesto 50/150W
    Basso 5.25" (13cm)
    Asennus-syvyys 46mm
    Asennushalkasija 114mm
    copolymer kartio
    1" soft dome diskantti
    Monipuoliset asennuskupit
    Passiivisuodatin 12 dB/oct
    3 asentoinen tasonsäätö diskantille
    System-specific Passiivisuodatin
    Hinta: 169.00 €

    ----------------------------
    DLS REFERENCE R5A

    5.25" 2- tie erillissarja
    Toistoalue 49-20000Hz
    Tehonkesto 80/120W
    Herkkyys 94 dB
    Basso 5,25" (13cm)
    Kartio on valmistettu hiilikuitu vahvistetusta paperimassasta
    Tehokas magneetti missä pidennetty puhekela
    Asennus-syvyys 60mm
    Asennusreiän halkaisija 120mm
    T20 (20mm) kangaskalotti diskantti
    Moni puoliset asennus tarvikkeet
    Passiivisuodatin 12dB/oct
    Diskantin vaiheenkääntö
    Diskantin vaimennus 0, -3 -6
    Hinta: 189.00 €

    ----------------------------
    DLS MS5A

    Toimintaperiaate: 2- tie
    Basso: 5,25" (13cm)
    Diskantti: UP1C (28mm)
    Tehonkesto: 80W RMS / 120W Max
    Herkkyys: 90 dB
    Magneetin koko: 90 x 15mm
    Asennus-syvyys: 58mm
    Asennusreiän halkaisija: 120mm
    Hinta: 235 €, TARJOUS 189€

    ----------------------------


    Last edited by TINTTI; 28-08-2005, 16:44.
    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Itse ostaisin ehdottomasti tuota DLS:n Reference sarjaa. Sitä saa myös slim mallisena eli huomattavasti normaalia matalampana joten ne mahtuu vaikka olisi vähän ahdastakin. Itsellä on E36:sen etupää toteutettu DLS:n Reference PS5 erillissarjalla ja olen erittäin tyytyväinen sarjaan. Toi on just sellainen slim sarja -> Pro Slim 5 -> PS5
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • VilleW
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 469
      • Turku

      #3
      Noissa etuovissa ei modaamattomilla vakiopaikoilla toimi ainakaan DLS:n MS5. Just eilen vaihdoin takaisin BMW:n hifi systeemin kajarit oviin ja alkoi sitä midbassoakin taas kuulumaan... Toki DLS:t ovat paremmat jos jaksat tehdä kunnon kiinnitykset ja esim. rei'ittää oven peltejä tai rakennat kotelon siihen taakse, mutta suoraan paikoilleen heitettynä eivät soi hyvin. Vanhemmissa E30/36 kickpaneeleissa toimivat kyllä kun on kaikukoppaa...
      Ex Bemut:
      i3 REx -14
      F15 xDrive40e -16
      E71 X6 3.0 Sport -11
      F10 525d x-Drive M-Sport -12
      E70 X5 3.0sd -08
      F36 418d Gran Coupe
      F30 316d -12
      E93 320i -08
      E70 X5 3.0d Sport -07
      E53 X5 3.0d Sport -04
      E61 530dA M-Sport individual -06
      E39 530dA touring -02 M-Sport 2
      E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
      E46 330i touring -01
      E36 328i Coupe -97
      E30 325i cabriolet -87
      E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
      E21 318i -81

      Comment

      • Blue Arrow
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 60
        • ESPOO

        #4
        Itsellä Bostonin pro 50 ja piti vähän kikkailla että mahtu oviin asennussyvyydestä meinas jäähä kiinni.

        Bostonin sointi on vaan niin tosi kaunis. Eteenkin diskantti on niin todella
        miellyttävää sinffoniaa korvilleni.

        Eli ei varmaan tartte kysyä mitä suosittelen.

        BOSTON!!!
        316 E46 2004

        Comment

        • VilleW
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 469
          • Turku

          #5
          Miten toteutit oviasennukset Bostoneille?
          Ex Bemut:
          i3 REx -14
          F15 xDrive40e -16
          E71 X6 3.0 Sport -11
          F10 525d x-Drive M-Sport -12
          E70 X5 3.0sd -08
          F36 418d Gran Coupe
          F30 316d -12
          E93 320i -08
          E70 X5 3.0d Sport -07
          E53 X5 3.0d Sport -04
          E61 530dA M-Sport individual -06
          E39 530dA touring -02 M-Sport 2
          E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
          E46 330i touring -01
          E36 328i Coupe -97
          E30 325i cabriolet -87
          E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
          E21 318i -81

          Comment

          • Blue Arrow
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 60
            • ESPOO

            #6
            Originally posted by VilleW
            Miten toteutit oviasennukset Bostoneille?
            Madalsin alkuperäistä kaijutinpaikan kaulusta n. 8mm. + tein syvennykset uuden elementin ulokkeille. laitoin paksun(n.20mm) vaneri kehyksen kiinni alkuperäisiin kaijutin pulttipaikkoihin kiristäen. Siihen sitten ruuvailin Bostonin elementin tiiviisti ja tukevasti kiinni. Tiivistin myös alkuperäisen kauluksen ja
            Uuden kehyksen välisen sauman niin ettei se fuskaa. Ovipellin päällystin elementin takaa bitumimatolla.
            316 E46 2004

            Comment

            • Antza
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2143
              • Espoo

              #7
              Originally posted by VilleW
              Noissa etuovissa ei modaamattomilla vakiopaikoilla toimi ainakaan DLS:n MS5. Just eilen vaihdoin takaisin BMW:n hifi systeemin kajarit oviin ja alkoi sitä midbassoakin taas kuulumaan... Toki DLS:t ovat paremmat jos jaksat tehdä kunnon kiinnitykset ja esim. rei'ittää oven peltejä tai rakennat kotelon siihen taakse, mutta suoraan paikoilleen heitettynä eivät soi hyvin. Vanhemmissa E30/36 kickpaneeleissa toimivat kyllä kun on kaikukoppaa...
              Täysin samaa mieltä. Itsellä MS6 etuovissa, mutta tuntuu, että pahvi alkaa rimpuilemaan heti kun potikkaa kääntää ja tuloksena sekavan kuuloiset yläbassot. Kokeilin niitä myös hattuhyllyllä (asennus suoraan peltiin kiinni) ja sointi oli täysin eri planeetalta.
              Current rides:
              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

              Previous rides:
              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

              Comment

              • Blue Arrow
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 60
                • ESPOO

                #8
                Originally posted by Antza
                Täysin samaa mieltä. Itsellä MS6 etuovissa, mutta tuntuu, että pahvi alkaa rimpuilemaan heti kun potikkaa kääntää ja tuloksena sekavan kuuloiset yläbassot. Kokeilin niitä myös hattuhyllyllä (asennus suoraan peltiin kiinni) ja sointi oli täysin eri planeetalta.
                Täysin samaa mieltä. ei niitä siihen pahviin pidä kiinnittääkkään. vaan sinne pitää saada raskas paksu puu/vaneri kaulus elementille. Ja se ovipahvi tulee
                olla uudestaan kiinnitetty uusilla liittimillä ovipeltiin ettei se pääse heilumaan.
                Irrottaessa ovipahvia yleensä ne muovikiinnikkeet kärsivät tai rikkoutuvat kokonaan. Joten itse ainakin ostin pussillisen kiinnikkeitä Laakkoselta ja laitoin jokakohtaan uudet kiinnikkeet. Soundi on kaunis.

                Ja niille jotka epäilee, niin ovipahvin ja elementin etupuolen väli on tiivistetty niin, ettei elementin etupuolen ja takapuolen ilmatila ole yhteydessä toisiinsa.
                Attached Files
                316 E46 2004

                Comment

                • TINTTI
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 404
                  • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                  #9
                  Entäs toi hattuhylly, sopiiks sinne heittämällä 6.1/2" vai mitä, mitä, mitä...
                  420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                  ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                  ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                  ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                  ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                  ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                  Comment

                  • Nito
                    Bimmer Rookie
                    • May 2005
                    • 27
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by TINTTI
                    Entäs toi hattuhylly, sopiiks sinne heittämällä 6.1/2" vai mitä, mitä, mitä...
                    Sinne sopii heittämällä 6". Lukee tuolla FAQ:ssakin.

                    Comment

                    • TINTTI
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 404
                      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                      #11
                      No kiitos kaikille neuvoista. Homma on lyöty pulkkaan ja pulkka on nyt mäessä:

                      - Soitin ALPINE 9853, integroituna auton monitoimirattiin
                      Soitin 450€ (Mustapörssi, Laune)
                      BMW ratti <-> alppine kaapeli 100€ (Mustapörssi, Laune)
                      BMW radio <-> alppine kaapeli 10€ (Autopartti)
                      - DLS MS5 5,1/4" erillissarja etuovissa (Autopartti)
                      - Lanzar 6,1/2" hattuhyllyllä (Jäänteitä vanhasta kansan autosta)
                      - Subbari SPL Dynamic 15", 2 puhekelainen (Jäänteitä vanhasta kansan autosta)
                      - Vahvistin, Autostudio 450 (4X40W), soittaa etuovia ja hattuhyllyä (Jäänteitä vanhasta kansan autosta)
                      - Vahvistin, DLS joku monona 1kw malli , soittaa SPL15", (Lähes uutta vastaava vaihtolaite Autopartista)

                      - Nokian BT handsfree... (Autopartista)

                      ...ja asennukset myös autopartista...

                      Ps. Sovittiin että tarvittaessa etuovien vaimennus, mut onxs siinä järkeä, kokoluokkansa hiljaisin kun on jo nyt? Niillä on jotain valmiita ja kuulema hyviä sovitin/koroke renkaita noille DSL vs. BMW 5,1/4" tupäille myynnissä, n.10-15€ ne tais olla kpl. Kantsiiks noitten hattuhyllyn Lanzar:n diskantteja heittää hattuhylle? Vai C palkkeihin?!?

                      Mä muuten oon sika saamaton noissa poppi asioissa! Ite en o saanut noita jo valmiiks mulla olleita kamoja kiinni autoon kun on ollu niin "kiire", ts. ne on seisonu kaapissa n.4v... jos nyt sit rupeis vihdoinkin soimaan
                      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                      Comment

                      • VilleW
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 469
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Blue Arrow
                        Täysin samaa mieltä. ei niitä siihen pahviin pidä kiinnittääkkään. vaan sinne pitää saada raskas paksu puu/vaneri kaulus elementille. Ja se ovipahvi tulee
                        olla uudestaan kiinnitetty uusilla liittimillä ovipeltiin ettei se pääse heilumaan.
                        Irrottaessa ovipahvia yleensä ne muovikiinnikkeet kärsivät tai rikkoutuvat kokonaan. Joten itse ainakin ostin pussillisen kiinnikkeitä Laakkoselta ja laitoin jokakohtaan uudet kiinnikkeet. Soundi on kaunis.

                        Ja niille jotka epäilee, niin ovipahvin ja elementin etupuolen väli on tiivistetty niin, ettei elementin etupuolen ja takapuolen ilmatila ole yhteydessä toisiinsa.
                        Mäkin laitoin kyllä kunnon kaulukset ja tiiviisti ne elementit kiinni mutta silti ei mielestäni toiminut kuten niiden pitäisi. Siis samat kajarit oli aiemmin kiinni E36 coupessa kick paneeleissa. E46:ssa ei tule ollenkaan samalla tavalla potkua kun ei oo tiivis se elementin takaosa kuitenkaan. Eli paineet "vuotaa" ovipahvin ja oven peltien välistä ulos. (Vaikka oli kaikki kiinnikkeet ehjiä.)Varmaan vois laminoida siihen kunnon kopan tai jotain niin alkaisi toimia...Ei kuitenkaan ole tarkoitus muuttaa niin paljoa autoa, joten taitaa jäädä tekemättä.
                        Ex Bemut:
                        i3 REx -14
                        F15 xDrive40e -16
                        E71 X6 3.0 Sport -11
                        F10 525d x-Drive M-Sport -12
                        E70 X5 3.0sd -08
                        F36 418d Gran Coupe
                        F30 316d -12
                        E93 320i -08
                        E70 X5 3.0d Sport -07
                        E53 X5 3.0d Sport -04
                        E61 530dA M-Sport individual -06
                        E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                        E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                        E46 330i touring -01
                        E36 328i Coupe -97
                        E30 325i cabriolet -87
                        E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                        E21 318i -81

                        Comment

                        • Nito
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 27
                          • Vaasa

                          #13
                          Originally posted by TINTTI
                          Kantsiiks noitten hattuhyllyn Lanzar:n diskantteja heittää hattuhylle? Vai C palkkeihin?!?
                          Ei kannata, kumpaankaan. Jätä ne pois kokonaan. Saat paremmin bassot takakontista cabiniin, kun jätät ne takakaijutin paikat tyhjiksi. Eivätkä ne oo sotkemassa silloin etupään stereokuvaakaan!

                          Comment

                          • TINTTI
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 404
                            • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                            #14
                            Eli taaksekko en laita mitn??? Sithän mulle jää etukanaville sillattuna jatkuvaa 2X100W

                            Mulla ois sit ilmeisesti pari Lanzar n.5v vanhaa 6.1/2" erillissarja ylitsyinä, jotka on lokakuusta 2001 ollu hyllyssä kun auto vaihtu...

                            Originally posted by Nito
                            Ei kannata, kumpaankaan. Jätä ne pois kokonaan. Saat paremmin bassot takakontista cabiniin, kun jätät ne takakaijutin paikat tyhjiksi. Eivätkä ne oo sotkemassa silloin etupään stereokuvaakaan!
                            420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                            ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                            ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                            ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                            ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                            ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                            Comment

                            • Antza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 2143
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by TINTTI
                              Eli taaksekko en laita mitn??? Sithän mulle jää etukanaville sillattuna jatkuvaa 2X100W

                              Mulla ois sit ilmeisesti pari Lanzar n.5v vanhaa 6.1/2" erillissarja ylitsyinä, jotka on lokakuusta 2001 ollu hyllyssä kun auto vaihtu...
                              Taakse ei mitään muuta kuin tyhjät aukot jotta se SPL edes jotenkin jaksaa sieltä hönkiä. Ja etukanavistahan saat nyt täysaktiiviset.
                              Current rides:
                              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                              Previous rides:
                              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎